Geplaatst 7 februari 20214 jr. Deel I: Aftrappen! AZ, dé opleidingsclub bij uitstek. Omdat ik met FM een club wil coachen die dicht bij mijn eigen opvatting van het (moderne) voetbal past, is mijn keuze gevallen op de club uit de Zaanstreek. Wij gaan proberen om van AZ een moderne Europese topclub te maken. Het allereerste doel zal zijn om in Nederland de dienst uit te gaan maken maar stiekem hoop ik ook al in Europa een toontje mee te kunnen zingen. Het seizoen 2020/2021 gaan wij starten met een goede en talentvolle selectie. Er is een aankoop: Anel Ahmedhodzic. De Bosnische Zweed komt over van Malmö FF en kost ons ongeveer €6.250.000,-. Voor ons een fiks bedrag maar ik vind de komst van Adhmedhodzic essentieel bij het mogelijk behalen van onze doelen. De verdediging zonder Ahmedhodzic is simpelweg te zwak. Uitgaande transfers zijn er niet. Jonge talentvolle spelers zullen op het AFAS trainingscomplex bij 'Jong' hun minuten gaan maken. Wij gaan het seizoen starten met een frisse, jonge en talentvolle groep. Ik hoef niemand te vertellen dat wij vooral gaan leunen op onze voorhoede en middenveld spelers. Zo zullen Boadu, Stengs, Midtsjø, Svensson en Koopmeiners de kar gaan trekken. Een aantal spelers, waaronder Karlsson en Gudmundsson, krijgen de kans zich te ontwikkelen maar ook van hen verwacht ik veel. Achterin ligt toch echt onze achilleshiel en ik hoop dat dit ons niet gaan opbreken. Met de komst van Anel Ahmedhodzic hebben wij hier al op geprobeerd in te spelen maar het blijft koffiedik kijken of hij zijn belofte kan gaan inlossen in Alkmaar. Met de start van het seizoen zijn wij erg blij. Wij startte met een kleine voorbereiding tegen Telstar, FC Den Bosch, Almere City en ons ‘tweede’ team. Wij wisten dat wij er op 26 augustus moesten staan, in Hütteldorf, in het westen van Wenen tegen Sportklub Rapid Wien. Het zou een waanzinnig enerverende en spannende wedstrijd worden die pas in de slotfase van de verlening beslist zou gaan worden. Myron Boadu schoot de 1-2 tegen de touwen nadat de Rapid keeper over de bal dook. In het vervolg van de kwalificatie voor de Champions League zouden wij Besiktas JK en AA Gent ontmoeten. Zowel in de thuiswedstrijd, als de dubbele confrontatie met de Belgen ondervonden wij absoluut geen hinder. Dit resulteerde in het feit dat wij mochten gaan instromen in groep F van het ‘Miljoenenbal’. In groep F zullen wij Chelsea, Atalanta en Zenit St.Petersburg gaan treffen. Een lastige poule waarbij ik mij weinig illusies maak. In de Eredivisie gaat het ons vooralsnog voor de wind. Wij staan samen met Feyenoord en Ajax in de top drie en alles wijst erop dat wij voetballend goed mee kunnen komen met onze naast belagers. Klapper van het eerste blokje met wedstrijden was toch wel de confrontatie met PSV op 4 oktober. Nadat wij op een knappe 3-0 voorsprong bij rust stonden, wist een ontketende Donyell Malen in twintig minuten tijd vier keer te scoren een 3-4 op het scorebord te zetten. Nadat Timo Baumgartl uit een corner van Max de 3-5 op het scorebord zette was het geloof bij ons weg. Kort voor tijd deed Jesper Karlsson wat terug en zou in de absolute eindfase van de wedstrijd Midtsjø voor de 5-5 zorgen. Een waanzinnige uitslag waar wij uiteindelijk nog best blij mee mochten zijn. Alleen overheerst het chagrijnig na het weggeven van een 3-0 voorsprong wel.. 7 februari 20214 jr. bewerkt door Emmerich.
Geplaatst 7 februari 20214 jr. De aankoop van Ahmedhodzic is natuurlijk top, prima speler! Dat je uitkomt in de groepsfase van de CL is ook heel fijn en levert te nodigen miljoenen op.
Geplaatst 7 februari 20214 jr. Een club met veel mogelijkheden natuurlijk! Alvast een goede start. Succes verder!
Geplaatst 8 februari 20214 jr. Auteur Deel II: Wisselvalligheid troef. Waar te beginnen? Het is wisselvallig en wij verliezen veel, maar dan ook véél te veel punten. In de Champions League bleken wij niet opgewassen tegen het grote geweld van Zenit, Chelsea en Atalanta. Uit op Stamford Bridge wisten wij nog wel te winnen dankzij een goal van Teun Koopmeiners maar zelfs deze winst kon ons niet aan 'overwintering' in de Europa League helpen. Hoewel wij niet eens slechts spelen, lijkt het alsof wij op beslissende momenten niet thuisgeven. Op momenten dat wij kunnen inlopen op onze concurrenten verliezen wij of geven wij dom punten weg. Waar ik aan het begin van het seizoen al bang voor was blijkt waarheid te zijn geworden. Achterin is het simpelweg onvoldoende wat de spelers laten zien. Ahmedhodzic laat zijn niveau zien maar desalniettemin vind ik dat wij met name in de achterste linie veel te veel steken laten vallen. Voorin is het niet Myron Boadu of Calvin Stengs die de handen op elkaar weet te krijgen, maar Jesper Karlsson. De jonge Zweedse aanvaller levert assists, heeft al tien doelpunten op zijn naam staan en beslist wedstrijden. Het bekertoernooi heeft helaas dit jaar ook niet opgeleverd waar wij stiekem wel op hadden gedroomd. PSV was ons thuis met 0-2 de baas en wist ons dus uit het bekertoernooi te kegelen. Dankzij onze wisselvallige prestaties op het veld staan wij momenteel op een vierde plaats. Deze vierde plaats is een eerlijke afspiegeling van hetgeen wij op het veld presteren. Wij kunnen zeker mee met Feyenoord en PSV, maar geven op beslissende momenten niet thuis. Het gat met Vitesse is dermate groot dat wij in ieder geval al wel veilig zijn voor wat Europees voetbal betreft. Wij gaan er nog een laatste krachtsinspanning uitgooien om wellicht toch nog de tweede plaats te kunnen bemachtigen.. Onderin is VVV-Venlo al praktisch gedegradeerd en strijden verschillende ploegen om degradatie te ontlopen. De marges onderling zijn erg klein en het is voor veel clubs billenknijpen. Om maar even aan te geven: het verschil tussen de nummer zestien en de nummer acht is slechts negen punten. @MNie @chrisje1993 @Mordurette @Jotew @komodo25 @Marius @Goatruida @V-Traxx: Bedankt allen voor jullie sympathieke reacties! 8 februari 20214 jr. bewerkt door Emmerich.
Geplaatst 8 februari 20214 jr. europees voetbal halen en het seizoen uitspelen. Volgend jaar hopelijk beter.
Geplaatst 8 februari 20214 jr. Op zich is het geen schande om 4e te worden, al snap ik wel dat je niet tevreden bent. Opvallend om je centrale duo te zien.
Geplaatst 8 februari 20214 jr. Ik begrijp dat je iets te veel rode bolletjes naar je zin ziet, maar het is natuurlijk niet allemaal kommer en kwel. Met een comfortabele vierde plaats in de tussenstand lig je op koers voor Europees voetbal en kan je volgend seizoen gewoon opnieuw stappen proberen zetten. Europees zat de loting ook gewoon niet helemaal mee natuurlijk.
Geplaatst 9 februari 20214 jr. Auteur Deel III: Europa-League! Hoewel de kaarten in de kaarten in de vorige update nog niet volledig geschud waren, waren wij als AZ al wel zeker van Europees voetbal. De marges bovenin waren desalniettemin klein en daardoor hadden wij nog zich op 'meer'. Het laatste blokje met wedstrijden begon in mineur. Uit in Utrecht werd er knullig met 0-1 verloren maar doordat onze naaste concurrent Feyenoord ook punten wist te verliezen bij Ajax bleef de schade beperkt. Met uitzondering van de uitwedstrijd in Eindhoven werden er uiteindelijk genoeg punten bij elkaar gesprokkeld om op een mooie derde plaats uit te komen, op grote afstand van PSV en Ajax. Dit betekent dat wij komend seizoen uit zullen komen in de Europa-League en uiteindelijk zijn wij hier blij mee. Feyenoord en FC Twente, de ploegen die wij als AZ achter ons laten, zullen Nederland gaan representeren in de Europa Conference League. Onderin zijn er drie degradanten. VVV-Venlo was praktisch al gedegradeerd in de vorige update en heeft het inderdaad niet weten te redden op het hoogste niveau. FC Emmen en Heracles Almelo degraderen ook en zullen volgend jaar de tripjes naar Helmond, Velsen en Almere gaan maken. Saillant detail: door de degradatie van VVV-Venlo is plotseling een Griekse spits wellicht betaalbaar om de overstap te maken naar Alkmaar.. We zullen gaan zien hoe dit transfergerucht zich gaat ontwikkelen. Laten wij dan ook maar een blik werpen op ons jeugdcomplex, het AFAS trainingscomplex in Wijdewormer. Jong AZ, dat o.a. spelers als Kenzo Goudmijn, Tijani Reijnders, Mohamed Taabouni en Thijs Oosting in de gelederen heeft het fan-tas-tisch in de Keuken Kampioen Divisie gedaan. Met overmacht is 'Jong' kampioen geworden en heeft het met een straatlengte voorsprong NEC en Telstar achter zich gelaten. Telstar? Ja, Telstar! Onze buren uit Velsen promoveren naar de Eredivisie en wij mogen ons dus klaarmaken voor een leuke streekderby. Naast NEC en Telstar zien wij volgend jaar ook NAC terug in de Eredivisie. Ondanks de goede resultaten van 'Jong' maken vooralsnog geen spelers de overstap naar het keurkorps van AZ. Enkel Mohamed Taabouni zit dicht tegen het eerste aan en zal, wanneer een middenvelder vertrekt, mogelijk kunnen aansluiten bij het eerste. De overige spelers zullen bij 'Jong' blijven en nog een jaartje mogen rijpen. Vanuit de U18 zal Mexx Meerdink, de zoon van ex-AZ spelers Martijn Meerdink de overstap naar 'Jong' gaan maken. @MNie @Goatruida @Marius: Thanks heren! Het was inderdaad wisselvallig, maar ik ben blij met wat er gepresteerd is. Laten we het zien als een opstapje naar wat moois! 9 februari 20214 jr. bewerkt door Emmerich.
Geplaatst 9 februari 20214 jr. De laatste partijen lagen in het verlengde van het seizoen, maar met een derde plaats heb je toch een keurig seizoen afgewerkt. Persoonlijk zou ik het misschien aangedurfd hebben om me te laten uitzakken tot de vierde plaats. De Conference League is immers van een ander niveau, maar bied wel enorme mogelijk om zeer ver door te stoten in Europa.
Geplaatst 9 februari 20214 jr. Mooie prestatie alsnog. Wel gek dat Stengs zo een laag cijfer heeft met zoveel doelpunten. Voorhoede is wel lekker bezig geweest.
Geplaatst 9 februari 20214 jr. Derde is niet verkeerd, wel is het gat naar de 1 en 2 best groot. Volgend seizoen zal toch in het teken moeten staan van closing the gap
Geplaatst 10 februari 20214 jr. Auteur Deel IV: Nieuwe ronden, nieuwe kansen. Het vorige seizoen was nog niet ten einde of de eerste nieuwe spelers waren al vastgelegd. Syb van Ottele komt over van NEC en ook Sebastian Vasiliadis, Sydney van Hooijdonk en Cameron Carter-Vickers komen allen transfervrij naar Alkmaar. Het is niet zo dat wij geen geld hebben, wij willen ons geld alleen besteden aan spelers waarvan ik 100% zeker weet dat het een aanwinst zal zijn voor AZ. Trots zijn wij op de transfer van Rick van Drongelen. De oud-Spartaan komt over van HSV en tekent voor twee jaar in de Zaanstreek. Met een transfersom van 4.600.000,- hebben wij een behoorlijke uitgave gedaan maar ik denk dat het duo Ahmedhodzic - van Drongelen prima is voor de Eredivisie. Arthur Lenormand, Sebastiaan de Weerdt en Badr El Hilali zijn drie Belgische talenten die vanuit onze scouting op ons pad kwamen. Zij zullen allen voor een bescheiden transfersom naar Alkmaar komen en vooralsnog bij 'Jong' gaan aansluiten. Manuel Ugarte, het bekende Uruguayaanse toptalent komt ook naar Alkmaar en zal meteen gaan aansluiten bij het eerste keurkorps. Ugarte zal de plek innemen van Jordy Clasie die voor een mooi prijsje naar Moskou vertrekt. Ook zijn een aantal andere spelers bij AZ vertrokken waardoor wij wat meer financiële armslag krijgen. De voorbereiding bracht ons langs een aantal leuke tegenstanders. De lokale tegenstanders Ilpendam en Bergen konden vanzelfsprekend geen vuist maken tegen ons. De wedstrijden tegen Eindhoven, Willem II, Groningen en Heracles wisten wij ook eenvoudig te winnen. Een goed teken, aangezien het team een fitte en sterke indruk maakte. Met name achterin was er zekerheid en voorin wisten met name Boadu en Gudmundsson het net vaak te laten trillen. Al met al staat er een goede selectie op papier die maar een doel heeft: kampioen worden. De spelers zijn een jaar ouder, een jaar wijzer en hebben een jaar meer ervaring. Zij mogen nu laten zien tot wat zij in staat zijn. Door onze derde plaats in het vorige seizoen wisten wij ons te plaatsen voor de Europa League. Voordat wij mogelijk de groepsronde konden bereiken moest nog wel 'even' Levski Sofia uitgeschakeld worden. In aanloop naar de play-offs waren wij nogal bevreesd, aangezien wij Appolon FC, Levski Sofia, FK Sarajevo of Dinamo Zagreb konden loten. Het absolute doemscenario was een trip naar Zagreb maar dit bleef ons gelukkig bespaard. In een eerdere play-off ronde wist Levski namelijk Dinamo uit te schakelen. Levski Sofia bleek geen tegenstand te kunnen bieden en vrij eenvoudig wisten wij vervolgens door te bekeren. In de groepsfase van de Europa-League troffen wij een leuke poule: AS Saint-Etienne, Viktoria Pilzen en Rangers FC. Ondanks dat er her-en-der wel wat punten werden behaald braken uiteindelijk de gelijkspelen ons op. Met slechts een punt achterstand op Rangers FC belandde wij op een derde plaats. Tot mijn grote verbazing plaatsten wij ons hierdoor weliswaar wel voor de Europa Conference League. Daarin zullen wij het gaan opnemen tegen het grotere Everton FC uit Liverpool. In de competitie en het KNVB-beker toernooi gaat het eigenlijk mega goed. Hoewel in de eerste wedstrijd van het nieuwe seizoen weliswaar werd verloren van PSV in Eindhoven wisten wij vervolgens een mooie serie neer te zetten. Met name in het duel met Ajax in speelronde 3 wisten wij de handen van het toegestroomde publiek op elkaar te krijgen. Mede dankzij drie goals van Calvin Stengs werden de Amsterdammers volledig tegen de muur gezet en hadden zij geen enkele kans op de overwinning. In navolging van de wedstrijd tegen Ajax werd praktisch elk duel gewonnen. Hier en daar liep de Alkmaarse machine wat vast in de modder maar uiteindelijk staan wij bij de winterstop op een mooie derde plaats. Detail: wij hebben in tegenstelling tot Feyenoord en Ajax respectievelijk 2 en 3 duels meer hebben gespeeld. Het lijkt erop dat wij serieus kunnen gaan meedingen naar de titel in de Eredivisie. Hopelijk komen wij zonder kleerscheuren door de tweede seizoenshelft en kunnen wij de schaal omhoog houden in het AFAS Stadion. @Marius : Inderdaad, afzakken naar de UEL2 had gekund maar wij willen het allerhoogste. Die derde plaats was mij uiteindelijk toch meer waard dan de vierde plaats. @MNie: De voorhoede is zeker lekker op stoom. Hopelijk kunnen wij nu met meer defensieve zekerheid wat eenvoudiger de wedstrijden naar ons toe trekken. @rich ruzzian: Laten we het hopen ja! Closing the gap moet mogelijk zijn.
Geplaatst 10 februari 20214 jr. Goede transfers en dat vertaalt zich ook in de resultaten, althans in eigen land. Al zal het best nog zwaar worden om die inhaalwedstrijden in een drukke kalender ook te winnen en daadwerkelijk op kop te komen. In Europa had je deze groep in principe wel mogen overleven. Gelukkig is er het vangnet van de Conference League nog.
Geplaatst 10 februari 20214 jr. Een novelle met AZ gaan we natuurlijk sowieso volgen Achterin staat het als een huis, maar aanvallend kan er nog wel een tandje bij in mijn ogen om de top écht consequent aan te vallen. Hoe dan ook wel een ontzettend knappe overwinning op Ajax en aan de transfers kan het niet liggen. Goede zaken gedaan. Een paar directe versterkingen én gedacht aan de toekomst door wat jeugdige talenten te halen. 10 februari 20214 jr. bewerkt door Fantasy
Geplaatst 10 februari 20214 jr. Opmerkelijk om te zien dat zowel Suguwara en Svensson beide zoveel wedstrijden hebben gespeeld in S1. Is dit beide op de RB positie of hoe kan dit?
Geplaatst 10 februari 20214 jr. Wisselende resultaten maar een keurige 3e plek. Leuke transfers gedaan en de start ziet er weer positief uit
Geplaatst 10 februari 20214 jr. Leuke selectie samengesteld en met minder wedstrijden gespeeld is het zicht op 1 en 2 prima. Beloofd een mooi jaar te worden.
Geplaatst 11 februari 20214 jr. Auteur Deel V: %^@#*^&! Tja... Stonden de seinen halverwege het seizoen allemaal op groen, zo belabberd staan de seinen er aan het einde van het seizoen bij. Ik speel sinds 2007 Football Manager en nog nooit heb ik zo'n enorm verval meegemaakt als onze tweede seizoenshelft. Mede door extreem wisselvallige resultaten maar ook - mea culpa - een roofbouw op de spelers, hebben wij uiteindelijk het kampioenschap op de laatste speeldag verloren aan onze concurrent uit Amsterdam. Het kalenderjaar 2022 begon rooskleurig voor ons. Met een aantal nieuwe transfers en een mooie oefenstage in het zonnige Griekenland wisten wij ons goed voor te bereiden op de herstart van de competitie. Nicolai Eikevik is een Noorse aanvallende middenvelder die ook op het middenveld uit de voeten kan. Eikevik wordt een grote toekomst voorspeld en wij zijn graag de ploeg die Nicolai hierbij wil helpen. Imanol Sanz komt over van het nietige Chantrea en is een pure nummer 9. Sanz zal aansluiten bij 'Jong' en hopelijk de Keuken Kampioen Divisie helemaal dol gaan spelen. Het was halverwege februari voordat wij tegen ons eerste verlies aanliepen. In de UEFA Europa Conference League (een hele mond vol) was Everton FC simpelweg te sterk. In ons eigen AFAS-stadion werden wij vakkundig weggecounterd en in Liverpool waren wij niet opgewassen tegen het kwalitatief goede spel van de Engelsen. Een terechte nederlaag en uitschakeling dus. Wat je vanaf dat moment zag is dat wij wat wisselvalliger werden. Hoe het komt? Ik heb echt geen idee.. Achteraf gezien denk ik dat wij roofbouw hebben gepleegd op de spelers en dat de lasten op steeds dezelfde schouders vielen. Had ik beter kunnen gaan rouleren? Met de kennis van nu misschien wel ja.. Met name het einde van het seizoen was erg wisselvallig. In de slotfase van het seizoen werd het pas écht spannend. Op speeldag 30 troffen wij PSV. Thuis in Alkmaar waren het de Eindhovenaren die al vroeg op 0-1 voorsprong kwamen. Wat volgde was een belegering van het doel van Jasper Cillessen (die inmiddels keeper van PSV is) maar echt doordrukken konden wij niet. Door dit verlies slonk onze krappe voorsprong op Ajax. In speelronde 33 mochten wij het opnemen tegen FC Groningen. Ook in deze wedstrijd wisten wij niet maximaal te leveren en kwamen wij niet verder tot een 1-1. Door ons gelijkspel en de winst van Ajax op FC Utrecht kwamen de Amsterdammers op gelijke hoogte met ons. Alles zou uiteindelijk neerkomen op speelronde 34. Wij troffen Willem II, Ajax trof SC Heerenveen. Ajax kwam al snel op voorsprong en wiste deze marge in de eerste helft al uit te bouwen naar 0-2, 0-3 en zelfs 0-4. Het was alsof wij verstarde en wisten dat het kampioenschap verspeeld was. Tot overmaat van ramp was het Ché Nunnely die de 0-1 tegen de touwen kopte en waarmee onze kampioensdroom uiteen spatte. Ongekend dit.. Ook in het bekertoernooi was het Willem II die ons net voor de finale uit het toernooi wist te kegelen. Uiteindelijk dus de tweede plaats. Hoewel wij geen kampioen geworden zijn is het behalen van een ticket voor de play-offs voor de Champions League een schrale troost. Naast AZ en Ajax zullen ook PSV, Feyenoord en Willem II volgend seizoen in Europa gaan acteren. Onderin is het doek voor Telstar en RKC gevallen. Onze buurtjes uit Velsen deden leuk mee in de Eredivisie en wisten ook best een heel redelijk aantal punten bij elkaar te sprokkelen. Echter bleef met name het scorend vermogen uit. Ook RKC daalt af richting de Keuken Kampioen Divisie. In de Keuken Kampioen Divisie was er wederom een triomf voor 'Jong'. Jong AZ is weer met een sloot aan punten voorsprong kampioen geworden. Omdat wij niet als nummer 1 mogen promoveren naar de Eredivisie zullen Almere City (leuk, een nieuwkomer!) en Heracles Almelo naar de Eredivisie gaan. Grote spelers bij 'Jong' waren achtereenvolgens Kenzo Goudmijn, Mohamed Taabouni, Mexx Meerdink, Maxim Gullit en Tijani Reijnders. Ben ik tevreden over het seizoen? Nee, eigenlijk niet. Het verspelen van het kampioenschap blijft gevoelig. Ben ik tevreden over de ontwikkeling van de selectie? Ja, eigenlijk best wel. Je ziet dat het team groeiende is en met een aantal nieuwe spelers beter tot wasdom komt. Met name op het middenveld en achterin is het allemaal erg degelijk en daardoor sterk. Voorin is Boadu sterk maar had ik wellicht meer van hem verwacht. Hetzelfde is voor Calvin Stengs van toepassing. Stengs' ontwikkeling blijft stilstaan en een echte groei is er niet te zien. Jammer! Echter, wordt het volgend jaar voor Stengs wel echt spannend. Er is namelijk een grote transfer gedaan. Per volgend seizoen zal er van een van onze grote concurrenten een speler (transfervrij) overkomen die ook op de links- en rechtsbuiten positie terecht kan. Deze speler wordt gezien als hét grote Nederlandse talent op de velden en daar zijn wij natuurlijk intens blij mee. Stiekem ook een beetje onwerkelijk dat hij naar Alkmaar komt. Wie deze speler is? Ga maar raden, jullie gaan het in de volgende update zien.. @Marius @Fantasy @MNie @jorik7 @komodo25: Bedankt voor jullie reacties! Fijn om te zien dat jullie de moeite nemen om de novelle te volgen en te lezen. Hoewel we goed wisten te starten kunnen wij helaas niet de titel naar Alkmaar slepen. Hopelijk volgend seizoen beter!
Geplaatst 11 februari 20214 jr. Zuur om zo'n bittere pil te moeten slikken op het einde van het seizoen! Willem II doet je daar twee keer de das om, al liet je het in de Eredivisie natuurlijk ook voor de laatste speeldag al een paar keer liggen tegen kleinere clubs. Gelukkig heb je zelf een mogelijke verklaring voor het verliezen van de vorm. Meer roteren lijkt dan inderdaad aangewezen in de toekomst, zeker als je weet dat Jong AZ het ook zo goed. Daar moeten zeker genoeg spelers rond lopen die zich al eens een niveau hoger kunnen tonen.