Jump to content

The Nationalist Challenge

Recommended Posts

• Replies 76
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Maart 2021   In de competitie blijven we mooi meedraaien in de play-off plaatsen waarmee we ons doel zullen bereiken. Deze update is er eentje met redelijk wat gespeelde wedstrijden. Na 31

Februari 2025     Heel wat wedstrijden achter de rug. Uiteraard ging het tijdens die sterke reeks tijdens het najaar iets te vlot naargelang de mogelijkheden. Ondertussen pres

The Nationalist Challenge ---   Het is al te vaak gezegd, maar het afgelopen jaar was een vreemd jaar. Engeland verliet de Europese Unie en we kenden voor het eerst in jaren weer serieu

Posted Images

@Bingbangboem @JordiW. @Vis Ik vind het leuk om deze updates telkens te maken maar was niet zeker of dat hier kan/bedoeling is. Ik geraak zelf veel meer betrokken bij mijn FM save door mijn voortgang samen te vatten en vooral de ideeën waar ik specifiek mee bezig ben of sukkel tijdens het spel wat uit te leggen.

Alvast merci voor de feedback op mijn hersenkronkel!

@19CH98 Voor mij zit dat zowat idem. Ik moet echt wel strijden tegen het spel om ietwat resultaat te halen maar dat voel ik aan als mijn realistische progressie. Ik beleef zelf vooral plezier aan iets specifiek uitbouwen en dat allemaal in een context te zetten die misschien wat nostalgisch aanvoelt. Het gaat mij minder puur over de resultaten (leuk als ze wel volgen natuurlijk) maar over wat ik in het spel zie veranderen en evolueren (een jeugdspeler, de reputatie van een club, een bepaald soort tactiek, herkenbare spelerstypes die eigen zijn aan de clubvisie, enz…). Dat vind ik het boeiendste.

Ik ga me trouwens eens aan die Ajax novelle zetten (voeg me alvast maar toe als mention)

@h.b.t.t.w. Ik speel zelf ook traag hoor. De updates lopen waar ik effectief zit. Ik volg vrij veel in detail op en speel de matchen (wel in 2D). Een eigen clubcultuur is bij mij ook de insteek die ik nodig heb om het spel te spelen en er voldoening uit halen.

We lijken het redelijk met elkaar eens te zijn:) Ik vind het ook heerlijk om de eigen clubfilosofie toe te passen. Bij Ajax houdt dat is wanneer er een speler vertrekt (Tagliafico ging voor +- 60 mln naar PSG) dat je dan doorschuift in je selectie in plaats van een gelijkwaardige vervanger proberen te kopen. Zoals je zelf al zegt zijn resultaten mooi meegenomen maar ik zou er minder plezier aan beleven om met allemaal dure vedettes de CL te winnen en de jeugd te negeren dan op deze manier stapje voor stapje te groeien. Ik zal je taggen in de volgende update. 

logo.jpg
April 2024

Eerst beginnen met de jaarlijkse Youth Intake Day!

23-24+Youth+Intake.jpg

De aangekondigde centrale verdediger en centrale middenvelder blijken Gianluca Guerra en Mattia Ghezzi te zijn. Hun potentieel wordt vrij hoog ingeschat. Voor de rest lijkt het een zus en zo lijstje met spelers te zijn. Zoals steeds contracteer ik ze allemaal en doe ik voor de regionale spelers een extra inspanning richting specifiek trainingsregime. Maar hun mogelijk doorgroeien zal toch vooral van henzelf afhangen. Ze weten wat te bewijzen.

Als we de afgelopen lichtingen van onze jeugdopleiding overlopen, kom ik bij onderstaande jongens uit.

Het is een simpel lijstje van alle jeugdspelers die reeds minuten gemaakt hebben in het eerste. Overzicht bestaat uit hun aantal matchen en goals. Ik werk ook wel met een DNA maar dan moet ik er eerst aan toekomen om dat toe te lichten alvorens het hier gewoon op te lijsten. Verwacht daar niks heel spectaculairs van maar ik vind het voor mezelf wel belangrijk om dit in de club te integreren (wat dus volop bezig is).

• Accademia 2021

23-24+Class+of+21+X+Games.jpg

Hier beginnen toch enkele jongens echt van door te breken. Aliota is ondertussen basisspeler maar ook Broli, Braccini, Tallarico en Basso hebben volop hun kansen gekregen. Voorlopig zie ik in al deze spelers toekomst binnen de kern maar verder doorgroeien is natuurlijk wel noodzakelijk

• Accademia 2022

23-24+Class+of+22+X+Games.jpg

Dit lijkt mij een beperkte lichting te worden. Eigenlijk zie ik Gasparini er nog het verste van komen, ondanks de meer getalenteerde Giannini. Maar al bij al heb ik bij ieder van deze spelers toekomstgericht mijn twijfels. Er zijn er ook maar 3 die momenteel speelminuten gemaakt hebben. Dat zegt ook al iets

• Accademia 2023

23-24+Class+of+23+X+Games.jpg

Zetten nog maar hun eerste stapjes maar omtrent D’Apice en Arena heb ik positieve verwachtingen. Voor hen zie ik zeker een plaats in mijn A-kern. Anderen kunnen dit lijstje nog vervoegen, we zitten nog in een vroeg stadium

Uiteraard ook de competitie nog. In de Serie C/A neemt de spanning nu echt wel toe. Met nog 4 wedstrijden te gaan, komen maar liefst 6 ploegen in aanmerking voor het kampioenschap en de bijhorende rechtstreekse promotie. De programma’s lijken wat gelijkwaardig maar zelf vermoed ik dat onze wedstrijd tegen Lecco uitermate cruciaal wordt. Daarnaast is Juventus U23 de onbekende factor. Treden ze bv aan met Vinicius Jr. weet je dat het moeilijk wordt en gezien ze momenteel 16de staan, is dit meer dan waarschijnlijk het geval. Zelf haalden we de afgelopen wedstrijden een 7 op 12 waarmee we nog 1ste staan in het klassement. Alle hoop dus richting onze finale 4 wedstrijden. FeralpiSalo lijkt de evidente uitdager maar Lecco heeft de onderlinge confrontaties op de planning staan. Zij bepalen zelf hun lot en mogelijk dat van de andere ploegen.

23-24+Serie+CA+End+Run+Table.jpg

23-24+Serie+CA+End+Run+Fixtures.jpg

Je doet het erg goed, hopelijk kan je in de laatste wedstrijden rechtstreekse promotie veiligstellen. Daarnaast ook leuk om te zien hoe je jeugd zich heeft ontwikkeld. 

logo.jpg
Juni 2024

23-24+May+Serie+C+38+Games.jpg

23-24+Serie+C+Final+Table.jpgIneens met de deur in huis… het seizoenseinde was een zware ontgoocheling en deze afloop komt toch wel aan. De laatste wedstrijd op bezoek bij Carrarese deed ons de das om. Maar eigenlijk was het de matchen daarvoor al duidelijk dat Como het aan het afgeven was. 2de in de eindstand en weg promotie want voor de play-offs was het kalf simpelweg verdronken en lukte de ploeg opladen echt niet meer.

We zijn als het ware tegen de muur geknald en dat had eigenlijk 1 belangrijke reden: de targetman. Tegen ploegen die uitpakken met een stevige stormram komen we simpelweg te kort en dat blijkt het hiaat in onze prestatiemogelijkheden. Naast Carrarese (die zich trouwens handhaafden door deze match) troefde ook Lecco ons op die manier stevig af. Gecombineerd met een terugvallend vormpeil is dit een cocktail die ons in de problemen brengt.

In onze best XI zien we 2 youngsters opduiken met Battista Aliota centraal in de defensie en Flavio Braccini op doel. Beiden halen en uitstekende average rating. Dit is het bewijs dat Como eigen spelers kan lanceren binnen een gezond financieel beleid en kans heeft om op eigen kracht een toekomst binnen het Italiaanse voetbal uit te bouwen. Deze trend willen we dus voortzetten.

Voor de rest veel spelers die uitblonken. De assists zitten gelijkmatig verspreid over zowat alle posities, doelpunten ietwat verrassend van uitblinker Thomas Bolis, die als carrillero een superseizoen had, en Samuele Signori. Bolis haalt samen met Bovolon en Bellemo ook de Serie C/A ploeg van het seizoen. Maar zoals gezegd, elke speler kan mooie seizoensstatistieken voorleggen en zelf kan ik de trofee claimen van Serie C/A manager van het jaar. Iets waar ik enige troost kan in vinden na een toch wel teleurstellend laatste hoofdstuk van het seizoen.

Het wordt deze zomer dus vooral de ontgoocheling proberen wegspoelen. Qua strijdmacht die ik daarvoor ter beschikking heb, zal er niet heel veel wijzigen. Iedereen ligt nog onder contract. Inkomend bekijk ik wat de regionale scouting opgeleverd heeft. Mogelijk haal ik 1 of 2 nieuwe gezichten binnen maar verder dan dat zal het niet gaan. De focus blijft op continuïteit gericht en spelers zeer specifiek doen ontwikkelen. Volgens mij het recept om ons jaarlijks dat ene procentje extra sterker te maken.

Informatief de resultaten van onze jeugdploegen: U20 Primavera 3C - U18 Division 2A

23-24+Jun+Como+Finances.jpg

Financieel zitten we trouwens op de rails. Ik maak jaarlijks een overzicht begin juni en je ziet dat de balans er beter en beter uit ziet. Momenteel staan we nog op €-139.000 (op de roze balk staat die sprong naar boven nog niet) en dat stramien is elk seizoen gunstiger. Met dit beleid komen we jaarlijks dus rond en kan ik keuzes gaan maken richting waar meer en waar minder investeren zonder meteen in een financieel neerwaartse spiraal terecht te komen.

23-24+Save+Progress.jpg

Ondanks het teleurstellende slot van het seizoen kan je toch weer zien dat je stappen hebt gemaakt dit jaar. Hopelijk kan je dat volgend jaar belonen met een promotie

Balen van zo'n waardeloos einde, maar het biedt perspectief voor de toekomst. Je merkt dat het team elk jaar sterker wordt.

Financieel worden er ook mooie stappen gemaakt, mede mogelijk gemaakt door de toestroom van het publiek en de steeds betere salarispost. 

Keep up the good work 💪🏻

logo.jpg
September 2024

Transfers - Weinig beweging. Inkomend de (in het verleden) blessuregevoelige Davide Grassini. Kunnen we hem fit houden, is hij wel een aanwinst. Vooral zijn mentals zijn goed. Mogelijk wordt die fitheid een beetje afwachten maar we doen er ons financieel geen pijn mee. Youngster Rocco Corrarati zien we eerder op lange termijn en past in onze filosofie om Insubrica talenten kansen te geven in het profvoetbal. Het is geen supergetalenteerde speler maar ik ga er wel mee aan de slag. Fysiek kan hij mogelijk een wapen worden gezien zijn postuur. Uitgaand vertrekken oudgedienden Celeghin en Solini (na die blessure geef ik zijn carrière op, wel leuk dat hij nog naar Pisa kan). Galazzini vertrekt al na 1 seizoen wegens weinig bijdrage en youngster Zanetti boekt te weinig vooruitgang. Hij vertrekt definitief naar Rende.

Qua inschatting voor de media maakt het alvast geen verschil. We worden geposteerd op de 11de plek.

Coppa Italia - In de beker hebben we een mooi parcours gemaakt en is Como tot de 3de kwalificatieronde geraakt. Padova en Reggina gingen voor de bijl en dat leverde een affiche op tegen Serie A club Bologna. Leuk voor club en fans om richting Stadio Renato Dall’Ara te kunnen trekken, waar we trouwens geen mal figuur sloegen. We leverden een goede prestatie af, ook al verloren we met 4-2. Helemaal geen schande en alvast een goede bekercampagne.

24-25+Sep+Serie+C+8+Games.jpg

24-25+Sep+Serie+C+8+Table.jpgSerie C/A – Een heel ander verhaal in de competitie. Het lijkt mogelijk nu al een non-seizoen te worden. We zijn dramatisch aan het seizoen begonnen en halen slechts 9 op 24. Het draait gewoon vierkant en moest onze bekercampagne niet zo goed verlopen zijn, denk je dat het een doorslag is van het einde in onze vorige campagne. Alleszins kan het zo niet verder. Qua goals incasseren valt het op zich nog mee maar we hebben amper 4 doelpunten gescoord. Zo kan je geen resultaten boeken.

Op korte termijn probeer ik vooral om de moraal zo goed mogelijk te houden en hopelijk maken we daardoor enige kentering.

Daarnaast begeef ik richting krijtbord en kladpapier om onze tactiek uitvoerig te evalueren. Positioneel staan we degelijk maar wanneer we balbezit hebben, is het niet evident om acties te maken en om te zetten naar doelgevaar. Ik streef een vrij Italiaans DNA na maar op de 1 of andere manier moet ik er wat meer chaos in zien te slijpen. Dat opzet heb ik op lange termijn als uitgangspunt en moet eigenlijk redelijk kenmerkend worden voor spelers die uit de Como opleiding komen. Maar misschien moet ik het toch iets directer gaan doorvoeren. Met deze resultaten kunnen we het volgens mij alleen maar proberen.

EK2024 - Afgelopen zomer is Frankrijk trouwens Europees kampioen geworden. Italië ging eruit in de halve finale tegen Engeland. Zwitserland haalde de 2de ronde niet en ging er puntenloos uit in de groepsfase. Regio Insubrica was vertegenwoordigd met Manchester United speler Manuel Locatelli (geboren in Lecco) bij Italië. Bij Zwitserland was er geen spoor van onze regio.

Bijzonder dat het dan nu opeens weer een stuk minder gaat. Gelukkig duurt het seizoen nog lang en kan er dus nog veel gebeuren. In de beker heb je wel leuke prestaties neergezet dus het zit er zeker in. 

logo.jpg
December 2024

24-25+Dec+Serie+C+17+Games.jpg

24-25+Dec+Serie+C+17+Table.jpgNa onze slechte start was het dus tijd voor “het grote Como bezinningsmoment”. Het is alvast een opluchting dat het tot resultaten geleid heeft en er duidelijk sprake is van herstel. In de competitie hebben we er plots een super reeks opzitten. Bij de 1-0 uitzege tegen Pro Patria was er nog de nodige meeval gemoeid maar in de overige wedstrijden (de Coppa Serie C te na gelaten) liep het “lekkà” en waren de punten verdiend.

Ik weet niet of de tactische twist de enige of grote verschilmaker is maar we staan naar mijn gevoel wel beter. Ik ben afgestapt van mijn 4-3-3 DM formatie met wingers (nog wel in gebruik als back-up uiteraard) en ben doorgeschoven naar een vlakke 4-1-4-1. Eigenlijk is dat een terugkeer naar mijn basisformatie die ik algemeen gezien toch altijd weer graag gebruik. Achteraan zo stabiel mogelijk, verder op het veld meer nadruk op creativiteit. Daarbij heb ik geprobeerd om mijn insteek qua eigen stijl veel feller toe te voegen.

Ik ben geen sterke tactische speler maar ik probeer wel steeds om volgens een bepaald idee te voetballen en kan mij eigenlijk wel verliezen in het proberen bouwen van een systeem (meer dan geregeld gebaseerd op iets wat ik gezien heb of ergens ben tegengekomen). De doelstellingen even kort samengevat:

• Zonder bal (voorbeeld 1 - voorbeeld 2) doe ik een poging om mijn 2 lijnen van 4 zo dicht als mogelijk bij elkaar te drukken. In de hoop dat de ingespeelde bal daardoor wel ergens vastgeraakt en veroverd kan worden. De ruimte in de rug probeer ik dan te counteren met een sweeper keeper in ondersteuning en met (riskant) spelen op offside. Mijn enige spits mag vol druk zetten en moet vooral de keeper zo snel mogelijk aanvallen met het oog op het spelen van een lange bal die we dan kunnen betwisten
  • In balbezit (voorbeeld 1 - voorbeeld 2) worden mijn 2 centrale verdedigers en deeplying playmaker cruciaal om het achteraan op slot te houden. De linkerverdediger mag aanvallend zijn ding doen, de rechterverdediger is eerder ondersteunend. Alle middenvelders hebben een rol waarbij ze roaming mogen spelen. Daarmee gok ik op chaos en onvoorspelbaarheid. Mijn spits is een false nine of deeplying forward die mee betrokken wordt in de opbouw

24-25+Oct+New+4-1-4-1+Tactic.jpgIk ben zeer tevreden dat het beeld wat ik voor ogen heb, vrij goed weergegeven wordt in het spel. Persoonlijk vind ik dat in FM één van de leukste dingen die er is (en dat het resultaten geeft natuurlijk). Qua DNA verwacht ik van mijn spelers dat ze intelligent zijn, een degelijke basistechniek hebben en verdedigend sterk zijn. Dat laatste is sowieso iets wat ik van een Italiaanse speler verwacht trouwens. Op zich hebben ze geen super eigenschappen nodig en moeten ze vooral redelijk algemeen degelijk gevormd zijn.

Tot slot nog even de youth intake preview. Centraal en niet te aanvallend lijkt het meeste talent te zitten.

Voor nu alvast: Forza Como! Forza Insubrica!

Gepost (edited)

102029.png.5e23b9ee1dad344c867f99477806da84.png

Arenas Club De Gexto is een club in het Baskenland die werd opgericht in 1909. De club was een pionier in het Spaanse voetbal en won in 1919 al de Copa del Rey (!). In 1928 was het een van de stichtende leden van de huidige Spaanse competitie, de Primera División. Na zeven seizoenen degradeerde Arenas Club naar de Segunda División A en slaagde er nooit in terug te promoveren. Het ging snel bergaf met de club die zes seizoenen in tweede divisie doorbracht en één in de Segunda División B (derde klasse). Al meer dan vijftig seizoenen speelt de Arenas Club in de vierde klasse, de Tercera División. In 2015 promoveerde de club naar de Segunda División B. Nu is het de bedoeling een frisse wind te laten waaien doorheen de club en terug een gerenommeerde naam te worden in het Spaanse én Baskische voetbal.

Het transferbeleid mag duidelijk zijn, gezien de regio van de club. We zullen het voorbeeld van Athletic Club Bilbao volgen. Enkele ground rules:

-          Transfers zijn uiteraard toegelaten. De enige beperking is dat er geen jongens zonder Baskisch paspoort mogen worden aangetrokken.

-          Momenteel zijn vier jongens in de selectie geen Bask. Hoewel ze bij de betere voetballers van de club behoren, zullen ze in de loop van het seizoen worden verkocht indien er gegadigden zijn. Zo niet verlaten ze de club transfervrij aan het einde van het seizoen.

-          Om de challenge nog een beetje aan te dikken, zullen ook stafleden de Baskische nationaliteit moeten dragen.

De opgelegde doelstelling vanuit het bestuur is degradatie vermijden in de Spaanse derde klasse. Dit is een absoluut minimum, maar maakt tegelijk ook mogelijk om rustig te kunnen groeien en de eerste stappen te zetten in het nieuwe project. De kern evalueren is de kerntaak dit seizoen.

@Brattbakk Mind some company? ;) Ik waag me er dus ook aan.

Edited by Bingbangboem

@Bingbangboem Uiteraard vind ik dat niet erg, integendeel. Wel iets makkelijker om de spelers te vinden die in aanmerking komen voor je project (vlaggetjes t.o.v. geboorteplaatsen gaan opzoeken :D)

Ik verwacht me er eigenlijk wel aan dat deze challenge voor jou heel vlot zal lopen. Met die Sedan youth online ging je echt sterk

@JordiW. We komen van heel ver (mogelijk te ver) maar momenteel is het wel leuk spelen. We zitten duidelijk beter in de wedstrijden

102029.png.5e23b9ee1dad344c867f99477806da84.png

Arenas - S1 - Deel I

Transfernieuws: Inkomend hebben we in de voorbereiding twee transfervrije tieners uit de opleiding van Real Sociedad, Telletxea zal worden omgetraind als centrale middenvelder terwijl Irigoien een extra optie op rechts is. Centraal achterin werd met Palestijns international (en Bask, free Palestina) Hamed iemand gehaald die in principe altijd moet spelen bij ons. Uitgaand werden drie spelers verhuurd. Vega was op papier onze beste centrale verdediger, maar moest beschikken omdat hij als non-Bask niet in onze nieuwe filosofie past. Hetzelfde gold voor Altube, Letamendia is onvoldoende voor dit niveau.

Met Pérez werd in november een extra middenvelder aangetrokken, hij kreeg een amateurcontract en moest de leemte in de breedte opvullen. Half december werd met Toledo nog een back-up voor Vieites gevonden op linksmidden, hij tekende ook een amateurcontract. Centrale verdediger Arambarri kwam begin januari voor welgeteld €850 over van Real Sociedad en moest stabiliteit verzekeren achterin. Arzuaga tot slot kwam niet aan spelen toe omdat hij niet in het systeem past, hij vertrok in januari gratis naar FC Andorra.

Voltallige selectie: 

Spoiler

c71ea867d3fed3a98c1636d54abdf09e.png

Stafleden: Met Encaje en Garcia werden twee Baskische stafleden toegevoegd, respectievelijk een physio en een scout die een deeltijds contract tekenden. 

Sportief: De start van de competitie kon beter… Op het veld van Amorebieta verloren we met 1-0. We hadden de match nochtans volledig in handen. Helaas beslisten een gemiste penalty, een afgekeurd doelpunt en vooral de rode kaart van vleugelspeler Vieites er anders over. Ook de twee volgende wedstrijden verloren we, zelfs kansloos en zonder te scoren. De tactiek werd dan ook omgegooid: van een 4-2-2-2 naar een platte 4-4-2. Het tij keerde door de verandering van tactiek, we speelden gelijk in de drie eerstvolgende wedstrijden en gingen daarna winnen op Alaves B met 2-3! Een voorlaatste plek met 6 punten uit 7 wedstrijden, het kon een pak beter beginnen. Het niveau ligt voorlopig echter te hoog voor het team. Ook de wedstrijd erna werd gewonnen, zo kruipen we stilaan uit een diep dal.

Na veertien wedstrijden spelen staan we begin januari nog in de gevarenzone, al wonnen we onze laatste wedstrijd met 6-1 (!) op het veld van concurrent Barakaldo. De tussenstand:

Spoiler

8717e22b130f51ef995fce884a756400.png

Lijfsbehoud is het enige doel dit seizoen, we mogen écht niet op die laatste vier plekken eindigen. De hervormingen in het Spaans voetbal zorgen er overigens voor dat niet degraderen betekent dat we volgend seizoen toch in de “vierde klasse” zouden spelen, want er wordt een nieuw derde niveau gemaakt met de beste clubs uit de Segunda Division.

@Brattbakk De vlaggetjes zijn wel handig ja, gotta admit. Ziet er ook mooi uit bij het selectieoverzicht :D 

logo.jpg
Februari 2025

24-25+Feb+Serie+C+28+Games.jpg

Heel wat wedstrijden achter de rug. Uiteraard ging het tijdens die sterke reeks tijdens het najaar iets te vlot naargelang de mogelijkheden.

Ondertussen presteren we dus meer op het niveau dat we aankunnen. 2 nederlagen op 11 matchen is desalniettemin uitstekend gepresteerd. Ons blok achteraan blijft echt wel stevig. Vooraan komt het gevaar nu meer van verschillende kanten en het levert effectief iets op. Persoonlijk vind ik dat mijn vooruitgang daar het meeste zit.

Spoiler

24-25+Feb+Serie+C+28+Table.jpg

In het klassement haken we onze kar aan bij de kopgroep en we hebben ons samen met 6 andere ploegen afgescheiden van de rest van het peloton. De top 3 zijn effectief de sterkste ploegen maar de achterstand is nog binnen bereik. Afwachten wat we de rest van het seizoen nog kunnen presteren. Het is niet dat we (te) hoge verwachtingen hebben maar momenteel is het echt aangenaam toeven aan het Comomeer in Noord-Italië. En dat denken de fans er ook van.

24-25+Affliate+Club+Montebelluna.jpg

Voor onze jongeren die niet direct in staat worden geacht om het eerste te halen, heb ik via het bestuur goedkeuring gekregen voor een satellietclub. Como gaat een samenwerking aan met Serie D club Montebelluna Calcio, een ploeg uit de regio Veneto (vreemd genoeg kreeg ik geen ploeg voorgesteld binnen onze eigen regio). Ze zijn actief in de Serie D en hun faciliteiten zijn zowaar beter dan de onze... zegt eigenlijk al veel over onze eigenste toestand. Momenteel is het vooral de bedoeling om de iets oudere jongens die niet voldoende vooruitgang geboekt hebben bij deze ploeg te stallen zodat ze geen plaats innemen van een jeugdspeler die zich nog volledig moet ontplooien. Montebelluna mag zelf bepalen of een dergelijke speler bruikbaar is, Como blijft het loon betalen. Puur opleidingsgericht dus en een aanzet om onze jongens toch een kans te geven richting (semi-)profvoetbal bestaan op een wellicht lager niveau.

Ondertussen sta ik 200 wedstrijden aan het roer bij Como Calcio 1907 en ik heb mijn contract verlengd tot 2028. De club is dus tevreden maar of mijn verblijf hier sportief mega succesvol is, is iets anders. Een stap hogerop lijkt eerder iets van heel lange adem te worden... maar leuk is het alvast wel.

@Bingbangboem Niet enkel die vlaggetjes zijn mooi, in principe zijn die namen ook erg cool. Bestaat in FM ook die onofficiële nationale ploeg eigenlijk? Jonge selectie wel meteen trouwens

logo.jpg
April 2025

24-25+Apr+Serie+C+33+Games.jpg

Korte (wedstrijd)update maar wederom een goede maand achter de rug met een 11 op 15!

De play-offs zijn ondertussen veilig gesteld en het brengt ons op een 6de plaats in de tabel. Achterstand op leider Carrarese: 7 punten. Ik vrees dat we in het begin net iets te veel punten te grabbel gegooid hebben om nog een echte challenger voor het kampioenschap te zijn.

24-25+Youth+Intake.jpg

Belangrijkste nieuws deze maand is de youth intake. Op het zicht levert de jeugdwerking dit jaar geen extreem goede spelers op (eveneens slechts 2 spelers uit de echte Insubrica). De meest getalenteerde blijkt doelman Michele Mustica te zijn. Mogelijk kan hij op termijn met Flavio Braccini concurreren voor de plaats tussen de palen. Voor de rest kijk ik zeker naar middenvelder Francesco Coscia en pik ik er ook local Michele Bellia uit die op termijn mogelijk onze defensie kan aanvullen. Beiden zijn nu reeds inzetbaar op meerdere posities en zitten richting het DNA dat ik zoek in onze jeugdopleiding. Op dat vlak hoop ik dat ze de nodige stappen qua ontwikkeling kunnen zetten. Ook buitenbeentje Finn Dupont (Deens-Italiaans en een Franstalige achternaam) hou ik iets meer in de gaten omwille van zijn kernattributen. Die zijn op zich degelijk en hij past dus binnen de basisprofielen van mijn spelers.

24-25+Development+Youth+-+Matches+Played.jpg

Qua ontwikkeling geraken er ondertussen meer en meer jongeren van de vorige generaties aan speelminuten. Bovenstaand zie je het aantal gespeelde competitiewedstrijden (en doelpunten). Duidelijk dat ze echt beginnen meetellen.

Allen boeken ze vooruitgang maar voor sommigen gaat de mentoring mogelijk stilaan het breekpunt worden. Qua leeftijd is de tijd stilaan gepasseerd op dat vlak, het nu of nooit moment komt er zeker voor hen dus aan. Ook al ben ik een coach die zeer loyaal is aan zijn spelers en heel sterk gelooft in jeugd kneden, op een gegeven moment moet het echt wel komen.

24-25+Established+Lega+Pro+Team.jpg

Ondanks dat ik zowat de traagste progressie doormaak op het forum, haal ik op zich mijn opgelegde doelstellingen wel.

Dat we een club zijn die zich definitief in de Lega Pro subtop heeft genesteld met een realistisch beleid klopt volledig.

Je maakt zoals je zelf zegt lekker keer op keer progressie. Dat is al heel wat, lukt mij zelf zeker niet in alle saves die ik speel. Gewoon rustig doorgaan en hopelijk kan je dan opeens met een wonderseizoen richting de serie B