Jump to content

[FM21] Wisła Kraków Spółka Akcyjna - Olympique Marseille

John Terry
 Share

Recommended Posts

Tof man, zelf aan het eind van FM20 nog geprobeerd een carrière te starten met Wisla maar kwam niet verder dan een half seizoen omdat FM21 toen uitkwam. Een gevallen topclub kan je wel zeggen, maar zou gaaf zijn als ze weg omhoog weer weten in te zetten. Met Jakub natuurlijk wel een enorme vedette in je team en een echte leider van dit Wisla.

Ik ga je zeker volgen!

abanner.jpg.38b8453bd4151c0eb1383ccede5faf2c.jpg

WISLA ... MEER DAN EEN GEVALLEN TOPCLUB 

Wisła Kraków Spółka Akcyjna, ofwel Wisla Kraków, heeft in zijn 114-jarig bestaan al heel wat zeetjes doorzwommen. Gaande van zeer succesvolle periodes tot een ultieme reddingspoging van een clubspeler die zijn jeugdliefde wist te redden van een definitieve ondergang. Het verhaal van Wisla kende een sprookjesachtig verloop, maar de geschiedenis voorgaand was alles behalve fraai. 

1906 - 1978: Opmars tot nationale & internationale successen

Wisla werd in 1906 opgericht, als TS Wisla, onder impuls van een voetbalgekke leraar die samen met zijn leerlingen de basis legde voor de opstart van de club. In 1927 werd het allereerste Poolse voetbalseizoen opgericht en daarin knokte Wisla zich onmiddellijk tot titelkandidaat. In een ware rivalenstrijd met 1.FC Katowice won Wisla het onderlinge duel met 2-0 waardoor de allereerste en historische titel een feit was. Ook het daaropvolgende jaar won Wisla de titel waarna het jarenlang geen titel meer kon bemachtigen. Pas in 1949 wist de club opnieuw succes te boeken, al was dit wel onder de naam Gwardia-Wisła Kraków. Gwardia boekte ook in de daarop twee volgende jaren titelsuccessen. De naam van de club werd in 1955 opnieuw omgezet naar TS Wisla al beleefde het niet zijn beste momenten met een degradatie tot gevolg. In 1965 wist Wisla zich terug te knokken naar de 1ste klasse dankzij titelwinst in de 2de divisie. Wederom werd in 1967 de naam aangepast, ditmaal naar GTS Wisla. Deze naam kreeg in Europa vooral faam door een allereerste eindoverwinning van de Intertoto Cup in 1969. Ook in 1970 & 1973 mocht GTS Wisla de Europese trofee in de bekerkast plaatsen. In eigen land werd in 1967 de Poolse beker gewonnen, maar in de eigen competitie wou het niet meer lukken. Dat veranderde in het seizoen 1977-1978 wanneer Wisla opnieuw beslag kon leggen op de titel. Datzelfde jaar werd net geen dubbel gerealiseerd na een verloren beker finale. De fans hadden opnieuw hun hoop gezet op succesvolle jaren maar dat werd al snel de kop ingedrukt. 

team.jpg.bae643f37695fcbc5a448abdb179f2b6.jpg

Wisla teamfoto 1927 - het elftal dat de allereerste titel wist binnen te halen

1979 - 1998: Neerwaartse spiraal
Vanaf het jaar 1979 zat de club al snel in een neerwaartse spiraal die leidde tot heel veel teleurstellingen, zowel op als naast het veld. Wisla schipperde tussen de 1ste & 2de klasse en kon ook na een degradatie geen titel meer pakken. De promotie werd steeds gepakt door een 2 of derde plaats. In het seizoen '82-'83 werd nog wel een bekerfinale verloren, maar dit was slechts een voetnoot in de wisselvallige historie van de club. Ook achter de schermen verliep alles met de nodige problemen. Ook financieel zat de club niet meer in de beste papieren waardoor een overname al snel bovenaan de agenda kwam. Die overname kwam er in het jaar 1998 ... de start van een mooie clubhistorie! 

Next up: Opgang & keiharde terugval!

@Marius @Mordurette @ElMarcos

Wisla is echt een mooie club met een gek verleden dat klaar is voor een nieuwe stap!

Bedankt voor jullie reacties! De foto kwam inderdaad wat kleiner uit dan gedacht!

Edited by John Terry

Mooi om zo even de geschiedenis in te duiken. Vooral benieuwd naar de meer recente geschiedenis toch wel. Wisla klinkt voor mij als een naam die vooral kon teren op een lange historiek, maar dat is dus niet helemaal het geval. Zo leren we ook weer iets bij, of ik althans :)

abanner.jpg.38b8453bd4151c0eb1383ccede5faf2c.jpg

WISLA ... MEER DAN EEN GEVALLEN TOPCLUB - PART II

1998-2011: Oppermachtig in eigen land

In 1998 werd Wisla overgenomen door Tele-Fonika Kable S.A., het startschot voor een uiterst succesvolle periode in de clubgeschiedenis. Hetzelfde jaar werd de eerste titel binnengehaald onder het nieuwe bewind. Het nieuwe bestuur besloot eveneens om de naam van de club opnieuw om te vormen Wisła Kraków. Ondanks een uiterst positief jaar werd het succes op het veld beklad door het geweld er naast. Tijdens de Uefa Cup partij in eigen huis tegen Parma kreeg Dino Baggio zowaar een mes naar het hoofd toegeworpen. Ondanks dit voorval trok Wisla toch meer en meer de aandacht door de sterkte in de eigen competitie. Met 8 op één volgende titels en 4 eindoverwinningen in de Poolse beker was Wisla oppermachtig in Polen. In 2010 kreeg het stadion een stevige renovatie en upgrade om klaar te zijn voor het EK. Alleen maar positieve signalen op en rond het veld. Intussen leverde de club eveneens een Poolse ster af, namelijk Jakub Błaszczykowski. De middenvelder kwam in 2005 naar de A-kern en speelde twee jaar voor Wisla waarna hij zijn droomtransfer richting Dortmund wist af te ronden. 

champ.jpg.0f60dcd4edee6726200cfa3894f2d399.jpg

Wisla won 8 op één volgende titels - een historisch gegeven voor de club

2012-2018: Overname met zware gevolgen

Na het seizoen '11-'12 brokkelde de dominantie van Wisla geleidelijk aan af. Er waren ook geruchten over de verkoop van de club vanwege een strategisch besluit door de raad van bestuur van Tele-Fonika. Die geruchten werden werkelijkheid in 2016 en na 18 jaar scheidde de wegen van Tele-Fonika en Wisla. De club stond te koop en werd in hetzelfde jaar 'overgenomen' door de eigen harde kern. Onder leiding van Marzena Sarapata, advocate van één van de kopstukken, ging het snel bergaf met de ééns zo trotse club. Er kwamen al snel geruchten over diverse illegale activiteiten die werden doorgevoerd in de club, waaronder witwassen van geld. In 2018 verdween Sarapata uit de club en bij een eerste inzage in de boekhouding werd duidelijk dat er heel wat inkomsten waren doorgesluisd naar de activiteiten van de harde kern. Amper € 12.000 stond nog op de rekening van de club. Ook de vele intimidaties en druk op spelers en stafleden leidde tot het vertrek van heel wat mensen binnen de club. In december 2018 kwam er daarenboven nog bizarre verhalen naar boven over een overname van Frans-Cambodjaanse miljardair die de torenhoge schuldenlast van de club zou wegwerken. Diezelfde overnemer zette nooit voet op Pools grondgebied waardoor de club leek weg te glijden naar een faillissement. 

2019 - 2020: Overname door clublegende en fans

In februari 2019 kwam er dan toch wat positief nieuws vanuit Krakow, want de club had zijn overnemer gevonden. Niemand minder dan Jakub Błaszczykowski nam samen met zijn broer en enkele lokale investeerders de club over. Net op tijd, want de licentie van Wisla was ingetrokken waardoor de club op de rand van de afgrond stond. Door de financiële injectie van Błaszczykowski werd de licentie opnieuw toegekend en kon er opnieuw omhoog worden gekeken. Błaszczykowski zelf ondertekende een zowaar een contract zonder enige vergoeding en hoopte zo het vertrouwen van de fans terug te winnen. Een meesterzet zo bleek, want enkele weken na de overname bood de club zijn aandelen te koop voor € 0.93 en dat bleek een onverhoopt succes. De hondstrouwe fans kochten binnen de kortste keren de aandelen van de club ter waarde van € 1 400 000 waardoor Wisla opnieuw in veilig vaarwater kwam en in 'vertrouwde' handen. Wisla eindigde een dolgek seizoen op een dertiende plek en ook het jaar nadien werd dit de eindpositie. Aan Elsner om samen met het vernieuwde bestuur de weg omhoog opnieuw in te zetten!

kuba.jpg.c39b3d75efa90d319a5c953985c4ae3f.jpg

Błaszczykowski nam de club over & speelt 'gratis' voor zijn jeugdliefde

@Marius @Mordurette @ElMarcos @Nummerke10 @Going up

Ongeziene historie ... maar een mooie basis om door te groeien!

Edited by John Terry

intervie.jpg.5f4f3a1a98498540e0e931c06ad61abf.jpg

'Gezond realisme gaat ons ver brengen'

Daags voor de start van de voorbereidingen op het nieuwe seizoen stellen we graag onze nieuwe coach voor aan de hand van een aantal vragen. De ambities zijn duidelijk, het sportieve plan primeert. Dit alles met een portie gezond realisme.

Coach, welkom bij Wisla! Wat is jou eerste indruk van de club?
Dank je wel! Sinds dag 1 ben ik hier enorm goed ontvangen door iedereen binnen de club. Zelfs tijdens de gesprekken voorgaand aan mijn aanstelling kreeg ik al snel een goed gevoel. De club kende woelige tijden, maar de faciliteiten zijn top en ook het plan dat het bestuur voor ogen heeft zit perfect in lijn met de ambities die ik voor ogen had. 

Hoe ben je met onze club in contact gekomen?
Na mijn vertrek bij Amiens heb ik mijn management de opdracht gegeven een club te zoeken waarbij ik iets kan opbouwen. In Frankrijk kon ik mezelf nooit echt ontplooien en na de verplichte degradatie was mijn 'honger' ook over. Al snel kreeg ik telefoon vanuit het Wisla-bestuur en enkele dagen later zaten we rond tafel om alles te bekijken en werd het duidelijk dat we op dezelfde golflengte zaten. 

Wat kunnen we van ambitie verwachten?
We moeten opnieuw mikken op de Europese plaatsen. Met het spelersmateriaal dat ik nu voor handen heb, kunnen we veel beter doen dan een 13de plaats. Natuurlijk moeten we hiervoor nog de nodige stappen zetten qua spelstijl, richtlijnen etc. maar daar zullen we in de voorbereiding aan werken. Dit jaar wil ik opnieuw meestrijden voor een Europees ticket. Daarna kunnen we zien hoever we staan in ons groeiproces en kunnen we opnieuw aan een titel denken. Een club als Wisla moet met de huidige omkadering ambitieus zijn, al moeten we wel gezond realistisch blijven. De situatie is wat ze is en we zijn opnieuw gezond, laten we het zo houden en verder werken met de middelen dat we hebben. 

Kunnen de fans zich opmaken voor nieuwe namen? 
Op dit moment ben ik samen met mijn staf de volledige selectie aan het doorlichten en we hebbe niet onmiddellijk nood aan 'dringende' transfers. De selectie dat we nu voor handen hebben is in staat om in de top vijf mee te draaien. De club en vooral het sportieve departement heeft echt wel met 'beperkte' middelen heel wat mooie namen naar de club kunnen halen. Daarnaast wil ik me ook richten op onze jeugdacademie die enkele leuke spelers bevat. 

Zullen er jeugdspelers opdraven in de voorbereiding?
Zeker en vast! Ik heb momenteel een vijftal namen op mijn lijst staan die deel zullen uitmaken van de voorbereiding. Nogmaals, deze club staat zeer ver op vlak van jeugdwerking en dat proces moeten we enerzijds laten doorgroeien en anderzijds de vruchten van plukken. De spelers die de voorbereiding zullen meedraaien verdienen ook hun plek omdat ze over voldoende talent en werklust beschikken. Een van hun zal ook in de basis starten aangezien het verplicht is een U22 speler op te stellen in het basiselftal. Volgens mij een uiterst geschikte regel om jonge talenten hun kans te bieden.

Voor welk type voetbal staat Elsner?
Mijn uitgangspunt is steeds uitgaan van eigen kracht. De voorbereiding zal intensief zijn, maar zo zie ik welke spelers uit het juiste hout gesneden zijn voor deze club. Natuurlijk willen we aantrekkelijk voetbal brengen, maar we moeten in staat zijn om flexibel om te gaan als spelersgroep in eender welke situatie. We zullen sterkere tegenstanders tegenkomen, hoe gaan we daar op reageren? Hoe gaan we om met agressief & verdedigend voetbal? Alles start bij onze eigen kracht en die wil ik tijdens de voorbereiding ontdekken. Daarnaast krijgen spelers van mij ook de kans om hun ideeën op tafel te leggen. Op het einde van de dag willen we allemaal maar één ding, winnen. 

Veel succes coach!

@Marius @ElMarcos @Mordurette @Marius @Nummerke10 @Going up
@komodo25 @glennix @Elano @FlyD

Een echte clubheld en nog steeds enorm veel kwaliteiten! 
Next up: de voorbereiding

Edited by John Terry

banner.jpg.e6ee9ccf6c4e7a47ed2e674e2b4b3a2d.jpg

WISLA PUT VERTROUWEN UIT VOORBEREIDING

Tactische flexibiliteit

Het was uitkijken naar de spelstijl die Elsner wou introduceren binnen Wisla, maar in de voorbereiding werd snel duidelijk dat hij diverse opstellingen in de groep wou introduceren. Elsner wil vanuit een stevige organisatie het balbezit opeisen en van hieruit voetballend er uit komen. Hierbij werd vooral getraind op de korte combinaties. Wisla zal vooral aanvatten in een 4-1-2-3 tactiek waarbij er niet in het wilde weg druk zal gezet worden, maar op de juiste moment zal ingegrepen worden. Van hieruit zal er via de korte combinatie een doorbraak gezocht worden. De taak van de persoon voor de defensie is vooral de ruimte opzoeken en de bal opeisen. De flankaanvaller mogen zich dan weer aanvallend uitleven en vooral de diepte zoeken met hun snelheid. Vooraan zal de aanvaller een ondersteunende taak krijgen en als bliksemafleider fungeren voor de flanken. De 4-1-2-3 kan ook omgezet worden naar een 4-2-3-1 of 4-1-4-1. Uitgaan van de eigen krachten, zoals Elsner had gezegd.

Tactische flexibiliteit

voorbereiding.jpg.a1cdbe79a870d7629b5004fb77110860.jpg

Wisla startte zijn voorbereiding begin juli en werkte in eigen land een korte stage af. In de gehele voorbereiding werden er 7 wedstrijden afgewerkt die 5 overwinningen, 1 gelijkspel & 1 verliespartij opleverde. Elsner startte met zijn 'basiselftal' aan de vriendschappelijke wedstrijden waarna hij op bepaalde posities ging wijzigen of zelfs de gehele tactiek omgooide. Wisla kan alvast terugblikken op een goede voorbereiding die ook heel wat duidelijk maakte qua sterktes en zwaktes voor de technische staf. 

Youngsters blinken uit

szot.jpg.de79037168d89075cfae5465469edc94.jpg

Voor een aantal jeugdspelers kondigde de zomer hun eerste stappen binnen de hoofdmacht van Wisla aan. Kamil Broda (doelman, 19), Daniel Hoyo-Kowalski (verdediger, 17), Kacper Duda (middenvelder, 16)Patryk Plewka (middenvelder, 20), Dawid Szot (middenvelder, 19) en Slawomir Chmiel (flankaanvaller, 18) mochten gedurende een aantal weken hun potentieel tonen aan de technische staf. Het werd alvast een mooie leerschool voor de youngsters die zich in diverse partijen toonde en beloond werden met een vaste plaats bij de hoofdmacht. Vooral Dawid Szot lijkt een kanshebber te zijn om de U22 positie in het elftal op te nemen. 'Dawid toont op zijn leeftijd een enorme maturiteit en liet zich ook verbaal gelden ten opzichte van zijn ploegmaats. Als hij deze stappen blijft zetten kan hij doorgroeien naar een vaste basisspeler. Ook de andere spelers lieten hun potentieel zien en ik wil een pluim geven aan de jeugdwerking.' aldus Elsner. 

(Nog) geen transferactiviteit

Tot op heden heeft Wisla nog geen transferactiviteiten uitgevoerd onder Elsner. De Sloveen wou een beter beeld krijgen van zijn team tijdens de voorbereiding en liet alvast optekenen dat er niet onmiddellijk nood is aan vers bloed. Moest er zich een offensieve opportuniteit aanbieden zal de club dit bekijken, maar de financiële middelen zijn beperkt. 

@Marius @ElMarcos @Mordurette @Marius @Nummerke10 @Going up
@komodo25 @glennix @Elano @FlyD @V-Traxx

De voorbereiding gaf alvast veel vertrouwen richting competitiestart!
Een goede start is zonder meer de doelstelling!

• John Terry changed the title to [FM21] Wisła Kraków Spółka Akcyjna - Olympique Marseille