Jump to content

Rossini' - 4-2-2-2 Counterpressing

Recommended Posts

4-2-2-2 Counterpressing

Het werd weer eens tijd voor een nieuw tactiekje. Toen ik met Hamburg SV in mijn novelle een beetje op de dool was, besloot ik om het roer om te gooien en op zijn Duits te gaan voetballen. Compact, veel lopen, hoog druk zetten, kortweg de tegenstander opjagen en geen ruimte geven. In de Bundesliga zie je vaak systemen als onderstaande 4-4-2, of 4-2-2-2 zoals u wil.

image.thumb.png.568568e81b49619d1a256b7b90ee56b8.png

De principes van deze tactiek zijn simpel. Alles draait om hoe het elftal reageert in balverlies. Het is de bedoeling dat wanneer de bal verloren gaat, je meteen de tegenstander gaat opjagen. Ze mogen zich geen seconde veilig voelen. Als de bal heroverd wordt, trachten we om meteen richten doel te snellen en de desorganisatie af te straffen. Een spelopvatting die dus gepaard gaat met een heel hoog tempo. Desalniettemin trachten we wel om verzorgd te voetballen, en niet overhaast heel moeilijke lange en diepe ballen gaan te spelen. We proberen dus om de gulden middenweg te zoeken tussen verzorgd voetbal en zo snel mogelijk de bal richting doel te krijgen. 

Wanneer je de bal verliest, moet je als ploeg dus al compact staan. Anders wordt het moeilijk om meteen die bal te gaan heroveren. Daarom wordt er in balbezit ook al gekozen voor een smalle formatie. De wingers knijpen naar binnen en geven de ruimte aan de backs om te kunnen overlappen indien gewenst. Idealiter beschikken ze over een goede voorzet om de jongens voorin te bedienen. In en/of rond de backlijn van de tegenstander wordt er geprobeerd om steeds met 4 jongens aanwezig te zijn, om zoveel mogelijk afspeelpunten te hebben voor die laatste pass.

Vooraan staat er ook een targetman die ballen van achteraan moet ontvangen wanneer je onder druk staat. Dan kan een lange bal naar voren wel eens wenselijk zijn. Rond hem zwerft er dan de pressing forward en de inverted wingers, die het spel nadien moeten verderzetten. 

DOWNLOAD

Edited by Rossini'

Tof man, uitleg sluit wel aan bij m'n spelvoorkeur. Zal hem binnenkort is gaan testen, weet nog niet met welke club. 

EDIT: m'n Feyenoord save loopt zo lekker dat ik momenteel nog niks kan testen. Wordt vervolgd.. (of niet). Speel met 1 spits dus testen is geen optie daar haha. 

Edited by Goatruida