Jump to content

The Nationalist Challenge

Recommended Posts

logo.jpg
Maart 2022

Youth intake, altijd een fijn moment tijdens het seizoen. Vooraf sprak men van een talentvolle spits. Nu we de effectieve nieuwe lichting zien, ben ik niet helemaal overtuigd. Vooral de persoonlijkheden van de sterkste spelers vallen serieus tegen en het is dan ook afwachten of ze voldoende kunnen groeien richting toekomstige basisploeg. Bovendien komt de Amerikaan al evenmin in aanmerking voor ontwikkeling. Momenteel overheerst echter een “het valt serieus tegen” gevoel. De U18 worden aangevuld met nieuwe talenten en we zien dus wel waar ze uitkomen.
(screens: Accardo - Bucchi - Gasparini - Giannini - Tanghetti)

21-22%2BYouth%2BIntake.jpg

Ondertussen kabbelt ons bootje in de competitie verder. We handhaven ons op de 8ste plaats. Wederom een evenwichtige serie aan wedstrijden achter de rug. Het kan telkens een beetje alle kanten op maar algemeen halen we net iets meer punten binnen dan we er afgeven. Het is altijd strijd, duidelijke winst of verlies tegen welke ploeg dan ook is er eigenlijk nooit bij.

21-22+Feb+Serie+C+29+Games.jpg

Het oogt allemaal een beetje status quo en het lijkt alsof onze ploeg niet direct de weg naar boven inzet maar de club is wel tevreden omtrent mijn functioneren. Contractverlenging voor een extra seizoen is alvast binnen en de samenvatting van de clubvisie oogt uitstekend en de maandelijkse overzichten zitten op dezelfde lijn.

• Replies 76
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Maart 2021   In de competitie blijven we mooi meedraaien in de play-off plaatsen waarmee we ons doel zullen bereiken. Deze update is er eentje met redelijk wat gespeelde wedstrijden. Na 31

Februari 2025     Heel wat wedstrijden achter de rug. Uiteraard ging het tijdens die sterke reeks tijdens het najaar iets te vlot naargelang de mogelijkheden. Ondertussen pres

The Nationalist Challenge ---   Het is al te vaak gezegd, maar het afgelopen jaar was een vreemd jaar. Engeland verliet de Europese Unie en we kenden voor het eerst in jaren weer serieu

Posted Images

logo.jpg
Juni 2022

Het seizoen is ten einde. Veel uitslagen en statistiekjes dus…

21-22+Apr+Serie+C+38+Games.jpg

21-22+May+Serie+C+Play-Offs+Games.jpg

Ondanks de blessure van 1ste doelman Zanotti hebben we een schitterende parcours afgelegd tijdens de 2 laatste maanden van de reguliere competitie. Op het middenveld ging Tommaso Arrigoni helemaal los en hij werd onze meest beslissende speler. Onze spitsen duiken ook al eens een keertje meer op in de scoring charts en we eindigen het seizoen op een prachtige 4de plaats. Werkelijk onverhoopt!

21-22+Serie+C+Final+Table.jpgIn de play-offs schakelden we Pistoiese verdiend uit maar in de 3de ronde was ex-Serie B club Cesena duidelijk te sterk. Uiteindelijk is het ook die ploeg die promoveert en volgend seizoen op het 2de niveau zal uitkomen. We weten dus meteen welk verschil we nog dienen te overbruggen (voorlopig kwaliteit vooral).

Desalniettemin ben ik supertevreden met ons tweede seizoen. De eerste stenen van het fundament zijn gelegd en hopelijk kunnen we nu verder bouwen. Alle spelers die frequent uitkomen voor het eerste liggen nog onder contract en ook enkele jongeren hebben hun eerste Serie C ervaring kunnen opdoen. Op zich verwacht ik dat het daardoor qua transferactiviteit een vrij rustige zomer wordt.

Meest bepalende spelers zijn Tommaso Arrigoni en de opnieuw verrassende Daniele De Nuzzi geworden. Bij die laatste zie ik het kwalitatief nog steeds niet echt maar met opnieuw 10 assists is hij geregeld een doorslaggevende figuur in ons elftal. Arrigoni is een heel allround gevormde speler, exact het type dat ik graag zie. In de rol van mezzala begon hij nog meer te wegen en het is duidelijk dat we hem zo ook verder moeten uitspelen. In de spits won Signori uiteindelijk het pleit maar het blijft op zich toch een positie waar ik nog zoekende ben. Ook op de flanken (soms hoog, soms neutraal) krijg ik niet echt een speler op een constant hoog niveau uitgespeeld. Achterin blijven we dan wel weer stabiel en verteren we het vertrek van Bertoncini goed door Edoardo Bovolon een rij achteruit te schuiven en hem daar als voetballende verdediger te posteren. Voorlopig met positief resultaat.

Nog wat overzichten en cijferwerk:

spelersstatistieken

ploeg van het seizoen

eindklassering U20

eindklassering U18

Spoiler

Afgelopen weekend tijd gehad om verder te kunnen spelen, vandaar al deze volgende update. Aangezien ik de wedstrijden op extended speel, vliegen de seizoenen niet voorbij en blijft het wel op hetzelfde tempo zoals nu qua update interval (‘t Is niet dat ik plots heel ver voorloop, het blijft eigenlijk mooi samenlopen qua posten/gamen).

Ik hoop dus wel dat ik daardoor dit topic niet spam. Ik had ook een beetje verwacht dat er ondertussen nog mensen zouden zijn die aan deze challenge begonnen waren.

@Vis geen te hoge verwachtingen, het blijven kleine maar duidelijke stapjes binnen het project.

Como+Season+Overview.jpg

logo.jpg
September 2022

De zomer was enorm rustig. Geen enkele inkomende transfer en Calandra die via een Bosman naar Pro Vercelli in de Piedmont vertrekt, is de enige speler die de club verlaat. Hij kan volgens mij gewoon intern opgevangen worden.

De grootste wijzigingen vinden plaats in de technische staf. Het overtal is er stilaan uit omwille van aflopende contracten en in de plaats komen hier en nieuwe gezichten.

Hoe alles ook loopt, een meer sentimentele touch kan ik eigenlijk nooit laten. Voorbeeldje is de scouting die dit seizoen uitgebouwd wordt door 2 ex-“Comonisti”: Cesare Ambrosini en Andrea Marconi. Een link met het verleden versterkt nu eenmaal de kracht van een club (vind ik toch)

De belangrijkste verandering wordt echter doorgevoerd bij de invulling als Head of Youth Development. Daar halen we de Sardijn Giacomo Demartis binnen. Ik vind dit persoonlijk een belangrijke zet aangezien hij toch meer het soort voetbal belichaamt dat we willen brengen t.o.v. de vertrekkende Giancarlo Centi.

In welk opzicht? Zijn 4-3-3 DM wide voorkeursformatie sluit meer aan bij hetgene we momenteel opstellen en de bijhorende stijl is de vertical tiki-taka op een adventurous wijze. Dat zijn wat mij betreft toch wel ankerpunten en een hele ommeslag tegenover zijn voorganger (4-4-1-1, catenaccio en very cautious).

Op papier is hij minder ervaren en heeft hij op het eerste zicht misschien minder kwaliteiten. Maar ik vind hem vooral beter passen bij de stijl van het huis die we willen creëren. Zijn personaliteit vind ik een extra pluspunt en hopelijk kan hij onze jeugdwerking dus opwaarderen.

Dit bouwproces probeer ik binnen gans de staf verder te zetten. Vanaf nu is het vooral de bedoeling om op termijn een omkadering samen te stellen die bij elkaar past en aanvult qua voetbalfilosofie.

Qua voorbeschouwing verwacht de media Como op een 12de plek (elk seizoen zakken we blijkbaar een beetje) en krijgen we een quotering van 25-1. De spelers (en bijpassende rugnummers op "Italiaanse wijze") waarmee we aan het seizoen beginnen, is de volgende:

22-23+Squad+Numbering.jpg

We starten alvast zoals verwacht. Na 8 speeldagen kamperen we op onze gekende positie in het klassement. 9de met exact de helft van de punten. Topfavoriet Pordenone was evenwel een klasse te sterk dus veel illusies op korte termijn maak ik me al niet. Wel hoopgevend is het feit dat scoren alvast vlotter loopt dan voorheen. Spits Signori en winger Gatto beginnen op dat vlak alvast uitstekend aan het seizoen.

22-23+Sep+Serie+C+8+Games.jpg

Ondertussen heb ik de kaap van 100 wedstrijden als manager van Como bereikt. Een mooie prestatie die even vermeld mag worden.

logo.jpg
December 2022

22-23+Dec+C-+Disppointment.jpg

Na onze hoopgevende start zijn we weer in een slump aanbeland. In oktober konden we de goede prestaties nog even doorzetten maar eens die maand half was, zat de klad er in. De blessures van Arrigoni en Merio tijdens de laatste 2 maanden hielpen de zaak evenmin vooruit maar het ergste is dat we geen deftige bal meer tussen de palen gelanceerd krijgen. November en december samen hebben ons 4 doelpunten opgeleverd, waarvan eentje dan nog op strafschop.

22-23+Dec+Serie+C+21+Games.jpg

In het klassement is de schade al bij al nog beperkt en bevinden we ons nog steeds op de 9de plek.

22-23+Dec+Serie+C+21+Table.jpg

De winterstop moet kost wat kost gebruikt worden om de moraal terug op te krikken en de kerstperiode wordt deze keer een tijd van bezinning. De hiërarchie is nog steeds vrij duidelijk en we vallen voorlopig niet uiteen in kliekjes maar in 3 grotere groepen. Voor mezelf is dit een nieuwe feature en ik kijk er toch wel met de nodige interesse naar. Qua teamleader is wat mij betreft Arrigoni bv. een evidentie maar dat een niet vaste waarde als Gabrielloni dat ondertussen is, is dat al minder. Ik probeer het allemaal te kaderen en er ligt nog wel wat studiewerk op de plank maar ik volg dit vrij nauwgezet op, zeker richting onze jeugdwerking. Het is natuurlijk wel heel wat aanpassen t.o.v. de gekende rechttoe rechtaan “determination – personality aanpak”. De wagonnetjes met het meeste potentieel hang ik momenteel aan de trein van Arrigoni. Zijn player treat van lange afstandsschoten is nuttig voor zowat elke positie buiten flankspelers dus kan ik met hem in dat opzicht vrij veel aanvangen. Maar het is echt proberen, testen en zien wat het geeft. Ik vind dit onderdeel momenteel best wel iets hebben.

22-23+Squad+Hierarchy.jpg

Verder kijken we ondertussen uit richting de youth intake. Een centrale verdediger, verdedigende middenvelder en aanvallende middenvelder worden positief aangekondigd. Meer valt er vermoedelijk niet echt te verwachten. En daarnaast is het maar zeer de vraag of de 3 die ze aanbrengen ook effectief iets zijn.

logo.jpg
Maart 2023

22-23+Mar+Serie+C+29+Games.jpg

22-23+Mar+Serie+C+29+Table.jpgHet seizoen en het leven in Como kabbelen voort. Het goede nieuws is dat er enige vorm van herstel is na het slechte jaareinde. Minder nederlagen en meer puntengewin, al trappelen we in het klassement wel gewoon ter plaatse en handhaven we ons rond de 8ste à 9de positie. Vooral op het middenveld hebben we terug wat meer controle en kunnen we voor meer uitbraken zorgen. De strijd voor een plaats in de play-offs duurt vermoedelijk tot in het slot van de competitie maar de geleverde prestaties tegen vooral Pordenone en Pro Vercelli geven aan dat de de handschoen kunnen opnemen.

Tijdens de winter hebben we ook onze B-kern verder uitgedund maar voor het overige is er transfergewijs geen nieuws. In principe ben ik geen manager die veel inkomende transfers doet en eerder bouw aan een ploeg en spelers verder kans tot ontwikkelen geef.

Misschien tijd om ook eens stil te staan bij de tactische elementen. Van de eerste oorspronkelijke formatie (5-3-2 met wingbacks) die we op de mat brachten, ben ik volledig afgestapt. Vermoedelijk had ik zelf onvoldoende kennis omtrent deze formatie maar ik kreeg de ploeg echt niet op de rails met deze opstelling.

Ik heb vervolgens gewerkt richting een platte 4-1-4-1. Die gebruiken we nu nog steeds vooral tegen sterkere ploegen en met andere teaminstructies maar ondertussen is de laatste 4-1-4-1 met wingers mijn ietwat basisformatie geworden.

22-23+Tactics+Overview.jpg

Deze laatste is geëvolueerd uit een vrij standaard 4-3-3 opstelling maar gezien de spelers die ik ter beschikking heb, is deze formatie diegene waar ik de meeste richtingen mee uit kan. Voordeel vind ik persoonlijk dat ik er vrij flexibel mee kan schakelen. Van de 2de formatie schuiven naar de laatste of omgekeerd is vrij vlot door te voeren zonder direct personeelswissels te moeten doen. In het slot durf ik bij een achterstand nog meer alles naar voor smijten en onze DM doorschuiven naar een vlakke 3 mans middenveld en gaan de wingers eveneens een rij hoger richting spits. De spits kan daarbij al dan niet blijven staan of een rijtje terugzakken als aanvallende false nine.

Onze spelers moeten die positiewissels vlot aankunnen en mijn training heb ik daar ondertussen op afgesteld. In principe kan elke speler dus meerdere posities aan. Ik doe weinig transfers maar mijn scouting volgt deze principes. Doe ik dan toch eens een toekomstige transfer, dan moet de speler in kwestie wel enigszins binnen dit plaatje passen en zal daar uitvoerig op gequoteerd worden.

Mooie uitleg, leuk!

Hopelijk kan je richting einde van het seizoen nog een stapje maken en dan komend seizoen nog wat stapjes. Zou mooi zijn als je wat meer progressie kan zien. Maar al met al begint het natuurlijk al wel stabiel te worden.

Erg knap, vooral met de regels die je jezelf oplegt.

Op 12-4-2021 om 20:06 zei Vis:

Mooie uitleg, leuk!

Hopelijk kan je richting einde van het seizoen nog een stapje maken en dan komend seizoen nog wat stapjes. Zou mooi zijn als je wat meer progressie kan zien. Maar al met al begint het natuurlijk al wel stabiel te worden.

Erg knap, vooral met de regels die je jezelf oplegt.

Die stabiliteit is zich inderdaad duidelijk aan het manifesteren. Algemeen in de zin van meer controle omtrent onze financiën en het implementeren van de basisvisie. Op sportief vlak is de groep ondertussen dan weer gevormd en is er weinig in- of uitstroom. Onze jeugd groeit mee binnen deze structuur en krijgt kansen in het eerste.

logo.jpg
April 2023

Even een kort intermezzo richting jeugdontwikkeling met eerst de resultaten van afgelopen maand. Kwalificatie voor de play-offs zit er alvast aan te komen met deze uitslagen.

22-23+Apr+Serie+C+33+Games.jpg

Youth Intake! Altijd spannend altijd leuk!

22-23+Youth+Intake.jpg

De aanvallende middenvelder waarvan in de preview sprake was, blijkt Vincenzo D’Apice te zijn. Zijn persoonlijkheid valt tegen maar zijn algemene mentals zijn best wel ok. Technisch en qua fysiek kan er evenwel heel wat bij maar het belangrijkste lijkt me om hem zo snel mogelijk in een goede mentoring groep te krijgen. Antonio Romiti als verdedigende middenvelder wordt ook (licht) naar voor geschoven. Zelf vind ik hem niet meteen een wauw factor hebben maar we volgen onze assistent in zijn oordeel. Van alle overige spelers haal ik er zelf Kevin Arena en Filippo Moras uit. De eerste is qua pure afwerking geen optimaal talent maar zijn technische kwaliteiten staan mij aan en mentaal is hij best al wel globaal gevormd. Ik wil hem proberen vormen richting een ondersteunend profiel in aanvallend opzicht. Moras is veel werk aan maar zijn polyvalente basis is een pluspunt. Cruciaal wordt ook bij hem de personaliteit. Daarnaast wil ik hem specifiek richting anchor man/halfback ontwikkelen.

Van de vorige lichtingen (2021 en 2022) zijn er ondertussen enkele spelers gedebuteerd: Battista Aliota, Dario Broli, Alessandro Tallarico, Flavio Braccini en Valerio Giannini hebben reeds hun opwachting gemaakt in de ploeg. De ene met al meer succes dan de andere maar ze zitten uiteraard nog volop in hun groeiproces. Aliota lijkt alvast het verste te staan richting de strijd voor actieve speeltijd. Broli heeft dan weer meeval dat hij uit de voeten kan op een dun bezette positie (rechtsachter)

Het is me ondertussen duidelijk dat ik toch vooral iemand ben die spelers in een bepaalde filosofie wil kneden en opleiden. Wat ergens betekent dat het merendeel van de instroom (mogelijk) vanuit onze jeugdwerking komt. De scouting en transfers gebruik ik om gericht een ervaren spelers toe te voegen en lokaal jong talent te vinden om de jeugdwerking aan te vullen. Big spending gaat er niet bij zijn. Een manager die zichzelf begint te herkennen...

Op 10-2-2021 om 18:33 zei Abe:

The Nationalist Challenge

---

Het is al te vaak gezegd, maar het afgelopen jaar was een vreemd jaar. Engeland verliet de Europese Unie en we kenden voor het eerst in jaren weer serieuze grenzen binnen “Schengen”. We hebben deze winter ook wat perikelen gezien met spelers die in Zuid-Amerika waren om familie op te zoeken rond de feestdagen om vervolgens weer aan te sluiten bij de selecties in Nederland. Grenzen doen er weer toe. Daar heb je geen probleem mee als je gehele selectie bestaat uit spelers uit het land waar de club gevestigd is...

Daar draait deze uitdaging dan ook om, het doel is simpel: wordt de beste club ter wereld met spelers uit eigen land. Qua uitdaging is het uitdaging die draait om loyaliteit, maar waar je wel transfers kunt doen. 

De regels

Vanaf dag één mag je alleen maar spelers opstellen die dezelfde nationaliteit hebben als het land waar de club gevestigd is. Dit mag ook de tweede nationaliteit zijn. Dezelfde eis geldt ook voor het personeel, deze moeten ook uit het land komen. Persoonlijk vind ik het nog mooier als je er ook voor zorgt dat je een club kiest waarvoor de regel ook opgaat voor de eigenaren.

Je kunt ook kiezen voor de light versie van deze uitdaging door alle transfers aan de eis te laten voldoen, maar wel te spelen met spelers uit het buitenland die al bij de club zijn. 

Tips

Er zit een groot verschil tussen deze twee, want als je de volledige uitdaging aangaat, zal het hoogstwaarschijnlijk niet mogelijk zijn om met topclubs te spelen, want zie dan maar eens de doelstelling te bereiken en je selectie tevreden te houden in de eerste seizoenen. Pogba wordt gek bij de gedachte, Ronaldo maakt korte metten met je aanwezigheid en wat te denken van Frenkie? Misschien een mooie club in Portugal, zeker met al die Brazilianen met een tweede nationaliteit? ;) 

Klinkt leuk, wat doe je dan met jeugdspelers uit jeugd intakes met enkel de nationaliteit van een ander land ?

Dan maak je de keuze richting de light versie (waarbij je ze kan gebruiken) of de versie puur gericht op de beschreven regels (en dan moet je geen contract aanbieden)

Nu goed, van mij persoonlijk mogen regeltjes vrij los gehanteerd worden als ze natuurlijk wel enigszins in de challenge filosofie passen. Als iemand moeite doet om het spel op deze manier te spelen, vind ik de insteek gewoon al leuk. Ongeacht van al de rest gaat het vooral over plezier beleven aan je save en je voortgang/ideeën in deze topics delen (vind ik toch).

Zelf vind ik het motiverend als je iedereen hier zijn best ziet doen om iets van zijn save te maken via deze challenges. Bij de ene gaat dat supervlot (en zijn wij allemaal jaloers). Bij de andere is soms sukkelen tot en met (en dan leven wij mee met al die herkenbare miserie)

11 uur geleden zei Brattbakk:

Dan maak je de keuze richting de light versie (waarbij je ze kan gebruiken) of de versie puur gericht op de beschreven regels (en dan moet je geen contract aanbieden)

Nu goed, van mij persoonlijk mogen regeltjes vrij los gehanteerd worden als ze natuurlijk wel enigszins in de challenge filosofie passen. Als iemand moeite doet om het spel op deze manier te spelen, vind ik de insteek gewoon al leuk. Ongeacht van al de rest gaat het vooral over plezier beleven aan je save en je voortgang/ideeën in deze topics delen (vind ik toch).

Zelf vind ik het motiverend als je iedereen hier zijn best ziet doen om iets van zijn save te maken via deze challenges. Bij de ene gaat dat supervlot (en zijn wij allemaal jaloers). Bij de andere is soms sukkelen tot en met (en dan leven wij mee met al die herkenbare miserie)

Ok bedankt. Het probleem is dat je soms spelers hebt met twee nationaliteiten maar die dan voor een kleiner land worden opgeroepen, waardoor hun andere nationaliteit wegvalt ? dat heb ik toch al gemerkt.

Ik ben nog aan het twijfelen welke richting ik zal uit gaan maar ik heb na vele youth only saves wel eens zien in wat (beperkt) aantal transfers.

3 uur geleden zei Olivierke:

Ok bedankt. Het probleem is dat je soms spelers hebt met twee nationaliteiten maar die dan voor een kleiner land worden opgeroepen, waardoor hun andere nationaliteit wegvalt ? dat heb ik toch al gemerkt.

Ik ben nog aan het twijfelen welke richting ik zal uit gaan maar ik heb na vele youth only saves wel eens zien in wat (beperkt) aantal transfers.

Een youth only is met mijn beperkte capaciteiten te hoog gegrepen. Al ben ik wel een speler die veel aandacht schenkt aan jeugdopleiding. Voor de rest speel ik vrij gedetailleerd (lees traag) en toch wel op een deels realistische manier.

Omtrent de andere nationaliteit. Die valt niet echt weg maar schuift gewoon naar 2de nationaliteit in dat geval. Gezien FM ook steeds meer met extra nationaliteiten werkt, is dat de reden dat dit ook zo omschreven wordt in de openingspost vermoed ik.

Belangrijkste is dat je in een game geraakt en jezelf amuseert. Gewoon een link houden tussen club en spelers van het land en je bent vertrokken. Of een andere van de challenges, ze hebben allemaal hun eigen leuke insteek.

logo.jpg
Juni 2023

22-23+Serie+C+38+Games.jpg

Seizoen afgewerkt. Tijd voor een update. Tijd voor lijstjes.

22-23+Serie+C+38+Table.jpgOnze laatste maand was winst of verlies. 3 keer trokken we aan het langste eind, 2 keer ging het mis. Het maakt dat we in het klassement ons seizoen eindigen op een mooie 7de plaats. Perfect geplaatst voor de play-offs zoals het bestuur ons gevraagd had. Qua plaatsen iets lager dan vorig seizoen maar het puntenaantal blijft vrijwel hetzelfde als in onze vorige 2 seizoenen. Dat kan dus omschreven worden als een stabiele factor in ons proces.

De play-offs bleken evenwel een kansloze missie. We werden er meteen uit gekegeld door Pro Vercelli met een stevige 0-2

Ondanks het feit dat zij een ietwat identiek seizoen als het onze beleefden, was dit toch een serieuze mokerslag. 't Is niet dat deze ploeg favoriet was in de eindronde, zij haalden logischerwijs ook de promotie niet maar deze wedstrijd veegden ze ons werkelijk van de mat. Onrustwekkend!

Qua prestaties blijven onze usual suspects De Nuzzo, Arrigoni, Signori en Zanotti de rest op sleeptouw nemen. Signori werd topscorer met 16 stuks maar op dat vlak was er toch enige verrassing met de prestatie van Leonardo Merio. Hij is een vrij beperkte speler maar slaagde er wel in om 10 goals te maken en 5 assists te geven, grotendeels vanop de rechterflank. Op basis van beslissende passes kwamen De Nuzzo en Arrigoni trouwens elk aan 10 stuks. Stilaan steken ook enkele jeugdproducten de neus aan het venster. Zo komen Aliota en Broli geregeld aan spelen toe.

Spoiler

22-23+Como+Players+Stats+season.jpg

Afgelopen seizoen werden we trouwens voor het eerst geconfronteerd met poaching aanvallen. Het is AlbinoLeffe die onze sterke werking ontdekt heeft en zij hebben reeds 3 jeugdspelers weggeplukt uit onze academie. Veel kunnen we er niet aan veranderen maar de onderlinge verstandhouding tussen beide clubs komt het niet ten goede. Voorlopig werken we noest verder maar toekomstgericht kan dit toch sporen nalaten en hoop ik dat Como ooit de tegenaanval kan inzetten. De jeugdspelers die wel in onze U18 terecht komen, zullen gegarandeerd meer kansen krijgen dan bij deze plunderploeg (lees not amused in AlbinoLeffe) en ik wil hun trouw aan ons project belonen met die kans tot ontplooiing.

22-23+Como+Finances+End+of+Season.jpg

Financieel staan we nog steeds in het rood maar het is duidelijk dat het stilaan onder controle is (€800.000 verschil t.o.v. van vorig seizoen kan best wel tellen) en Como ondertussen een betrekkelijk gezonde koers vaart. Zwaar investeren zit er niet in maar alle kosten kunnen betaald worden zonder in problemen te komen. Enkele stijgende bronnen van inkomsten zijn ons gemiddeld aantal supporters (2380) en het aantal verkochte shirts (1076). Het voordeel van continuïteit binnen een spelersgroep is dat de fans deze shirts volgend seizoen nog zonder problemen kunnen dragen. De core van de spelersgroep blijft namelijk verbonden aan de Como Calcio 1907

Enkele extra links en challenge progressie

Club Vision - Best XI - U20 Primavera - U18 Division

22-23+Save+Progress.jpg

Op 18-4-2021 om 23:56 zei Brattbakk:

Een youth only is met mijn beperkte capaciteiten te hoog gegrepen. Al ben ik wel een speler die veel aandacht schenkt aan jeugdopleiding. Voor de rest speel ik vrij gedetailleerd (lees traag) en toch wel op een deels realistische manier.

Omtrent de andere nationaliteit. Die valt niet echt weg maar schuift gewoon naar 2de nationaliteit in dat geval. Gezien FM ook steeds meer met extra nationaliteiten werkt, is dat de reden dat dit ook zo omschreven wordt in de openingspost vermoed ik.

Belangrijkste is dat je in een game geraakt en jezelf amuseert. Gewoon een link houden tussen club en spelers van het land en je bent vertrokken. Of een andere van de challenges, ze hebben allemaal hun eigen leuke insteek.

Ik ben begonnen met St Joseph's FC in Gibraltar. Oudste club (nr 3 van Gibraltar ongeveer) . Ze starten in de voorronde's van europa league en dit heeft me na een zege tegen een team uit Faroe Island en nu Vaduz ( 4 0 ! toch mooi) al heel wat geld opgebracht . Transfer politiek: eigen jeugd en spelers uit gibraltar .. niets anders. Maar al de spanjaarden (paar heel goeie) die er nog zijn, blijf ik wel gebruiken tot ze weg gaan.

Na een vliegende start in de competitie (met een halve ploeg wegens homegrown regels in de competitie) een geweldige reeks in europa. . Per zege kregen we +- 250k en ik had verwacht dat het tegen Vaduz ging gedaan zijn.. dan dacht ik dat LASK echt wel het eindpunt zou zijn (zij staan 108ste op de ranking) . Dan kwam Charleroi of Plzen.. het werd Plzen en zij kwamen na één minuut op voorsprong, hoop kansen maar we haalde de rust met 0 1 .

De rest is geschiedenis :) 

Spoiler

1c94943914f2fdfd166f149dc0bdfcf7.png

aad1807582ea48779ff50f6257e3aa5f.png

8893098ca3437394672b53cacdd5117c.png

bd68df29403091834e5cdf4f09552340.png

2e4f3275e20b83e8417de72249ff632e.png

Op 23-4-2021 om 00:39 zei Olivierke:

Na een vliegende start in de competitie (met een halve ploeg wegens homegrown regels in de competitie) een geweldige reeks in europa. . Per zege kregen we +- 250k en ik had verwacht dat het tegen Vaduz ging gedaan zijn.. dan dacht ik dat LASK echt wel het eindpunt zou zijn (zij staan 108ste op de ranking) . Dan kwam Charleroi of Plzen.. het werd Plzen en zij kwamen na één minuut op voorsprong, hoop kansen maar we haalde de rust met 0 1 .

De rest is geschiedenis :) 

Toon verborgen inhoud

1c94943914f2fdfd166f149dc0bdfcf7.png

aad1807582ea48779ff50f6257e3aa5f.png

8893098ca3437394672b53cacdd5117c.png

bd68df29403091834e5cdf4f09552340.png

2e4f3275e20b83e8417de72249ff632e.png

aad6f5563c3779827f08fcc4ae7539d5.png
we konden in elke wedstrijd scoren maar in één match gebeurde er een mirakel.. tegen Dzeko , Zaniolo , Smalling en co.. wonnen we thuis :) Momenteel kan ik al de betere talenten wegkopen bij de andere teams uit gibraltar en dat zijn er best weinig :) . Dit voelt echt aan als Bilbao in het heel klein qua uitdaging.

De eerste youth intake ziet er ook niet echt goed uit. 

6adf97ad1c466c9c070747cda38b8169.png

Edited by Olivierke

logo.jpg
Oktober 2023

Tijdens de zomer werd 1 inkomende transfer gerealiseerd. Giuseppe Scalera komt gratis over van Pro Patria om ons te versterken op de rechtsachter. De back-up voor die positie komt van een andere nieuwkomer (Galazzini) of de eigen jeugd. Het zijn niet de top aanwinsten maar 1 van beiden zou toch aan het niveau van de Serie C moeten kunnen voldoen. Uitgaand slechts 1 vermeldenswaardige speler. Dario Toninelli zoekt na jarenlange dienst andere oorden op. Vorig seizoen leek hij niet volledig meer te recupereren van een blessure die hem tijdens het seizoen geregeld parten speelde. Zijn contract werd met een beetje pijn in het hart niet verlengd maar hij kan op zijn 31ste gelukkig nog terecht bij Paganese, eveneens in de Serie C

De media schat ons opnieuw laag in (16de in de pronostiek) maar zelf heb ik niet het gevoel dat we zo zwak zijn. Integendeel, je voelt dat onze continuïteit ervoor zorgt dat we stapje voor stapje beter worden. Ik schakel deze voorspelling dus uit en kijk meteen uit naar het nieuwe seizoen.

23-24+Oct+Serie+C+8+Games.jpg

First things first. In de Coppa Italia gingen we er meteen onverdiend uit op bezoek bij Livorno (coole - linkse - club trouwens) met 3-2. Nochtans hadden we deze match echt wel over de streep kunnen trekken. Kansen afmaken is key en dat is waar we faalden. Maar het gaf me wel hoop. Terecht overigens!

23-24+Oct+Serie+C+8+Table.jpgOnze start in de competitie is namelijk ongezien! We halen 20 op 24 en incasseren geen enkele nederlaag na 8 wedstrijden. Dat brengt Como voorlopig zelfs op de 1ste plaats. Er is niet specifiek 1 uitblinker maar de ganse ploeg draait als een geoliede machine en verdedigend staan we echt sterk. Voorlopig grijp ik dus zo weinig mogelijk in.

Domper op het hele gebeuren is wel de zware blessure van Matteo Solini. Onze sterkhouder centraal in de verdediging scheurde op 6 oktober de kruisbanden en is meteen 8 tot 10 maanden uit. Gezien zijn leeftijd vrees ik zelfs dat het mogelijk een fin de carrière wordt. Hij is een heel stabiele factor in de ploeg en was perfect aan het seizoen begonnen. Dit zal ons waarschijnlijk parten spelen, al hoop ik dat de goede flow ook zijn mogelijke vervangers inspireert om boven hun standaard mogelijkheden te presteren en dit niet bij voorbaat een game changer is.

De kans dat youngster Battista Aliota volop doorgeschoven wordt, is vrij groot. Ik ben heel tevreden over zijn progressie sinds hij uit de youth intake gekomen is. Puur verdedigend en technisch moet hij duidelijk nog wel stappen zetten. Maar zijn mentals en fysieke kwaliteiten zijn mooi gegroeid. Wegens zijn versnelde doorstroming ga ik nu vooral focussen op zijn defensieve kwaliteiten (central defender schema gekoppeld aan defensive positioning als extra focus). In een later stadium moet hij echter zeker nog werken aan zijn technische bagage (minimaal zijn passing) zodat hij meer allround is en ik hem ook voetballend beter kan uitspelen.

20-21+Battista+Aliota.jpg23-24+Battista+Aliota.jpg

Het is alvast onze beste start tot nog toe en het geeft de burger moed!

logo.jpg
November 2023

Even een korte update aangezien mijn save degelijk loopt en het eens wat meer feelgood news is.

23-24+Nov+Serie+C+14+Table.jpgIn de Coppa Lega Pro haalden we de 2de ronde. Eigenlijk had ik hier nog iets verder willen raken maar Pontedera legde ons met penalties over de knie. Laat me zeggen, toch een lichte ontgoocheling.

De Serie C/A... Dat we de lijn niet konden doortrekken, viel deels te verwachten. Toch zijn onze resultaten nog steeds goed. De nederlagen tegen Venezia en FeralpiSalo kunnen nu eenmaal gebeuren. Het zijn 2 van de sterkere teams in de reeks en daartegen moeten we echt top presteren willen we een concreet resultaat halen. Ondanks de 0 op het rekest in deze matchen was er toch voldoende strijd, namen we de strijdbijl op en gaven we het absoluut niet cadeau. We draaien nog steeds bovenaan mee en de play-offs halen, lijkt met deze ontwikkeling vlotter te gaan dan vorig seizoen. Het is veel meer subtop. Het meeste gevaar komt momenteel van onze rechterflank waar Scalera een goede aanvulling voor de aanvallende wingers (b)lijkt te zijn. Hopelijk kan hij dat de rest van het seizoen verder zetten. Ook Thomas Bolis gaat hard, getuige de 5 treffers van onze carrillero. Zijn afstandsschoten zijn momenteel goud waard.

23-24+Nov+Serie+C+14+Games.jpg

logo.jpg
Januari 2024

23-24+Dec+Serie+C+20+Games.jpg

Zowat halfweg en still going strong. Enkel een nederlaag tegen Insubrica regiogenoot Novara maar voor de rest overal puntengewin. We staan dus nog altijd op de 2de stek in het klassement en lijken ons samen met FeralpiSalo los te rukken van de rest van het pak.

23-24+Dec+Serie+C+20+Table.jpg

Qua prestaties in deze eerste seizoenshelft is het vooral Thomas Bolis die de ploeg op sleeptouw neemt. Edoardo Bovolon zorgt achteraan voor stabiliteit en ook Alessandro Gabrielloni en Gabriele De Nuzzo (die blijft mij echt verbazen…) zorgen voor belangrijke input. De kern gaat geen wijzigingen ondergaan tijdens de winterstop, alvast inkomend niet. Deze jongens krijgen het vertrouwen en mogen er vol voor gaan. Het is prettig vaststellen dat deze resultaten nog altijd gekoppeld kunnen worden aan de doorbloeding van enkele jonge spelers die geregeld aan speeltijd geraken.

Zelf kom ik trouwens ook wat meer in de picture. De club is zeer tevreden over mijn functioneren binnen de vooropgestelde clubvisie en dat maakt dat ik een eerste jobaanbieding ontvangen heb van Arezzo. Maar dat is natuurlijk niet de bedoeling van mij legacy opzet en ik heb ze dus vriendelijk doorverwezen. Zeggen dat de Serie C een reeks is die stiefmoederlijk behandeld wordt, klopt overigens niet. Zo mag ik tijdens het seizoen bv handjes schudden met Fernando Torres (winnaar WK ‘10 - trainer bij Pro Vercelli) en komen we ook voormalig Frans international Manuel Amoros tegen (winnaar EK ’84 - manager Alessandria). Ook ex-internationals Cristian Brocchi (Venezia) en Alassandro Gamberini (Seregno) zijn aan de slag in onze reeks. Voor een lower league gebeuren zij dit toch mooie uithangbordjes.

Verder goed nieuws vanuit onze jeugdwerking. Richting het voorjaar worden een centrale verdediger en centrale middenvelder klaargestoomd om over te hevelen naar de A-kern. Beiden worden uitgelicht en samen met de andere jongens die mogelijk de stap zetten, spreken ze binnen onze academie zelfs van een “golden generation”. Hier ben ik alvast supertevreden mee al is het natuurlijk nog altijd afwachten welke progressiemogelijkheden deze youngsters zullen hebben.

23-24+Jan+Club+Finances+to+Breakeven.jpg

Als laatste nog het financiële plaatje. Ook daar betere tijden want het lijkt erop dat de ommeslag een feit is. We staan nog wel in de min maar zoals je ziet, draaien we maand per maand zowat break-even. Als je ziet van waar de club komt, is dit een sterk traject. Richting volgend seizoen wil ik met Como in de zwarte cijfers staan en kunnen we gaan kijken waar investeren mogelijk is.

logo.jpg
Maart 2024

23-24+Mar+Serie+C+30+Table.jpgHet begin van het nieuwe jaar bracht wederom goede resultaten. Tot de uitwedstrijd van Venezia bleven we 10 matchen op rij ongeslagen. Een ferm sterke reeks die ons aan kop van het peloton brengt. Maar het wordt een uitermate spannend competitieslot. Met 4 ploegen op een zakdoek, 8 wedstrijden te gaan en de nodige onderlinge confrontaties op het programma is dit gegarandeerd 1 van de spannendste competities die aan de gang is.

Opvallend wat betreft Como is wel dat ik geen enkele speler in een top 3 heb van de reeks qua statistieken (goals, avg rating, assists,…). Het maakt dat we eigenlijk toch de underdog zijn maar dat we als geheel wel een sterk blok vormen.

23-24+Mar+Serie+C+30+Games.jpg

Ondertussen probeer ik verder mijn mentoring verhaal in kaart te brengen maar echt vlot lukt dat lopende programma nog niet. Ik heb eerst gekeken naar de spelershiërarchie en daar de bruikbare meer ervaren jongens uitgepikt. Vervolgens heb ik hen een mentoring groep toegewezen en daar vooral mijn jongeren aan toegevoegd naargelang belangrijkheid van inschatting die ik opgesteld heb. Het is duidelijk dat het nog een work in progress is. Zowel de actuele overzichtslijst (slecht) als de maandelijkse rapporten kunnen een pak beter. Ik ben dus aan het veranderen gegaan en de nieuwe overzichtslijst (beter) ziet er nu zo uit. Hopelijk levert het wat meer resultaat op want de huidige pro/degressie is serieus beperkt zoals onderstaand overzicht laat zien.

23-24+Mar+Mentoring+Evolution.jpgDit lijstje zijn al mijn spelers die de afgelopen 24 maanden enige verandering ondergaan hebben en die nog actief zijn binnen de club. Qua determination is het best wel ok met amper een daling maar de persoonlijkheden zijn niet echt swingend te noemen qua veranderingen. Degene die dan nog gewijzigd zijn, gaan de verkeerde richting uit (met de insteek of uitkomst die ik zelf zou willen zien althans).

Het is echt een (voor mij) nieuwe feature waar ik fan van ben en je kan er veel richtingen mee uit. Nu dus vooral proberen de goede richting te zoeken en dan al mijn spelers richting een eigen specifieke clubidentiteit kneden. Aanvullend op een DNA qua herkenbare Como eigenschappen.

Het begint hier trouwens stilaan een serieus uitgebreid dagboek te worden maar het houdt mijn game voor mezelf wel levendig. 't Is misschien alleen niet direct de juist plaats om het allemaal te posten op deze manier. Gezien er weinig mede-challengers zijn, overspam ik de rest vooralsnog gelukkig niet. Maar misschien moet ik bekijken of ik niet beter gewoon seizoensupdates voorzie en me zo simpeler/sec op de challenge zelf focus.

@BrattbakkGa vooral door met je updates zoals je momenteel bezig bent! Ik lees het met veel plezier en denk dat ik niet de enige ben, het komt allesbehalve over als spam.

Misschien ga ik je in de nabije toekomst wel gezelschap houden in deze thread ;) 

@Brattbakk ik onderschrijf de mening van @Bingbangboem. Vind het ook leuk om te lezen hoe je dit doet en vooral de realistische progressie die je maakt. Als ik uitdaging/plezier kwijt ben in mijn novellesave met Ajax ben ik zeker van plan een challenge als deze op te pakken. Ik hou al niet zo van transfers doen (3 aankopen + de al vast gelegde Antony in 4 transferwindows) maar ben niet goed genoeg in FM om met alleen de jeugd de top te bestormen. Dan is dit een heerlijke middenweg

@Brattbakk Hier ook een trouwe volger. Ik vind je updates geweldig om te volgen. Je hebt een fijne schrijfstijl, altijd blij als je weer een update hebt geplaatst. 

En daarnaast motiveer je mij ook met mijn eigen game. Ik heb een soort gelijke stijl om een clubcultuur op te bouwen op lange termijn, speel alleen niet zo snel (lees traag). 

Keep up the good work!