Jump to content

[IDS] [FM21] Bodø/Glimt Førr Evig

Marius
 Share

Recommended Posts

bodo_glimt_wallpaper_by_tandeg_d5hk3v6-fullview.jpg

18. Het tactisch plaatje

Op algemeen verzoek geef ik jullie graag een inkijk in onze tactiek. Of het deze alleen is die verantwoordelijk is voor het succes met Bodø/Glimt durf ik zelf in twijfel te trekken. Het zal er zeker mee te maken hebben maar ik zie het meer als een combinatie van factoren.

Het potentieel
Allereerst werk ik eigenlijk zelden met eenzelfde tactiek in verschillende saves. Voor mij dient een tactiek afgestemd te worden op het aanwezige spelersmateriaal, zeg maar het potentieel van de club. Zo is het volstrekt logisch dat je heel anders gaat spelen bij degradatiekandidaat nummer 1 dan de grootste titelkandidaat. En dan spelen er natuurlijk ook nog factoren mee zoals bijvoorbeeld de aanwezigheid van voetballend vermogen of grote kopbalsterke spelers.

Zo was er recentelijk nog mijn verhaal met Spezia, waar ik als gedoodverfde degradatiekandidaat de scudetto pakte, maar daar koos ik voor een heel ander concept. Daar wilde ik immers zo veel mogelijk mensen achter de bal houden omdat de eerste focus vooral ging naar zo weinig mogelijk doelpunten tegen te krijgen.

Motivator
Een vast gegeven over al mijn verschillende carrières is dat ik steeds probeer als een motivator over te komen tijdens de gebruikelijke speeches. Persconferenties laat ik steevast aan mijn assistent maar ik laat geen enkele andere mogelijkheid onbetuigd om mijn spelers te motiveren en aan te moedigen. Of het echt heel veel invloed heeft weet ik niet, maar ik blijf het toch steevast doen.

Vaste elf
Wat ik zelf ook heel belangrijk vind is om zo veel mogelijk gebruik te maken van een vaste elf. Dit is volgens mij de beste manier om zo veel mogelijk automatismen in te slijpen. Wanneer er dus geroteerd dient te worden wissel ik niet alleen enkele spelers maar start ik steevast met (minstens) 10 nieuwe namen. Ook bij Bodø/Glimt heb ik op deze manier een basis- en een schaduwelftal.

Opbouw vs counter pressing
Zo komen we dus concreet bij het tactische plaatje dat ik bij de Noren hanteer. Alvorens te starten ben ik gaan kijken naar hoe de club het tactisch aanpakt in de realiteit en heb ik geprobeerd dit te kopiëren. We gaan uit van een 4-2-3-1 systeem. In balbezit houden we het tempo heel erg hoog waarbij de opbouw begint bij onze centrale verdedigers. Langs beide flanken maken we gebruiken van aanvallende vleugelverdedigers waardoor onze backs soms ook over de flankaanvallers gaan en het gevaar werkelijk van alle kanten kan komen.

Bodo.jpg.a240dde6aa9251d0806a1be296ddcd27.jpg

Zonder balbezit maken we gebruik van een hoge defensie en proberen we extreem snel tussen te komen waardoor we in de omschakeling mikken op counterpressing. Met de snelheid van onze vleugelspitsen beschikken we immers over de nodige troeven om deze manier van spelen optimaal te benutten.

Op papier hanteren we een erg aanvallende manier van spelen en door onze vele doelpunten staat ook dit het meest in de spotlights maar de kracht van de verdediging in ons systeem mag zeker niet over het hoofd gezien worden. Onze centrale verdedigers schuiven enorm naar voren en staan in balbezit vaak al in de middencirkel om de opbouw te verzorgen. Ze worden daarbij uitstekend geholpen door Patrick Berg die als balveroverende middenvelder voor de nodige ondersteuning kan zorgen bij balverlies. Onze directe passingstijl zorgt ervoor dat er regelmatig driehoekjes ontstaan en één iemand de vrije ruimte kan induiken. 

bodo.thumb.png.f396ba1f84a444de9b05f0fe9c35d57d.png

Een voorbeeld van hoe Brede Moe, één van onze centrale verdedigers, mee oprukt tot over de middenlijn en mee de opbouw verzorgt

Onze kracht ligt ook in een combinatie van fysiek sterke spelers, snelheid en creativiteit. Deze basis blijft dan ook belangrijk wanneer we nieuwe namen willen inpassen. Qua scouting proberen we dus te anticiperen en ervoor te zorgen dat elke positie dubbel bezet kan worden met een gelijkaardig profie. Spelers die hier niet in passen zullen dus niet meteen in aanmerking komen voor een plaatsje bij onze selectie, ongeacht hun talent.

Hopelijk geeft deze update jullie wat meer inzicht in mijn manier van spelen. Roep gerust indien er nog bijkomende vragen zijn!

Reacties

Spoiler

@Daniell @RicoV1989 @True_Legend

@Fantasy  @ElMarcos @jefri @xPeejay @RubenS2 @komodo25 @Mordurette  @glennix @JordiW.  @FlyD @DGremlin  @Scoiattolo @MNie @ROEMM @delichris  @V-Traxx @Blauwbeer @Rossini' @Nummerke10

@Titan@rich ruzzian @Emmerich. @Kyrill @Niejo101

Bedankt voor alle geweldige reacties!

Of ik FM hiermee uitgespeeld heb weet ik niet :D Ik ga gewoon lekker door, al hoop ik wel dat ik nog lang genoeg een uitdaging kan vinden in deze save.

Gefeliciteerd met de eindwinst in de Champions League! Dat je het team zo snel én met een nagenoeg volledig Noorse selectie naar Europese glorie hebt kunnen leiden, is zeer indrukwekkend. Het hele tactische plan, zowel de stijl als de instructies en het motiveren, ziet er niet alleen zeer goed uit, het werkt blijkbaar ook uitstekend met jouw selectie.

bodo_glimt_wallpaper_by_tandeg_d5hk3v6-fullview.jpg

19. Midzomer

Na onze overwinning in de Champions League was het tijd om ons terug te richten op de nationale doelen. Voor even dan toch. Het winnen van het kampioenenbal zorgde er dan wel voor dat we geen voorrondes zouden moeten afwerken tijdens de zomermaanden, maar dat betekende niet dat onze kalender er minder zwaar op werd. Zucht.

Gedragen door de euforie werden in de Eliteserien zowel Rosenborg als KFUM Oslo met 3-0 cijfers verslagen. Tussendoor wipte ons zogenaamde schaduwelftal Kristiansund, toch de nummer twee uit de competitie, uit de beker. Ons speelschema werd daarna echter volledig door mekaar gehaald vanwege onze verplichte deelname aan het WK voor clubs. Een gedrocht van een tornooi maar eraan ontsnappen was geen optie.

Starten mochten we met een groepswedstrijd tegen het Braziliaanse Internacional. Sebastien Tounekti maakte zijn reputatie weer waar als giant killer en scoorde het enige doelpunt van de wedstrijd nadat hij ook al een paar belangrijke doelpunten scoorde in onze succesvolle Champions League campagne. Deze overwinning zorgde ervoor dat we al zo goed als zeker waren van de volgende ronde waardoor ons schaduwelftal de klus mocht afmaken. Zij hadden geen enkele moeite met het Zuid-Koreaanse Jeonbuk.

Kwartfinales en dat was voor mij eigenlijk al voldoende, maar met Bayern als tegenstander waren we toch verplicht om te laten zien dat de overwinning in de Champions League geen toevalstreffer was. En dat deden we ook: 2-0 via tweemaal Viktor Boniface. In de halve finales kwamen we AC Milan tegen, amper enkele weken na onze beruchte finale. De Italianen wilden absoluut revanche en domineerden het grootste deel van de wedstrijd. We konden lang gelijke tred houden met een 2-2 tussenstand maar zaten fysiek op ons tandvlees op het einde van de partij en slikten nog een tegentreffer 4 minuten voor affluiten.

En daar was dan de kous mee af zou je denken. Niet was minder waar want we moesten zowaar nog een "kleine finale" afwerken. Ik stuur mijn schaduwelftal de wei in tegen PSG, dat wel op volle sterkte aantrad. Onze youngsters sloegen er in een gelijkspel over de streep te trekken, na een late gelijkmaker van Albert Braut Tjåland. Diezelfde Tjåland wist wel de eerste strafschop te missen in de daaropvolgende strafschoppenreeks waardoor we uiteindelijk met lege handen achterbleven. Mijn slaap kon ik er echter niet voor laten.

Bodo.thumb.jpg.5162b107c9152de40baf6d7f7cdb2808.jpg

Terug naar Noorwegen waar we ondertussen al drie wedstrijden achter lagen op de concurrentie. De Noorse kalendermaker houdt niet echt rekening met succes van een Noorse ploeg buiten de eigen landsgrenzen. Gelukkig stonden we nog steeds aan de leiding, zij het met één punt voorsprong op naaste achtervolger Kristiansund.

101780693_Bodo2.jpg.30921143d9133709a948aa6c51f2f194.jpg

Zij hadden er klaarblijkelijk wel zin in na onze trip naar het verre China en dwongen ons om het onderste uit de kan te halen: 4-4 na een knotsgekke wedstrijd. Het betekende dat we nu al 75 wedstrijden ongeslagen zijn in de eigen competitie. We verloren nog niet sinds mijn aanstelling. Maar het was wel de eerste keer dat ik zo onder de indruk was van een tegenstander uit eigen land. Zo erg zelfs dat ik hun spelersmateriaal eens van naderbij ging bekijken. Maar daarover later meer.

Nadat we Sandness uit de beker hadden geknikkerd hield ook Molde ons op een gelijkspel. Zand in de motor? Laat het ons vooral op de nodige vermoeidheid steken. Nadien wonnen we immers als vanouds zeven keer op een rij. Tussendoor verloren we wel een keertje, met name de wedstrijd om de Europese Super Cup. Man United bleek te sterk en we hadden weining in te brengen in een 3-1 verlies.

513397638_Bodo3.thumb.jpg.4a2e077f5b27e57ec9d090070d0d14e6.jpg

314820074_Bodo4.jpg.626c07eca2a40b80bcaced89187cd2ac.jpg

Reacties

Spoiler

@Daniell @RicoV1989 @True_Legend

@Fantasy  @ElMarcos @jefri @xPeejay @RubenS2 @komodo25 @Mordurette  @glennix @JordiW.  @FlyD @DGremlin  @Scoiattolo @MNie @ROEMM @delichris  @V-Traxx @TeamWesil @Blauwbeer @Rossini' @Nummerke10

@Titan@rich ruzzian @Emmerich. @Kyrill @Niejo101

Bedankt voor alle leuke reacties!

Om nog even terug te komen op dat motiveren. In mijn profiel heb ik daar het cijfer 20 voor :) Geen idee wat die aan het begin was. Ik ben gestart met een alter ego van een Noors ex-international en dus ook het standaard profiel dat hierbij hoort.

Niet alles loopt op rolletjes trouwens na het winnen van de CL, maar daar kom ik volgende keer op terug aangezien deze update anders wat te lijvig werd.

Competitie gaat weer goed, maar daar ligt de uitdaging ook niet meer denk ik. Mooi de halve finale gehaald van het WK voor clubteams. Hele prestatie weer om Bayern eruit te kegelen, blijft mooi om te zien! Hopelijk heeft je Europese succes een goed vervolg.

Ah, de TD van Kristiansund kan binnenkort een belletje verwachten voor één of twee spelers waar de CL-houder interesse in heeft? :D Je hebt je met het WK voor clubteams (en ook enigszins met de Supercup) bewezen als een club die nieuw is aan het Europese firmament en niet meer onderschat moet worden.

Door je prestatie op het afschuwelijke concept dat het WK voor clubs is, heb je bewezen dat je CL-winst geen toevalstreffer is. In eigen land blijf je dominant, wat zeker zo zal blijven als je de concurrentie gaat leeghalen ;) 

• Marius changed the title to [IDS] [FM21] Bodø/Glimt Førr Evig
  • Marius unpinned this topic