Jump to content

[IDS] [FM21] Bodø/Glimt Førr Evig

Marius
 Share

Recommended Posts

bodo_glimt_wallpaper_by_tandeg_d5hk3v6-fullview.jpg

37. Hoogzomer

Onze Noorse internationals konden in juli dan toch terug keren naar onze club nadat ze in de kwartfinale op het EK de duimen moesten leggen voor de Belgen. Die terugkeer was echter van korte duur want al gauw volgde het bericht dat vijf jongens werden opgeroepen voor de Olympische spelen. Opvallend genoeg werd ook onze reservedoelman geselecteerd waardoor we zelfs op die positie zouden mogen gaan sleutelen.

1503101604_Bodo4.thumb.jpg.5390ec72615a089f79c97eaa3792c4e3.jpg

Gelukkig konden we het ondertussen ook zonder al die internationals. Strømsgodset werd met 2-1 verslagen, meteen goed voor onze 50e overwinning op rij in de Eliteserien. Ook Stabaek moest het ontgelden met een 4-1 nederlaag.

In augustus werd er afgetrapt met dezelfde cijfers tegen Valerenga, waarna het bij Lillestrøm iets meer bescheiden bleef met een 0-2 overwinning. Vervolgens mochten we afreizen naar de Veltins Arena in Duitsland om Arsenal partij te geven in een wedstrijd om de Europese Supercup. Het moet zowat de eerste wedstrijd in meer dan twee maanden geweest zijn dat we nog eens op ons sterkst aan de aftrap verschenen nadat onze laatste internationals terugkeerden van de Olympische Spelen, waar ze overigens met een bronzen medaille gingen lopen.

Ons spelpeil was nog niet van het allerhoogste niveau maar een rake knal van Mads Fagerli Halsøy leek ons, net zoals in de Champions League finale, de overwinning te bezorgen maar een tegentreffer van Max Aarons zorgde ervoor dat de partij op 1-1 eindigde. Arsenal wist uiteindelijk de strafschoppenloterij te winnen. In eigen land knoopten we wel gewoon terug aan met de overwinning nadat zowel Haugesund als Rosenborg verslagen werden.

29080238_Bodo1.jpg.bf2be1e7a831bd814229944cec5ada27.jpg

De zomerperiode betekende ook dat er weer transfers konden gedaan worden. Aan inkomende kant kregen we het gezelschap van de al eerder aangekondige Emil Ceide, Tobias Christensen en Rune Graversen. De eerste twee mogen aansluiten bij de A-kern, de laatste wordt meteen weer doorverhuurd. Aan uitgaande kant zijn er nog een paar jongens die ervaring mogen gaan opdoen op huurbasis. Onze IJslandse rechtsback Alfons Sampsted liet dan weer weten aan het einde van zijn contract komende winter naar Villarreal te verhuizen. Na zijn rode kaart in de halve finale van de Champions League kon hij het niet verkroppen om enkele wedstrijden op de bank te verzeilen omwille van tactische redenen. Oorspronkelijk dacht ik hem niet langer te registreren voor de competitie maar aangezien we slechts 25 spelers kunnen registreren en we vreesden in de problemen te komen achteraan heb ik hem alsnog opgenomen voor het restant van de Eliteserien.

720189549_Bode2.jpg.f511a3b07d9987e3f6769244fe20efcf.jpg

Tot slot werd er ook nog geloot voor de groepsfase van de Champions League. Als winnaar zaten we in pot 1 maar kregen we toch nog een behoorlijk pittige loting te verwerken met drie tegenstanders uit sterke competities.

1335085978_Bodo3.thumb.jpg.a330246b93c42adbfb13674e1ac7f40d.jpg

Reacties

Spoiler

@RicoV1989 @True_Legend @ElMarcos  @xPeejay @RubenS2 @komodo25 @Mordurette  @glennix @JordiW.  @FlyD @DGremlin  @Scoiattolo @MNie @ROEMM @delichris    @Rossini' @Nummerke10 @19CH98

@Titan@rich ruzzian @Emmerich. @Kyrill 

@roeliho @Fantasy

Bedankt voor alle reacties opnieuw!

Het bleef een vreemde periode met al die afwezigen afgelopen tijd. Bovendien was het ook een beetje zoeken naar het evenwicht in de kern met drie nieuwkomers en de beperkte selectie die je kan inschrijven voor de competitie. Zo zijn er spelers die ons de afgelopen tijd hebben moeten depanneren maar nu hun plaatsje verliezen of amper nog minuten zullen kunnen maken komende tijd vrees ik.

Zonde dat je de Super Cup verliest van Arsenal. Verder weer allemaal groene bolletjes dus dat is prima. De loting biedt weer perspectief om door te gaan, sterker nog. Met jouw staat van dienst vind ik de eerste plaats ook nog niet zo gek.

Tja, strafschoppen zijn een loterij maar als CL-winnaar zal het toch voelen als een teleurstelling om van de EL-winnaar te verliezen. In eigen land is er zoals altijd niks aan te merken op je prestaties, die laatste acht punten voor de titel komen er wel. In de CL een tricky loting maar niet is waar een titelhouder bang voor hoeft te zijn denk ik, daarnaast wil Sevilla natuurlijk derde worden om zodoende zoals altijd de EL te winnen;c

Zelfs wanneer basisspelers ontbreken ben je onstopbaar. Het enige wat roet in het eten kan gooien is een penaltyloterij. Een toch wel haalbare loting, zeker gezien je recente Europese geschiedenis.

Het seizoen verloopt super! Helaas geen super cup.. Qua namen toch een behoorlijk pittige poule denk ik in de CL. Verder goede transfers gedaan.

In de competitie ga je ondanks alle afwezigen lekker door. Jammer van de Super Cup, maar met zoveel spelers die in- en uit vliegen is dat niet zo gek. Best een pittige loting in de Cl trouwens!

Vanmiddag even je topic doorgelezen dus ben weer helemaal bij. Ik moest wel een kijkje gaan nemen in verband met Tjaland en Williamsen natuurlijk! 

Wat een prijzenregen sinds jouw aanstelling zeg, niet normaal! De nationale dominantie had ik enigszins wel verwacht maar tijdens één seizoen alle competitiewedstrijden winnen is echt een prestatie van formaat en dan hebben we het nog niet eens over de Europese campagnes. Weerzinwekkend hoe je al die topploegen aan de kant schuift. Mooi om te zien ook dat je je vasthoudt aan de wervingsvisie die je aan het begin hebt gesteld. Welke doelen heb je nog open staan? Gezien het feit dat je al twee Champions Leagues hebt gewonnen.

Wellicht voel je hem al aankomen; heb je een screentje van Tjaland en Williamsen voor me? ;c

Wat een overmacht nog altijd in eigen land :< Volgens mij vroeg ik het al eens eerder, maar zie je inmiddels al wat andere ploegen uit eigen land die aan een (Europese) opmars zijn en in eigen land voor wat meer concurrentie kunnen gaan zorgen?

bodo_glimt_wallpaper_by_tandeg_d5hk3v6-fullview.jpg

38. Hoe gaat het met ... ?

Deze update stond niet gepland maar aangezien er enkele interessante vragen gesteld zijn wil ik deze ook graag beantwoorden. Laat ons dus even een blik werpen op het Noorse voetballandschap. 

1. De andere Noorse clubs

In eigen land kunnen we stellen dat we weinig concurrentie hoeven te vrezen voor het landskampioenschap, simpelweg omdat we té veel punten pakken in vergelijking met de andere clubs:

2020: 74 punten - 17 punten voorsprong op nummer 2 Rosenborg
2021: 88 punten - 31 punten voorsprong op nummer 2 Brann
2022: 80 punten - 18 punten voorsprong op nummer 2 Kristiansund
2023: 90 punten - 33 punten voorsprong op nummer 2 Brann

Sinds mijn aanstelling hebben we bovendien nog steeds geen enkele wedstrijd verloren. Toch gebeurt het af en toe dat we in een afzonderlijke match wat meer tegenstand krijgen, zeker in enkele bekerwedstrijden was het al wel eens spannend. Het zou mij dus niet helemaal verbazen mochten we daar vroeg of laat toch eens het deksel op de neus krijgen.

2. Europa

De afgelopen jaren heeft er zich een trosje van "new school" Noorse topclubs gevormd. Het traditionele Rosenborg verdween immers van de voorste rijen en met Kristiansund en Brann zijn er twee kleinere clubs die zich steeds meer profileren. Brann beschikt wel over een sterke historiek maar was toch al een tijdje verdwenen bovenin. Ook Molde mag zich tot de nieuwe topclubs rekenen. Zij blijven ook consistent en zijn één van de meest succesvolle clubs van de laatste 15 jaar. De vraag is natuurlijk of al deze clubs in het zog van ons ook in Europa beter beginnen presteren.

Brann

De club uit Bergen trapte de afgelopen jaren nog geen deuk in een pakje boter in Europa maar dit jaar kwam daar wel verandering in. Het Russische Krasnodar bleek nog te sterk in de voorrondes van de Champions League maar nadien werden de deuren naar de Europa League wel opengebeukt met onder meer een overwinning tegen Besiktas. Ook in de poulefase staan ze hun mannetje.

1663411337_Bodo1.thumb.jpg.394d3cac0b1803202a20e0e5b2574c78.jpg

Kristiansund

De meest verrassende naam de afgelopen jaren groeit niet alleen nationaal maar legt ook eenzelfde parcours af in Europa. In 2021 werd al eens een knap parcours in de voorrondes van de Conference League afgewerkt, maar vanaf vorig seizoen ging het pas helemaal los. Vanuit de voorrondes voor het kampioenenbal kwamen ze in de groepsfase van de Europa League terecht en mochten ze uiteindelijk naar de Conference League om uiteindelijk pas in de halve finales te stranden. Ook dit jaar mogen hun prestaties er zijn.

1982653063_Bode2.thumb.jpg.6ff1b57a163974878406c8d4d1e6d14a.jpg

Rosenborg

De zwartwitte brigade uit Trondheim teert al jaren op haar naam maar is geen vaste jaarlijkse klant meer in Europa. Als ze dan al een keer aanwezig zijn, is het ook eerder aanmodderen.

919409452_Bodo3.thumb.jpg.33f9f49749163a7272715f12e3abff4b.jpg

Molde

Molde is stilaan wel een vaste Noorse vertegenwoordiger op Europees niveau maar verder dan een keertje een groepsfase halen gaat het voorlopig niet. Dit seizoen kwam het zelfs zo ver niet, al zat de loting ook tegen.

946714153_Bodo4.thumb.jpg.067b6aafae88862275fd2e9dd6e44170.jpg

3. De nationale ploeg

Na een kwartfinale op het EK afgelopen zomer en een bronzen medaille op de Olympische Spelen is de nationale ploeg helemaal op kruissnelheid gekomen. In de Nations League won het 3 uit 4 wedstrijden, en dat tegen nochtans behoorlijk sterke tegenstanders.

1015065881_Bodo5.thumb.jpg.cbec05fa4385e9c53576741486af0b79.jpg

Ergens had ik misschien wel gehoopt dat het EK wat zou tegenvallen en er eventueel een vacature zou ontstaan zodat ik de leiding kon overnemen. Weliswaar als bijbaantje maar het zou de zaken in ieder geval interessant houden. Soms vrees ik wel eens dat ik de interesse zou kunnen gaan verliezen.

4. De hot prospects

We hebben natuurlijk enkele grote talenten rond lopen. Hoe zit het eigenlijk met hun ontwikkeling?

Albert Braut Tjåland

Hij arriveerde als amper 16-jarige bij de club en maakte indruk vanaf dag 1. Eerst deed hij dienst als back-up voor onze vaste spits en cultheld Junker maar na twee jaar mocht hij diens rol overnemen. Teleurstellen doet hij allerminst maar op zijn 20 is er nog steeds ruimte voor verbetering als we naar de sterren kijken. Ook in Europa mogen zijn statistieken nog wat opgekrikt worden, maar hij heeft nog alle tijd. In eigen land verwacht ik dat hij nog dit seizoen al zijn 50e competitiedoelpunt zal aantikken. En dat, ik val in herhaling, op 20-jarige leeftijd.

488239646_Bodo9.thumb.jpg.7beeb9312172a0beb4ee6f8d93ac1af2.jpg

994815378_Bodo10.thumb.jpg.a994dec2b005d636f966e2eb7c2db5c9.jpg

Max Normann Williamsen

Hij kwam pas in 2022 aan nadat hij eerst ontplofte bij Kristiansund. Naar Noorse begrippen legden we dan ook al een ferm transferbedrag op tafel. Aanvankelijk moest hij zich vooral tevreden stellen met een rol als back-up maar om zijn potentieel zo goed mogelijk te benutten werd hij basisspeler sinds dit seizoen. Hij vervult zijn rol met verve en staat ook Europees zijn mannetje. Er is echter behoorlijk veel interesse in zijn kunnen en daardoor laat hij zich wel eens afleiden. Ik vrees dan ook dat hij op termijn niet houdbaar blijft.

375834409_Bodo6.thumb.jpg.ba7ad0488ea6efbb09fc133c1396a93e.jpg

1203414942_Bodo7.thumb.jpg.1e576b6ff20984d18e05afd5b1b6175a.jpg

5. De ambities

Waar wil ik nog naartoe? Na bijna vijf jaar lijkt het onmogelijk om het nog heel veel beter te doen en ergens vrees ik ook dat ik gaandeweg mijn interesse wel eens zou kunnen gaan verliezen. Qua prijzen is het in ieder geval moeilijk om nog een bepaald doel te stellen, maar ik denk dat het wel een mooie uitdaging blijft om de gekozen visie vast te houden en daar succesvol mee te blijven.

Reacties

Spoiler

@RicoV1989 @True_Legend @ElMarcos  @xPeejay @RubenS2 @komodo25 @Mordurette  @glennix @JordiW.  @FlyD @DGremlin  @Scoiattolo @MNie @ROEMM @delichris    @Rossini' @Nummerke10 @19CH98

@Titan@rich ruzzian @Emmerich. @Kyrill 

@roeliho @Fantasy @Daniell

Bedankt voor alle reacties !

Bij deze een antwoord op enkele vragen. Laat gerust weten indien jullie nog zaken willen weten, dit soort interactieve updates vind ik één van de leukste om te maken :) 

• Marius changed the title to [IDS] [FM21] Bodø/Glimt Førr Evig
  • Marius unpinned this topic