Jump to content

[IDS] [FM21] Taking the World by Storm: A Newgen Story

Recommended Posts

Stormbanner.png.8f6ed689a19fb0cb3507e3ae5e6a2999.png

#1 Introductie (Deel 1)

Ik onderhoud al jarenlang een haat-liefdeverhouding met mijn Football Manager carrières - en de daaraan gelinkte activiteiten zoals bloggen en fora. Het ene moment kan ik enorm genieten van het spel en schrijf ik er graag over, waarna er weer iets in mijn leven gebeurt waardoor ik het spel opzij zet en van het strijdtoneel (lees: community) verdwijn. Dit speelt al zolang ik mij kan heugen. Ja, ik ga al jarenlang mee. Ik heb zelfs het begin van MU meegemaakt, weliswaar onder een andere gebruikersnaam maar ik schrijf al sinds 2004 over mijn avonturen in Football Manager. Eigenlijk al langer, aangezien ik nieuwsberichtjes in mijn schriften schreef voordat ik online op zoek ging naar 'lotgenoten'. Mijn probleem? Ik heb nog nooit een verhaal goed of volledig afgerond... 

Vorig jaar besloot ik het bloggen nog een kans te geven en al snel genereerde mijn blogje aardig wat aandacht. Opnieuw gebeurde er van alles waardoor ik dit niet consistent kon doen, het is voor mij gewoon niet weggelegd ofzo. Ik kan een aardig woordje schrijven (althans, dat mag ik graag geloven) en meestal vinden mede FM-ers mijn invalshoeken nog wel interessant ook! Ik heb het graag over de ontwikkeling van spelers en veel FM-ers vinden dat gewoonweg boeiend. Wie wil er nou niet zijn eigen spelers opleiden? Mijn blog viel stil maar ik wilde wel blijven schrijven dus startte ik hier een topic over FK Vojvodina. Echter, ook hier vallen mijn topics regelmatig van het één op het andere moment stil. Doorzetten en consistentie zijn een écht probleem wat dit betreft. 

Toch blijven het mijn twee grootste hobby's; FM en daarover schrijven. Misschien moet ik het eens iets anders aanpakken aangezien ik al jaren hetzelfde doe. Dit is dan ook mijn laatste poging tot een langlopende novelle en de mate van succes zal bepalen of ik deze hobby's zal blijven uitoefenen. Mocht dit topic onverhoopt weer stilvallen, dan leg ik mijn pen neer en ga ik andere dingen doen! Echter heb ik van te voren goed bedacht hoe ik dit zo gemakkelijk mogelijk houdt voor mezelf terwijl het boeiend zal blijven voor eventuele lezers. Later zal ik hierover wellicht nog iets uitweiden maar voor nu wil ik even vlug behandelen waar deze save en novelle over zullen gaan en hoe deze tot stand zijn gekomen. 

Wordt vervolgd...

Stormbanner.png

Edited by Marius
  • Replies 238
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

#2 Introductie (Deel 2)   WAAROM FC TWENTE?! Na in de bèta versie van FM21 gespeeld te hebben met Ajax, koos ik voor FC Twente bij full release. Oorspronkelijk had ik bij deze save een

#3 Twente's opleidings- en scoutingsvisie implementeren in Football Manager (Deel 1)   De vorige keer legde ik uit waarom ik voor FC Twente had gekozen, vertelde iets over hun historie en de

#17 Counterstrike   In de update van vandaag wil ik het graag even hebben over mijn speelwijze. Waarom? Omdat deze tactiek ons ver boven verwachtingen heeft laten presteren in de eerste twee

Posted Images

Voor zolang deze dan duurt, ik volg je! Ik hou er zelf ook enorm van om mijn eigen spelers op te leiden en te ontwikkelen. Dus ik ben benieuwd naar de invalshoeken, Ben benieuwd welke kant je op gaat en met welke club.

Een terechte analyse,  en ik vind het eerlijk gezegd ook heel sterk dat je die zelf kan maken en aanvaarden. Je verhalen prikkelen de interesse maar het is als lezer altijd jammer als deze dan plots en zonder verduidelijking onafgerond stoppen. Anderzijds, FM is en blijft een leuk tijdverdrijf en het schrijven en plaatsen van updates kost nu eenmaal ook tijd en moeite. Uiteindelijk mag dat nooit enig plezier in de weg staan en zijn er zeker ook belangrijkere zaken in het leven. Laat het bijhouden van een verhaal hier dus ook niet te veel aan je hart komen ;)

Dat gezegd zijnde ... erg benieuwd natuurlijk naar dit nieuwe concept. Succes!

#2 Introductie (Deel 2)

WAAROM FC TWENTE?!

Na in de bèta versie van FM21 gespeeld te hebben met Ajax, koos ik voor FC Twente bij full release. Oorspronkelijk had ik bij deze save een hele waslijst aan doelen en regels opgesteld. Ik deed dit om voor mijzelf de moeilijkheidsgraat wat op te krikken maar ook om de potentiële lezer van mijn blog extra te prikkelen. De beweegredenen om met FC Twente aan de slag te gaan waren voor mij uiterst logisch en als volgt: 

• FC Twente is my local team
  • Champions in 2010, but almost went bankrupt in the years after
  • The Doyen Sports scandal
  • Were relegated in 2018, but went back up immediately and are now rebuilding
  • Eredivisie has no restrictions in regards to Non-EU players, lovely for scouting newgens
  • Need a rebuild in regards to squad and infrastructure
  • Troublesome finances
  • End of list

Noot: Het bijzondere aan dit lijstje is dat de eerste letters gezamenlijk, op volgorde en onbedoeld 'FC Twente' vormen. Ik zag het pas toen ik 'Troublesome finances' opschreef, waarna ik 'End of list' toevoegde om het lijstje compleet te maken.

LOKAAL

Één van de reden om voor FC Twente te kiezen is dat ze - voor mij - de meest lokale professionele voetbalclub zijn. De afstand van ons stulpje naar de Grolsch Veste bedraagt 25 kilometer en als ik in de auto zou stappen, arriveer ik na zo'n 30 minuten bij het stadion. Ik ben geen clubsupporter maar liefhebber van het spelletje. Een groot deel van mijn familie en vrienden zijn echter wel diehard Twente supporters dus met deze keuze bleef ik aardig dicht bij mezelf. 

RECENTE HISTORIE
De recente historie van de club sprak mij ook enorm aan. Laat me beginnen in 1998, wat voor mij persoonlijk een gewichtig jaar is geweest. Ik was toen zeven jaar oud, ervaarde voor het eerst een overlijden in de familie en werd met diabetes gediagnostiseerd. Tevens was dit het jaar waar ik voor het eerst een interesse voor voetbal ontwikkelde. Het was ook het jaar dat FC Twente verhuisde van het oude Diekman stadion naar de Grolsch Veste. Mijn vader en ik zijn samen een aantal keren naar de bouw van het stadion geweest omdat mijn vader voor een bedrijf werkte dat meewerkte aan de bouw van het stadion. Het waren mijn eerste ervaringen met FC Twente en zijn nog altijd levendige herinneringen aan mijn jeugd. 

Naast de bekerwinst in 2001 en de opkomst van FC Twente als Nederlandse topclub en het daarbij horende kampioenschap in 2010, kennen we allemaal het Doyen Sports-schandaal. Het schandaal - en de nasleep daarvan - zorgden voor de sportieve teloorgang van de Enschedese club. Op wonderbaarlijke wijze wisten ze hun proflicentie te behouden maar van het oude FC Twente bleef uiteindelijk weinig over. De financiële malaise was dusdanig groot, dat de Tukkers in 2018 uiteindelijk toch degradeerden. Het seizoen daarna promoveerden ze meteen terug naar de Eredivisie, in dat seizoen eindigden ze als veertiende in de Eredivisie. Dat is het moment waarop wij als nieuwe manager van de club instappen. 

TEAM (HER)OPBOUWEN

Aan het begin van de save lag de grootste uitdaging in het heropbouwen van het team. Er is weinig geld beschikbaar in Enschede na alle financiële catastrofes en daarom heeft de club heel wat spelers binnengehaald op huurbasis. Het huren van spelers is een uitstekende strategie voor de korte termijn maar uiteindelijk zal je spelers zelf onder contract willen hebben. Spelers die gehuurd worden vertrekken na een seizoen of twee waardoor je telkens je team opnieuw zult moeten opbouwen in plaats van te finetunen. Je verdient ook niets aan deze spelers als ze weer vertrekken en we weten allemaal dat transfers de grootste inkomstenbron zijn voor de Nederlandse clubs!

image-4.png?w=656

Aan het begin zijn er maar liefst negen(!) spelers op huurbasis actief voor FC Twente

SAVEGAME DOELEN

Naast de bovenstaande redenen om FC Twente als club te kiezen, maakte ik een lijstje met doelen die ik wilde behalen in deze savegame. Later zal ik nog dieper in gaan op hoe ik de club wilde gaan leiden (Lees: #3 Twente's opleidings- en scoutingsvisie implementeren in Football Manager). De doelen waren in ieder geval als volgt:

Short-term (first five seasons):

• Do not relegate
  • Become financially secure
  • Have three youth graduates (newgens) in the first team
  • Have no more than four loanees in the first team
  • Play in a cup final
  • Sell a player with at least €10M profit

Mid-term (five to ten seasons):

• Be a sub-top team in the league
  • Win the Dutch cup
  • Have six youth graduates (newgens) in the first team
  • Have no loanees in the first team
  • Sell a player with at least €30M profit

Long-term (ten seasons+):

• Be one of the top clubs in the league
  • Play European football every season
  • Have at least nine youth graduates (newgens) in the first team
  • Produce a European Golden Boy winner
  • Produce a Ballon D’Or winner
  • Become the main supplier to the Dutch national team
  • Sell a player with at least €50M profit

Ultimate goals:

• Produce at least 50 elite players (players active in top 5 leagues)
  • Sell a youth graduate for more than €100M

Wordt vervolgd...

Spoiler
6 uur geleden zei MNie:

Voor zolang deze dan duurt, ik volg je! Ik hou er zelf ook enorm van om mijn eigen spelers op te leiden en te ontwikkelen. Dus ik ben benieuwd naar de invalshoeken, Ben benieuwd welke kant je op gaat en met welke club.

Tof dat je mijn novelle gaat volgen en ik heb het gevoel dat deze wel een tijdje mee zal gaan! ;) 

6 uur geleden zei Marius:

Een terechte analyse,  en ik vind het eerlijk gezegd ook heel sterk dat je die zelf kan maken en aanvaarden. Je verhalen prikkelen de interesse maar het is als lezer altijd jammer als deze dan plots en zonder verduidelijking onafgerond stoppen. Anderzijds, FM is en blijft een leuk tijdverdrijf en het schrijven en plaatsen van updates kost nu eenmaal ook tijd en moeite. Uiteindelijk mag dat nooit enig plezier in de weg staan en zijn er zeker ook belangrijkere zaken in het leven. Laat het bijhouden van een verhaal hier dus ook niet te veel aan je hart komen ;)

Dat gezegd zijnde ... erg benieuwd natuurlijk naar dit nieuwe concept. Succes!

Ik ben me zeer bewust van mijn tekortkomingen. Ik schaar me volledig achter jouw reactie! Bedankt!

6 uur geleden zei RubenS2:

Ik zal deze volgen, interessante invalshoek en je schrijfstijl spreekt me aan.

Super dat je gaat volgen, bedankt daarvoor!

3 uur geleden zei Fantasy:

Ben benieuwd. Ik ga je volgen! :shine: 

Top!

3 uur geleden zei Nummerke10:

Ik ben ook benieuwd! Je kan mij taggen als dat bij je concept past :D

Bedankt voor je reactie, ik zal je blijven taggen!

Interessante doelstellingen, de focus zal dus liggen op jeugdproducten maar ook op spelers van buiten de EU (de E in FC Twente)?

De focus zal wat eigen spelers betreft wel op de aanval moeten, daar is dus echt bijna alles gehuurd :classic_blink:

Mooi haalbare doelstellingen, zeker in de gestelde termijn. Eerst investeren in de clUb en af en toe een newgen parel strikken. Dan komt het zeker goed. En het leest er makkelijk weg, good job!

Leuke clubkeuze in ieder geval, die je bovendien ook nog eens heel erg fijn weet te verantwoorden met zowel een persoonlijke touch als een interessante insteek om de save interessant te houden en een verhaal rond te bouwen. 

Welcome back (again)! Nee even serieus, tof dat je het weer probeert. De reden dat een novelle stopt is altijd klote natuurlijk, maar geheel logisch. 

Dat je het wederom aandurft met Twente is leuk, benieuwd naar je progressie. Ik verwacht alleen dat je wel eerder dan 5 jaar bij de top van Nederland hoort met jouw visie en tactische kennis.

Interessante doelstellingen heb je voor jezelf opgesteld. Het verhaal over Vojvodina was erg leuk om te volgen, dus ben ook zeer benieuwd hoe dit gaat uitpakken! 

#3 Twente's opleidings- en scoutingsvisie implementeren in Football Manager (Deel 1)

De vorige keer legde ik uit waarom ik voor FC Twente had gekozen, vertelde iets over hun historie en deelde mijn 'savegame goals'. Vandaag wil ik het hebben over de academie, de scoutingstrategie en hoe ik dit wil implementeren in Football Manager. Normaal gesproken doe ik dit niet en meestal surf ik op de golven die het spel me toestuurt. Ik wilde iets meer realisme aan mijn save toevoegen en ik bedacht me dat het een uitdaging zou kunnen zijn om vast te houden aan de opleidingsvisie en wervingsstrategie van de club. 

Laten we het eerst eens hebben over hoe hun academie werkt, welke ideeën ze hebben en wat hun doelen zijn. FC Twente's opleiding heeft een visie, een idee over wat een speler allemaal zou moeten kunnen op en naast het veld en hoe ze deze spelers willen opleiden. 

DE FC TWENTE / HERACLES ACADEMIE

FC Twente had haar eigen opleiding voor 2002. De KNVB was echter van mening dat het voordelig zou kunnen zijn om regionale opleidingen te realiseren. Het was onderdeel van het plan om het aantal jeugdexponenten die doorstromen te verdubbelen. Twente en Heracles waren de eerste clubs die hun opleidingen lieten fuseren in 2002 om te experimenteren met dit plan. In 2006 werd de fusie definitief gemaakt nadat het experiment succesvol bleek te zijn. Andere clubs volgden hun voorbeeld en tegenwoordig zijn er meerdere Nederlandse clubs die hun opleidingen delen met andere clubs.

Het vlagschip van de academie - het U19 elftal - won het kampioenschap in het eerste jaar nadat de fusie definitief was gemaakt. Go Ahead Eagles, een team uit de Keuken Kampioen Divisie, maakte ook deel uit van de fusie en ging meedoen vanaf 2008. Na het 2012/13 seizoen vonden ze het echter wel mooi geweest en stopten ze de samenwerking. Vanaf dit moment nam Twente de leiding en sinds toen speelden alle jeugdteams in de shirts van FC Twente. 

Vanaf het huidige seizoen zullen Twente en Heracles op een gelijkwaardige manier invulling geven aan de jeugdopleiding. De nieuwe overeenkomst heeft een duur van tien jaar en hun doel is om spelers uit de Twente regio op te leiden. Vanaf het huidige seizoen spelen de teams uit de opleiding dan ook in speciale tenues die de kleuren van de twee clubs combineren.

shirt-tenue-fc-twente-heracles-academie-2020-2021.jpg?w=950

VISIE

Met een nieuw uitgestippeld pad komt een nieuwe visie. Aan het begin van 2020 werden Dominique Scholten en Iddo Roscher aangesteld als leiding van de opleiding. Scholten en Roscher hadden uitstekende resultaten behaald bij N.E.C. door daar een nieuwe visie te implementeren wat betreft scouting en een hechte samenwerking met regionale amateurclubs. Veel mensen geloven dat deze twee mannen verantwordelijk waren voor het succes dat de academie van N.E.C. behaalde in de afgelopen jaren. 

Scholten heeft een nieuwe koers uitgestippeld in samenspraak met de clubleidingen van Heracles en Twente, deze zou de DNA moeten gaan vormen van de academie. Ze hebben een plan gemaakt waarin beschreven wordt waar de academie over vijf jaar moet staan. De clubs zijn bereid om in de opleiding te investeren om deze jaar na jaar te verbeteren en ze hebben inmiddels de eerste stappen ondernomen. 

INDIVIDU

Scholten en Roscher geloven beiden in de kracht van het individu. De focus van de Twente/Heracles academie zal daarom ook liggen op het individu in de komende jaren. Geen enkel persoon is hetzelfde en iedereen heeft iets anders nodig om hun progressie door te kunnen zetten. De persoon staat op één en de opleiding draagt bij aan het opleiden van succesvolle mensen. Dit gebeurt niet alleen op het veld maar ook daarnaast. De ontwikkeling die spelers doormaken als mens zijn even belangrijk.

Er is maar een handjevol spelers die het uiteindelijk tot het eerste elftal zullen schoppen. De opleiding wil spelers leren onafhankelijk en zelfstandig te zijn, om verantwoordelijkheid te nemen voor hun ontwikkeling, om te kunnen reflecteren, om samen te werken, om te kunnen plannen en door te zetten. Persoonlijke ontwikkeling is één van de belangrijkste pilaren binnen de opleiding, niet alleen voor de spelers maar ook voor de technische staf.

Een veilige omgeving, waar ruimte is om fouten te maken, is nodig om deze doelen te behalen. De opleiding wil hun exponenten kennen en weten wat er in hun hoofd om gaat, hoe het gaat op school en hoe de thuissituatie is. Je kan je spelers beter begeleiden als je je in hun leven verdiept en weet wat er in hun omgeving allemaal speelt. 

Er liggen hoge eisen wat betreft de intensiteit van de trainingen en de toewijding die spelers laten zien tijdens trainingen en wedstrijden. Het talent moet uitgedaagd worden om het maximale uit hun kunnen te halen, elke dag. Door buiten hun comfort zone te gaan zullen de spelers hun grenzen verleggen en daardoor groeien. Zij zijn degene die de touwtjes in handen hebben wat betreft het volgen van hun droom, de academie leert ze om die verantwoordelijkheid te nemen. Omgaan met tegenslagen is van essentieel belang hier. 

SPELER VAN DE TOEKOMST
Voetbal zal altijd de rode draad zijn tijdens hun opleiding. De academie heeft als doel om de speler van de toekomst op te leiden. De spelers moeten een sterke persoonlijkheid hebben, moet het niveau van de Eredivisie aankunnen en zou in verschillende systemen moeten kunnen functioneren. De academie wil hardwerkende spelers opleiden, spelers die niet investeren in luxe maar in hun ontwikkeling. 

De spelers moeten ook het perspectief van het doorbreken in een eerste elftal - FC Twente of Heracles - kunnen zien. 

Het uiteindelijke doel
Het uiteindelijke doel van de opleiding is om het volgende te bereiken binnen vijf jaar:

• Beide eerste elftallen moeten voor 20% bestaan uit zelf opgeleide spelers, gebaseerd op teamgrootte
  • Vijf zelf opgeleide spelers moeten regelmatig in het eerste spelen van één van de beide elftallen
Spoiler
Op 23-4-2021 om 17:07 zei Nummerke10:

Interessante doelstellingen, de focus zal dus liggen op jeugdproducten maar ook op spelers van buiten de EU (de E in FC Twente)?

De focus zal wat eigen spelers betreft wel op de aanval moeten, daar is dus echt bijna alles gehuurd :classic_blink:

Over de wervingsstrategie lees je de volgende keer meer! ;) Bedankt voor je reactie.

Op 23-4-2021 om 17:15 zei RubenS2:

Leuk stukje met duidelijke doelstellingen. Er zal werk aan zijn om van dit huurlingenlegioen een talentenfabriek te maken.

Bedankt!

Op 23-4-2021 om 17:22 zei MNie:

Mooi haalbare doelstellingen, zeker in de gestelde termijn. Eerst investeren in de clUb en af en toe een newgen parel strikken. Dan komt het zeker goed. En het leest er makkelijk weg, good job!

Bedankt voor je reactie! 

Op 23-4-2021 om 17:28 zei Marius:

Leuke clubkeuze in ieder geval, die je bovendien ook nog eens heel erg fijn weet te verantwoorden met zowel een persoonlijke touch als een interessante insteek om de save interessant te houden en een verhaal rond te bouwen. 

Het is niet de grootste uitdaging maar het bijhouden van deze novelle is voor mij al een uitdaging op zich. 

Op 23-4-2021 om 20:36 zei Mordurette:

Welcome back (again)! Nee even serieus, tof dat je het weer probeert. De reden dat een novelle stopt is altijd klote natuurlijk, maar geheel logisch. 

Dat je het wederom aandurft met Twente is leuk, benieuwd naar je progressie. Ik verwacht alleen dat je wel eerder dan 5 jaar bij de top van Nederland hoort met jouw visie en tactische kennis.

Bedankt! Ik verwacht zelf ook iets sneller de eerste doelstellingen te behalen maar er zitten er toch best wat tussen die niet heel gemakkelijk te behalen zijn ;) 

Op 23-4-2021 om 23:02 zei boydjoman:

Mooie clubkeuze en ook leuk dat je doelstellingen voor jezelf zet. Leuke novelle om te volgen!

Bedankt voor je reactie en leuk dat je volgt! 

Op 23-4-2021 om 23:53 zei ElMarcos:

Ik ga je volgen, dus tag mij sowieso altijd maar! 

Tof man, bedankt!

22 uur geleden zei JordiW.:

Interessante doelstellingen heb je voor jezelf opgesteld. Het verhaal over Vojvodina was erg leuk om te volgen, dus ben ook zeer benieuwd hoe dit gaat uitpakken! 

Ik heb die save nog steeds, wellicht pak ik hem in de toekomst nog eens op, wie weet ;) 

@Fantasy @Glenn08 Bedankt voor de likes! 

Deze update dreigde iets te lang te worden waardoor ik hem doormidden heb geknipt. In de volgende lezen jullie hoe ik bovenstaande in FM wil toepassen en vertel ik meer over de wervingsstrategie! 

Persoonlijk vind ik het altijd heel interessant om de cultuur en visie van een club mee te krijgen. Nog interessanter is inderdaad hoe je dit nu in FM gaat werken. Gezien de lengte van deze update inderdaad niet onverstandig om dit inderdaad even op te splitsen. Kijk al uit naar de volgende update dus!

Wat een lelijk shirt speelt de jeugd in. Maar wel interessant dat stuk over die samenwerking in de jeugd, als Belg wist ik dit helemaal niet. Ik ben benieuwd hoe je dit alles in FM gaat implementeren.

Wat tof om weer een nieuwe novelle van jou te zien om dit forum, Daniel! Hopelijk houd je deze wel vol en kun je het ook blijven bijhouden met waar je bent in FM of dat je niet te veel achter loopt. Misschien dan een halfjaar of jaarlijkse update er van maken als je te veel achter loopt? Dan hou je het voor jezelf misschien draaglijker :) 

• Marius changed the title to [IDS] [FM21] Taking the World by Storm: A Newgen Story