Jump to content

Algemene discussie & tips voor challenges

Recommended Posts

Had in behoefte aan, afstand met algemene topic vind ik te ver. 

Kwam er net achter dat het bij de eigen jeugd het een groot verschil maakt met welke grootte van database je speelt. Heb 2x een game gestart met een kleine database, kwam ik tot max 13 gewoon spelers. Met m'n 2e game ben ik nog niet ontslagen, maar het werd wel redelijk kansloos. Helemaal torn mijn enige 2 spitsen beide langdurig geblesseerd raakten.

Met grote database is 16 spelers normaal lijkt, scheelt behoorlijk. Ga direct maar een nieuwe game beginnen ipv afwachten :D.

Vraagje nog, welke tactiek hanteerden jullie in het eerste seizoen en maakten jullie gebruik van meerdere tactieken? 

1 minuut geleden zei Chiemel:

Kwam er net achter dat het bij de eigen jeugd het een groot verschil maakt met welke grootte van database je speelt. Heb 2x een game gestart met een kleine database, kwam ik tot max 13 gewoon spelers. Met m'n 2e game ben ik nog niet ontslagen, maar het werd wel redelijk kansloos. Helemaal torn mijn enige 2 spitsen beide langdurig geblesseerd raakten.

Met grote database is 16 spelers normaal lijkt, scheelt behoorlijk. Ga direct maar een nieuwe game beginnen ipv afwachten :D.

Vraagje nog, welke tactiek hanteerden jullie in het eerste seizoen en maakten jullie gebruik van meerdere tactieken? 

Je kunt (voor de meeste landen) ook selecteren om spelers te laden van de competities die onder de speelbare competities zitten, dan kan misschien nog meer helpen.

Wat betreft de tactiek zou ik zeggen om die het eerste jaar simpel te houden en je vooral te focussen op je beste speler(s). 

1 uur geleden zei Chiemel:

Kan je geen spelers laten toevoegen die er te weinig hebben? Zo'n optie heb je bij de start van een game.

11 uur geleden zei Chiemel:

Ik doe deze challenge nog in FM20, maar presteer het eerste seizoen uitstekend met een eenvoudige tactiek. Wissel een beetje tussen een 4-2-3-1 en een 4-2-2-2.

3 uur geleden zei ROEMM:

Ik doe deze challenge nog in FM20, maar presteer het eerste seizoen uitstekend met een eenvoudige tactiek. Wissel een beetje tussen een 4-2-3-1 en een 4-2-2-2.

Ook FM20 hier. Waarvoor heb je dan gekozen bij het aanmaken van de tactiek? Nog wel iets als counter of wings? 

Heb bij mijn 3e start een speler zonder contract die ik een contract wil aanbieder. Alleen wil hij dat niet omdat ie zegt dat ie op de transferlijst staat. Maar dat staat hij helemaal niet, hij heeft alleen een bod van een andere club. Wat kan ik hieraan doen? 

Ik wil de youth only challenge ook gaan doen echter heb ik een paar vragen. Hopelijk kunnen jullie mij erbij helpen.

Moet je met een kleine of grote database spelen?

Als ik in Engeland speel moet ik dan in de League two beginnen?

Als jullie meer tips hebben zijn ze welkom. Zou mijn 1e keer worden en wil graag voor de volledige challenge gaan!

2 uur geleden zei misterhille:

Ik wil de youth only challenge ook gaan doen echter heb ik een paar vragen. Hopelijk kunnen jullie mij erbij helpen.

Moet je met een kleine of grote database spelen?

Als ik in Engeland speel moet ik dan in de League two beginnen?

Als jullie meer tips hebben zijn ze welkom. Zou mijn 1e keer worden en wil graag voor de volledige challenge gaan!

Ik speel met een grote database.

Als je in Engeland gaat spelen, start je in de vanarama north of vanarama south. Je simuleert eerst een jaar en dan kies je een van de teams die gepromoveerd zijn. Indien je vragen hebt, stel gerust ;) 

3 uur geleden zei RubenS2:

Ik speel met een grote database.

Als je in Engeland gaat spelen, start je in de vanarama north of vanarama south. Je simuleert eerst een jaar en dan kies je een van de teams die gepromoveerd zijn. Indien je vragen hebt, stel gerust ;) 

Waarom dan een grote database? Ergens klinkt t logisch om met kleine database te gaan spelen omdat je alleen jeugdspelers gaat gebruiken.

Maakt north of south nog uit of geen verschil?

Zojuist zei misterhille:

Waarom dan een grote database? Ergens klinkt t logisch om met kleine database te gaan spelen omdat je alleen jeugdspelers gaat gebruiken.

Ik denk dat je dan bij de start over meer spelers beschikt, wat wel belangrijk is gezien dat de riemen zijn waarmee je het eerste seizoen gaat moeten roeien.

North of south maakt geen verschil.

2 uur geleden zei RubenS2:

Ik denk dat je dan bij de start over meer spelers beschikt, wat wel belangrijk is gezien dat de riemen zijn waarmee je het eerste seizoen gaat moeten roeien.

North of south maakt geen verschil.

Groot of niet maakt niet heel veel uit. Extra spelers laden ofwel alles wat actief is in het land waar je wil spelen of enkel het niveau waar de clubs uit promoveren maakt daarin veel groter verschil.

Op 24-2-2021 om 12:11 zei Chiemel:

Ook FM20 hier. Waarvoor heb je dan gekozen bij het aanmaken van de tactiek? Nog wel iets als counter of wings? 

Oeff dat zal ik dit weekend ff moeten checken. Niet veel gespeeld de laatste tijd, dus zit niet zo in m'n hoofd gebeiteld :D

18 uur geleden zei misterhille:

Zo uit m'n hoofd moet je hem een jaar simuleren tot 24 juni. Op die dag worden de promoties/degradaties verwerkt en komen er dus nieuwe teams in het spel die eerst niet speelbaar waren. Uit die teams moet je een club kiezen om mee te beginnen. 

Wat je kunt doen is even op het SI forum kijken en daar vind je vaak de data tot waar je per land moet simuleren. Soms zijn er ook al saves te downloaden waarbij dit al gebeurd is. Alleen even nieuwe manager aanmaken en gaan..!

Goeie hoofd jeugdopleidig zo snel mogelijk zien te krijgen lijkt me logisch, maar dat is toekomst muziek.

Faciliteiten zo snel mogelijk upgraden lijkt me ook toekomst muziek.

Wat is nou echt een must om in het begin te doen als je net start bij je club?

Bidden dat de club niet word overgenomen en dat je op straat gezet word.

Ga in ieder geval niet als een gek stafleden aannemen, die zijn op dat niveau toch niet echt nodig omdat de meeste spelers later toch niks meer voorstellen en weggaan.

Zorg ervoor dat je tactiek niet te ingewikkeld is.

Roeien met de riemen die je hebt hoor ik wel xD

FC United of Manchester is het geworden... Dit word wel even wennen met zo'n kleine selectie maar lijkt me fantastisch over een paar jaar in de premier league te voetballen!!!

Ik waardeer de hulp in iedergeval! :)

17 uur geleden zei Mordurette:

Bidden dat de club niet word overgenomen en dat je op straat gezet word.

Ga in ieder geval niet als een gek stafleden aannemen, die zijn op dat niveau toch niet echt nodig omdat de meeste spelers later toch niks meer voorstellen en weggaan.

Zorg ervoor dat je tactiek niet te ingewikkeld is.

Wanneer is een tactiek ingewikkeld? 

Ik speel nu met Kingstonian voor de 2e keer. Eerste keer met kleine database en 2e keer met grotere database (meer spelers). Met grotere database heb ik wel duidelijk een beter elftal, maar de verwachtingen waren dan ook meteen veel hoger. Ze verwachtten linker rijtje en ik sta nu 14e en sta op het punt weer ontslagen te worden. Heb nog een maand gekregen om verbetering te laten zien. Ben begonnen met 2 gelijke spelen tegen betere tegenstanders, dus wie weet. Maar qua tactiek weet ik nog niet echt wat de juiste keuzes zijn. Ik weet dat het simpel moet. Begon daarom met 442 met counter. Had een goede eerste reeks, maar toen begon het minder te worden en begonnen de fans te klagen dat het geen aantrekkelijk voetbal was. Toen 442 met counter blijven spelen tegen betere ploegen en 4-1-2-2-1 met wings tegen mindere ploegen. Maar daarna ging het nog slechter en vlogen de doelpunten om ons de oren. Mja moet misschien weer opnieuw beginnen en weet niet wat ik dan nog wél (of juist niet) zou moeten doen. 

10 minuten geleden zei Chiemel:

Ik speel nu met Kingstonian voor de 2e keer. Eerste keer met kleine database en 2e keer met grotere database (meer spelers). Met grotere database heb ik wel duidelijk een beter elftal, maar de verwachtingen waren dan ook meteen veel hoger. Ze verwachtten linker rijtje en ik sta nu 14e en sta op het punt weer ontslagen te worden. Heb nog een maand gekregen om verbetering te laten zien. Ben begonnen met 2 gelijke spelen tegen betere tegenstanders, dus wie weet. Maar qua tactiek weet ik nog niet echt wat de juiste keuzes zijn. Ik weet dat het simpel moet. Begon daarom met 442 met counter. Had een goede eerste reeks, maar toen begon het minder te worden en begonnen de fans te klagen dat het geen aantrekkelijk voetbal was. Toen 442 met counter blijven spelen tegen betere ploegen en 4-1-2-2-1 met wings tegen mindere ploegen. Maar daarna ging het nog slechter en vlogen de doelpunten om ons de oren. Mja moet misschien weer opnieuw beginnen en weet niet wat ik dan nog wél (of juist niet) zou moeten doen. 

Simpel houden betekent eigenlijk niet te veel individuele instructies en ook niet te veel team instructies. Op dat niveau kunnen de spelers vaak niet voldoen aan jouw eisen mbt jouw speelstijl als je te veel eist.

1 uur geleden zei Chiemel:

Post gerust je tactiek eens op het forum, dan kijken en denken we allemaal mee ;)

Op 27-2-2021 om 16:51 zei FlyD:

Post gerust je tactiek eens op het forum, dan kijken en denken we allemaal mee ;)

Ff naar de tactiek gekeken. Omdat ik zelf niks speciaals had ingesteld ging ik er vanuit dat ie zo simpel mogelijk was. Maar blijkbaar hebben sommige standaardtactieken (in FM20) wel nog allerlei extra instructies geselecteerd. Heb alle instructies uitgeklikt en verder de individuele rollen zo geselecteerd dat ze zo groen mogelijk zijn. En voila, we winnen opeens 4 wedstrijden achter elkaar :D

Zo snel mogelijk je jeugdspelers inzetten is voor de youth challenge ook wel een goede tip. Schroom niet om ze veel speeltijd te geven als het kwaliteitsverschil niet al te groot is. Vooral vroeg in de game. Ben je wat later, dan kom je als het goed is wel op een punt dat dat verschil te groot word.