Jump to content

[IDS] [FM20] Aan de top blijven (AFC Ajax)

19CH98
 Share

Recommended Posts

Gepost (edited)

Tags voor vaste volgers: @Fantasy@Srangaman, @delichris, @RubenS2, @Brattbakk@Goatruida@Kyrill, @JC14, @komodo25, @Marius@Nummerke10@MNie@ElMarcos en @RicoV1989

Als je aan deze lijst toegevoegd wilt worden of juist van afgehaald laat het mij weten

Bedankt voor jullie reacties  @RubenS2, @delichris@MNie, @Nummerke10, @ElMarcos, @Thymen, @timpy00, @JC14 en @Marius! Het is zeker een mooi seizoen geweest, zeker nationaal is het heerlijk gegaan de laatste tijd. Zoals Nummerke10 al zei is het bij elkaar houden van de selectie nu de belangrijkste taak. Ik ben benieuwd hoever ik het kan gaan pushen qua ontevreden spelers. Ik heb namelijk geen voorraad meer dus ik ben net zo benieuwd als jullie op dit moment. Dat is echter stof voor morgen (als ik er aan toe kom FM op te starten) want vandaag kijken we nog een keer terug op het seizoen 2025/2026, mijn zevende in Amsterdamse dienst. Veel plezier!

Banner.png.4c141fd425d73607942df68194fe97a4.png

31-5-2026 Met een nagenoeg ongewijzigde selectie is Ajax afgelopen seizoen op jacht gegaan naar alweer de achtste landstitel op een rij en nummer 41 in totaal. César Rojas kwam over van Santa Fé en de Amsterdammers zagen tweede doelman Ron Kersten vertrekken naar Vitesse. Halverwege het seizoen vertrok ook nog Kasanwirjo naar Tianjin. Het werd uiteindelijk een mooi seizoen voor Ajax, na een moeizame eerste seizoenshelft werd PSV in speelronde 16 gepasseerd en de leiding werd niet meer uit handen gegeven. Door overwinningen in de beker en de Johan Cruijff Schaal sloten de Amsterdammers het seizoen af met drie nationale prijzen. 

2025-16e.png.f59912eb5c32c9777edda3a53ee1d562.png

Nummer twee AZ pakt het andere rechtstreekse ticket voor de Champions League en nummer drie PSV mag net als de afgelopen twee jaren via de voorrondes proberen door te dringen tot het hoofdtoernooi. Doordat Nederland Frankrijk gepasseerd is voor de vijfde plaats op coëfficiëntenranglijst is er een kans voor de nummer drie van het komende seizoen dat deze ook rechtstreeks toetreed tot de groepsfase van de Champions League. Feyenoord moet dit seizoen genoeg nemen met een Europa League ticket terwijl nummer vijf FC Twente nog een niveautje lager actief is in de European Conference League. Zij worden daar vergezeld door PEC Zwolle dat als nummer negen van de competitie zowel nummer zes Heerenveen als nummer zeven Vitesse versloeg. Onderin de eredivisie degraderen Excelsior en Cambuur, Den Bosch handhaaft zich door in de finale van de play-off FC Emmen te verslaan.

2025-16a.png.9fa65b61608298f81f852e076cf85fb7.png

Nationaal gezien was het dus een dominant seizoen voor Ajax maar ook Europees werden er prima resultaten behaald door de Amsterdammers. In een poule met Liverpool, Valencia en Beşiktaş werd een vrije simpele tweede plaats behaald waarmee de laatste zestien werd bereikt. Daarin werd over twee wedstrijden simpel afgerekend met Tottenham Hotspur, het werd na de 4-0 in Amsterdam 2-3 in Londen. Bij de laatste acht vond Ajax wel zijn waterloo, na een 1-1 gelijkspel thuis tegen Manchester City wonnen de Engelsen met 2-0 in eigen huis. De ploeg uit de Premier League bereikte vervolgens de finale waarin na verlenging met 2-1 werd verloren van FC Barcelona. In de Europa League ging de eindwinst verrassend naar Borussia Mönchengladbach, zij wonnen eveneens met 2-1 na verlenging. Juventus werd daardoor met de zilveren medaille naar huis gestuurd. Nog een niveautje lager, in de European Conference League ging de titel naar Everton na een 1-0 zege op Athletic Bilbao. 

Vervolgens richten we de aandacht in dit seizoensoverzicht op de jeugdopleiding. Jong Ajax speelde een sterk seizoen maar kwam uiteindelijk een puntje te kort om de eerste divisie te winnen, VVV-Venlo werd kampioen en promoveert samen met RKC naar de eredivisie. Ajax O19 kende wel een zeer succesvol seizoen, zowel de titel als de UEFA Youth League werden gewonnen. Hopelijk kunnen deze spelers in de toekomst doorbreken in het eerste team.

2025-16b.png.ed69f4665e399c4c49e013f1e0677e1e.png

2025-16c.png.b1be939988b4848ad5e7f9f841e5d0a3.png

Traditioneel worden de seizoensoverzichten altijd afgesloten met het team van het seizoen en dat is dit keer niet anders. In een basiself zonder verrassingen vallen de Ryan Gravenberch en Joshua Zirkzee op. De spits scoorde dit seizoen 45 keer in evenzoveel wedstrijden, een topprestatie van de Nederlander. Ook Antony kende een topseizoen, met 18 goals en maar liefst 30 assists in 43 wedstrijden was hij bij ruim een goal per wedstrijd betrokken. Ook op de bank geen verrassende namen, nieuweling César Rojas maakte veel indruk dit seizoen en ziet dat dus beloont worden met een uitverkiezing als wisselspeler. Hopelijk kan hij de komende tijd de volgende stap maken.

2025-16d.png.38f6a78e168d51398953c7874cca48cc.png

Up next: Individuele prijzen en selectie 2026/2027

Edited by 19CH98

Nationaal is er weinig tegenstand. De uitdaging ligt Europees. Zijn dat alle spelers die je gebruikt hebt dit seizoen. Misschien is eem bredere selectie dan nodig om Europees en stap te maken. Je hebt wel een erg sterke selsctie hoor.

Heel weinig verliespunten, een karrevracht aan doelpunten, en mooie individuele statistieken. Nationaal staat er echt geen maat meer op je team. De uitdaging blijft Europa de komende jaren natuurlijk.

Tags voor vaste volgers: @Fantasy@Srangaman, @delichris, @RubenS2, @Brattbakk@Goatruida@Kyrill, @JC14, @komodo25, @Marius@Nummerke10@MNie@ElMarcos en @RicoV1989

Als je aan deze lijst toegevoegd wilt worden of juist van afgehaald laat het mij weten

Bedankt voor jullie reacties  @RubenS2, @delichris@MNie, @Kyrill en @Marius! Nationaal was het inderdaad een geweldig seizoen, zeker als je bedenkt dat het in het begin van het seizoen nog redelijk moeizaam ging. Eerlijk gezegd had ik dit niet verwacht gezien het feit dat Feyenoord nu iets meer dan een seizoen geleden de CL-finale bereikte en ook PSV al 2 jaar op een rij actief is in het miljardenbal. Om even om MNie terug te komen, dit zijn niet alle spelers die ik gebruikt heb dit seizoen, voor het seizoensoverzicht pak ik altijd het team van het seizoen wat FM kiest. Dan krijg je dus de 18 spelers te zien die het belangrijkst zijn geweest. Wat betreft de breedte van mijn selectie, ik wil in mijn selectie voor het eerste elftal elke positie driedubbel bezet hebben en dan speelt de derde keus vooral hun wedstrijden met O19 of Jong Ajax. Daarnaast ook nog even terugkomen op delichris, O19 won zowel de landstitel als de Youth League, ik zie nu dat de screen niet werkt dus zal hem even bijwerken. Over naar de update van vandaag, de kern intact houden is de belangrijkste taak als ik Europees verder wil komen dus dat is de bedoeling. Of dat gelukt is leren jullie vandaag in het overzicht van de selectie. Daarnaast zijn er ook nog individuele prijzen uitgereikt afgelopen seizoen en ook die worden besproken in deze update, veel plezier!

1-7-2026 Terwijl de ogen van de hele voetbalwereld zich richten op het WK in Noord-Amerika begint Ajax zonder de WK-gangers aan de voorbereiding. Dit doen ze zonder jeugdspelers Dave Willems, Pelle Vosselman en Nicky Olij. De drie wisten geen profcontract af te dwingen en laten De Toekomst dus achter zich. Willems en Vosselman vertrekken naar Fortuna Sittard en Olij gaat bij ADO Den Haag voetballen. Daarentegen heeft Ajax deze transferperiode al twee spelers aangetrokken. De 19-jarige centrale middenvelder Sergio Montel komt voor 5,75 miljoen over van Huracán uit zijn vaderland Argentinië. De tweede transfer van de Amsterdammers kan pas 19 augustus aansluiten, dan viert Isaac Calderón zijn 18e verjaardag. De Mexicaanse centrale verdediger komt dan over voor 7,75 miljoen van Club América. Ondanks zijn jeugdige leeftijd heeft hij al veertien duels voor het eerste elftal van de Mexicaanse topclub gespeeld en wordt er in de toekomst ook veel verwacht van hem. Al met al leveren deze transfers de komende selectie op voor komend seizoen. 

2026-00b.thumb.png.79dd804e89e426d3467a6a6e79c49a89.png

2026-00a.thumb.png.5ff24e98133da8d5a4660f2fae440e97.png

Naast de transferactiviteiten is de start van de voorbereiding ook een mooi moment om nog een keer terug te kijken naar het afgelopen seizoen en dan vooral naar de individuele prijzen. Joshua Zirkzee is de meest geprezen man van de Ajacieden. De spits werd afgelopen seizoen topscorer van de Champions League, mede daardoor werd hij verkozen tot aanvaller van het jaar in deze competitie. Het is dan ook niet meer dan logisch dat hij ook in het team van het jaar terecht is gekomen van het miljardenbal. In de eredivisie komt daar nog een prijs bij voor Zirkzee, voor het vijfde seizoen op een rij is hij de topscorer van de eredivisie. Voetballer van het jaar wordt hij dit keer niet, die eer gaat naar zijn ploeggenoot Antony. Altfater en Pierie complementeren het podium. Met dit podium is het ook geen verrassing dat Darío Altfater verkozen is tot talent van het jaar in de Nederlandse competitie. Een divisie lager viel dezelfde eer ten deel aan Justin van Wonderen, een talent uit de jeugdopleiding van de Amsterdammers. De laatste prijs die naar de hoofdstad gaat is de prijs voor manager van het jaar voor de oefenmeester die afgelopen seizoen het record aan Nederlandse landstitels voor een manager overnam van Guus Hiddink. 

Up next: Oefencampagne en Noord-Hollandse derby in de Johan Cruijff Schaal

Screens Montel (boven) en Calderón (onder):

Spoiler

2026-00c.thumb.png.6cd46702b0348ba990d2754d7fd81afb.png

2026-00d.thumb.png.7bb2b48af80608f50227f3e6e6c6324b.png

Erg fijne transfers. Mooi om te zien hoe je selectie grotendeels intact blijft, dat lukt mij nooit bij PSV ook al probeer ik het wel vaak. Zorgt voor een herkenbaar team dat ook nog eens jaren vooruit kan. Dat Donny op zijn 29e zo'n beetje de mentor is geeft wel aan dat de beste jaren eraan zitten te komen!

Mooi dat iedereen aan boord blijft. Vooral voor een Zirkzee bijvoorbeeld blijft het toch opletten. Opvallend ook dat ook aan inkomende kant er weinig activiteit te bespeuren valt. Om Europees stappen te maken valt dat misschien wel te overwegen.

Bedankt voor jullie reacties  @RubenS2, @delichris@MNie, @Nummerke10, @komodo25 en @Marius! Zoals Nummerke10 al aangeeft probeer ik inderdaad de kern van de selectie zoveel mogelijk intact te laten. Aan de ene kant omdat ingaande transfers doen niet mijn sterkste kant is maar aan de andere kant ook omdat ik er meer plezier uithaal op deze manier te spelen en daarmee de Ajax filosofie te volgen. Het is alleen balen dat er geen regens uit de jeugdopleiding komen die echte wereldsterren worden. Zoals Marius al zegt is er aan de inkomende kant weinig activiteit, dat is dus deels omdat het een aspect van FM is waar ik niet sterk in ben maar ook deels omdat ik niet van plan ben de hoofdprijs te betalen voor topspelers. Zeker als je kijkt naar teams uit de topcompetities daar kost het mij al snel 50 miljoen om een breedteversterking uit die competities te halen. Dat doe ik dus liever niet, ik vertrouw op mijn scoutingsteam voor toekomstige versterkingen en de jeugdopleiding zorgt ervoor dat ik in de breedte een prima team blijf houden. Mochten jullie echter nog algemene tips hebben om goede transfers te doen laat het vooral weten. Maar goed, op naar de update. Er komen vandaag toevallig twee versterkingen bij om het totaal aan inkomende spelers om 4 te brengen, daarnaast start ook de voorbereiding die traditioneel wordt afgesloten met de strijd om de Johan Cruijff Schaal, veel plezier!

28-7-2026 De blessures van Knoester, Fitz-Jim en Van de Beek gecombineerd met de afwezigheid van de WK-gangers zorgt ervoor dat Ajax maar liefst dertien afwezigen kent aan het begin van de voorbereiding. In de halve finale van het vriendschappelijke toernooi thuis tegen Ried zorgt dat echter niet voor problemen. Beukenkamp zet Ajax voor rust op 1-0 en na rust lopen de Amsterdammers via goals van El Amrani, Lică en Bengtsson uit naar de 4-0 eindstand. In de finale wacht de dag daarna Bohemians uit Praag. Petrous pakt al na zeven minuten rood voor de Tsjechen en tien minuten later staat Ajax door goals van Montel en Magno al met 2-0 voor. In de slotminuut van de wedstrijd kopt Naim vervolgens de 3-0 tegen de touwen en wint Ajax dus het vriendschappelijke toernooi.

Ondertussen staat ook de transfermarkt niet stil. Doelman Maarten Vandevoordt wilde vorig jaar al vertrekken richting Tottenham maar kon toen nog overtuigd worden. Dit jaar lukte dat echter niet en omdat er een adequate vervanger gevonden is werd er groen licht gegeven door de hoogste bazen. De Engelsen maken 70 miljoen over voor de doelman die in precies honderd duels in de eredivisie slechts 49 tegengoals kreeg. Zijn vervanger komt uit Brazilië en luistert naar de naam Marcelão. De 22-jarige komt voor 20,5 miljoen over van Santos waar hij ondanks zijn jonge leeftijd al 119 duels achter zijn naam heeft staan.

Beide doelmannen spelen niet mee tegen Charleroi vanwege de laatste details die nog lopen maar ze worden niet gemist tegen de nummer vier van België afgelopen seizoen. Rojas is terug van vakantie en maakt de openingstreffer en in de slotfase van de wedstrijd bepalen buitenspelers uit eigen opleiding El Amrani en Spruit de eindstand op 3-0. Een week later missen alleen nog de Nederlandse WK-gangers, zij zijn na het verlies in de kwartfinale tegen de uiteindelijke wereldkampioen nog niet terug van vakantie, in het uitduel met Dinamo Zagreb. Voor rust wordt er verrassend genoeg niet gescoord maar tien minuten na rust hebben zowel El Amrani als Rojas de bal in het net weten te werken en wint Ajax de voorlaatste oefenwedstrijd met 0-2. De laatste oefenwedstrijd voor de Johan Cruijff Schaal is uit bij Levante, de nummer 12 van de Spaanse competitie afgelopen seizoen. Gouden schoen winnaar van het afgelopen WK Joshua Zirkzee is terug en na drie minuten heeft hij net al gevonden. Magno zorgt even later voor de ruststand van 0-2. Na rust maakt Beukenkamp nog wel 0-3 maar door goals in het slotkwartier van Tomás en Salvador staat het opeens 2-3. Diep in de blessuretijd beslist Ünüvar het duel alsnog, Ajax wint met 2-4.

Terug in de eigen Johan Cruijff Arena spelen de Amsterdammers vervolgens tegen streekgenoot AZ in de strijd om de Johan Cruijff Schaal. De gasten komen na zeven minuten verrassend op voorsprong via Mauro Júnior. Drie minuten later wordt Janssen weggestuurd door Ihattaren maar omdat de veteraan mist blijft de schade beperkt. Daarna komt Ajax beter in de wedstrijd en maakt het halverwege de eerste helft ook gelijk via een pegel van Gravenberch. Op slag van rust komen de Amsterdammers zelfs op voorsprong wanneer een corner van Antony via Mbuyamba pardoes in de goal verdwijnt. AZ kan in de tweede helft geen vuist maken en komt bij het ingaan van het slotkwartier goed weg wanneer zowel Beukenkamp als Ünüvar dicht bij de 3-1 is. Beide invallers laten de kans echter liggen maar doordat AZ niet tot een slotoffensief komt maakt dat niet meer uit en wint Ajax voor de achtste maal op een rij de Johan Cruijff Schaal.

2026-01b.png.a0f9660af94f1bbf13a17c5b28eb57be.png

Een paar dagen later is er opnieuw transfernieuws te melden vanuit Amsterdam. De rechtsback positie is sinds het vertrek van Mazraoui en Dest een lastige positie gebleken voor de manager en vandaag doet hij daar wat aan. Raffael Ghedini wordt voor 20 tot maximaal 25 miljoen overgenomen van SC Heerenveen. De 22-jarige rechtsback stond al een tijdje op de radar van de Amsterdammers maar Heerenveen hield de boot al enkele jaren af. Mede doordat Ghedini dit keer zijn vertrekwens uitsprak kon de deal gesloten worden. Hierdoor is dit het overzicht met nog een maand aan transferactiviteiten te gaan. 

2026-01d.thumb.png.18646cb043fbf713643106d4add268d3.png

2026-01e.thumb.png.a6c93494c67c19ee09566b06f8fb0d5e.png

Up next: Loodzware seizoensstart, Klassieker in eigen huis en AZ-uit

Screens Marcelão (boven) en Ghedini (onder):

Spoiler

2026-01a.thumb.png.dbd408cd05b7c1f2fedee8953e6ba62b.png

2026-01c.thumb.png.100e33ebb4ecd24f3a0a10f35d1a00d1.png

De eerste prijs van het seizoen is al binnen! De schoenen van Vandevoordt zijn niet makkelijk te vullen, maar die keeper lijkt een groot talent. Ook op rechtsback lijk je nu een goede speler te hebben.

Mooie transfers gedaan, ook fijn dat je een Nederlander van een subtopper kan halen zonder dat ze er 120 miljoen voor vragen. Wat betreft de scouting of het binnenhalen van talenten, wat ik vaak doe is de nationale elftallen en -21 van België, Noorwegen, Servië, Bulgarije, Colombia, Chili, VS en dat soort landen te checken. Bij wat kleinere landen als Bulgarije zal een 17-jarige topregen al snel in het eerste elftal terechtkomen. Soms zitten daar echt parels tussen die niet veel hoeven te kosten.

Bij een België is een 17-jarige in de -21 al meteen een interessante speler, die kosten vaak nog wel redelijk wat maar ik ben nu met Milan bezig met een Belgische rechtsback van 17 die zo goed is dat ik er wel tot 40 miljoen voor over heb. Wat dat betreft heb je met die Mexicaan al zo'n speler binnengehaald. Nog niet meteen op de radar van een PSG of United maar zeker een aanwinst voor jou en iemand die je of sterker kan maken of veel geld kan opleveren.

Ik denk dat je deze zomer goed hebt aangekocht en je keeper voor heel veel geld verkocht. De voorbereiding was prima en ik ben zeer benieuwd of je eindelijk de stap kunt gaan maken. Ik vrees toch dat voor die laatste stap een incidentele duurdere aankoop bijna onvermijdelijk wordt.