Jump to content

[IDS] [FM21] Bodø/Glimt Førr Evig

Marius
 Share

Recommended Posts

bodo_glimt_wallpaper_by_tandeg_d5hk3v6-fullview.jpg.08fffe9f2569bb73298747942a9429a9.jpg

1. Welkom in het Hoge Noorden

Ondanks dat ik momenteel eigenlijk te weinig tijd om handen heb om regelmatig te genieten van een FM sessie, of laat staan het schrijven van een novelle, begon het toch weer te kriebelen. Bloed kruipt waar het niet gaan zeker? Na al een seizoentje proef gedraaid te hebben in FM21 in de Serie A (zie mijn verhaal over de avonturen met Spezia eind vorig jaar) ging ik nu op zoek naar een nieuwe uitdaging die me wat langer zoet moet houden.

Zodoende kwam ik uit bij de meest noordelijke professionele voetbalclub actief op het hoogste niveau ter wereld. Tot vorig jaar ging die titel nog naar Tromsø IL, maar sinds zij nu een divisie lager spelen gaat de titel naar de "buren" van Bodø/Glimt. Een verschilletje van pakweg 500 kilometer.

Bij mijn weten moet Bodø/Glimt trouwens zowat de enige voetbalclub zijn met een schuine streep in haar naam. Maar wat het meest van invloed kan zijn is toch de ligging. De gelijknamige gemeente Bodø ligt immers boven de poolcirkel, wat betekent dat natuurfenomenen zoals de middernachtzon en poolnacht hier te bewonderen zijn, maar ook besneeuwde en bevroren voetbalvelden tot de realiteit zullen behoren.

20201225090932_1.thumb.jpg.f492babab1c2b24a42d49bdd95d0f210.jpg

Over naar de prestaties dan. De geelzwarte brigade van Bodø/Glimt is de laatste jaren uitgegroeid tot een typische liftploeg nadat het afgelopen jaren enkele keren over en weer pendelde tussen het hoogste en het tweede niveau. Sinds 2018 is het terug actief in de Eliteserien, zoals de Noorse hoogste klasse ook wel genoemd wordt. Bij haar terugkeer werd de club 11e, gevolgd door een erg knappe tweede plaats vorig jaar, een evenaring van de beste prestatie ooit.

Het spreekt voor zich dat er dan ook een kwalitatieve kern klaar staat om opnieuw te presteren. Getuige daarvan is de recente prestigieuze transfer van Jens Petter Hauge naar de Italiaanse grootmacht AC Milan. Gelukkig blijven er heel wat andere mooie profielen aanwezig om te starten. De focus zal er op liggen om deze zo lang mogelijk aan ons te binden en dit seizoen ook Europees nog eens iets te laten zien voor het eerst sinds 2004.

20201225090943_1.thumb.jpg.cc9e472bd5f7670337fa49be1dde62e0.jpg

Om de uitdaging voor mezelf interessant genoeg te houden zal ik de volgende visie in acht nemen, die aansluit bij de cultuur van de club:

1. Focus op de eigen jeugdontwikkeling. Het gros van nieuwe spelers zou moeten doorstromen uit de eigen jeugd
  2. Focus op een Noors team. Om dit mogelijk te maken zullen we als volgt te werk gaan:
  • Aantrekken van Noorse jeugdspelers (-23, liefst zo vroeg mogelijk)
  • Enkel inkomende transfers van oudere spelers uit de regio Noord-Noorwegen
  • Aantrekken van buitenlanders beperken tot een minimum (max. 1 per window) en bij voorkeur met een link naar Noorwegen (bijvoorbeeld al spelend voor een Noorse club). De enige uitzondering wordt eventueel gemaakt voor Deense spelers, gezien de club historisch gezien een Deense verankering heeft gehad.

Zoals wel vaker van mij gewend ga ik voor een verhaal dat zal bestaan uit een overzicht van de resultaten, aangevuld met de nodige screenshots en analyses. Aangezien ik verwacht dat het tempo wat lager zal liggen, verwacht ik updates die steeds enkele maanden zullen bestrijken.

Edited by Marius

• Marius changed the title to [IDS] [FM21] Bodø/Glimt Førr Evig
  • Marius unpinned this topic