Jump to content

[IDS] [FM20] Aan de top blijven (AFC Ajax)

19CH98
 Share

Recommended Posts

Uitstekende start van het seizoen. Begrijpelijk dat je niet veel transferactiviteit hebt. Als je spelers tevreden zijn en je niet hoeft te verkopen, scheelt dat al flink wat veranderingen!

Tags voor vaste volgers: @delichris, @RubenS2, @Brattbakk@Goatruida@Kyrill, @JC14, @komodo25, @Marius@Nummerke10@MNie@ElMarcos en @RicoV1989

Als je aan deze lijst toegevoegd wilt worden of juist van afgehaald laat het mij weten

Bedankt voor jullie reacties  @Marius, @SNDR@MNie, @Nummerke10, @ROEMM, @komodo25, @Kyrill, @JC14, @RubenS2 en @delichris! Het was inderdaad een korte voorbereiding maar door het WK in Qatar deze winter is dit seizoen anders dan anders en FM heeft het daar kennelijk moeilijk mee, ik regel zelf namelijk de oefenwedstrijden niet. Ik speel allebei de helften met een ander elftal en geloof het voor de rest wel. Daarnaast ben ik inderdaad heel blij dat de selectie intact is gebleven, Real kwam met een bod voor Gravenberch en zijn zaakwaarnemer gaf aan dat hij totaal geen interesse had. Hopelijk kan ik de toppers nog langer behouden want dan kunnen er mooie dingen gebeuren. Tot slot is de JC Schaal altijd lekker om te winnen, ook al was de tegenstander dit keer van een ander niveau dan normaal. Vandaag de start van de eredivisie en de UEFA Super Cup, of er nog een prijs te winnen is valt hieronder te lezen, veel plezier!

Banner.png.4c141fd425d73607942df68194fe97a4.png

15-8-2022 Na de winst in de Johan Cruijff Schaal is de altijd beladen wedstrijd in Den Haag het openingsduel van de eredivisie. ADO is na twee seizoenen terug in de eredivisie en neemt via Pal brutaal de leiding. Vijf minuten voor rust is het Zirkzee die de stand weer in evenwicht kopt. Ajax creëert te weinig en daardoor blijft ADO in de wedstrijd. Na driekwart wedstrijd komt Ajax via een gelukje toch op voorsprong. Via de muur komt de vrije trap van Schuurs voor de voeten van Magno, die ziet Blind vrij staan en de verdediger benut de buitenkans. ADO moet dan komen maar door middel van Zirkzee en Promes bouwt Ajax de score snel uit naar 1-4. Dit zal ook de eindstand zijn en dus is Ajax de eerste koploper van het nieuwe seizoen.

Een week later is er de eerste thuiswedstrijd, De Graafschap komt op bezoek. Ajax is veel beter dan de Doetinchemmers maar is erg slordig. De gasten geven echter veel cadeautjes, na negen minuten gaat de bal al op de stip en dus kan Zirkzee de 1-0 maken. Een eigen doelpunt van Hilderink betekent 2-0 en in de slotseconden van de eerste helft mag Zirkzee nogmaals aanleggen van elf meter. Hij faalt weer niet en dus is het 3-0 bij rust ondanks dat er nog voldoende kansen gemist worden. Na rust gaat Ajax door met het missen van kansen, pas in de blessuretijd volgt de vierde en laatste treffer. Jongeling Belkacem geeft in zijn tweede wedstrijd voor Ajax 1 de voorzet en Ünüvar kopt binnen.

Op Edson Álvarez na staat Ajax compleet aan de start voor de UEFA Super Cup in het stadion van Schalke 04. Tegenstander is Champions League winnaar Real Madrid. Real heeft het overwicht in de eerste helft maar komt nauwelijks tot kansen, Gudiño red vijf minuten voor rust op een poging van Hazard maar dat was ook de enige kans. Na rust komt Ajax goed uit de startblokken, Zirkzee krijgt na een pass van Antony de kans op 0-1 maar Courtois verkleint zijn goal goed. Drie minuten later is het dan wel raak, Gravenberch schiet vanaf de rand van de zestien de bal heerlijk in de onderhoek, Courtois is kansloos. Real schakelt vervolgens een tandje hoger en halverwege de tweede helft is het gelijk wanneer Vinícius een goede aanval netjes afsluit. In de slotfase mist Ajax kansen op de nieuwe voorsprong wanneer zowel Promes als Zirkzee missen in een scrimmage voor het doel van de Madrilenen. Twee minuten later is het Vinícius met zijn tweede goal en pakt Real de leiding. Ajax moet dan alles op niets spelen en Gabriel Jesus straft dat in de slotfase tot tweemaal toe af. Real wint met 4-1 en wint dus de UEFA Super Cup.

Terug in eigen land is Cambuur de tegenstander in Leeuwarden. Na een kwartier geeft Timber de bal voor het doel, Magno kopt deze heel knap binnen vanaf de rand van de zestien. Cambuur weigert op te geven en twee minuten later is het Kolar die van dichtbij op Gudiño stuit. Na 26 minuten spelen vergroot Ajax te marge, Antony wordt gehaakt bij een schotpoging dus gaat de bal op de stip. Zirkzee mist niet en maakt al zijn vijfde eredivisiegoal van het seizoen. In een matige tweede helft komt Ajax nauwelijks meer in de buurt van een derde treffer. Korte heeft in de slotfase nog de kans om de spanning terug te brengen maar hij kopt via de lat over. Ajax wint en is samen met AZ en Feyenoord koploper, alle drie de ploegen zijn perfect gestart aan de competitie. 

2022-02a.png.8f05f878abea34c53434a239aeb025b5.png

2022-02b.thumb.png.09db16f6dcb4fcc03ac101d25d406b43.png

Up next: Einde transfermarkt en Champions League loting 

Tags voor vaste volgers: @delichris, @RubenS2, @Brattbakk@Goatruida@Kyrill, @JC14, @komodo25, @Marius@Nummerke10@MNie@ElMarcos en @RicoV1989

Als je aan deze lijst toegevoegd wilt worden of juist van afgehaald laat het mij weten

Bedankt voor jullie reacties  @Marius, @SNDR@MNie, @Nummerke10,  @Kyrill,  @RubenS2, @ElMarcos, @r4vje en @delichris! Real is zoals jullie aangeven inderdaad nog iets te sterk, na de 1-0 had ik nog goede hoop maar in de slotfase straffen zij mijn alles of niets keihard af. Ik had überhaupt niet verwacht als EL winnaar van de CL winnaar te winnen maar de wedstrijd heeft mij wel wat vertrouwen gegeven. Daarnaast is Zirkzee inderdaad een fijne aanwinst, hij is nu ruim 1,5 seizoen bij de club en heeft mij mede naar de EL geschoten dus daar ben ik blij mee. In eigen land gaat het geweldig, vandaag komen daar hopelijk weer twee overwinningen bij. Daarnaast de CL loting en het transferoverzicht nu de markt gesloten is. Al met al veel te lezen hieronder, veel plezier!

PS: Vandaag is mijn novelle precies 2 maanden bezig, ik wil jullie hier nogmaals bedanken voor alle leuke reacties, zonder jullie support was het spel- en schrijfplezier een stuk lager, bedankt!

Banner.png.4c141fd425d73607942df68194fe97a4.png

2-9-2022 Zonder de geblesseerde Magno, hij moet een week missen, gaat Ajax naar Het Kasteel voor de wedstrijd tegen Sparta. Na een ruime minuut zorgt Promes al met een goede actie voor de 0-1 dus moeten de Rotterdammers in de achtervolging. Een strafschop weggeven is dan geen goed idee maar het gebeurt toch. Zirkzee gaat achter de bal staan en maakt er halverwege de eerste helft 0-2 van. Ajax is dodelijk effectief vandaag want een paar minuten later is het Gravenberch die met het derde schot op goal de 0-3 aantekent. Vlak na rust zorgt Zirkzee voor de 0-4 en daarna kabbelt de wedstrijd rustig voort richting het einde. Ajax speelt niet goed, getuige de zes schoten op goal. Ze maken er echter vier en geven niets weg en dus winnen de Amsterdammers geflatteerd met 0-4 in Rotterdam.

Doordeweeks hoopt Ajax op een gunstige loting voor de Champions League, de Europa League winst zorgt ervoor dat Ajax in pot 1 zit dit jaar. Die hoop kan echter snel de prullenbak in, Liverpool komt uit pot 2 erbij in poule B. De nummer twee van de Premier League verloor afgelopen seizoen in de halve finale van Real Madrid maar pakte de eindzege de drie jaar daarvoor. Ook uit pot 3 komt er Europese gigant uit de koker, AC Milan won zeven maal de cup met de grote oren en werd afgelopen seizoen vierde in de Serie A. Deze drie ploegen hebben samen dus al negentien maal de belangrijkste Europese clubprijs gewonnen. Niemand in pot 4 zal dan ook blij zijn om in deze poule te belanden, uiteindelijk is het FC Basel uit Zwitserland die zijn lot verbonden ziet worden aan deze giganten. Al met al een echte groeps des doods dus voor de Amsterdammers.

2022-03a.png.744e8c669785b5222820d1a88356d22e.png

Een dag later speelt Ajax thuis tegen VVV. De goede vorm van de Amsterdammers wordt doorgezet want ook de Limburgers hebben niks in te brengen in het spel. Magno kopt binnen het kwartier Ajax op voorsprong en nog voor rust staat het al 3-0. Zirkzee rond een steekpass van Gravenberch goed af en maakt alweer zijn achtste eredivisiegoal van het seizoen. Vijf minuten later is het Magno met zijn twee van de wedstrijd die de ruststand op het bord zet. Tien minuten na rust maakt Ryan Gravenberch de vierde treffer en daar zal het ook bij blijven. Door het verlies van AZ en het gelijkspel van Feyenoord later in het weekend is Ajax vlak voor de interlandpauze de enige koploper in de eredivisie.

2022-03c.png.af01bc688e1f8d400972c6143e824305.png

Tijdens de interlandpauze sluit ook de transfermarkt. Zoals al eerder gezegd is het deze zomer enorm rustig in Amsterdam waardoor de selectie in grote lijnen intact blijft. Er valt nog een transfer te noteren op de slotdag, derde keeper Kjell Scherpen vertrekt voor ruim drie miljoen euro naar PEC Zwolle. De lange jongeling heeft nog maar een contract voor een jaar en geen grote kans op speeltijd, voor beide partijen is dit dus de beste oplossing. Al met al zorgt deze laatste verkoop voor het volgende overzicht.

2022-03b.thumb.png.859cdb44d4d6c4f9c96ad2177c103f80.png

2022-03d.thumb.png.de329f373f6343ac1814582310f7d97f.png

Up next: Derby tegen AZ en Champions League avontuur

De loting voor de CL is op zich wel een tegenvaller als je uit pot 1 komt, dan hoop je toch op een ploeg van een ander kaliber dan AC Milan uit pot 3. Waarschijnlijk zal je met de Italianen moeten gaan vechten om de tweede plek achter Liverpool.

In de Champions League tegen Milan is wel leuk hoor. Wat zou het leuk zijn als je een kopie krijgt van 94/95 :D 

Uitstekende start in de Eredivisie, waar je al lekker aan je doelsaldo aan het werken bent.

• Marius changed the title to [IDS] [FM20] Aan de top blijven (AFC Ajax)
  • Marius unpinned this topic