Jump to content

[IDS] [FM20] Aan de top blijven (AFC Ajax)

19CH98
 Share

Recommended Posts

Tags voor vaste volgers: @komodo25, @Marius@Nummerke10@MNie@ElMarcos en @RicoV1989 
Als je aan deze lijst toegevoegd wilt worden of juist van afgehaald laat het mij weten

Bedankt voor de reacties @ElMarcos, @komodo25, @delichris, @Nummerke10 , @MNie, @RicoV1989 en @Marius(Tag ben je verloren omdat ik tenzij iemand het aangeeft alleen maar de reacties tag, niks persoonlijks dus)! Het was inderdaad een lekker seizoen als ik er zo op terugblik. Dat Jong Ajax en Ajax O19 kampioen is geworden geeft wel aan hoe sterk mijn spelers zich ontwikkelen, dit stond namelijk niet in de "planning." Mijn visie (zowel in het echt als daardoor ook in FM) is namelijk dat spelers eigenlijk net teveel weerstand moeten hebben zodat ze zich aanpassen aan het niveau om hun heen. Ik zal dan ook flink wat spelers van de O19 doorschuiven naar Jong Ajax zodat deze spelers zich hopelijk beter ontwikkelen. Zoals Marius al aangaf moeten er meer punten gepakt worden tegen de bovenste ploegen, 76 punten is een aantal wat vergelijkbaar is met de Frank de Boer jaren bij Ajax, hiermee wordt je niet elk jaar kampioen vermoed ik zo. Daarnaast ben ik het MNie eens dat het zonde is dat clubs als Vitesse en ADO degraderen, hopelijk komen ze snel weer terug op het niveau waar ze horen. Tenslotte om op Nummerke10 te reageren, zeker aan het begin van het seizoen speelde ik inderdaad veel met Ziyech en Van de Beek op het middenveld, lekker aanvallen en over de dekking hoef je je in de eredivisie niet al teveel zorgen te maken. De combinatie van blessures bij Neres en de doorbraak van Gravenberch heeft er voor gezorgd dat Ziyech in de tweede seizoenshelft veel als AMR is gaan spelen. Ik wilde graag namelijk sowieso Ziyech, Tadic, Van de Beek en Neres altijd laten spelen dus dan is er weinig ruimte voor andere opties. Ik begon het seizoen nog even met Tadic in de spits, Ziyech, AMC en Marin op CM maar ik was niet tevreden over het aanvallende rendement en die opstelling. Heel verhaal allemaal als ik het zo zie maar nu dan echt de update, op naar het seizoen 2020-2021.

Banner.png.69cd6512099f0b4396c8941520be0afe.png

6-7-2020 Het nieuwe seizoen staat alweer voor de deur maar in de eredivisie worden nog enkele individuele prijzen uitgereikt. Hierbij is het kampioen Ajax die natuurlijk niet over het hoofd gezien kan worden. Dušan Tadić is verkozen tot speler van het jaar, met Donny van de Beek als runner-up. Sergiño Dest is verkozen tot talent van het jaar, Ryan Gravenberch is de nummer twee in dit klassement.

Naast de prijzen is er ook nog nieuws over de club zelf. Naar aanleiding van de mooie seizoenen heeft het bestuur besloten de Johan Cruijff Arena te verbouwen. Vanaf 7 december is er plaats voor 65.000 toeschouwers. De kosten van ongeveer € 70.000.000 worden door de helft gedeeld, een helft voor Ajax en de andere helft voor de plaatselijke overheid. Daarnaast worden ook het jeugd- en trainingscomplex verbeterd om de toonaangevende jeugdopleiding nog beter te maken.

Dan nu over naar de selectie voor het komende seizoen. Ten opzichte van vorig jaar is de kern relatief intact gebleven. De transfer van Ziyech was al ruim een jaar geleden besproken, hij maakt voor 40 miljoen de overstap naar Chelsea. Daarnaast vertrekt ook Tagliafico. De Argentijn kiest voor PSG die maar liefst 57 miljoen overhebben voor zijn diensten. De laatste man uit Ajax 1 die vertrekt is Huntelaar, Arsenal was er als de kippen bij toen Ajax liet weten zijn aflopende contract niet te verlengen. Ook voor Donny van de Beek is er interesse, een sterk verbeterd contract zorgt ervoor dat hij geen probleem ziet met het weigeren van het bod van FC Barcelona. 

Naast deze uitgaande transfers heeft Ajax ook vier inkomende transfers voor komend seizoen. Al meer dan een jaar geleden werd Antony voor zes miljoen euro overgenomen van São Paulo. Enkele maanden geleden liet Ajax ook al weten de Argentijnse aanvallende middenvelder Matías Palacios over te nemen van San Lorenzo. Hiervoor wordt vier miljoen betaald + 40% van de winst op deze transfer. Daar komt nog de transfer van Talles Magno bij. De Braziliaanse linksbuiten is de duurste transfer in de geschiedenis van de Amsterdammers. Vasco da Gama krijgt 27 miljoen bijgeschreven op de bankrekening. De laatste aanwinst is Matías Arezo, een Uruguayaanse spits. Voor slechts een kleine compensatie van min of meer een miljoen euro maakt hij de overstap van het Uruguayaanse River Plate. Vanwege zijn jonge leeftijd mag hij echter pas aansluiten op 1 januari. 

2020-00b.thumb.png.41217765166aec68b6fe93fb0de4b23a.png

Naast deze transfers voor de hoofdmacht zijn er ook bij het tweede en de onder 19 een flink aantal uitgaande transfers te noteren. Benjamin van Leer vertrekt naar Brighton en Roger Esajas vertrekt naar de buren van AZ. Voor beiden wordt een kleine vergoeding ontvangen. Dat laatste geldt niet voor de volgende namen. Dean Solomons (Orlando Pirates), Leo Thethani (eveneens Orlando Pirates), Nordin Musampa (Telstar), Issam el Maach (Fortuna Sittard) en Harm Dieker (Roda JC) trekken de deur van De Toekomst definitief achter zich dicht op weg naar hun volgende avontuur. Stan van Bladeren heeft op moment van schrijven nog geen nieuwe club gevonden. 

2020-00a.thumb.png.4ed77dc91e9897830f9743711a0eda67.png

Up next: Voorbereiding 2020-2021

Tags voor vaste volgers: @JC14, @komodo25, @Marius@Nummerke10@MNie@ElMarcos en @RicoV1989 
Als je aan deze lijst toegevoegd wilt worden of juist van afgehaald laat het mij weten

Bedankt voor de reacties @ElMarcos, @komodo25, @delichris, @JC14 @Nummerke10 , @MNie, @RicoV1989 en @Marius! Dat Huntelaar zo snel opgepikt werd stond ik ook van te kijken, ik heb hem eigenlijk niet/nauwelijks nodig met Traoré en Brobbey als spitsen. Zeker toen ik Arezo zo goedkoop kon oppikken (ook al komt hij pas 1 januari) had ik al besloten het contract van Huntelaar niet te verlengen. Dat hij dan nog de stap naar Arsenal neemt vind ik leuk om te zien. Daarnaast heb ik qua transfers geprobeerd de Ajax filosofie aan te houden. Als een speler echt onhoudbaar wordt laat ik die gaan (Tagliafico) en probeer ik het op te lossen met eigen/"eigen" jeugd. In dit geval heb ik met Pierie, Martínez en Blind drie spelers die allemaal van Ajax 1 waardige kwaliteit zijn voor Linksback en centraal achterin. Daarnaast met Schuurs en Álvarez nog genoeg andere spelers die ook centraal achterin kunnen spelen. Ik heb er tot jullie reacties geen seconde over nagedacht een vervanger voor Tagliafico te halen. Daar is het nu ook te laat voor aangezien ik gisteravond seizoen twee voltooid heb inclusief schrijven van de stukjes. Vanwege mijn competitiestart irl heb ik binnenkort toch minder tijd dus ben ik blij met deze voorraad. Ten slotte kan ik zeggen dat er niet bewust naar Zuid-Amerikanen is gekeken door mij, ik vertrouw veel op mijn scouts en hun verslagen en als ik voor een prikkie 2 17-jarigen kan halen met veel potentieel maakt het mij niet uit waar ze vandaan komen. Magno is een ander verhaal maar als aangezien Unuvar nog altijd pas 16 is ingame en Promes nu niet echt een wereldtopper is heb ik besloten wat meer te betalen. Daarnaast vind ik dit ook in de Ajax lijn passen van dit moment, onder andere Neres en Álvarez werden ook voor hogere bedragen dan we op dat moment gewend waren naar Europa gehaald. Ik hoop jullie op deze manier weer een inkijkje te hebben gegeven in mijn besluitvorming maar nu door naar de update, de voorbereiding van seizoen 2!

24-7-2020 Na een welverdiende vakantie komt de selectie van Ajax eind juni bij elkaar voor de start van de voorbereiding. De eerste maandag en dinsdag van juli worden vervolgens gebruikt voor de start van de oefenwedstrijden. Op de maandag is Arda uit Bulgarije de tegenstander. Het EK is ondertussen aanbeland bij de halve finales, hier zijn geen Ajacieden meer bij betrokken. Met een complete selectie is Arda geen partij voor de Amsterdammers. Bij rust is het al 5-0 door goals van Neres, Pierie, tweemaal Traoré en Blind. Na rust maakt Promes nog de 6-0 hetgeen ook de eindstand betekent. 

Een dag later wordt de finale gespeeld tegen League 1 ploeg Rotherham. Zij wonnen van Oostende na strafschoppen. Aankoop Telles Magno scoort de openingstreffer en Neres verdubbelt de score. Na rust wordt er opnieuw een ander elftal in het veld gestuurd. Aankoop Antony maakt de derde treffer en het is opnieuw Promes die de eindstand op het bord zet, dit keer is dat 4-0.

Na de eerste twee oefenwedstrijden wordt er nog twee keer geoefend tegen tegenstanders van een heel ander niveau. Allereerst gaat Ajax naar Griekenland voor een avondje PAOK. Vanwege de Olympische Spelen in Tokyo missen Dest, Marin, Álvarez en de aankopen Magno en Antony de komende wedstrijden. Daar valt in Griekenland niks van te merken. Traoré scoort tweemaal binnen het kwartier voor een 0-2 voorsprong. Van de Beek bepaalt de ruststand op 0-3. Na rust is het Taylor die de 0-4 scoort. In het slotkwartier red Raatsie op het schot van Pelkas. Ook de rebound wordt nog gekeerd maar in derde instantie red Pelkas de eer en dus wordt het 1-4 in Saloniki. Tegen Newcastle wordt de voorbereiding afgesloten. In Engeland scoort Traoré weer eens de openingstreffer. Vlak na rust maakt Saint-Maximin gelijk. Brian Brobbey raakt twee minuten later de lat maar dichter bij een treffer komt er niemand meer. Op naar het echte werk dus.

Voordat Ajax aan de strijd om de Johan Cruijff Schaal begint zijn er nog enkele uitgaande transfers te melden. Lisandro Magallán vertrekt voor een bedrag tussen de 4 en 5 miljoen euro naar PSV. Mede door al zijn blessures is hij niet goed genoeg voor de Amsterdammers. Dat is niet het geval voor Veltman. Hij wilde graag een keer een buitenlands avontuur meemaken. Hij kiest voor Bremen, de Duitsers maken een kleine 10 miljoen euro over. Dennis Johnsen blijft wel in Nederland, de Deen vertrekt voor vier ton naar VVV. De laatste transfer die op dit moment te melden is, is die van Viktor Jensen. De rechtsbuiten heeft met Antony en Neres twee grote concurrenten op zijn positie. Chelsea betaalt 12,5 miljoen euro voor de Deen plus een percentage van volgende verdiensten.

2020-01a.thumb.png.eed382c6b8fb7848b772acfc323a239b.png

Up next: Meteen weer een prijs?

Tags voor vaste volgers: @JC14, @komodo25, @Marius@Nummerke10@MNie@ElMarcos en @RicoV1989 Als je aan deze lijst toegevoegd wilt worden of juist van afgehaald laat het mij weten

Bedankt voor de reacties @ElMarcos,  @delichris, @MNie, @RicoV1989 en @Marius! Ik ben het met jullie eens dat de voorbereiding niet zoveel zegt, zelf boeien deze potjes mij ook niet veel. De assistent zoekt de tegenstanders uit en ik laat 45 minuten het beoogde basisteam spelen om ze in de rust allemaal te wisselen. Vanaf vandaag staat er echter weer wat op het spel gelukkig.

Banner.png.4c141fd425d73607942df68194fe97a4.png

10-8-2020 Na een korte oefencampagne is het tijd voor de strijd om de Johan Cruijff Schaal. Vanwege de dubbel van Ajax afgelopen seizoen is nummer twee AZ de tegenstander. Naast het vertrek van Ziyech en Tagliafico mist Ajax ook vijf Olympiërs. AZ zag Wijndal voor 44,5 miljoen naar Arsenal vertrekken en mist vanwege Sugawara vanwege de Spelen. Daarnaast zijn de Alkmaarders in gevecht met de Grieken van Asteras Tripolis in de voorrondes van de Champions League dus komt dit duel wellicht ongelegen. Of dat de reden is geen idee maar feit is dat AZ niks in te brengen heeft in de wedstrijd. Keeper Schendelaar kan na zes minuten nog de 1-0 voorkomen door het schot van Pierie op de paal te duwen maar is even later kansloos. Ryan Gravenberch is de maker van de openingstreffer. Het talent zal al voor rust een hattrick maken en dan is het duel al beslist. Ook Neres wil meedoen aan het feestje en met een schot in de korte hoek bepaalt hij de ruststand al op 4-0. Na rust probeert AZ met name via Boadu wat terug te doen maar hij heeft het vizier niet op scherp staan. Ajax wisselt door en Regeer, Palacios en Douglas maken hun officiële debuut in Ajax 1 vandaag. Na ruim een uur spelen zet Neres met zijn tweede treffer de eindstand op het bord en dus prolongeert Ajax de Johan Cruijff Schaal met een 5-0 overwinning.

2020-02a.png.560572c11dbd542c8d9a8281654fd5f3.png

Een week later wordt de competitie aangevangen met een thuiswedstrijd tegen promovendus TOP Oss. Marin mag om de medailles spelen en is nog in Tokyo, de andere Olympiërs zijn terug maar krijgen eerst een week vakantie. Tegen Oss komt Ajax al snel op een 2-0 voorsprong door goals van Traoré en Schuurs. Beiden maken optimaal gebruik van een vrije trap van Tadić. Na een mooie aanval doet Rabillard wat terug dus is de spanning terug in de wedstrijd. Na driekwart wedstrijd wordt het duel dan toch nog beslist. Tadić wordt gehaakt in de zestien en benut zelf de strafschop. In de slotminuten is er andermaal een vrije trap van de Serviër die tegen de touwen gekopt wordt, ditmaal door Daley Blind. Ajax wint eenvoudig met 4-1 van TOP Oss.

Op 9 augustus is ook Marin terug uit Tokyo en wordt er gespeeld tegen PEC. De Roemeen verloor zowel de halve als de kleine finale en is dus zonder medaille teruggekomen in Amsterdam. Ook hij krijgt een week vakantie voordat hij zich weer moet melden. In Zwolle is het Ajax wat domineert maar de kansen maar niet afmaakt. De 0-0 ruststand is het gevolg. Na rust zakt Ajax ver weg maar Zwolle is niet bij machten om hier gebruik van te maken. Sontje Hansen debuteert tien minuten voor tijd wat het teken lijkt voor een slotoffensief. Bij het ingaan van de blessuretijd krijgt Brobbey de kans om te overwinning te pakken maar Leemans zet nog net zijn voet ervoor. In de daaropvolgende corner is het andermaal Brobbey, hij raakt echter de paal en zodoende verliest Ajax punten in Zwolle.

2020-02b.png.971eb4774294c0b7de37cc6d2547a818.png

De maand augustus betekent natuurlijk transferperiode dus dan is het altijd onrustig in Amsterdam. Álvarez stond in de belangstelling van PSG maar een zeer grote salarisverhoging doet hem besluiten zijn carrière in Amsterdam te vervolgen. Enkele jongelingen vertrekken echter wel, Danilo gaat naar Go Ahead Eagles voor een half miljoen. Carel Eiting heeft FC Utrecht in zijn huurperiode overtuigd hem in te lijven. Voor 3,5 miljoen + 50% van de volgende transfer vertrekt hij naar de Domstad. Om deze transferupdate af te sluiten is er nog het nieuws dat Kühn op huurbasis naar FC Twente vertrekt. Hopelijk kan hij hier veel eredivisie ervaring opdoen.

2020-02c.thumb.png.ffd21bc6459004863a2cf625de097389.png

Up next: De klassieker, CL loting en sluiting transfermarkt

Even bijgelezen en je hebt een goed eerste seizoen gedraaid. Nadien toffe transfers gedaan met een klinkende zege op AZ als goed vervolg. Het troosteloze gelijke spel tegen PEC is dan weer onnodig slordig.

Tags voor vaste volgers: @JC14, @komodo25, @Marius@Nummerke10@MNie@ElMarcos en @RicoV1989

Bedankt voor de reacties @Nummerke10, @komodo25, @ROEMM,  @delichris, @MNie, @RicoV1989 en @Marius! AZ ligt mij op de een of andere manier wel, vorig jaar in de competitie ook 2x eenvoudig gewonnen (4-0 en 0-3) maar het blijft lekker een topploeg makkelijk aan de kant te zetten. Daarna tegen PEC dure punten verspild maar dat kan een keer gebeuren. Ajax is 34x per seizoen favoriet en toch pakken ze geen 102 punten. Dus af en toe gaat een keer mis. Dat mag natuurlijk eigenlijk niet maar hoort bij het spelletje. Mocht het stelselmatig gaan gebeuren moet ik er natuurlijk iets mee doen maar voor nu maar ik mij nog geen zorgen. Ten slotte nog even over de andere ploegen die genoemd worden in de reacties. TOP Oss werd afgelopen seizoen achter Jong Ajax en Cambuur 3e en promoveerden dus rechtstreeks naar de eredivsie. Hoe lang ze er blijven geen idee maar met een gelijkspel en een verlies staat ze er niet heel dramatisch voor. FC Groningen is het seizoen beter begonnen dan ik en kan misschien wel eens de verrassing worden van het seizoen. Ron Jans als trainer doet de tijden van Suárez en Nevland herleven?

2-9-2020 Op Marin na zijn alle spelers beschikbaar voor de klassieker, ditmaal in Rotterdam. In tegenstelling tot de wedstrijd eind vorig seizoen is Ajax ditmaal wel de betere ploeg. Op slag van rust wordt dit voordeel dan eindelijk uitgebuit. Quincy Promes schiet na een mooie individuele actie de bal in de bovenhoek. Meteen na rust krijgt Traoré de kans de voorsprong uit te breiden maar hij mist helaas. Na rust komt Feyenoord helemaal niet meer in het stuk voor maar het blijft een gevaarlijk kleine voorsprong. Tien minuten voor tijd houdt Bijlow de kansen van de Rotterdammers levend door een schot van invaller Regeer tegen de lat te duwen. Uiteindelijk duurt het net als in de eerste helft tot de blessuretijd voordat er gescoord wordt. Na lang balbezit in de zestien is het opnieuw Quincy Promes die scoort. Ajax wint met 0-2 en doet goede zaken vroeg in het seizoen.

Na de winst in de klassieker staat het duel met promovendus Almere City op het programma. Voor zowel Gravenberch als Brobbey is dit een bijzonder duel, de broers van beide spelers zitten op de bank bij de gasten. Almere pakte hun eerste punt vorige speelronde tegen PSV dus de Amsterdammers zijn gewaarschuwd. Tegen Ajax hebben ze niks in te brengen, Onana heeft de hele wedstrijd geen enkel schot gehad dus wordt het een eenvoudige zaterdagavond. Na 70 seconden wordt Neres al onderuit gehaald en Tadić benut het buitenkansje zonder problemen. Nog voor rust kopt Blind tweemaal een vrije trap van Tadić binnen en ook Gravenberch junior komt op het scoreformulier. Na deze 4-0 ruststand maakt Magno zijn debuut in de tweede helft. Hij komt nog dicht in de buurt van een doelpunt maar het is duidelijk dat Ajax gas teruggenomen heeft. Een tweede gele kaart van Hooi zorgt ervoor dat Almere het duel met 10 man uit moet spelen maar dat heeft geen invloed meer op de eindstand.

Doordeweeks wordt er geloot voor de groepsfase van de Champions League. AZ heeft zich via Asteras Tripolis, FC Porto en CSKA knap naar het hoofdtoernooi geworsteld voor een tweede Nederlandse deelnemer. Landskampioen Ajax was al geplaatst voor de poulefase en bevindt zich net als vorig jaar in pot 2. Zij worden hierdoor gekoppeld aan de kampioen van de afgelopen twee jaar, Liverpool. Vanuit pot 3 krijgen deze twee teams gezelschap van Napoli waardoor het al duidelijk is dat het een sterke poule wordt. Olympiacos uit Griekenland is de laatste deelnemer aan de poule. Het belooft dus een interessante poulefase te worden voor de Amsterdammers.

2020-03a.png.e8a304e027a61f41ed88c3832e31ba1e.png

Terug naar de eredivisie dan, de laatste wedstrijd voor de interlandpauze is uit in Heerenveen. De Friezen zijn de enige ploeg waar Ajax afgelopen seizoen niet van heeft weten te winnen. Dit seizoen staan ze er goed voor, na drie overwinningen werd er afgelopen weekend voor het eerst verloren. FC Emmen was met 1-0 te sterk. Ook dit jaar zorgen de Friezen voor flink wat problemen, na een ruim half uur is het Van Bergen die zijn snelheid gebruikt op de counter. Zijn schot treft gelukkig geen doel. Na rust laat Ajax zien niets voor niets regerend kampioen te zijn. Promes scoort na een mooie individuele actie de 0-1 en na ruim een uur spelen scoort Tadić vanuit een strafschop de 0-2. In blessuretijd is het vervolgens nogmaals Promes die de eindstand op 0-3 bepaalt, Ajax wint voor het eerst in twee seizoenen weer eens van SC Heerenveen.

2020-03b.png.5e1401ec73e09d5ac5cccf55d8dcf03a.png

Zoals al eerder aangehaald is de maand augustus ook het domein van de transfermarkt. Van de sterkhouders zijn Ziyech en Tagliafico al vertrokken en Neres lijkt de volgende te zijn. Nadat een bod van Bayern München afgewezen werd was de Braziliaan niet blij. De Duitsers kwamen echter niet met een nieuw bod en dus blijft hij Ajacied. Ook Ekkelenkamp blijft Ajacied, hij wordt echter wel verhuurd aan VVV om ervaring op te doen in de eredivisie. Al met al zorgt dit voor het volgende overzicht.

2020-03d.thumb.png.1c5b3bc3c98a154ab3b642fea4229be4.png

2020-03c.thumb.png.8baf2bb4baf5d43deba54d688cd9cf24.png

Up next: Start Champions League

• Marius changed the title to [IDS] [FM20] Aan de top blijven (AFC Ajax)
  • Marius unpinned this topic