Jump to content

[IDS] [FM20] Aan de top blijven (AFC Ajax)

19CH98
 Share

Recommended Posts

Tags voor vaste volgers: @Fantasy@Srangaman, @delichris, @RubenS2, @Brattbakk@Goatruida@Kyrill, @JC14, @komodo25, @Marius@Nummerke10@MNie@ElMarcos en @RicoV1989

Als je aan deze lijst toegevoegd wilt worden of juist van afgehaald laat het mij weten

Bedankt voor jullie reacties  @RubenS2,  @delichris@MNie@Marius, @Nummerke10, @timpy00 en  @ElMarcos! Ik heb ondertussen inderdaad een fantastische balans, ik schat ongeveer 700 miljoen voorafgaand aan de komende update en daar komt dus nog wat Chinees geld bij. Ik heb echter niet de intentie om spelers te kopen uit een topcompetitie. Uit mijn hoofd was het begin dit seizoen dat ik dacht de 35-jarige Jasper Cillessen te halen als back-up maar zijn gevraagde salaris was ongeveer vier keer zo hoog als dat van mijn eerste doelman. Alleen Zirkzee en Gravenberch zouden dan meer verdienen dan mijn tweede keeper dus ik denk dat spelers uit topcompetities halen niet verstandig is. Ik wil niet de lange termijn op het spel zetten om op de korte termijn successen te boeken. Ik zal het dus moeten doen met eigen jeugd aangevuld met door mijn scouts aangeleverde talenten uit bijvoorbeeld Zuid-Amerika. het nadeel wat ik ten opzichte van het echte leven is dat de beste jonge spelers in Nederland niet automatisch naar Ajax komen op een jaar op 14/15 maar in de jeugdopleiding blijven spelen van de andere BVO's. Op het moment dat ze dan zichtbaar worden vragen de clubs al vele miljoenen en dat heb ik er lang niet altijd voor over. Maar goed, genoeg over mijn gebrek aan transfervaardigheden op naar de update van vandaag. Twee ploegen uit Rotterdam komen op bezoek en zelf gaan we in de KNVB beker op bezoek bij de titelhouder. veel plezier!

Banner.png.4c141fd425d73607942df68194fe97a4.png

16-2-2026 De 150e wedstrijd van Joshua Zirkzee in de eredivisie is het thuisduel tegen Sparta Rotterdam. De spits mist in de openingsfase twee kansen en ziet na een kwartier Alou namens de gasten op de counter gaan, de Spartaan schiet echter ruim naast. Na iets meer dan een half uur spelen komt de thuisploeg alsnog op voorsprong via een mooie volley van Antony. Een minuut later is het ook al 2-0, Talles Magno is de gevierde man. Timber raakt echter geblesseerd in de opbouw van de goal, een armbreuk zorgt ervoor dat hij twee maanden lang moet trainen en spelen met een brace. Zirkzee is ook na rust op zoek naar een goal om zijn jubileum te vieren maar Zoet keept een sterke wedstrijd en belet hem meerdere malen het scoren. Halverwege de tweede helft is de doelman echter kansloos op het schot van Antony op aangeven van Pierie. Tien minuten voor tijd maakt ook Magno zijn tweede en staat het dus 4-0. In de absolute slotfase van het duel scoren beide centrale verdedigers nog een vrije trap van Antony tegen de touwen voor een overtuigende 6-0 eindstand.

Drie dagen later komt met Excelsior de volgende ploeg uit Rotterdam op bezoek in de hoofdstad. Ünüvar denkt al snel 1-0 te maken maar wordt afgefloten voor buitenspel. Hierdoor wordt het een lastige wedstrijd maar vlak voor rust maakt Zirkzee alsnog de openingstreffer na een goede actie en voorzet van Lund Nes. Halverwege de tweede helft krijgt Van den Dungen vervolgens zijn tweede gele kaart en kan Ajax verder uitlopen. Antony, Altfater en Ünüvar zorgen voor de ietwat geflatteerde 4-0 overwinning. Door deze uitslag en het 0-0 gelijkspel tussen Willem II en AZ staat Ajax nu acht punten los aan kop en begint het dus grote stappen te zetten richting alweer een nieuwe landstitel.

Terwijl in Nederland de transferperiode al een tijdje gesloten is mag er in China nog volop gehandeld worden. Ajax verkoopt daardoor nog twee extra spelers deze transferperiode. Christian Rasmussen vertrekt voor een bedrag van tussen de 15 en 17,5 miljoen euro naar Shandong en product van de eigen opleiding Ayoub Belkacem vertrekt voor 30 miljoen euro naar Wuhan. Beide spelers kwamen niet in de plannen van de manager voor dus is dit voor alle betrokken partijen de beste oplossing.

Vorig seizoen won FC Utrecht verrassend de KNVB beker en om dit kunstje te herhalen zullen ze in de kwartfinale moeten afrekenen met landskampioen Ajax. De uitploeg begint echter sterk aan de wedstrijd, na iets meer dan een minuut kopt Altfater de Ajacieden al op 0-1. De Amsterdammers domineren en vlak voor rust wordt dit door Donny van de Beek nogmaals onderstreept, een pegel van de rand van de zestien gaat via de keeper en de onderkant van de lat in de goal. Na rust zet Antony Ajax ook nog op 0-3 en dan kan het niet meer misgaan. De thuisploeg komt tot slechts een schot in deze wedstrijd en zal de bekerwinst dus niet kunnen herhalen dit seizoen. Voor de Amsterdammers staat ondertussen alleen het thuisduel tegen AZ nog tussen hen en de bekerfinale.

2025-10a.thumb.png.03fe25151602f547c2314179794ae237.png

Na het bereiken van de laatste vier gaat de focus weer op de competitie waar een uitwedstrijd wacht tegen PEC Zwolle. De thuisploeg krijgt via Belarbi de eerste kans maar Vandevoordt redt de open kans. Aan de andere kant is zijn collega en ex-Ajacied Scherpen ook paraat op de poging van Antony. In minuut 21 komt Ajax via Magno echter toch op voorsprong, hij kopt een voorzet van Van de Beek binnen. Nog voor rust wordt het via landgenoot Antony ook 0-2, met een schot in de korte hoek verrast hij Scherpen. De tweede helft is van beide kanten een stuk minder maar in de slotfase weten beide ploegen nog eenmaal te scoren, Magno maakt 0-3 voordat Belarbi een minuut later de 1-3 op het bord zet. Al met al een simpele overwinning, het verhaal van de wedstrijd is echter de blessure van Ryan Gravenberch, een open wond aan het onderbeen maakt hem twijfelachtig voor de wedstrijd tegen Tottenham van over anderhalve week.

2025-10b.png.bbb6efc1c09783171ada55b75f68b716.png

2025-10c.thumb.png.d4bf5240eec05111ed5bc8231e4a8e5a.png

Up next: Tweemaal AZ en Tottenham thuis 

Tags voor vaste volgers: @Fantasy@Srangaman, @delichris, @RubenS2, @Brattbakk@Goatruida@Kyrill, @JC14, @komodo25, @Marius@Nummerke10@MNie@ElMarcos en @RicoV1989

Als je aan deze lijst toegevoegd wilt worden of juist van afgehaald laat het mij weten

Bedankt voor jullie reacties  @RubenS2, @delichris@MNie@Marius, @Nummerke10, @Kyrillen  @Thymen! Het gaat inderdaad sinds de winterstop heel lekker en het team lijkt klaar voor de Spurs. Daarnaast weet ik dat er buiten de top 5 competities nog voldoende talent rondloopt maar ik vind het qua transfers/scouting lastig om daarop in te spelen. Zoals jullie waarschijnlijk al hebben gemerkt zijn inkomende transfers niet echt mijn sterkste punt. Maar goed, de update van vandaag. De thuiswedstrijd tegen Tottenham staat op het programma en daarnaast speel ik ook twee keer de Noord-Hollandse Derby tegen AZ, eenmaal voor de competitie en een keer voor de beker. Veel plezier!

6-3-2026 Ryan Gravenberch mist vanwege zijn blessure de thuiswedstrijd tegen AZ maar doet er alles aan om de wedstrijd tegen Tottenham te halen. Tegen de Alkmaarders wordt hij echter niet gemist, al naar twee minuten maakt Kik Pierie de openingstreffer, het is zijn eerste van het seizoen. Circa tien minuten later maakt Van de Beek de 2-0 uit een afgeslagen corner en zit Ajax op rozen. AZ speelt zeker niet slecht maar de Amsterdammers zijn dodelijk effectief in de beginfase. Aan de andere kant is Braaf dicht bij de aansluitingstreffer maar zet Pierie hem nog net de voet dwars. De linksback is de uitblinker van dit duel want na een half uur spelen rondt hij een lange aanval af voor 3-0. Na rust blijft AZ leuk meedoen in het spel maar zoals al eerder gezegd missen ze de effectiviteit die landskampioen vandaag wel laat zien. Een eretreffer is ze nog wel gegund, Vincent Janssen scoort een minuut voor tijd op aangeven van Ihattaren. Ajax wint echter eenvoudig en kan de focus gaan leggen op Tottenham Hotspur.

Drie dagen later komen de Spurs dan naar Amsterdam voor het eerste duel van de laatste zestien van de Champions League. De Engelsen staan tweede in de eigen competitie op slechts drie punten van Manchester City. In Europa wonnen ze groep C, ze waren beter dan Milan, Feyenoord en Hertha BSC. Met oud-Ajacied Sánchez in de basis wordt er afgetrapt in de Johan Cruijff Arena. Na negen minuten is het al raak, uit de eerste de beste kans kopt Magno Ajax op voorsprong. Het zal achteraf de enige treffer van de eerste helft blijken, de Amsterdammers hebben de overhand maar krijgen geen hele grote kansen. Na rust veranderd dat, om precies te zijn in minuut 58. Een schitterende opening van Taylor geeft Pierie de gelegenheid om in een keer de bal voor de geven. Joshua Zirkzee heeft zich losgemaakt van zijn tegenstanders en kopt de bal achter doelman Meignan voor 2-0. Even later is het zelfs 3-0, Zirkzee wordt nog geblokt maar de bal valt voor de voeten van Verfaillie die er wel raad mee weet. Ryan Gravenberch kan dus rustig op de bank blijven zitten aangezien hij nog niet helemaal fit is. De laatste acht is op deze manier al binnen handbereik maar het wordt nog mooier. Een kwartier voor tijd maakt Zirkzee zijn tweede nadat Magno de kans op een presenteerblaadje aanbiedt aan zijn spits. Tottenham gaat vervolgens op jacht naar een uitgoal maar verder dan een afzwaaier van Aarons komen de Engelsen niet. Ajax wint met maar liefst 4-0 en staat met anderhalf been in de kwartfinale van de Champions League.

Ryan Gravenberch is weer fit wanneer er op 1 maart gespeeld wordt tegen Heracles. In Almelo gaan de eerste 45 minuten zeer traag voorbij, beide ploegen komen nauwelijks tot kansen. Vlak na rust valt de openingstreffer, korte snelle combinaties zorgen ervoor dat Magno in kansrijke positie komt en de Braziliaan laat die kans niet onbenut voor de 0-1. In de slotfase dringt Heracles aan maar geeft het achterin teveel ruimte weg. César Rojas profiteert en maakt vijf minuten voor tijd 0-2. Mede doordat Schuurs even later vanuit kansrijke positie net over de goal van De Boer kopt is dat ook de einduitslag en gaan de drie punten mee naar Amsterdam.

2025-11a.png.f755424dbbd5b00064961ad4c0e7aa3f.png

Anderhalve week geleden speelden Ajax en AZ al tegen elkaar en nu strijden de ploegen opnieuw tegen elkaar, dit keer is een plaats in de bekerfinale de inzet. Vitesse is daar al van verzekerd na de 0-1 overwinning op PSV. Ajax start beter aan de wedstrijd en na een half uur krijgt het loon naar werken na een afstandsschot van Van de Beek. In de tweede helft wordt de wedstrijd al vroeg beslist, Midtsjø gaat in de fout en Zirkzee straft het af voor de 2-0 na slechts twintig seconden spelen. Magno en nogmaals Zirkzee hebben tien minuten later de score al opgehoogd naar 4-0 en daarmee het duel in het slot gegooid. Een kwartier voor tijd redt Janssen andermaal de eer maar verder komt AZ niet. Sterker nog, in de slotfase mag het Rojas danken dat hij twee kansen om zeep helpt en daardoor de 4-1 stand niet veranderd. Ajax mag het dus in de bekerfinale gaan opnemen tegen Vitesse.

2025-11b.thumb.png.5da1f391c1daa7d9a26ae07aeedabcaa.png

Up next: Revanche voor verliespartijen?

Die overwinning op Tottenham doet pijn maar man man man wat een wedstrijden spel je. Lekker ook dat Magno de eerste beste erin knikt. Dan krijgt het vertrouwen een boost.

Wat een heerlijke periode. Spurs helemaal van het veld getikt en bijgevolg al zo goed als zeker van een plaatsje bij de laatste acht in de CL maar ook AZ tot tweemaal toe een bolwassing gegeven. Dit geeft vertrouwen voor het vervolg!

Bedankt voor jullie reacties  @RubenS2, @delichris@MNie@Marius, @Nummerke10, @ElMarcos en @timpy00! De overwinning tegen Tottenham was inderdaad een heerlijke wedstrijd en deze marge had ik zelf niet aan zien komen. Wat betreft Magno, ergens in november liet ik hem spelen om Ünüvar rust te geven en maakte hij meteen een hattrick. Sindsdien niet meer uit de basis gehaald en denk ook niet dat hij daar snel uit gaat verdwijnen op deze manier, wat een topseizoen draait hij. Vandaag staat in het teken van de mogelijke revanche op Twente en Willem II, de enige twee ploegen die mij dit seizoen verslagen hebben in de eredivisie. Daarnaast moeten we op bezoek bij Tottenham, als ze een 2-0 achterstand in 1 helft kunnen ombuigen in 2018/2019 zou een 4-0 achterstand in 2 helften theoretisch ook moeten kunnen. Of dat gelukt is valt hieronder te lezen, veel plezier!

PS: Door drukte vandaag de update zeer laat op de dag. Daarnaast heb ik op dit moment geen voorraad meer aan stukjes. Hopelijk kan ik morgen de tijd vinden voor een update, eind deze week heb ik vakantie en dan moet ik weer aan mijn voorraad kunnen werken vermoed ik.

31-3-2026 Na het bereiken van de bekerfinale reist Ajax af naar Enschede voor het duel met FC Twente. Thuis werd de eerste thuisnederlaag in de eredivisie geleden sinds 2017 dus hebben de Amsterdammers wat recht te zetten. Halverwege de eerste helft is Zirkzee dicht bij de 0-1 maar zijn kopbal gaat via de lat over. Acht minuten later is het echter wel 0-1, Van de Beek kopt een vrije trap van Antony tegen de touwen. Gravenberch maakt weer drie minuten later ook 0-2 maar de VAR annuleert de goal helaas. Na rust moet Twente komen om punten aan dit duel over te houden en in het slotkwartier krijgen ze een grote kans. Altfater levert de bal in en Heubach heeft een vrije doortocht naar Vandevoordt. De keeper wint het onderlinge duel en houdt Ajax daarmee op de been. Aan de andere kant gooit Verfaillie even later het duel in het slot. Ajax wint met 0-2 en doordat de Klassieker verplaatst wordt in verband met Europese verplichtingen krijgen de Amsterdammers negen dagen om zich voor te bereiden op het duel met Tottenham.

Al vroeg in die voorbereiding gaat het mis voor Antony. De Braziliaan raakt op de training geblesseerd aan zijn knie en zal vier a vijf weken moeten toekijken. Met de 4-0 voorsprong op zak moet het echter geen probleem zijn om zonder de Braziliaan de laatste acht te bereiken. Ondanks de iets meer behoudende opstelling dan normaal krijgt Ajax halverwege de eerste helft de eerste kans van de wedstrijd. Gravenberch stuurt Zirkzee weg en de spits rondt koeltjes af voor de 0-1, seizoenstreffer nummer 35 voor de Nederlander. Vlak voor rust wordt het nog mooier, na hoog druk zetten verovert Ajax de bal en Magno maakt er 0-2 van. Een minuut later kopt Kane echter de 1-2 binnen op aangeven van Wirz. Het tweeluik is dan wel beslist, beide ploegen proberen de tweede wedstrijd winnend af te sluiten. Acht minuten na rust lijkt de wedstrijd naar Ajax te gaan, een lange bal van Pierie wordt knap gecontroleerd door Zirkzee en opnieuw blijft de spits kalm en rondt hij de kans af. Tottenham scoort echter alweer vrijwel direct tegen, een vrije trap van Caffrey valt via de muur voor de voeten van Ndombele en de buitenkans wordt benut voor 2-3. Ondanks dat er nog een half uur te spelen is blijft het daarbij, Ajax wint over twee wedstrijden met 7-3 van Tottenham en mag zich dus opmaken voor de kwartfinale van de Champions League.

Met drie Spaanse ploegen, twee Duitse ploegen en twee Engelse ploegen is al snel duidelijk dat het hoe dan ook een zware loting gaat worden voor de kampioen van Nederland. Dat blijkt ook wel want nadat Ajax als eerste uit de balletjes tevoorschijn komt worden ze even later gekoppeld aan Manchester City. De koploper in de Premier League werd vorig seizoen nog verrassend uitgeschakeld door Ajax maar het omgekeerde is de afgelopen jaren ook meermaals gebeurd. Daarnaast wordt er ook geloot voor de halve finales. Mocht Manchester City uitgeschakeld worden staat de winnaar van het duel tussen Real Madrid en Borussia Dortmund als laatste horde in de weg voor het bereiken van een finaleplaats.

2025-12a.thumb.png.15fbbbbb1cefb7c3faba9152f0a61243.png

2025-12b.thumb.png.8c436e968b5f8d70a8049f6299bef587.png

Terug naar eigen land, de laatste wedstrijd voor de interlandpauze is het thuisduel tegen Willem II. Net als twee weken geleden tegen FC Twente zoekt Ajax revanche voor de heenronde van de competitie, de Tilburgers wonnen met 2-1 in eigen huis. Vandaag zit dat er niet in, dat is al snel duidelijk. Zirkzee maakt na vier minuten al de openingstreffer en vijf minuten later maakt Verfaillie in de kluts de 2-0. Nog voor rust zorgen Ünüvar en Zirkzee voor de 4-0 en is de wedstrijd bij de thee al beslist. Pas in de slotfase van de tweede helft pakt Ajax het scoren weer op, Zirkzee maakt zijn hattrick compleet voor 5-0. Jeugdproduct en invaller El Amrani maakt vervolgens de 6-0 en in de slotminuut bepaalt Rojas de eindstand op 7-0. De gasten hebben geen enkele schotpoging kunnen ondernemen in de grote voetbalshow van Ajax.

2025-12c.png.1553304cb6c6183849736afa3288996f.png

2025-12d.thumb.png.886ad0dac9168561c273112f8d47755c.png

Up next: Ajax - Manchester City, nieuwe stunt?