Jump to content

The Nationalist Challenge

Abe
 Share

Recommended Posts

logo.jpg
Juni 2025

Seizoen afgewerkt dus weer lijstjestijd (en veel linkjes voor de geïnteresseerden. Even de spanning al meteen wegnemen: we blijven gewoon in de Lega Pro (wedstrijdoverzicht)

24-25+Serie+C+Final+Table.jpg

Na de slechte start hebben we ons de rest van het seizoen wel hersteld maar het was onmogelijk om nog een vooraanstaande rol te spelen richting rechtstreekse promotie. We kwalificeerden ons wel opnieuw voor de play-offs. Daarin presteerden we vrij goed en kwalificeerden ons voor de 3de ronde. Maar daar liet het geluk ons in de steek. Na een gelijkspel in de 1ste leg tegen Sambenedettese, gingen we in de return ten onder na strafschoppen. We incasseerden die match een rode kaart en penalties halen was omzeggens het maximum dat we uit de brand konden slepen. Ondanks de ontgoocheling binnen de ganse club, heb ik het gevoel dat we voor het eerst een echte rol van betekenis speelden in de eindronde. Het competitie format richting promotie is aartsmoeilijk maar we blijven proberen. Ook komend seizoen starten we dus vol goede moed aan de missie/processie.

Qua prestaties dit seizoen een pluim voor onze defensie die het zeer goed deed. Braccini is in doel de onbetwiste nummer 1 geworden. Op de flank blijft De Nuzzo zijn ding doen en centraal loopt de wisselwerking tussen Bovolon en Aliota uitstekend. Die laatste blijft stappen zetten en werd zelfs verkozen tot Player of the Year en samen met Braccini staat hij in het Team of the Year! Voorin maakte Signori opnieuw de meeste goals maar ik blijf daar echt zoeken naar een motor die ons als geheel gevaarlijker maakt. Momenteel is jeugdspeler Kevin Arena reeds opgeschoven richting back-up spits maar ergens blijf ik twijfels hebben met het feit of hij dat in zich heeft.

Zoals je merkt zijn er ondertussen al wat jeugdspelers die zich stilaan verankeren in de basisopstelling. Ik vind het best verrassend dat ze qua vergelijking goed scoren t.o.v. van de rest van de Serie C/A. Ik volg op dat vlak de rapporten van onze analist (wederom een coole feature waar een mens zich helemaal in kan verliezen...) en daaruit blijkt dat Battista Aliota en Flavio Braccini effectief ver staan in hun ontwikkeling. Alessandro Tallarico en Kevin Arena* zijn mogelijk de coming men. Voor Matteo De Luca* en Dario Broli* is duidelijk dat ze nog verder moeten doorgroeien maar dat ze wel binnen de selectie kunnen passen (allen zijn spelers uit Lombardije, de echte Insubrica mensen heb ik met de *asterix aangeduid)

24-25+Como+Best+Eleven.jpgDe volledige spelersstatistieken ogen meer dan goed. Ook onze Best XI heb ik even opgelijst en kan je hiernaast bekijken. 4 jeugdspelers halen reeds de basiself daar. Allemaal uiteraard Italiaans maar om de echte locals als standaard in deze lijst te hebben, heb ik nog wat werk voor de boeg.

Richting volgend seizoen ligt iedereen van belang nog onder contract op uitzondering van Tommaso Arrigoni. Probleem om te verlengen zijn tweeledig. Enerzijds wil hij een contract van 3 seizoenen (daar zou ik nog enigszins aan willen/durven toegeven), anderzijds wil hij daarbij een hoger loon maar vooral de vraagprijs tot commissie voor zijn makelaar en het tekengeld swingen wat mij betreft de pan uit (samengeteld minimaal 12k). Eerlijk gezegd zie ik het dus niet gebeuren en zal ik met pijn in het hart afscheid nemen van een zeer bepalende speler voor Como. Een andere speler van die strekking is ook Alessandro Gabrielloni. Hij heeft dit seizoen een zware blessure gehad en mijn geloof in zijn kunnen is daardoor een beetje weg. Ook hij vertrekt mogelijk. Samengevat, er is wel de nodige verandering op til.

24-25+Save+Progress.jpg

• 3 weeks later...

logo.jpg
September 2025

Even een drukke periode en wat minder aan FM toegekomen. En dan beginnen we het nieuwe seizoen nog met slecht nieuws. Onze faciliteiten zijn te verouderd en zijn kwalitatief een reeks gezakt. Serieuze domper met onze focus op lokale ontwikkeling en de jeugdwerking. Financieel kan ik een directe heropbouw niet plannen dus dit is echt een streep door de rekening.

Qua transfers vooral veel uitgaand verkeer met (oud)gedienden Arrigoni, Gabrielloni, Malinverno, Valsecchi, Sportelli en Gatto die vertrokken.

Inkomend halen we 2 jonge regionale spelers: Davide Pizzino (Saronno - DLC) en Sebastian Sala (Oggiono - AMC/SC). Ik zie hen niet als directe versterkingen maar ze kunnen wel meegroeien in de A-kern en krijgen gegarandeerd speelgelegenheid eens ze wat aangepast zijn aan onze manier van voetballen. Voor het overige komt de aanvulling uit de interne structuur en zullen spelers de kans krijgen om door te groeien.

25-26+Sep+Serie+C+8+Games.jpg

De Coppa Italia gaf wat ervan verwacht werd. Tegen Cosenza haalden we het nog maar Modena was het eindpunt dit jaar: 2de kwalificatieronde. Business as usual zullen we maar zeggen.

25-26+Sep+Serie+C+8+Table.jpg

Qua competitiestart dan weer geen domper en een heel ander verhaal. Het klikt en we zijn super gestart. Gevolg is zowaar de 1ste plaats met 20 op 24 (terwijl we - traditioneel - als 14de ingeschat werden). Zou het dan toch eens een keer ons jaar worden?

De tactiek begint na al die tijd prutsen aan te slaan zoals ik wil. Eens we aanvallen, behouden we achteraan onze driehoek (beide CD's aangevuld met onze DLP) om defensief paraat te blijven. De IWB en 1 van de centrale middenvelders houden de balans centraal. En verder proberen we het spel naar de flank open te spelen waarbij al de rest op 1 lijn voor doel probeert te komen. Voor onze spits betekent dat spelen in een afhakende rol en al de middenvelders + onze linksback proberen naar voor te stomen met infiltraties. De typische aanvallende patronen die we hanteren kan je bij volgende screenshots waarnemen: aanvalsopzet over links - aanvalsopzet centraal - aanvalsopzet over rechts

Het sleutelen aan de ploeg heeft dus echt wel effect. Het gaat niet direct over grote ingrepen (de 4-1-4-1 blijft mijn basis) maar qua rollen zijn er wel veranderingen. En die zijn absoluut waarneembaar.

25-26+Stats+Oktober.jpg

In het midden speel ik nu met 2 box-to-box profielen. Gevolg is duidelijk dat hun passing minder accuraat is en hun geslaagde intercepties dalen. Maar daartegenover staat dat ze veel meer random aanwezig zijn en als stoorzenders serieus wegen op het lamleggen van het spel van de tegenstander. Het maakt eveneens dat mijn spelmaker een beetje een schild om zich heen heeft en dat geeft het omgekeerde effect. Hij kan veel meer geslaagde passes noteren en effectieve intercepties maken. De rode kleurtjes qua passing en intercepties in het overzicht bij mijn BBM interpreteer ik dus zeker niet als negatief want de kleurtjes van mijn spelmaker compenseren dat met statistieken die serieus in het groen zitten. Nog een belangrijke vaststelling is het feit dat het percentage geslaagde crosses van al mijn flankspelers gestegen is en dat de intercepties van al mijn verdedigers boomt. Verder wordt ook mijn spits veel beter in het spel betrokken als false 9 (i.p.v. DLF) en zorgt zijn betere passing voor langduriger balbezit. Er is echt vooruitgang en dat is leuk om vaststellen.