Geplaatst 18 januari 20214 jr. Noord-Engeland, juni 2020. Kan ook juli zijn geweest hoor. Ik was het voetbal wel een beetje zat. Corona hield de stadions leeg, vóór elke wedstrijd moest ik een test doen en dan maar hopen dat het negatief was. Een teamgenoot zag zijn reeks van 200+ wedstrijden achter elkaar in de basis in rook opgaan, door een positieve test. De test daarna was hij negatief, om gek van te worden. Mijn vrouw liet al eens voorzichtig een hint vallen. Zou je niet beter kunnen stoppen en lekker even niks doen? Dat eerste is op zich geen punt, dat tweede wel. Thuiszitten doe ik wel als ik dood ben. De competitie was bijna afgelopen, mijn carrière als speler ook, al lag er een contract voor een jaartje extra voor me klaar. Kon ik meteen wat diploma's halen, door de jeugd en later het eerste team te trainen. Had ik geen zin in. Trainen is leuk, maar training geven niet. Ik ben meer een manager, die dan mensen de training laat doen. Lekker rustig kijken wie zijn best doet, wie progressie maakt en wie het niveau niet aan kan. Maar goed, dat was geen optie bij mijn club en er was ook niet heel veel in de buurt, qua clubs die een manager zochten. We sloten het seizoen af in de middenmoot, ik besloot te stoppen en liet mijn teamgenoten weten dat ze me mochten bellen als er ergens een gerucht was, op het gebied van 'de manager staat op het punt er uit te vliegen'. Zoals gezegd, het was het einde van het seizoen en ik was voetbal even zat. Er kwam een belletje uit Northampton, of ik daar aan de slag wilde. Nee, maar ik ben toch even gaan kijken. Leuke club, aardige mensen, maar helemaal niks aan faciliteiten. Of spelers. Ze mochten me bellen zodra alle contracten waren verlengd, of als er 11 spelers waren. Ik heb uiteindelijk niks meer gehoord. Het bleef stil. Ik volgde het voetbal met een half oog, zag een prachtige degradatiestrijd in de Premier League en in de Championship waren 8 teams verwikkeld in de strijd om twee promotieplekken. Uit de lagere divisies zag ik wat hoogtepunten, maar Northampton kwam er niet veel in voor. Het was al april 2021 toen de telefoon ging. West Bromwich Albion aan de lijn. Ze hadden via via gehoord dat ik werk zocht en ze wilden weten of West Brom niet te min voor me was. En of degradatievoetbal iets was waar ik mee kon omgaan. Dat laatste wist ik niet, maar daar kom je vanzelf achter. Goed, ik ging op gesprek en de enige opdracht was om niet te degraderen. Het gat naar de streep was 4 punten, maar ik kreeg alle concurrenten nog. Daar moesten de punten vandaan komen, want met Man Utd, Chelsea en Arsenal als tegenstander, was het verder geen makkelijk schema. Met West Brom ging het best goed, na 34 wedstrijden stonden we boven de streep, maar we hadden pech: Crystal Palace had een wedstrijd te goed en die wonnen bij Arsenal! En daarna wonnen ze thuis van Everton. Ik won met West Brom bij Sheffield United, dat daardoor degradeerde. Laatste speelronde, ik moest winnen van Everton en Palace mocht niet winnen van Newcastle. En Palace stond met rust met 3-0 voor. Degradatie was een feit, ondanks een goede eindsprint. Ik besloot om maar meteen weg te gaan en nog voordat ik weer bij mijn vrouw was, een rit van twee uur, had ik al twee aanbiedingen op zak. Brighton wilde me hebben en Brentford wilde me hebben. Het probleem was dat Brighton onder West Brom was geëindigd en dus ook gedegradeerd was. En Brentford had de play-off gemist en zou dus niet promoveren. Vriendelijk heb ik beide teams bedankt. Een weekje later ging de telefoon. De ploeg die West Bromwich zo dwars zat aan de lijn. Crystal Palace. Ze hadden een week eerder al met mijn vrouw gebeld, maar die zei dat ze beter even konden wachten. Mijn vrouw kent me goed, zo blijkt maar weer. Palace had een goed verhaal, een eerlijk verhaal ook. Ze hadden een oude kern spelers, ik kreeg geld om er wat jeugd bij te halen en wat oudere spelers weg te werken. Dat laatste betekende dat ze voor niks of weinig weg konden en dat er desnoods een afkoopsom beschikbaar was. Ik kreeg een overzicht van de selectie, met leeftijden, contractduur en salaris, en daar komt de topictitel om de hoek kijken... Allemachtig, wat een ellende! Bijna allemaal dure, oude 30+'ers, met een contract van nog minimaal een jaar. En dat is niet zo erg, maar het is een hechte groep. Dus iemand vertellen dat hij weg moet, zal gezeur opleveren. Mijn vrouw vroeg waar Crystal Palace vandaan kwam, ik zei Londen en zij zei: WE GAAN NAAR LONDEN VERHUIZEN. Zomerstop 2021: Goed, waar te beginnen? 3 keepers, alledrie een miljoenencontract, alledrie tot 2023. Vicente Guaita was de beste en die kon blijven. Jack Butland was de jongste en had het laagste contract qua salaris. Dus Wayne Hennessy kon weg. Gratis en voor niks op te halen. Niemand, geen club wilde hem hebben, want zijn salaris zat in de weg. Na een maand was ik het zat en heb ik zijn contract afgekocht. Afdeling keepers: Check. Dan achterin. Ik had twee redelijk linksbacks, twee goede centrale verdedigers en op rechts zat een gat. Daar moest wat bij. Dat was makkelijker gezegd dan gedaan, want door de Brexit moest ik wel een Engelsman halen. Ik had geen tijd om te gokken op een werkvergunning, maar hoera, hoera, ik bleek in de U23 Nathan Ferguson te hebben. Had Palace na mijn ontslag bij West Brom al opgepikt bij de Baggies. Ik haalde verder nog Cameron Carter-Vickers gratis binnen en uit Zweden kwam Anel Ahmedhodzic de verdediging versterken. Hij kostte 5,5 miljoen. Afdeling verdediging: Check. Nope! Mamadou Sakho, mijn beste verdediger was boos. Ik had een andere speler reserve aanvoerder gemaakt en dat was tegen het zere been. Invloedrijke speler, dus gezeik. Uiteindelijk was het opgelost, maar hij blijft ongelukkig. Het moet maar even. Het middenveld, daar zaten qua leeftijd de minste problemen. Maar qua kwaliteit was het dan weer een zorgenkindje. Ik haalde bij Celtic Kristoffer Ajer voor 13,5 miljoen en Jack Wilshere (de nieuwe reserveaanvoerder, kwam gratis binnen. Ook John Lundstram kostte me niks en zo had ik zeven centrale verdedigers voor drie posities. Da's wat veel, dus ik besloot twee in de verkoop te doen. Die waren wel gewild, er kwamen ook boden, maar ze besloten te blijven... zucht. Dan maar lekker op de tribune met die twee. Afdeling middenveld: Check. Oh nee, toch niet! De selectie vond dat er te weinig concurrentie was en eisten een nieuwe speler. Wat de f...? Ik eens kijken voor een koopje, en uiteindelijk kocht ik Matty Longstaf van Newcastle. Goede, jonge speler, dus nog nuttig ook. Wel het geld op, maar vooruit. De aanval en vleugelposities dan. Wat een verschrikkelijke zeikwijven zijn die wingers. Zaha, Townsend, Ayew, Wickham en Eze. Allemaal ego's, allemaal basisklanten en allemaal een bek als een scheermes. Ik had ook nog Benteke, de enige echte spits, maar die is steeds geblesseerd. Dus ik zoeken naar een goedkope nieuwe spits. En wie kan ik huren? Sebastiano Esposito. Dan doe je dat. Kan het verschil zijn tussen degradatie en middenmoot, toch? Maar de wingers waren boos, want er kwam concurrentie bij. Afdeling middenveld: Check, dubbel check... so far, so good. Ik heb intussen wel wat oudere verdedigers kunnen verkopen, dat scheelt vooral heel veel aan salaris en levert verder niks op qua transferbudget Transfers: €38,500,000 - Jack Wilshere - €0,- - Cameron Carter-Vickers - €0,- - John Lundstram - €0,- - Anel Ahmedhodzic - €5,500,000,- van Malmo FF - Kristoffer Ajer - €13,500,000,- van Celtic - Sebastiano Esposito, gehuurd van Inter - Matty Longstaf - €20,000,000,- van Newcastle Selectie 21/22: i Spoiler De voorbereiding: Het bestuur had al voor mijn aankomst een trainingskamp in Nederland geregeld, dat heb ik maar zo gelaten. ADO hield ons op 1-1, daarna wonnen we van Utrecht en PSV. Geslaagd trainingskamp, met op dat moment nog een hele hoop proefspelers en spelers die intussen weg zijn. Daarna speelden we drie thuisduels, Ajax werd met 1-0 verslagen en de beide teams uit Milaan hielden we op een gelijkspel. De doelstelling voor het seizoen 21/22 was vrij simpel, niet degraderen en verjongen. De bekertoernooien waren bijzaak en indien mogelijk mag er werk gemaakt worden van spelhervattingen. De Premier League: Eerlijk is eerlijk, dit slaat eigenlijk nergens op. Ja, ik heb een leuk team, maar we staan natuurlijk veel te hoog. En daar blijven we ook vast niet staan, maar het is wel fijn als je nu al weet dat je niet degradeert. Zoals de minuten al aangeven, hebben we al een paar keer extreem laat de winnende gemaakt. Het grote voordeel van zo'n serie, is dat de wingers niks te zeuren hebben. Zaha scoort er op los, maar is nog wel een storende factor (een bod van Everton sloeg hij echter wel af) en Esposito doet het ook goed. Achterin is het wankel, maar ik heb nu al blessures en schorsingen die voor onregelmatigheid zorgen. Het gaat nu vooral goed met mijn Crystal Palace! -------------------------------------- De bedoeling is om vanaf nu wat meer uitslagen en screenshots te plaatsten. Of opvallende zaken uitlichten, transfers bespreken en de staf onder de loep nemen.
Geplaatst 18 januari 20214 jr. Auteur Ik heb wat screenshots verzameld Allereerst het goede nieuws: Twee ontevreden spelers zijn bijgedraaid. Dan nu het mindere nieuws, twee korte, maar slecht getimede blessures: Dan wat uitslagen en tussenstanden: Kortom, het gaat prima. In januari gaat Jordan Ayew naar CSKA Moskou en trekt Christian Benteke het Kanaal over richting Nice. Max Meyer kon naar Fulham maar kreeg geen werkvergunning.
Geplaatst 19 januari 20214 jr. Mooi dat je wat overbodige spelers weet te lozen. Sterk begin van het seizoen zeg, lekker!
Geplaatst 19 januari 20214 jr. Auteur @toivonen @ROEMM @Vlonkie @Marius @komodo25 @Badmuts bedankt voor de reacties mannen Het was de bedoeling om ergens rond speelronde 28 weer een update te maken, maar ik heb die bestanden overgeschreven met de bestanden uit deze update. Ik sla de uitslagen op als uitslagen.png en de stand als stand.png. En op mijn nieuwe pc heb ik blijkbaar geen waarschuwing als ik zoiets overschrijf Maakt ook niet uit, het was een achtbaan, zowel qua uitslagen als selectiegewijs. Ik heb heel veel spelers kunnen lozen in januari, er gaan er ook drie weg met een Bosman en er is een hoop jeugd bijgekomen voor de toekomst. De Brexit is echt heel erg klote, je kunt amper spelers van buiten halen. Allereerst de transfers: - Lewis Cook, veelzijdige middenvelder, 25 jaar, Engelsman en zijn contract liep af. Hij moest dus weg bij Bournemouth en hij kostte ons maar 20 miljoen - Denzel Dumfries, mijn beide backs vertrokken in de winter en ik zat met één echte rechtsback in de selectie. Dumfries kennen we wel, is een goede speler, zeker voor Crystal Palace. Was wel duurder dan gehoopt, 28,5 miljoen. - Luca Ashby-Hammond, deze keeper haal ik vaak in de lagere divisies op huurbasis, maar ik kocht hem nu omdat Guaita weg wilde. Zat ik zonder keeper, want Luca was mijn 3e keus eigenlijk. Optie 1 en 2 kozen niet voor Palace, dus ik moest de transfer van Guaita zelfs een week uitstellen... Luca kost een hoop, maar is keeper van Engeland U21: 23,5 miljoen - Federico Dimarco, geen idee wie dit is, maar hij kreeg een 90+ rating van de scouts en het was deadlinedag. Gokje voor 3,4 miljoen, pakte goed uit, toppertje in wording. Dat geld had ik niet, deze transfers zijn mogelijk gemaakt door Arsenal en China. Arsenal kocht Ebere Eze voor 30 miljoen en Shandong Lueng haalde Mamadou Sahko en Luka Milivojevic voor respectievelijk 17 en 18,5 miljoen. Even wat leuke screenshotjes: De uitslagen: Ondanks een zeer slechte periode, haalden we een paar goede resultaten. Opvallend is dat we regelmatig dik voor staan en het dan (bijna) weggeven. 4-0 voor na een half uur en dan met 10 man de zege pas pakken. De resterende uitslagen: De eindstand: Het was genoeg! Bij een nederlaag tegen Leicester had ik 8e kunnen worden, maar nu ben ik 5e! Ondanks die slechte reeks wedstrijden. Het team op dit moment: Ik ben dus erg afhankelijk van Esposito, die moet ik nog eens huren of een vervanger voor vinden. Lastig, met de Brexit regels.
Geplaatst 19 januari 20214 jr. Best of the rest na de grote vier! Dat lijkt me een meer dan sterke prestatie! Mooi om dat meteen neer te zetten in je 1ste seizoen.
Geplaatst 19 januari 20214 jr. Auteur Voorbereiding Seizoen 22/23: Er was al behoorlijk wat in de selectie gesneden en eigenlijk hoefde ik maar één positie echt nog te versterken: De spits. Het ideale scenario zou zijn om Esposito definitief binnen te harken en zodra het kon zette ik al mijn geld in op hem. En hij kwam! Calvin Stengs mocht ook voor een redelijk bod weg uit Alkmaar, maar daarmee waren de centen op. Maar dan ook echt op. Er kwam nog een klein beetje saldo uit een andere wijk in Londen, want Arsenal shopte weer bij ons. Vorig jaar haalde ik Lundstram gratis binnen, hij vertrekt voor 6,5 miljoen naar Arsenal. Van dat bedrag kwam 10% vrij, daarmee huurde ik Geubbels. Ik haal Geubbels altijd als het kan, vind ik een gave speler. Heb ik 'm nodig... nee, niet echt. Uitslagen: Seizoen 22/23 is berucht om het speelschema, door het WK in de winter. Tot en met november dus volle bak, mede door de Europa League. De League Cup liet ik schieten, maar de jonkies wonnen (helaas) van Leeds en Leicester. In de FA Cup speel ik pas in januari. We gaan weer redelijk goed in de Premier League en hadden een makkie in de Europa League. Kijk even naar de troosteloze poule die ik had, veel saaier wordt het niet. @toivonen @ROEMM @Vlonkie @Marius @komodo25 @Badmuts
Geplaatst 19 januari 20214 jr. Keurige 5e plaats. Dimarco is wel een prima back idd. Ook seizoen 2 goed begonnen
Geplaatst 19 januari 20214 jr. Lekker Europa in en goed gepresteerd ook gelijk. Mooie 5e plek afgesloten. Lekker spitsje gehaald, Stengs ook een prima aanwinst.
Geplaatst 19 januari 20214 jr. Veel eenvoudiger wordt het natuurlijk niet in Europa. Toch niet voor een ploeg uit de Premier League. Ik weet niet of je steeds op volle sterkte aantrad want in de competitie ben je toch wel wat punten kwijt gespeeld. Het loopt nog steeds prima natuurlijk, maar vorig seizoen was nog een tikkeltje beter.
Geplaatst 19 januari 20214 jr. Auteur @Marius @MNie @komodo25@Badmuts@ROEMM@toivonen Bedankt voor de reacties Premier League: Het wil maar niet echt lopen en eerlijk is eerlijk, vorig jaar stonden we veel te hoog. We hebben geen seconde in de gevarenzone gestaan en gaan ook absoluut niet degraderen, maar het voelt alsof het slecht gaat. Is niet zo, we staan keurig halverwege de stand. En doen nog mee in de Europa League, al is de loting pas over een tijdje. De Brexit is een probleem, het is zoeken naar buitenlanders die aan de eisen voldoen en het is helemaal zoeken naar betaalbare Engelse spelers. Man City haalt bij mij Zaha en een redelijke middenvelder, dat zegt ook wel wat. Ik wil een speler van Bradford, maar de rest van de PL ook en dan leg ik het af. Scouten is meer dan ooit de moeite waard. Volgende keer de resterende wedstrijden
Geplaatst 19 januari 20214 jr. Oei Zaha verkopen doet pijn en ook niet een heel hoog bedrag voor ontvangen. Met die regels is het inderdaad moeizamer om aankopen te doen, maar Engeland heeft genoeg talenten. Hopelijk zijn ze haalbaar. Met de inhaalwedstrijden van de ploegen onder je kun je zelfs zakken. Hopelijk kun je de aankomende tijd een goede reeks neerzetten.
Geplaatst 19 januari 20214 jr. Auteur Zaha had een aflopend contract en wilde weg. Was allang blij met die 15 miljoen.
Geplaatst 20 januari 20214 jr. Het vorige seizoen heb je met een 5e plek erg knap afgesloten. Ook je Europese avontuur ben je sterk begonnen, al betaal je daar wel enigszins de prijs voor in de competitie zo lijkt het. Gelijke spelen tegen United en Arsenal zijn natuurlijk knap, maar dan moet je ook zien te winnen van een Wolves of Sheffield United. Met name de afgelopen periode gaat het moeizaam, met slechts één overwinning. Hopelijk weet je dit te doorbreken.
Geplaatst 20 januari 20214 jr. De ploeg lijkt vooral moeite te hebben om een partij over de streep te trekken. Met al die gelijke spelletjes schiet je weinig op, al loopt het natuurlijk helemaal niet slecht en blijft Europees voetbal nog steeds in het vizier.