Jump to content

[IDS] [FM20] Aan de top blijven (AFC Ajax)

19CH98
 Share

Recommended Posts

Tags voor vaste volgers: @Fantasy@Srangaman, @delichris, @RubenS2, @Brattbakk@Goatruida@Kyrill, @JC14, @komodo25, @Marius@Nummerke10@MNie@ElMarcos en @RicoV1989

Als je aan deze lijst toegevoegd wilt worden of juist van afgehaald laat het mij weten

Bedankt voor jullie reacties  @ElMarcos, @RicoV1989, @Nummerke10, @Kyrill, @MNie, @RubenS2, @delichris en @Marius! Over de loting van de CL ben ik inderdaad wel tevreden. Uit pot 2 weet je dat je een wereldploeg gaat treffen dus dat was ingecalculeerd maar de tegenstanders uit pot 3 en 4 moeten geen probleem zijn. Daarnaast ben ik ook prima begonnen aan het seizoen inderdaad maar er zijn nog 30 wedstrijden te spelen dus ik hecht er weinig waarde aan. Om hier nog even terug te komen op Kyrill, in het universum van deze savegame staat Frank de Boer inderdaad bovenaan in de eregalerij qua Nederlandse nationaliteit. Uit mijn hoofd heeft hij naast de titels bij Ajax ook een keer of 10 de landstitel in de USA gepakt met Atlanta en daarnaast ook enkele Noord-Amerikaanse CL's en bekers waardoor hij 3 punten boven Louis van Gaal staat (2164 om 2161). Ik ben ondertussen al opgeklommen naar plaats 3 voor de eregalerij qua Nederlandse nationaliteit dus hoop ze de komende seizoenen een keer te passeren. Over naar de nieuwe update, naast 3 competitiewedstrijden worden vandaag ook de transferperiode en de eerste CL wedstrijd besproken, veel plezier!

Banner.png.4c141fd425d73607942df68194fe97a4.png

18-9-2028 Daags na de Champions League loting speelt Ajax thuis tegen FC Twente, een van de vier ploegen zonder nederlaag dit seizoen. In een matige eerste helft komen de Ajacieden nauwelijks tot kansen en weet het stugge Twente knap de Amsterdamse aanvallen te stoppen. Een kwartier na rust breekt Rojas de ban met een knappe solo waarin hij meerdere verdedigers passeert. Even later is hij dicht bij de 2-0 maar ziet hij zijn inzet gekeerd worden, de rebound is voor Ünüvar echter een koud kunstje waardoor Ajax een sterk begin van het tweede bedrijf beloont ziet worden. Een kwartier voor tijd wordt de eindstand op 3-0 bepaalt door een curieuze eigen goal. Neto haalt met een sliding de bal voor de voeten van Ünüvar weg maar de bal rolt terecht langzaam over de doellijn in de verre hoek.

In de interlandperiode wordt traditioneel de transferperiode afgesloten. Een periode die voor de Amsterdammers zeer gunstig is verlopen. Er zijn geen aankopen gedaan en drie spelers met een contract voor minder dan twaalf maanden zijn verkocht. Rensch is zoals al eerder gemeld vertrokken naar het Midden-Oosten en ook Youri Baas en Peter Knoester zijn verkocht. Baas is voor 20 miljoen overgestapt naar Bournemouth uit Engeland en Knoester is voor 12,5 miljoen vertrokken naar Saint-Étienne. Samen met de op huurbasis vertrokken Daniel Elmer zorgen zij voor het volgende overzicht.

2028-03a.thumb.png.bbac2b32a3f3d849662464653ef5d52c.png

Omdat de wereldreis tijdens de interlandpauze sommige spelers aardig zwaar viel is er op bezoek voor Heerenveen veel roulatie te ontdekken in de opstelling van de manager. Op het resultaat lijkt het in het Noorden van het land geen invloed te hebben, Trabelsi opent al na drie minuten de score en drie minuten later werkt Büttner onder druk van Zirkzee de bal in eigen doel. Nog voor rust is het al 0-4 wanneer zowel Taylor als Verfaillie twee instanties nodig heeft om de bal achter de doelman te schieten. Na rust laat Ajax de gashendel los en krijgt Heerenveen grote kansen via onder meer Suslov. Tien minuten voor tijd zorgt Verfaillie echter nog voor de 0-5 met een prachtig afstandsschot. Diep in de blessuretijd weet ‘t Zand namens Heerenveen alsnog de verdiende eretreffer op het bord te zetten maar de punten gaan mee naar Amsterdam.

In datzelfde Amsterdam neemt Ajax het drie dagen later op tegen Trabzonspor. In de vroege wedstrijd laat Joshua Zirkzee maar weer eens zijn klasse zien. Na vijf minuten opent hij de score met een droge knal van buiten de zestien en nog voordat er vijftien minuten gespeeld zijn is het 2-0 nadat hij door een snelle vrije trap van Pierie een op een met de doelman komt te staan. In de slotfase van de eerste helft maakt de spits zijn hattrick compleet nadat Ghedini hem de bal op een presenteerblaadje aanbiedt na een prachtige solo. Na rust laat Ajax in eerste instantie een aantal kansen liggen om de voorsprong te vergroten maar in de slotfase scoort Montel van grote afstand de vierde Amsterdamse treffer en benut Zirkzee nog een strafschop waarmee de eindstand bepaalt wordt op 5-0.

2028-03b.png.f0f00fc4157febcd49e17e23ba1386a6.png

Vijf dagen later kent Ajax een hele lastige wedstrijd op bezoek bij FC Den Bosch. De Brabanders hebben op een schot op de lat van Rojas na niks te vrezen in de eerste helft. In het tweede bedrijf komt Ajax iets sterker voor de dag en raakt Magno de lat met een kopstoot. Halverwege de tweede helft krijgt Ajax een buitenkans wanneer Rojas gevloerd wordt, Zirkzee benut de strafschop en zet Ajax op 0-1. In een zwakke wedstrijd blijft het daarbij, de Bosschenaren hebben de defensie goed op orde maar komen niet tot voldoende doel gevaar om aanspraak te maken op een treffer. Ajax blijft dus zonder puntverlies in de eerste zeven duels.

2028-03c.png.33a9d81aec75ab1fb0bc30f4c7af2638.png

2028-03d.thumb.png.0acb0d162e20dbd69e2e30a0dc08d624.png

Up next: Recordjacht en bezoek aan Anfield

Tags voor vaste volgers: @Fantasy@Srangaman, @delichris, @RubenS2, @Brattbakk@Goatruida@Kyrill, @JC14, @komodo25, @Marius@Nummerke10@MNie@ElMarcos en @RicoV1989

Als je aan deze lijst toegevoegd wilt worden of juist van afgehaald laat het mij weten

Bedankt voor jullie reacties  @ElMarcos, @RicoV1989, @Nummerke10, @Kyrill, @MNie, @RubenS2, @delichris en @Marius! Het gaat inderdaad heel erg goed maar ook Willem II en vooral Feyenoord hebben ook een zeer sterke seizoensstart meegemaakt en daardoor is de titelstrijd nog lang niet beslist. Daarnaast ben ik het met ElMarcos eens dat het opvallend is dat ik geen transfers heb gedaan maar ik ben redelijk tevreden met de groep die er staat. De enige aankoop die ik had willen doen is een aanvallende middenvelder van Willem II maar de Tilburgers bleven vasthouden aan zijn clausule van 81 miljoen en daar had ik geen zin in. Hopelijk kan ik hem een van de komende transferperiodes nog loswerken want op die positie ben ik het minst sterk naar mijn mening. Over naar de update van vandaag, het belangrijkste van vandaag is het topduel op Anfield tegen Liverpool, daarnaast is er ook in de eredivisie een bijzonderheid te melden. Wat dat is lezen jullie hieronder, veel plezier!

16-10-2028 In de week dat Ajax een uitwedstrijd loot bij tweededivisionist Helmond Sport staat het altijd beladen duel met ADO Den Haag te wachten. Tegen de eerste profclub van Joshua Zirkzee steelt de spits zelf de show. Al na drie minuten opent hij de score met een schitterende volley op aangeven van Gravenberch. Nadat Altfater even later op de lat kopt uit een vrije trap van Gravenberch is de spits er als de kippen bij om de bal het laatste zetje over de doellijn te geven en daarmee voor 0-2 te zorgen. ADO wordt echter in de wedstrijd geholpen door Ghedini die dom balverliest lijdt en daarmee Bernadina de kans geeft de spanning terug te brengen. Marcelão redt echter en even later redt de Braziliaan opnieuw een open kans van de spits van ADO waardoor Ajax de ruime marge behoudt. Op slag van rust wordt de marge nog ruimer wanneer Zirkzee een vrije trap van Gravenberch raak kopt en hiermee de perfecte hattrick voltooid. Na rust is Ajax al met de gedachten bij de wedstrijd tegen Liverpool maar omdat ADO te onzorgvuldig omspringt met de geboden kansen komt het niet meer in de problemen, eindstand ADO 0 Zirkzee 3.

Op bezoek bij de nummer drie in de Premier League kent Ajax een droomstart. Al na zeven minuten zet Magno de Ajacieden op 0-1 wanneer hij het laatste tikje geeft aan een kopbal van Altfater. Na een kleine twintig minuten wordt het zelfs 0-2 wanneer Gravenberch van buiten de 16 de bal perfect in de bovenhoek plaatst. Bij Pérez slaan vervolgens de stoppen door, nog geen tien seconden na de aftrap maait hij Zirkzee neer en mag de verdediger gaan douchen, zelfs al had hij nog geen geel op zak gehad was deze overtreding zwaar genoeg om zijn ploeg in ondertal te zetten. Ajax gaat vervolgens rustig door waar het gebleven was en dat is stunten in de stad van de Beatles. Na iets meer dan een half uur kan Altfater zelfs de 0-3 aantekenen door bij de tweede paal een vrije trap van Rojas binnen te koppen. In de rust doet Liverpool echter een gouden wissel, Brandt komt in de ploeg en al na twintig seconden scoort hij uit een voorzet van Alexander-Arnold. Mede door uitstekend keeperswerk van Marcelão blijft de productie van de Duitser echter beperkt tot slechts een goal en in de slotfase pikt Zirkzee aan de andere kant van het veld ook zijn goaltje mee waardoor Ajax maar liefst met 1-4 wint op bezoek bij Liverpool. Hiermee zetten de Ajacieden een zeer grote stap naar de volgende ronde terwijl de Engelsen nog hard aan de bak moeten de komende wedstrijden.

2028-04a.png.74f454d83529343524c5affd0dad7b71.png

Terug in Nederland kan Ajax thuis tegen Heracles een bijzonder record verbeteren. In de jaren 90 kwam het Ajax van Louis van Gaal tot 52 opeenvolgende wedstrijden zonder nederlaag en na de zege op ADO staat de teller van het Ajax eind jaren 20 nu ook op 52. César Rojas laat zien dat het team het record in stijl wilt pakken en na tien minuten spelen heeft hij al tweemaal het net gevonden en lijkt het record al binnen. De Heraclieden hebben weinig te vertellen en moeten in de blessuretijd van de eerste helft ook nog een goal van Zirkzee slikken. De spits is in topvorm want iets meer dan tien minuten na rust heeft de spits zijn tweede opeenvolgende hattrick in de eredivisie al binnen. De 5-0 betekent tevens zijn twintigste goal van het seizoen en de vijftiende in de eredivisie, een competitie die pas negen speelronden onderweg is. Het mag dan ook geen verrassing zijn dat dit Ajax het ruim dertig jaar oude record vandaag verbeterd, een duidelijke 5-0 overwinning op Heracles zorgt ervoor dat Ajax bovenaan blijft staan in de eredivisie.

Na de interlandpauze speelt Ajax thuis tegen VVV en Zirkzee is zijn topvorm niet kwijtgeraakt de afgelopen twee weken. Na een klein half uur opent hij de score voor zijn zestiende treffer in de eredivisie. Gadzo doet echter vrijwel direct wat terug nadat Marcelão mistast bij een vrije trap en onder de bal doorgaat. Nog voor rust zorgt Magno voor de hernieuwde voorsprong en kunnen beide ploegen gaan rusten met een 2-1 voorsprong voor Ajax. Na rust gaat het hard, na tien doelpuntloze minuten maakt Zirkzee de 3-1 gevolgd twee goals van Brito en staat Ajax dus binnen twintig minuten na rust ruim voor. In de slotfase van de wedstrijd maakt Gadzo een tweede eretreffer voor de Limburgers maar de laatste goal is alsnog voor de Amsterdammers. Drie minuten voor tijd complementeert Brito de hattrick en bepaalt daarmee de eindstand op 6-2. Ajax pakt dus dertig punten uit de eerste tien duels maar ook Feyenoord en WIllem II zijn het seizoen zeer sterk begonnen dus kan er nog van alles gebeuren in de competitie.

2028-04b.png.82d580e4fad9da1c86be6158d5515c1d.png

2028-04c.thumb.png.a3444be05c7a008b4449ea935fcf082b.png

Up next: Tweemaal Zagreb om CL kwalificatie proberen veilig te stellen

Flink uitgehaald tegen Liverpool! Heb je die aanvallende middenvelder van Willem II al ongelukkig gemaakt omdat hij niet naar jou mag komen? Meestal wel de beste manier om hem los te kunnen weken hoewel ze waarschijnlijk veel zullen blijven vragen met zo'n ontsnappingsclausule. 

Bedankt voor jullie reacties  @ElMarcos, @Nummerke10, @Kyrill, @MNie, @RubenS2, @delichris en @Marius! Het is inderdaad wel duidelijk aan het worden waarom Zirkzee gebleven is. Op het moment dat ik die update(s) hier plaatste was ik ongeveer op deze plek ingame en dus wist ik al wat er komen ging dus dat voelde toch wat fijner toen er een aantal reacties kwamen dat ze hem verkocht hadden voor dat geld;c. Maar goed, misschien had ik met 4/5 goede aankopen ipv Zirkzee het nog wel veel beter gedaan. Daarnaast ook zeer blij met de overwinning op Liverpool inderdaad, ietwat gelukkig door 2 snelle goals zonder grote kansen en een rode kaart in de eerste 20 minuten. Hoe dan ook is het mijn eerste uitzege op een Europese topploeg dus dat toont inderdaad aan dat we stappen hebben gezet. Tot slot nog de reactie op Nummerke10, ik heb inderdaad geprobeerd hem ongelukkig te maken maar het lukt nog niet. Met Ghedini is het mij toen wel gelukt (Heerenveen daalde van ca. 65 mln naar de uiteindelijke verkoopprijs van 25) dus ik hoop deze man de komende transferperiode(s) ook nog aan mijn selectie toe te voegen. Voor nu zit er een regen op de bank met 1 ster CA en 3+1 zwarte ster PA. Niet ideaal maar als ik hem goed kan ontwikkelen is er ook niks aan de hand natuurlijk. Nu over naar de update van vandaag, 2 CL wedstrijden tegen Zagreb, een bekerwedstrijd tegen Helmond en het avondje NAC staan op het programma, veel plezier!

1-11-2028 Door het verrassende 2-2 gelijkspel tussen Trabzonspor en Liverpool aan het begin van de avond kan Ajax om 20.00 een grote slag slaan in groep A van de Champions League. Thuis tegen Dinamo Zagreb staan de Amsterdammers al na zes minuten in overtal na een charge van Vrnoga op Verfaillie. Diezelfde Verfaillie is na een half uur dicht bij de openingstreffer maar zijn afstandsschot strandt op de lat. Het is het startsein voor een periode van dominantie van de Amsterdammers. Die dominantie wordt nog voor rust beloont met treffers, Pierie opent de score nadat Magno een voorzet van Ghedini verlengt en vier minuten later pakt Zirkzee de bal af van Basic en de spits blijft oog in oog met de doelman kalm en schiet de 2-0 binnen. Na rust raakt Majer namens de gasten de paal vanuit een vrije trap maar verder laten de Amsterdammers het niet komen is. Zirkzee mist nog een grote kans op 3-0 maar dat is slechts een detail in deze eenvoudige zege. Ajax wint en zet een grote stap naar groepswinst.

2028-05a.png.82410c15359cf62631cb7e0df7f78220.png

In het drukke schema was geen tijd voor een competitiewedstrijd dus neemt Feyenoord de koppositie over in de eredivisie. Maandagavond speelt Ajax vervolgens in de beker op bezoek bij tweede divisionist Helmond Sport. De Amsterdammers treden aan met de tweede keuzes en zodoende staan er evenveel spelers aan de aftrap die nog hun 17e verjaardag moeten vieren als spelers die al hun 22e verjaardag achter de rug hebben. Na een half uur is het Opdam, een van de twee zestienjarigen die de score opent met een afstandsschot in de benedenhoek. Ajax domineert maar weet het niet verder tot uitdrukking te brengen in de score. Na rust krijgt het dan de deksel op de neus, kort na de blessure van Brito komt Helmond op 1-1 na een slecht verwerkte vrije trap. In het resterende half uur weet Ajax niet meer te scoren en dus volgt er een verlenging. In die verlenging laat Rojas zien waarom hij zo nadrukkelijk in de belangstelling staat van de topclubs. De invaller scoort na twee minuten de 1-2 en door twee treffers in minuut 107 zorgt hij voor de hattrick en dus ook de 1-4 eindstand. Later in de week wordt Ajax in de loting gekoppeld aan FC Eindhoven, het duel zal plaatsvinden in de Johan Cruijff Arena. 

2028-05b.thumb.png.ebff5c4cd2bbcb4f7d593b67a9561dfb.png

Op bezoek bij hekkensluiter NAC Breda gaat het voor de eerste keus van de Ajacieden nagenoeg net zo moeizaam als bij de tweede lijn vijf dagen geleden. Tijdens het Avondje NAC weet Ajax de geel zwarte muur maar niet te doorbreken en mag de thuisploeg dus lang hopen op een punt. Een kwartier voor tijd wordt de score dan eindelijk geopend door wie anders dan Zirkzee. Met de voorsprong op zak voetbalt het een stuk makkelijker en drie minuten later is het al 0-2 via Taylor. Vijf minuten voor tijd wordt het via Rojas zelfs nog 0-3 en wint Ajax dus op papier nog redelijk eenvoudig. Voor degenen die de wedstrijd gezien hebben is het echter een ander verhaal maar de drie punten gaan hoe dan ook mee naar Amsterdam.

2028-05d.png.016c348d1fdba5e055fa4f0e5bd3204c.png

Drie dagen later kan Ajax op bezoek bij Zagreb de volgende ronde van de CL veiligstellen. Liverpool won eerder op de avond met 5-0 van Trabzonspor en dus is de groepswinst nog niet mogelijk op de laatste dag van oktober. In de hoofdstad van Kroatië duurt het een uur voordat Ajax het overwicht kan nemen in een matige wedstrijd. Vervolgens duurt het niet lang voordat Rojas gevloerd wordt en Zirkzee dus vanaf de stip de ideale kans krijgt op de voorsprong. De spits mist niet en zet mijn 25e treffer van het seizoen Ajax op 0-1. Met de voorsprong op zak blijven de Ajacieden de aanval zoeken maar er wordt niet meer gescoord. Ajax wint dus met het kleinst mogelijke verschil van Dinamo Zagreb en kan in de volgende wedstrijd dus de groepswinst proberen veilig te stellen.

2028-05c.png.775d62b14c08f40e07a42f66aa2bcb59.png

2028-05e.thumb.png.bef9afd91b7f56949b6aee9361d9e9b8.png

Up next: Noord-Hollandse Derby en Turkse Heksenketel

Tot nu toe gaat het allemaal erg makkelijk, nationaal en Europees. Feyenoord doet het echter ook heel erg goed, dus dat is wel spannend. Uiteindelijk zal het in de onderlinge duels bepaald worden en dan moeten zij afhaken denk ik. Europees kun je hopelijk gaan oogsten, want je bent zeer zeer overtuigend bezig.