Jump to content

[IDS] [FM20] Aan de top blijven (AFC Ajax)

19CH98
 Share

Recommended Posts

Tags voor vaste volgers: @Fantasy@Srangaman, @delichris, @RubenS2, @Brattbakk@Goatruida@Kyrill, @JC14, @komodo25, @Marius@Nummerke10@MNie@ElMarcos en @RicoV1989

Als je aan deze lijst toegevoegd wilt worden of juist van afgehaald laat het mij weten

Bedankt voor jullie reacties  @RubenS2, @delichris@MNie, @Nummerke10, @komodo25, @ElMarcos, @timpy00, @Kyrill en @Marius! Vandevoordt wilde echt weg dus ik heb een vervanger gezocht en uiteindelijk ben ik tevreden genoeg met Marcelão dat ik hem liever heb dan een ontevreden Vandevoordt. Dat Spurs vervolgens meteen akkoord gaat met mijn eerste tegenbod was heel fijn. Wat betreft Ghedini, dat zal ik al meerdere jaren achteraan. Heerenveel hield echter vast aan zijn 61 miljoen ontsnappingsclausule voor ploegen die Europees spelen. Uiteindelijk na veel zeuren heeft hij zelf een transfer aangevraagd en was dit bedrag kennelijk voldoende. Ik ben wel blij met hem maar had nooit 61 miljoen voor hem betaald, dat vind ik echt belachelijk veel. Daarnaast bedankt voor de transfertips @Nummerke10, is er een manier om je scouts dat te laten doen? Want ze met de hand doorlopen vind ik niet erg realistisch dus doe ik dat liever niet. Daarnaast zal er zoals @ElMarcos al zegt vast wel incidenteel een duurdere aankoop moeten komen maar dat moet dat echt een speler van wereldklasse zijn, ik ga geen 40 a 50 miljoen betalen voor een talent dat zich nog niet bewezen heeft. Dan wacht ik liever totdat mijn eigen en "eigen" talenten zich ontwikkelen. Zirkzee en Gravenberch zijn bijvoorbeeld pas 25 en 24 dus ik heb nog de tijd. Tot slot de update van vandaag, de start van de eredivisie en de CL loting worden besproken, veel plezier!

Banner.png.4c141fd425d73607942df68194fe97a4.png

27-8-2026 Het nieuwe seizoen begint meteen met De Klassieker, Ajax tegen Feyenoord. Aan Amsterdamse zijde start nieuweling Ghedini meteen in de basis en mede door een schorsing van Taylor staat ook Montel aan de aftrap. Ghedini maakt zich meteen onsterfelijk bij de supporters van de landskampioen door na een ruime minuut een voorzet van Pierie binnen te koppen voor 1-0. Ajax begint sowieso goed aan de wedstrijd want ruim vijf minuten later snijdt Antony naar binnen en laat hij met een verwoestend schot Troost kansloos voor 2-0. De storm gaat vervolgens wat liggen maar de Amsterdammers blijven de betere partij. Vlak voor rust wordt het bijna ook nog 3-0 maar in de kluts raakt Zirkzee de paal. Een kwartier na rust komen de Rotterdammers vervolgens terug in de wedstrijd, uit de tegenstoot scoort Howell en is de marge nog maar een goal. Feyenoord moet dus blijven jagen op de gelijkmaker maar de schoten vallen vooral aan de andere kant te noteren. Goals vallen er echter niet meer dus begint Ajax dit seizoen met een krappe overwinning in de Klassieker.

Een week later staat de uitwedstrijd bij AZ op het programma, twee weken geleden wonnen de Ajacieden met 2-1 in de strijd om de Johan Cruijff Schaal. Al vroeg in de wedstrijd zet Magno Ajax op voorsprong nadat Bakker het schot van de Braziliaan verrassend genoeg niet kan keren. Nog binnen het kwartier staan de ploegen echter alweer naast elkaar, Kok kopt een vrije trap van Midtsjø tegen de touwen. Ajax is echter veel beter in de eerste helft, het feit dat de kopbal van Kok de enige doelpoging voor rust was zegt genoeg. Antony beloont de Amsterdammers gelukkig ook, na twintig minuten spelen onderschept hij een pass van de Alkmaarders en is hij in no time bij Bakker die voor de tweede keer vandaag geklopt wordt. Na rust is invaller Beukenkamp dicht bij 1-3 maar omdat deze niet valt wordt het in de slotfase nog billenknijpen. In de blessuretijd redt Marcelão eerst op de counter van Braaf en een minuut later duwt hij een ver afstandsschot van Kok tegen de paal. Ajax ontsnapt dus in de slotfase en wint opnieuw van een topploeg uit de eredivisie.

In een herhaling van de afgelopen bekerfinale spelen Ajax en Vitesse in de derde speelronde tegen elkaar, dit keer in Amsterdam. Na iets meer dan een kwartier komen de Amsterdammers op voorsprong, na korte combinaties gaat de bal naar Pierie die Verfaillie in staat stelt de 1-0 aan te tekenen. Na een half uur spelen wordt het ook 2-0, Schuurs scoort met het hoofd vanuit een vrije trap van Antony. Even later raakt Schuurs uit eenzelfde situatie slechts de paal maar omdat Magno bij de rebound gehinderd wordt gaat de bal op de stip voor een nieuwe kans op 3-0. Zirkzee gaat achter de bal staan en maakt zijn eerste van het seizoen. Na rust neemt Ajax wat gas terug en tien minuten voor tijd levert dat nog een goal op voor Vitesse, Haigh tikt van dichtbij binnen. Verder komen de Arnhemmers echter niet en dus wint Ajax voor de 24e keer op een rij een eredivisieduel.  

Het met 7 punten uit 3 duels verrassend goed gestarte Heracles is de volgende tegenstander die op bezoek komt. Na een ruime minuut scoort Schuurs al de openingstreffer en vijf minuten later is het via Magno al 2-0. Ajax heeft geen kind aan de Heraclieden want via Altfater en tweemaal Zirkzee staat het binnen dertig minuten al 5-0. Doelman De Boer krijgt voor rust nog ongelukkig de 6-0 op zijn naam en in de blessuretijd van de eerste helft maakt Pierie er 7-0 van. De dubbele cijfers lijken dan dichtbij maar de eerste goal na rust is van Heracles, ex-Ajacied Dostanic maakt er 7-1 van. Achteraf blijkt het de enige goal van een zeer matige tweede helft. De overwinning komt natuurlijk geen moment meer in gevaar dus staat Ajax na vandaag los aan kop in de eredivisie.

2026-02b.png.7150549d19c82ab0a225306a72f0f328.png

Omdat PSV doordeweeks de 1-0 achterstand tegen Galatasaray niet weet om te buigen zijn er slechts twee Nederlandse ploegen aanwezig bij de Champions League loting op de donderdag. Landskampioen Ajax zit in pot een en wordt in poule D ingedeeld. Uit pot twee komt daar vervolgens Valencia bij, de nummer vier van Spanje werd vorig seizoen in de groepsfase uitgeschakeld door als derde te eindigen achter Liverpool en Ajax. Uit pot drie komen de Turken van Fenerbahçe erbij in poule D waardoor het al een goede loting lijkt voor alle ploegen. Vanuit de laatste pot complementeert Roemeens kampioen Craiova de poule. Alle ploegen zullen dus het idee hebben dat er met deze loting wat mogelijk is.

2026-02a.png.85ffb830de234fa26abac92d8f7e9ab3.png

2026-02c.thumb.png.663bd63d0073bcb4705fb8a4268f8b68.png

Up next: Einde transferperiode en start Champions League

Een mooi begin en een fijne loting voor de CL, groepswinst moet nu het doel zijn en hopelijk ontloop je dan een sterk team in de eerste knock-out ronde.

Qua scouting, ik doe dit zelf voornamelijk maar je zou denk ik wel filters in moeten kunnen stellen waardoor jonge internationals al vroeg op je radar komen. Weet niet of dit werkt maar zou je kunnen proberen.

Citaat

image.png.eb9193b064e4cda130052134d5df30de.png

Heerlijke start; drie "moeilijkere" duels winnend weten af te sluiten en de supporters ook al een keer een doelpuntenfestijn bezorgd. Veel beter kan niet. De CL loting is een eitje. Je mag zeker en vast de groepswinst ambiëren.

Tags voor vaste volgers: @Fantasy@Srangaman, @delichris, @RubenS2, @Brattbakk@Goatruida@Kyrill, @JC14, @komodo25, @Marius@Nummerke10@MNie@ElMarcos en @RicoV1989

Als je aan deze lijst toegevoegd wilt worden of juist van afgehaald laat het mij weten

Bedankt voor jullie reacties  @RubenS2, @delichris@MNie, @Nummerke10, @komodo25, @ElMarcos, @Kyrill en @Marius! De loting in de CL is inderdaad veel eenvoudiger dan de afgelopen jaren. Maar als je 5x in 6 KO fases City tegen komt bij de laatste 16 of laatste 8 mag het ook wel een keer meezitten lijkt mij. Ik stel mijzelf dit keer dan ook groepswinst als doel om dan hopelijk via een doenbare nummer 2 de laatste 8 te halen zoals Nummerke10 ook al aangeeft. Daarnaast bedank ik hem hier voor de scoutingstips, ik ga ermee aan de slag en jullie (en ikzelf ook) merken vanzelf of het effect gaat hebben. In de eredivisie is de start prima geweest met enkele lastige ploegen die al verslagen zijn en inderdaad Heracles weer met beide benen op de grond gezet. Wat betreft de update van vandaag gaan we hopelijk op deze voet verder, daarnaast begint ook de CL en sluit de transferperiode. Veel plezier!

21-9-2026 De laatste wedstrijd van augustus is voor Ajax een uitwedstrijd bij hekkensluiter SC Heerenveen. De Amsterdammers kennen een droomstart, al na een ruime minuut scoort Gravenberch de openingstreffer en drie minuten later zet Antony al de 0-2 op het bord. Even later schrikken de Ajacieden wanneer Ryan Gravenberch geblesseerd het veld moet verlaten, met een enkelblessure zal hij een kleine maand moeten missen. In hoeverre het rommelige spel daaraan is te wijten valt niet te zeggen maar voor rust komen er geen kansen meer. Een kwartier na rust komen die kansen er weer, Zirkzee mist nadat hij weggestuurd is door Verfaillie maar de rebound is een koud kunstje voor Magno. met een mooi schot in de bovenhoek maakt Antony er even later 0-4 van en vanaf de strafschopstip mag hij twee minuten later de hattrick compleet maken. In een dominante wedstrijd wint Ajax met 0-5 en houdt Marcelão dus voor het eerst de nul in dienst van zijn nieuwe werkgever.

Terwijl de spelers zich opmaken voor de interlands gaat de transfermarkt dicht. Alle sterkhouders worden wederom behouden voor de Amsterdammers en ze kunnen daarmee zeer tevreden zijn. Desondanks is er op de slotdag nog de nodige activiteit in de hoofdstad. Linksback Jesper Ankersen vertrekt voor 2,3 miljoen naar Willem II, de Deen heeft de afgelopen vier seizoenen nooit kunnen rekenen op een vaste basisplek in de hoofdmacht. Ook jeugdproduct Ivan Tavares vertrekt, de centrale verdediger gaat naar Heerenveen, de Friezen maken 4,8 miljoen over naar Ajax. Tenslotte vertrekt ook de jonge spits uit eigen opleiding Adrian Lică. De Roemeen gaat op huurbasis naar Excelsior. Door deze laatste transfers is dit het resultaat van de afgelopen zomer.

2026-03a.thumb.png.ec51c69cf0462ed20618fd99e8cfbac1.png

Na de interlands keert Donny van de Beek terug van zijn blessure, hij neemt in het uitduel tegen FC Utrecht plaats op de bank. De middenvelder ziet zijn ploeg al na vier minuten op achterstand komen wanneer Vertessen een counter koeltjes afrondt. De Amsterdammers herstellen de schade echter al snel door een rake kopbal van Schuurs. Daar blijft het echter lang bij deze wedstrijd. Mede daardoor keert Van de Beek terug in de ploeg voor het laatste half uur. Maar ook met de veteraan tussen de lijnen wordt het spel niet beter. Tien minuten voor tijd krijgt Ajax echter een buitenkans wanneer Schuurs naar de grond wordt geduwd na een vrije trap van Antony. De Braziliaan stuit echter vanaf elf meter op de uitstekende doelman Paes. De wedstrijd eindigt dus in een gelijkspel hetgeen het einde betekent van de recordreeks van 26 overwinningen in de eredivisie op een rij.

Vier dagen later begint Ajax in Roemenië aan de eerste groepswedstrijd van de Champions League. Tegenstander Craiova kwalificeerde zich door Dinamo Zagreb in de laatste kwalificatieronde te verslaan. In eigen huis weert de Roemeense kampioen zich kranig. Ondanks een grote kopkans voor Taylor en het feit dat zowel Antony als Zirkzee de lat raken staat het bij rust nog steeds 0-0. Halverwege de tweede helft krijgt Ajax een uitgelezen kans op om voorsprong te komen wanneer Ghedini een strafschop versiert. Zirkzee ziet echter zijn inzet gered worden en blijft de stand gelijk ondanks het krachtsverschil. Een kwartier voor het einde wordt de ban gebroken door Fitz-Jim, hij schiet de bal van buiten de zestien prachtig in de verre bovenhoek. Craiova moet dan aanvallen maar daar zijn de Roemenen niet toe in staat waardoor Ajax de drie punten pakt in dit duel.

2026-03b.png.b30e0a15f77e8af65be7731815159134.png

Terug in Nederland staat het thuisduel tegen FC Groningen op het programma. Na een kwartier maakt Antony de openingstreffer nadat Magno een voorzet van Ghedini precies voor de voeten van de Braziliaan kopt. Na een half uur maakt Zirkzee er 2-0 van door als eerste bij de rebound te zijn. Vrijwel direct doet Zuurman wat terug en is het dus 2-1. De eerste helft wordt vervolgens afgesloten met een horrorblessure van Magno, hij breekt zijn onderbeen en zal minstens een half jaar niet beschikbaar zijn. Na rust maakt Zirkzee al snel zijn tweede om de marge weer te vergroten. De wedstrijd is echter nog niet gespeeld, een kwartier voor tijd moet Marcelão redding brengen wanneer Houben pardoes voor zijn neus opduikt. Dat doet de Braziliaan en daarmee lijkt de wedstrijd beslist. Twee minuten voor tijd bepaalt invaller Montel de eindstand op 4-1 met zijn eerste eredivisiegoal voor Ajax, het verlies van Magno is echter de belangrijkste gebeurtenis van deze wedstrijd.

2026-03c.png.849d758b3588ac9e9573717db6d0831e.png

2026-03d.thumb.png.f039628cce7a273212e834b07e9649ae.png

Up next: Fenerbahçe thuis voor de Champions League

Dat je al je sterkhouders kon behouden is waarschijnlijk het belangrijkste wapenfeit. Het eerste puntenverlies in de Eredivisie lijkt eerder een fait divers terwijl de start in de CL toch wat krampachtig was. Het belangrijkste zijn echter de drie punten natuurlijk.

In de Eredvisie doe je het prima met Ajax. Een puntendeling tegen Utrecht ten spijt. In de CL heb je drie punten binnen, maar het was niet heel ruim. Zo te lezen was het meer geluk dan wijsheid van de Roemenen, maar Europees 'moet' het scherper.

Bedankt voor jullie reacties  @RubenS2, @delichris@MNie, @Nummerke10, @Fantasy @ElMarcos, @komodo25, @timpy00 en @Marius!  Het behouden van de toppers is nog altijd de beste transfer die ik kan doen dus daar ben ik zeer tevreden mee inderdaad. In de CL gelukkig gewonnen maar het was echt verschrikkelijk, schotenverhouding was 3-33 dus ik voelde hem al aankomen richting de slotfase. Gelukkig viel toch de goal aan mijn kant. In de competitie was het een kwestie van tijd voordat ik tegen puntverlies aan zou lopen, zoals ik al zei is dit een record, beter dus dan het Ajax van 1971 en 1995 (19 overwinningen op een rij beide). Voor mij zijn dit wel mooie prestaties om neer te zetten ook al zal dat voor de meesten van jullie geen uitdaging zijn. Vandaag gaan we verder aan hopelijk een nieuwe recordreeks maar dat weten we pas over 25 wedstrijden;). Daarnaast het CL-duel met Fenerbahçe op het programma, veel plezier!

19-10-2026 In de week dat Ajax een uitduel tegen Excelsior geloot krijgt in de beker staat het altijd beladen uitduel bij ADO Den Haag op het programma. De Ajacieden spelen een dramatische beginfase, pas na een half uur kan Ünüvar het eerste schot op doel noteren. Even later komt Ajax aan de overkant goed weg wanneer Szücz op de counter nog net van de bal gezet kan worden door Rensch. Vijf minuten voor rust krijgt Ajax uit het niet de ideale gelegenheid op de 0-1, Antony wordt neergehaald in de zestien en Zirkzee mag een strafschop nemen. Wentges redt echter, alweer de derde strafschop op een rij die de Amsterdammers niet benutten. Na rust blijft de wedstrijd even dramatisch als de eerste helft, sterker nog Ajax krijgt geen kansen. De groen gele muur van ADO blijft zonder problemen overeind en dus eindigt het in Den Haag met 0-0 en is PEC Zwolle de verrassende koploper.

Een slechte generale zorgt hopelijk voor een goede uitvoering thuis tegen Fenerbahçe. Al na vijf minuten krijgt Ajax een strafschop en dit keert scoort Zirkzee wel. De spits kopt even later op de lat hetgeen het sterke begin van Ajax nogmaals onderstreept. Na een kwartier wordt het dan ook terecht 2-0, Verfaillie kopt bij de tweede paal de bal binnen. Halverwege de eerste helft maakt Zirkzee er met eveneens een kopbal ook nog 3-0 van en is de wedstrijd beslist. Verfaillie zet nog voor rust met zijn tweede de stand op 4-0. Direct na rust mag Özcan pardoes doorlopen na een blunder van Schuurs maar Marcelão redt de Amsterdammers. De wedstrijd is dan wel gespeeld maar het scoren niet. Er komt namelijk nog een goal bij, Kenneth Taylor kopt een corner binnen en zo wint Ajax met 5-0 van de Turken.

2026-04a.png.9b09ff8d4f03e0d3d3a48da290d41452.png

Thuis tegen Willem II wordt de jacht op PEC Zwolle ingezet. In een galavoorstelling maakt Ünüvar al na 7 minuten de 1-0 op aangeven van Ghedini. Vervolgens begint de grote Zirkzee show, tussen minuut 13 en 24 maakt hij 3 goals en staat het dus al 4-0. Rojas zet na een half uur de stand al op 5-0 en dan dreigen de dubbele cijfers voor de Tilburgers. Die komen er echter niet, Zirkzee maakt er tien minuten na rust nog wel 6-0 van maar dat blijft het ook lange tijd. Pas in de laatste tien minuten maakt Piere die 7-0 gevolgd door vijfde treffer van Zirkzee die daarmee de eindstand op het bord zet. 

Het waarschuwingsschot richting koploper PEC Zwolle heeft kennelijk indruk gemaakt want zij openen speelronde 10 met een gelijkspel op de vrijdagavond. Uit bij Fortuna kunnen de Amsterdammers twee dagen later dan de koppositie terugpakken. Altfater zet Ajax na acht minuten al op 0-1 en laat daarmee de Amsterdamse intenties zien. Daarna zorgt matig spel er echter voor dat er voor rust niet meer gescoord wordt. Halverwege de tweede helft wordt het vervolgens alsnog 0-2, voormalig Fortuna speler Perr Schuurs doet zijn oude ploeg pijn wanneer hij de corner van Van de Beek binnen schiet. Een aanvallend onmachtig Fortuna, slechts een schotpoging in de hele wedstrijd krijgt in de slotminuut ook nog de 0-3 tegen. Rojas bedient zijn mede invaller El Amrani die de bal simpel binnen kopt waarmee Ajax terug is aan kop van de eredivisie.

2026-04b.png.0da06c8ed1ca0fd1286c4be7082e8268.png

2026-04c.thumb.png.980909c18b4eb629486776135f2f3850.png

Up next: Valencia uit en PSV thuis

Strafschoppen en FM blijft toch een klucht. Zirkzee die er drie op rij mist maar verder wel de doelpunten aan mekaar rijgt ... Loopt allemaal volgens plan natuurlijk. In de Eredivisie al een gaatje met de topclubs want met PEC zal je toch geen rekening mee moeten houden. Ook in de CL al een mooie statement neer gezet.