Jump to content

[IDS] [FM20] Aan de top blijven (AFC Ajax)

19CH98
 Share

Recommended Posts

Meteen twee ploegen uit Zuid-Amerika tegen komen op dat WK is best ook opvallend. Tenzij je Zuid-Amerikaanse competities hebt geselecteerd leert de ervaring mij dat die tegenstanders meestal niet echt opgewassen zijn in FM om veel weerstand te bieden.

Tags voor vaste volgers: @Fantasy@Srangaman, @delichris, @RubenS2, @Brattbakk@Goatruida@Kyrill, @JC14, @komodo25, @Marius@Nummerke10@MNie@ElMarcos en @RicoV1989

Als je aan deze lijst toegevoegd wilt worden of juist van afgehaald laat het mij weten

Bedankt voor jullie reacties @Kyrill,  @delichris@Marius en @ElMarcos! Als CL titelhouder moet elke poule te doen zijn maar ik had graag wat obscure Chinese ploegen of iets dergelijks geloot. Maar goed, dat doet er allemaal niet meer toe want in elke poule moet je gewoon de laatste acht bereiken. Of dat ook gaat lukken is hieronder te lezen, daarnaast wordt er ook een transfer besproken, veel plezier!

Banner.png.4c141fd425d73607942df68194fe97a4.png

6-7-2029 Vier dagen nadat Boca Juniors en Corinthians poule B openden op het wereldkampioenschap voor clubteams begint ook Ajax aan hun toernooi. De tegenstander in het stadion van Panathinaikos is Boca Juniors dat de openingswedstrijd al met 1-0 won en dus bij winst verzekerd is van de laatste acht. De Zuid-Amerikanen komen echter na een kwartier op achterstand wanneer Zirkzee een voorzet van Pierie met een knappe volley tot doelpunt promoveerd. Nog voordat er dertig minuten gespeeld zijn komt Ajax zelfs al op 2-0 wanneer Ünüvar Argentijns geblunder afstraft. Na rust duurt het slecht veertien seconden voordat diezelfde Ünüvar de marge verder uitbreidt en dus voor 3-0 zorgt. In de slotfase van de wedstrijd maakt ook Zirkzee zijn tweede goal na een mooie individuele actie. Dit is echter niet het laatste hoogtepunt want in de blessuretijd is het Russo die een hoofdrol opeist. Waar hij in minuut 92 via de muur een vrije trap scoort geeft hij een minuut later een strafschop weg. Zirkzee faalt vanaf de stip maar met een 4-1 winst maakt niemand zich daar meer druk om. 

2029-01a.png.62074d16c956dd225a2ca7e0ba26760e.png

Slechts drie dagen later speelt Ajax alweer de laatste groepswedstrijd tegen Corinthians. Vanwege het zware schema kiezen de Amsterdammers voor de tweede keuzes. De Braziliaanse tegenstander zou bij een winst met minstens drie goals verschil hiervan kunnen profiteren en de groepswinst overnemen maar in elk ander scenario haalt Ajax de laatste acht. In een matige wedstrijd krijgen de Zuid-Amerikanen op slag van rust de eerste kans maar Marcelão redt de open kans van Soteldo. Ruim tien minuten na rust is vervolgens voor de Amsterdammers wel raak bij de eerste mogelijkheid, een voorzet van Taylor wordt tegen de touwen gekopt door Magno. Hiermee is wel duidelijk dat Ajax de laatste acht bereikt en mede daardoor wordt het spel niet beter na rust. In de slotfase ziet Esposito nog een treffer worden afgekeurd en dus mogen de Brazilianen hopen op een resultaat. Dat resultaat komt er ook, vier minuten voor tijd bepaalt Vitinho de eindstand op 1-1. Zijn afstandsschot verdwijnt prachtig in de kruising maar ondanks de wereldgoal blijft Corinthians steken in de groepsfase, Ajax gaat door naar de laatste acht.

2029-01b.png.a8ea150df503af7af3f07ead311c8e11.png

2029-01c.thumb.png.9e9877c7deea7aa3cf10134b46dd6029.png

Slechts twee dagen later speelt Ajax dat duel om de laatste acht, tegenstander is Real Madrid. In de confrontatie tussen de laatste twee winnaars van de Champions League scoort Zirkzee na een half uur spelen bij de eerste de beste mogelijkheid. Na rust ontstaat uit het niets een spektakelstuk waarover nog lang zou worden nagepraat. Vijf minuten na rust maakt Rojas de 0-2 op aangeven van Pierie maar slechts drie minuten later staan beide ploegen alweer naast elkaar door goals van Tonali en Militão. De Madrilenen komen vervolgens na een uur spelen op voorsprong via Éverton en lijken dus de laatste vier te bereiken. Ook dit keer komt de ploeg op achterstand echter weer terug en slechts zes minuten na de achterstand staat Ajax weer op voorsprong door goals van Ünüvar en Zirkzee. Maar ook deze voorsprong zal geen standhouden. Vijf minuten voor tijd komen de ploegen namelijk op gelijke hoogte nadat Pierie de bal ongelukkig in eigen doel werkt. Alles wijst vervolgens op een verlenging maar in de zesde en laatste minuut van de blessuretijd is het Foden die een voorzet van Chukwueze afrondt en daarmee Real Madrid naar de laatste vier schiet.

Ondanks de uitschakeling is er ook goed nieuws te melden voor de Amsterdammers. Begin juli presenteert de Champions League winnaar namelijk de 19-jarige Japanner Katsuyuki Kitajima. Het talent komt voor vier miljoen euro over van Kashima Antlers en is op zijn sterkst op het centrale middenveld. Hoewel hij op dit moment nog niet in de buurt komt van het niveau van Ryan Gravenberch zal de 18-voudig international de komende jaren in de luwte kunnen doorgroeien naar het topniveau.

2029-01f.thumb.png.ffc74f5faaf7d1d54ea15fd57353072a.png

2029-01d.thumb.png.7680aa655202222350be9ebdd4279757.png

Up next: Klassieker in de Johan Cruijff Schaal en nieuwe ervaren kracht

Screen Kitajima:

Spoiler

2029-01e.thumb.png.44da94a1d883e1d617d1a64ac44b0912.png

Die Japanner zijn profiel ziet er wel goed uit zeg! Ga je ongetwijfeld nog veel plezier aan beleven. En aan zijn merchandasing kan je misschien ook nog wat verdienen. Dat WK voor clubs blijft een gedrocht van een tornooi. Het speelschema is een ware aanslag op het fysieke vermogen van de spelers en dan kan je als eens  zo'n ongelofelijk scoreverloop als tegen Real krijgen. Dat je er dan uitligt is niet meer dan een voetnoot.

Tags voor vaste volgers: @Fantasy@Srangaman, @delichris, @RubenS2, @Brattbakk@Goatruida@Kyrill, @JC14, @komodo25, @Marius@Nummerke10@MNie@ElMarcos en @RicoV1989

Als je aan deze lijst toegevoegd wilt worden of juist van afgehaald laat het mij weten

Bedankt voor jullie reacties @Kyrill,  @MNie@delichris@Marius en @ElMarcos! Het WK voor clubs is inderdaad een verschrikkelijk toernooi, daar ben ik nu wel achter. Wat dat betreft kan ik @Nummerke10 volledig gelijk geven. De poules van drie zorgen ervoor dat je rustdag eigenlijk het vervolg van het toernooi bepaalt. Ik begon met een rustdag dus dan speel je drie duels in zes dagen, Real had de rustdag als tweede dacht ik dus die hadden een nagenoeg fitte selectie. Niet dat ik dat alleen de schuld kan geven maar je merkt wel dat het de spelers opbreekt in de slotfase. Maar goed, toernooi is geweest en ik ben blij dat ik voor mezelf de bevestiging gekregen heb dat deze CL winst niet perse een incident hoeft te zijn omdat ik met de topploegen van de wereld prima kan sparren. Voor vandaag een kort verslag van de voorbereiding en daaropvolgend de Johan Cruijff Schaal tegen Feyenoord. Daarnaast heb ik ook een (voormalig) wereldtopper aangetrokken. Wie dat is valt hieronder te lezen, veel plezier!

29-7-2029 Op de dag dat Real Madrid wereldkampioen wordt door na strafschoppen Bayern München te verslaan begint Ajax aan de oefencampagne. De basiself is op een korte vakantie gestuurd en dus neemt Zirkzee vanaf zijn vakantieadres virtueel de topscorers trofee in ontvangst. Daarnaast is de spits samen met Naci Ünüvar verkozen in het dream team van het toernooi. In Amsterdam begint op deze dag dus een vriendschappelijk toernooi, in de halve finale wordt er door Ajax gespeeld tegen Aarau. De Zwitsers houden lang stand maar wanneer Steffen tien minuten voor rust direct rood krijgt beginnen de Amsterdammers te scoren. Nog voor rust zorgen Opdam en Esposito voor de 2-0 voorsprong en vlak na rust is het Akgül die de eindstand op 3-0 bepaald. Een dag later nemen de Ajacieden het op tegen Crystal Palace in de finale. Twee goals van Magno en een van Esposito zorgen voor de 3-0 stand halverwege tegen de nummer vijf van het Championship afgelopen seizoen. Na rust speelt Ajax net als gisteren met slechts een veldspeler die al tiener af is en mede daardoor komen de Engelsen dichterbij. Douglas veroorzaakt een strafschop die door Eze benut wordt en een afstandsschot van Success zorgt voor een 3-2 tussenstand na slechts tien minuten in de tweede helft. Verder laten de jongelingen het echter niet komen en dus wint Ajax het eigen toernooi.

Twee dagen later is er vers transfernieuws uit Amsterdam, wereldster Mikel Oyarzabal komt transfervrij over vanuit Barcelona nadat de plaatselijke FC zijn aflopende contract niet verlengde. De aanvallende middenvelder is ondanks zijn respectabele leeftijd van 32 jaar nog steeds een goede voetballer die het elke tegenstander lastig kan maken. Daarnaast zorgt de aankoop van de Spanjaard ervoor dat talent Opdam zich iets meer in de luwte kan ontwikkelen in plaats van als back-up. Mede hierdoor en door alle ervaring die Oyarzabal door kan geven aan de jonge selectie was dit een ideale transfer aldus de manager. Daarentegen is er ook slecht nieuws te melden met betrekking tot de transfers. Het jonge Duitse talent Berenz wil geen profcontract tekenen. Het product van de eigen jeugdopleiding gaat liever terug naar zijn vaderland en is in gesprek met Borussia Dortmund. De rechtsback zal enkele dagen later de overstap ook inderdaad maken, Ajax ontvangt slechts 3,2 miljoen euro voor een van de grootste talenten op zijn positie.

2029-02c.thumb.png.07de9ee0a5217de21a5df373691e6220.png

In de laatste wedstrijd zonder de basiself van het WK komt Shakhtar op bezoek. Na iets meer dan tien minuten luistert Oyarzabal zijn officieuze debuut op met een benutte strafschop en twee minuten later zorgt Brito al voor 2-0. Magno bepaalt vlak voor rust de stand op 3-0 en in een veel gelijkwaardigere tweede helft bepaalt Kitajima vanaf de stip de eindstand op 4-0. Op Isaac Calderón na, de Mexicaan is actief op de Gold Cup, is iedereen terug voor het duel met Wolfsburg. Tegen de nummer zeven uit de Bundesliga van afgelopen seizoen opent Zirkzee de score en vlak na rust verdubbelt Oyarzabal de score vanaf de stip. Halverwege het tweede bedrijf vergroot Magno de marge maar het laatste woord is voor Labisch. Uit een counter bepaalt hij een kwartier voor tijd de eindstand op 3-1. Een kleine week later wordt er op bezoek bij Bayern München voor het laatst geoefend. Na geblunder van Ghedini is het Ferrán die na een kwartier de openingstreffer maakt maar op slag van rust zorgt Verfaillie voor de verdiende gelijkmaker. Na rust hebben de tweede keuzes van de Ajacieden het stukken lastiger met de Duitsers en Ferrán profiteert al snel door de 2-1 te maken. Na een ruim uur spelen passeert ook Doku de Amsterdamse doelman en zodoende wint de verliezend finalist van het WK met 3-1 van de winnaar van de Champions League.

Twee dagen later begint het seizoen officieel met de strijd om de Johan Cruijff Schaal. Thuis tegen Feyenoord gebeurd er op het uitvallen van Altfater na niets in de eerste dertig minuten. Even later kopt Zirkzee op de lat na een voorzet van Trabelsi en mede daardoor blijft de brilstand op het bord staan tot na de pauze. Pas halverwege de tweede helft weet Feyenoord voor het eerst een doelpoging te ondernemen maar het is wel een grote kans. Na een overtreding van Ghedini op Hafliðason mag Maatsen aanleggen vanaf elf meter en hij laat Marcelão kansloos voor de 0-1. De dominante Ajacieden blijven zoeken naar een treffer en Zirkzee is vijf minuten later al dichtbij de gelijkmaker maar dit keer staat de paal in de weg. Toch komt die 1-1 er wel en Zirkzee maakt hem ook. Na een diepe bal van Gravenberch richting Ünüvar geeft de buitenspeler de voorzet en Zirkzee kopt de bal tegen de touwen. Dat was ook meteen de laatste noemenswaardige actie van de negentig minuten en dus moeten strafschoppen de beslissing brengen. Nadat Rojas Ajax op voorsprong zet red Marcelão op de inzet van Fassi Fihri en doordat zowel Oyarzabal, Velagic en Zirkzee als de Rotterdammers daarna foutloos blijven is het aan Ünüvar om de wedstrijd te beslissen. Hij faalt niet en zo eindigt de eerste officiële wedstrijd van dit seizoen op dezelfde manier als de laatste van vorig jaar, Ajax wint een strafschoppenserie en mag daardoor het zilverwerk aan de prijzenkast toevoegen. 

2029-02b.png.e113b86e4b431203905100862438875d.png

2029-02d.thumb.png.3822a05d83ce1cecb6a9c0ac154474a1.png

Up next: Start eredivisie en UEFA Super Cup

Screen Oyarzabal:

Spoiler

2029-02a.thumb.png.601d0097a0028b51374f062dc71e73f8.png

Oyarzabal ziet er nog goed uit voor zijn leeftijd zeg! Hopelijk blijft hij nog twee jaar fit, want aan zijn contract hangt natuurlijk ook een prijskaartje. De voorbereiding was wat onthoofd, maar over de gehele lijn kan je toch met een gerustgesteld gevoel aan het seizoen beginnen denk ik.

Bedankt voor jullie reacties @Kyrill,  @MNie@delichris@Marius, @komodo25 en @ElMarcos! Oyarzabal is omdat hij geen transfersom met zich meebrengt een stuk duurder dan te verwachten is qua salaris. Desondanks denk ik dat het een goede keuze is geweest, hij kost mij ongeveer 15 miljoen deze 2 jaar en als ik een jong talent wil kopen betaal ik toch al snel 4x dat bedrag. Ik hoop dus dat hij een tussenpaus kan zijn zodat mijn talent op AMC zich kan ontwikkelen tot een volwaardig selectiespeler. Ik snap dus de twijfels maar heb dus mijn redenen voor deze keuze. Over naar de update van vandaag, naast de eerste potjes in de eredivisie strijd ik ook om de UEFA Super Cup, een van de weinige prijzen die ik nog niet gewonnen heb (in deze savegame). Of dat dit keer wel lukt valt hieronder te lezen, veel plezier!

20-8-2029 Na de winst in de Johan Cruijff Schaal kan Ajax de focus gaan richten op de vaderlandse competitie. In de eerste wedstrijd van het seizoen komt PEC Zwolle op bezoek, de nummer negen van vorig seizoen. Een sterk eerste half uur van de Amsterdammers wordt beloont met slechts een treffer, Zirkzee kopt een voorzet van Ghedini tegen de touwen. Pas halverwege de tweede helft weet Rojas de score uit te breiden met een diagonale schuiver. Twee minuten later bepaalt Montel de eindstand op 3-0 met een afstandsschot dat via de paal in de goal verdwijnt. Al met al een simpele zege voor de regerend kampioen.

Een week later gaan de Amsterdammers op bezoek bij FC Utrecht in een duel tussen de nummers een en twee na een speelronde. Na een matige eerste helft breekt Ünüvar vlak na rust de ban door een corner van Gravenberch af te ronden. Daarna wordt het spel van de Ajacieden wel iets beter maar net als tegen PEC weten ze geen uitgelezen kansen te creëren. Gelukkig wordt er wederom geen enkele noemenswaardige kans weggegeven en dus winnen de Amsterdammers ook hun tweede duel van het seizoen.

Vijf dagen later speelt Ajax in het Sinobo Stadium te Praag om de UEFA Super Cup. Tegenstander Manchester United begon hun competitie met een 1-0 thuisoverwinning tegen Fulham dus Ajax is gewaarschuwd. Als ze dat nog niet waren zijn ze dat na acht minuten al wanneer Rashford het eerste kansje krijgt, de spits mist echter en dus blijft het 0-0. Halverwege de eerste helft komt het op papier thuisspelende Manchester United alsnog op voorsprong. Schuurs levert de bal in bij Stengs en de voormalig speler van AZ kan in een lijn richting Marcelão, de keeper wordt kansloos gelaten en dus moeten de Amsterdammers achtervolgen. Die achtervolging lijkt vlak na rust succes te hebben wanneer Zirkzee de 1-1 op het bord zet maar omdat hij dit vanuit buitenspelpositie doet gaat de vlag omhoog en blijven de Amsterdammers op achterstand. In de slotfase brengt Ajax vervolgens een extra spits om het duel alsnog te doen kantelen. Drie minuten voor tijd is Magno dicht bij de gelijkmaker maar uit een voorzet van Rojas kopt de Braziliaan op de lat. Ook in de absolute slotfase wordt er niet meer gescoord en dus verslaat Europa League winnaar Manchester United Champions League winnaar Ajax hier in Praag.

Na het midweekse uitstapje naar Tsjechië komt in het weekend Sparta op bezoek in de Johan Cruijff Arena. Een furieus begin van de Amsterdammers zorgt er voor dat de wedstrijd na vijf minuten eigenlijk al beslist is. Hoewel de goal van Zirkzee in de openingsminuut nog wordt afgekeurd staan de Amsterdammers na die vijf minuten namelijk al met 2-0 voor door een goal van Rojas en een goal vanaf de stip van Zirkzee. Op slag van rust maakt de spits zijn tweede van de wedstrijd en een kwartier na rust kopt hij een voorzet van Ünüvar binnen voor de hattrick. Mede doordat de enige doelpoging van Sparta naast de goal van Marcelão verdwijnt hoeven de Amsterdammers zich niet bovenmatig meer in te spannen in het vervolg van de wedstrijd en dus wint Ajax dit duel simpel met 4-0. De Amsterdammers zijn dus nog foutloos in de eredivisie maar aartsrivaal Feyenoord heeft op dit moment op doelsaldo de koppositie in handen, het seizoen is echter nog lang dus er kan nog van alles gebeuren.

2029-03a.png.bba3670b76a51f2dc7db3d9b1690e5a5.png

2029-03b.thumb.png.2b3a03e6f77f28f45ef9e9181b6e0f7a.png

Up next: Einde transfermarkt en CL-loting

Even bijgelezen. Die CWC is gewoon een irritant toernooi, je moet haast wel met 2 teams werken en geluk hebben met het schema. Oyarzabal is een slimme transfer, lijkt me ook een fijne mentor. In de competitie doe je wat er verwacht wordt, namelijk winnen.