Jump to content

[IDS] [FM20] Aan de top blijven (AFC Ajax)

19CH98
 Share

Recommended Posts

Gepost (edited)

Tags voor vaste volgers: @Fantasy@Srangaman, @delichris, @RubenS2, @Brattbakk@Goatruida@Kyrill, @JC14, @komodo25, @Marius@Nummerke10@MNie@ElMarcos en @RicoV1989

Als je aan deze lijst toegevoegd wilt worden of juist van afgehaald laat het mij weten

Bedankt voor jullie reacties  @RubenS2, @delichris@MNie@Kyrill , @Nummerke10, @ElMarcos en @timpy00! Ik ga zeker volledig op City focussen maar het blijft een enorm lastige tegenstander. Ik wil maar weer eens in herinnering roepen dat hun voorhoede het drietal Mbappé, Haland en Sterling is met Sané vanaf de bank. Desondanks heb ik het gevoel dat ik niet kansloos ben omdat wat jullie al zeggen de nummer 2 van de PL verrassend simpel aan de kant gezet werd. Of de koploper ook verslagen kan worden lezen jullie vandaag, daarnaast staat onder andere het altijd lastige uitduel bij PSV op het programma, veel plezier!

Banner.png.4c141fd425d73607942df68194fe97a4.png

13-4-2026 Met elf verliespunten voorsprong op de eerste achtervolger lijkt de landstitel een kwestie van tijd voor de Amsterdammers. Uit bij PSV kunnen de Eindhovenaren als een van de laatste ploegen op onoverbrugbare achterstand gezet worden. PSV begint echter beter aan de wedstrijd is na een kwartier dicht bij de openingstreffer. Rekik komt op de lat en in de kluts moet Vandevoordt reddend optreden op het schot van Gakpo. De Belgische doelman redt Ajax later in de eerste helft opnieuw door Buitink van het scoren af te houden, mede hierdoor gaan beide ploegen met 0-0 de rust in. Al vroeg na rust komt Ajax tegen de verhouding in op voorsprong, Van de Beek scoort vanaf 25 meter met een geplaatst schot in de onderhoek. Twee minuten later kopt Magno een vrije trap van Schuurs tegen de touwen en staat Ajax zelfs op 0-2. Deze mentale dreun komt de thuisploeg niet meer te boven, er komt geen slotoffensief en dus is Ajax zeer dicht bij de landstitel.

Die landstitel is zorg voor later want op acht april komt Manchester City op bezoek. De koploper in de Premier League was de sterkste in een groep met Atlético, Basel en Lyon en versloeg bij de laatste zestien Napoli zonder problemen. Al vier keer in de afgelopen zeven jaar kwamen Ajax en Manchester City elkaar tegen in de Knock-Outfase van het miljardenbal en beide ploegen kwamen tweemaal als winnaar uit de strijd. Voor de editie van dit jaar is voormalig Ajacied Dest niet speelgerechtigt maar met Frenkie de Jong begint er alsnog een oud-Ajacied in de basis bij de Engelsen. In de wedstrijd raakt Gravenberch al snel geblesseerd, hij valt uit met een kuitblessure en zal ook in de return er niet bij zijn. Beide ploegen laten mede hierdoor voor rust weinig actie zien, op een halve kans van de Amsterdammers na is er geen gevaar te noteren voor beide doelen. Na rust wordt het niet beter, halverwege de tweede helft komt Antony terug van zijn blessure in de hoop een beslissing te forceren. In het slotkwartier komt er vervolgens toch nog actie voor de doelen. Na een voorzet van Grimaldo kopt Bernardo Silva de bal door naar Sané, het schot van de Duitser is echter te slap en Vandevoordt kan het eerst schot op doel van de tweede helft makkelijk oprapen. Ook Ajax krijgt drie minuten voor tijd een goede kans, een voorzet van Pierie wordt weggekopt maar in tweede instantie speelt hij Taylor aan die de bal prachtig in de lange hoek krult en Ajax daarmee op voorsprong zet. Manchester City gaat vanaf de aftrap echter meteen in de aanval, een solo van Sané zorgt voor een grote kans voor Mbappé, Vandevoordt weet echter ook deze poging onschadelijk te maken. Door slecht uitverdedigen komt de bal echter bij Havertz en die stelt Bernardo Silva in staat om de ploegen na een minuut weer op gelijke hoogte te zetten. De Engelsen gaan vervolgens op jacht naar de overwinning maar in de blessuretijd is het grootste gevaar aan de andere kant, Zirkzee gaat recht op Ederson af maar met een goede reflex zorgt de Braziliaan ervoor dat beide ploegen met een 1-1 stand de eerste wedstrijd afsluiten. Over zes dagen wordt dus bepaald wie er naar de halve finale gaat en voor wie het avontuur stopt.

Voordat het zover is speelt Ajax thuis tegen FC Den Bosch in de eredivisie. Met de tweede lijn krijgt Ajax in de openingsminuut al een grote kans maar raakt Beukenkamp de paal. Aan de andere kant is Kuyper even later dicht bij 0-1 maar is Vandevoordt alert. De tweede keuzes komen voor rust niet tot grote kansen en in de rust krijgen ze vervolgens ook de wind van voren van de trainer. Dit is duidelijk niet aan dovemansoren gericht want zes minuten na rust hebben Lund Nes, Ünüvar en Beukenkamp het net al gevonden voor de comfortabele 3-0 voorsprong. Ünüvar zorgt vervolgens voor nog twee goals en dus staat het twintig minuten voor tijd al 5-0. In de slotfase benut Rojas nog een strafschop en bepaalt daarmee de eindstand op 6-0. Een dag later wint AZ met 1-0 van Feyenoord waardoor de Rotterdammers de Ajacieden niet meer kunnen inhalen en landstitel nummer 41 gevierd kan worden. De champagne blijft echter nog even in de koelkast want de uitwedstrijd tegen Manchester City staat te wachten. 

2025-13a.png.0b75fcbe40e2ee85fa3661fb80642cac.png

2025-13b.thumb.png.2ed5313d2b950e32b79bd5b2165e05a1.png

Up next: Bekerfinale en uit bij Manchester City 

Edited by 19CH98

Een gelijkspel lijkt niet ideaal niet in een thuiswedstrijd in de CL maar als de tegenstander naar de naam Manchester City luistert is dat natuurlijk een ander verhaal. Met de vorm waarin je momenteel verkeert lijkt me nog niets verloren!

Gepost (edited)

Tags voor vaste volgers: @Fantasy@Srangaman, @delichris, @RubenS2, @Brattbakk@Goatruida@Kyrill, @JC14, @komodo25, @Marius@Nummerke10@MNie@ElMarcos en @RicoV1989

Als je aan deze lijst toegevoegd wilt worden of juist van afgehaald laat het mij weten

Bedankt voor jullie reacties  @RubenS2, @Marius@MNie@Kyrill , @Nummerke10, @ElMarcos, @JC14 en @delichris! In de spoiler kan je een screen van Taylor vinden. Deze is wel van het einde van het seizoen maar er zal in de tussentijd niet veel veranderd zijn. Hij is in mijn game een onbetwiste basisspeler, met hem en Gravenberch op het middenveld heb ik nu in 7 seizoenen nog nooit de neiging gehad een vervanger te halen omdat beide gewoon zo goed zijn. 1-1 tegen City is een resultaat waar ik naar mijn eigen mening trots op mag zijn maar het maakt het wel lastig om deze ronde te overleven. Daarnaast hebben ze inderdaad een achterlijk goed team, Frenkie de Jong speelt vaak als VM of zelfs CV omdat er voor hem zoveel aanvalskracht staat dat hij niet nodig is daar. Onder andere Havertz en Bernardo Silva spelen op het middenveld en over de voorhoede hoef ik niet eens meer te beginnen, dat is echt abnormaal. Maar goed, ik heb ze al vaker uitgeschakeld en ga dat nu weer proberen. Daarnaast vindt ook de bekerfinale plaats in deze update, veel plezier!

Screen Taylor:

Spoiler

1202003866_FootballManager2020Screenshot2021_07.28-18_08_57_54.thumb.png.ff35a18a1d02c2bb41b7310148a47870.png

23-4-2026 Na de 6-0 overwinning op Den Bosch treedt Ajax met goede moed aan voor de return tegen Manchester City. De Engelsen wonnen op hun beurt echter met 5-0 van Norwich dus het lijkt er niet op dat er een mentaal voordeel is te halen voor de Amsterdammers uit de uitslagen van het weekend. Ondanks de blessure van Gravenberch is er ook goed nieuws vanuit de medische staf, Antony keert terug in de basis voor dit cruciale duel. Hij komt in het begin van de wedstrijd echter niet in het spel voor doordat de thuisploeg het initiatief neemt. De grootste kans van de eerste helft is echter voor de Amsterdammers, op de counter schiet Magno vanuit een lastige hoek recht op Ederson. Manchester City is de betere ploeg maar komt in de eerste helft niet tot echt grote kansen. Na rust wel en om precies te zijn in minuut 57. Op dat moment komen de Engelsen namelijk op voorsprong, Sterling volleert een voorzet van Mbappé keihard achter Vandevoordt. Voor de Amsterdammers verandert dit niets aan de opdracht, ze moeten sowieso een keer scoren vandaag na het 1-1 gelijkspel in eigen huis. In de slotfase wordt er dus aanvallend gewisseld door Ajax maar de goal valt aan de andere kant. Een pegel van Haidara zorgt voor 2-0 met nog tien minuten te spelen. Twee goals maken is dus de opdracht en die opdracht blijkt onmogelijk. In de blessuretijd is de grootste kans voor invaller Beukenkamp maar oog in oog met Ederson schiet hij de bal naast. Manchester City wint met 2-0 en gaat door in de Champions League, voor Ajax rest de bekerfinale als enige kans op een extra prijs.

Die bekerfinale vindt plaats in het eerstvolgende weekend. Tegenstander Vitesse is een stugge ploeg en heeft in de competitie maar een doelpunt geïncasseerd in twee wedstrijden tegen Ajax. Dit keer komen de Amsterdammers echter vroeg op voorsprong, na iets meer dan een kwartier spelen mag Ajax vrijuit combineren in de zestien van de Arnhemmers en Joshua Zirkzee zorgt met zijn veertigste van het seizoen voor de 0-1. Vijf minuten later kan hij vanaf de stip de voorsprong nog groter maken maar de spits raakt de paal. Net als de eerdere duels tussen deze twee ploegen blijven de Ajacieden de wedstrijd domineren maar wil de bal er niet in. Onder andere Magno en Schuurs zijn dicht bij de 0-2 maar Kersten voorkomt dit. Aan de andere kant is Vitesse in de laatste minuut voor rust dicht bij de 1-1, een kopbal van hem belandt op de paal. Na rust blijft Vitesse lang compact staan maar in de slotfase moeten ze toch de aanval zoeken. Dit zal ze duur komen te staan, een kwartier voor tijd moet Kersten lossen op het schot van Antony en is de rebound een koud kunstje voor Zirkzee. DIt is de opmaat voor nog twee goals van de Amsterdammers, in de laatste tien minuten bepaalt Magno de eindstand op 0-4 en pakt Ajax dus de beker weer terug van FC Utrecht.

2025-14a.png.b3fec74b643e1c27c02cb98ee67e5780.png

Een dag nadat Ajax O19 de Youth League op hun naam schrijft speelt het eerste de Klassieker thuis tegen Feyenoord. De Amsterdammers beginnen sterk aan de wedstrijd en Zirkzee kopt Ajax ook bijna op 1-0 maar via doelman Troost en de paal blijft de brilstand nog even op het bord. Dat even blijkt de gehele eerste helft te zijn aangezien beide ploegen weinig kansen meer creëren in het vervolg van de eerste helft. Na rust is de eerste kans voor de gasten, Vandevoordt redt echter op de poging van Idrissi. De Klassieker lijkt dus op een saaie 0-0 uit te draaien maar een kwartier voor tijd komt Ajax op voorsprong door een kopbal van Altfater. De centrale verdediger lijkt daarmee de matchwinnaar te worden maar is in de slotfase de schlemiel wanneer hij een strafschop weggeeft voor een overtreding op Howell. Idrissi gaat achter de bal staan en trekt de stand in minuut 90 weer gelijk. Het volgende balbezit van Feyenoord is echter de volgende aftrap, vanaf de amsterdamse aftrap stoomt Lund Nes op en kopt Magno bij de tweede paal de voorzet van de Noor binnen. Na een lange aanloop kende de Klassieker dus een spectaculair einde, Ajax wint met 2-1 waardoor AZ nu topfavoriet voor de tweede rechtstreekse Champions League plek.

2025-14b.png.1c63ecd588a5ee8bc372cfcf5bd6817e.png

2025-14c.thumb.png.b05b463119fbf893d8df1368ba9bfadd.png

Up next: De perfecte terugronde?

Edited by 19CH98

Bedankt voor jullie reacties  @RubenS2, @delichris@MNie, @Nummerke10, @ElMarcos, @JC14 en @Marius! Zoals jullie al aangeven blijf ik het lastig hebben in Europa maar denk ik zeker dat ik en de club er beter voorstaan dan bij de start van mijn novelle. Desondanks baal ik wel dat ik nog niet de laatste vier heb kunnen bereiken, een stunt wil vaak nog wel lukken maar meerdere stunts is tot nog toe elke keer teveel gevraagd. Hopelijk wordt dat beter in het komende seizoen. De O19 heeft in ieder geval het goede voorbeeld gegeven maar ik moet wel zeggen dat op de Nederlandse ploegen na de tegenstand niet heel sterk is daar, ik weet niet waar dat aan ligt om eerlijk te zijn. Voor vandaag staan de laatste wedstrijden van dit seizoen op het programma, veel plezier!

11-5-2026 Nu de titel al twee weken binnen is speelt Ajax alleen nog maar voor de eer. De trainer heeft aangegeven graag de laatste drie duels winnend af te willen sluiten om de daarmee een perfecte terugronde te realiseren. Uit bij Heerenveen kan hij weer beschikken over Ryan Gravenberch hetgeen de uitdaging een stuk makkelijker moet maken. Ondanks de aanwezigheid van de middenvelder speelt Ajax een dramatische eerste helft. Gelukkig voor de Amsterdammers creëert Heerenveen ook niets en gaan de spelers met 0-0 de catacomben in. Na rust doet Pierie zijn oude club pijn, na een uur spelen stuurt hij Zirkzee weg die koeltjes afrondt voor 0-1 en een goede voorzet van de linksback stelt een klein kwartier later diezelfde Zirkzee in staat om simpel de 0-2 binnen te tikken. In een weinig sprankelende wedstrijd wint Ajax dus met 0-2 en is de perfecte terugronde nog steeds mogelijk.

Een week later speelt Ajax het altijd beladen duel uit in Den Haag. Mede doordat Antony al na twee minuten een vrije trap van Schuurs binnen tikt is de wedstrijd bij lange na niet zo beladen als normaal. De wedstrijd staat verder in het teken van de vrije trappen van Antony. In een tijdsbestek van vijf minuten koppen Schuurs en Gravenberch op de paal op aangeven van de Braziliaan en kopt Zirkzee ten slotte de 0-2 binnen. Tien minuten na rust wordt het zelfs 0-3, dit keer gaat de Braziliaan met een vrije trap direct voor goal en Koopmans is kansloos. Vervolgens krijgt Pal namens de thuisploeg nog twee kansen maar Vandevoordt houdt zijn doel schoon. Ook ADO incasseert geen treffers meer dus eindigt het duel in Den Haag in 0-3.

In de laatste speelronde staat alleen FC Utrecht nog tussen Ajax en de perfecte terugronde. Gelukkig voor de Amsterdammers scoort Zirkzee na een kwartier al de 1-0 uit een corner van Gravenberch. Nog geen tien minuten later doet Magno hetzelfde en is de wedstrijd eigenlijk al beslist. En passant scherpen de Amsterdammers ook het eredivisierecord voor beste doelsaldo aan, virtueel staan ze nu op +91. In de tweede helft komt daar nog een goal bij, Danny Verfaillie kopt een vrije trap van invaller Rojas binnen voor de 3-0. Een succesvol seizoen eindigt dus met een titel met 92 punten, een bekerwinst, een Johan Cruijff Schaal en het bereiken van de laatste acht in de Champions League. Al met al een succesvol seizoen dus voor de Amsterdammers.

2025-15a.png.12529961fd6e1f1bff881e35260fe4ae.png

2025-15b.thumb.png.b86e211ca5f6eccc1920e8d872fbd3c8.png

Up next: Seizoensoverzicht 2025/2026