Jump to content
Wegens succes verlengd! Bestel nu jouw Mystery United shirtje met korting. Gebruik de code 'manutd' 🔥 ×

[Voetbal] De stelling

Grote Ree

Recommended Posts

afbeelding.png.f03d0f718f3ef87e9de4f2874a962207.png

In navolging van het topic 'De stelling' in het Serious Chit-Chat subboard, worden hier verschillende stellingen geplaatst waarover vrij gediscussieerd kan worden. Deze stellingen gaan over de volledige breedte van het voetbal. Denk aan spelers, clubs, trainers, nationale elftallen, competitie-indelingen en spelregels die besproken en bediscussieerd gaan worden. In het discussiëren is het natuurlijk de bedoeling dat elkaars standpunten worden betwist en er wordt gepoogd de tegenstander over te halen. Deel dus niet alleen je eigen mening, maar luister ook vooral naar anderen en reageer erop. Alleen hierdoor komen we tot een discussie en wordt het topic niet een ‘show en go’ discussie.

Stelling 1: Barcelona heeft er goed aan gedaan om Luis Suárez te verkopen

Lange termijn: ja. Korte termijn: nee. Dus: ja. In een jaar waarin er toch al zoveel gebeurt rondom de club, is het helemaal niet zo erg om een "tussenjaar" te hebben, om even in de woorden van de heren Overmars en Van der Sar te spreken. De vraag blijft of je wel kampioen was geworden mét Suarez, maar dat maakt verder niet zo gek veel uit. Het salaris dat je bespaart, en het feit dat je opnieuw kan beginnen met opbouwen voor de komende jaren (nu die verdediging nog), is meer waard dan Suarez behouden (al is het maar voor zijn maatje Messi). Er mist nog wel een goede aanvaller. Depay zou niet de topper zijn, maar wel goed genoeg voor wat Barcelona nu voorin nodig heeft. Barcelona heeft geluk dat het zo'n grote club is dat ze toch relatief snel weer op de been kunnen komen, beetje net als Manchester United.

Eerste reactie: niet. Wetende dat hij nu aan het shinen is bij Atlético en je er ook een Griezmann en noodaankoop Braithwaite nog heb rondlopen. En als het vooral ging om salaris, vraag ik me af of hij niet akkoord zou gaan met een veel lager salaris. Maar Barca lijkt het zo financieel zwaar te hebben, dan het wel een logische keuze lijkt te zijn. Voor de lange termijn inderdaad wel de enige optie. 

Oneens. Als je een ploeg als Getafe ziet voetballen, lijkt dat toch de ultieme oplossing. Maar ik zou er wel voorstander van zijn om profvoetbal op de gehele wereld enerzijds, en profvoetbal en amateurvoetbal anderzijds gelijk te houden. En voor zuivere speeltijd moet er wel iemand zijn die onafhankelijk elke wedstrijd de stopwatch gaat stilzetten. Dat is voor een scheidsrechter niet te doen en is in een hoop gevallen eigenlijk niet te doen.

Eens. Het gebeurt in andere sporten ook dus het zou vrij gemakkelijk in het voetbal geïmplementeerd moeten kunnen worden. Op deze manier wordt tijdrekken minder aantrekkelijk en krijgt elk team een gelijk speelveld, los van wissels, blessures, tijdrekken, overtredingen etc.

Dat zou een vierde man toch best kunnen doen? Of een assistent-VAR die gewoon af en toe een klokje aan en uit zet?

Over de vorige stelling: natuurlijk is Suarez een duizendmaal betere spits vergeleken met Braithwaite. Maar het probleem zit hem in dat met Suarez en Messi je er twee hebt die weigeren mee te verdedigen of zelfs intensief druk te zetten. Dat kan in het moderne voetbal eigenlijk niet meer. Kijk naar ploegen als Liverpool en Bayern München waar echt iedereen met volle intensiteit meedoet. Messi én Suarez dat kon niet meer, zeker niet in combinatie met statische middenvelders als Busquets, (destijds) Rakitic en (nu) Pjanic. Dus ja, het vertrek van Suarez was logisch. In simpele wedstrijden mis je hem wel, want dan is afmaken nog weleens een probleem. In lastigere wedstrijden, tja, soms had hij misschien wel het verschil kunnen maken, maar soms had zijn aanwezigheid (of eigenlijk: afwezigheid) het ook nog een stuk erger kunnen maken. Het hele idee van Koeman & Schreuder om wat meer pressie overal op het veld uit te voeren was ook een moeilijk verhaal geweest.

Weet niet of zuivere speeltijd nodig is. Speeltijd alleen zegt niet zoveel. Wedstrijden waarin extreem veel tijdverlies plaatsvindt moet aangepakt worden, zodat het eerlijker voelt. Dat zit dan misschien meer in het beter aanpakken van tijdrekkers en ander gejank. 

Mwah. Financieel is het allemaal vrij vervelend waarschijnlijk, maar imo is de KKD nu aantrekkelijker dan voorheen, omdat er nog wel eens spelers meedoen die echt van buitencategorie zijn/zullen worden. Toch aardiger om naar te kijken dan TOP Oss - MVV, imo.

Je zou de problemen kunnen aanpakken door het promoveren uit de amateurklasses nu eindelijk eens verplicht te stellen, maar ik vrees dat de KNVB dat nooit gaat doen. Niet promoveren? Dan degraderen, doei. Los je én het interesseprobleem op (omdat ze niet kunnen degraderen spelen nu vaak de tweede seizoenshelft nergens meer om, waardoor er nog maximaal twee wedstrijden per weekend enigszins interessant zijn.) en het probleem met de dead-end clubs die op dit moment in de KKD zitten. Dan heb ik het over bijvoorbeeld Top Oss, Helmond Sport, in mindere mate Dordrecht al zijn die recent natuurlijk 'toevallig' gepromoveerd. Ploegen die al jaren gewoon maar meepeddelen en niets toevoegen, maar zich ook niet echt hoeven te verbeteren want er is geen druk. 

Lastig een speler als Suarez is altijd een meerwaarde. Maar nu kun je er nog aan wat verdienen en zijn beste jaren zijn wel geweest. Niveau bij Groningen heeft hij nergens meer gehaald natuurlijk

Stelling 2: Er moet een zuivere speeltijd bij wedstrijden ingevoerd worden

Nee ligt het spel veel te vaak stil

Stelling 3: De toevoeging van de 'Jong'-teams is een vloek voor de Keuken Kampioen Divisie.

Absoluut. Zeker zo lang er geen geen doorstroming is van uit het amateur voetbal. 

Oneens.

Ik kan begrijpen dat het als fan van een kleinere club misschien anders aan zou voelen, maar als iemand die vooral internationaal voetbal volgt en in Nederland slechts een lichte voorkeur voor Ajax heeft heb ik echt helemaal niets met de KKD. Ik vind alles buiten de top uit de Eredivisie al niet om aan te gluren. Nu is dat natuurlijk persoonlijk gelul, maar het versterkt wel enigszins mijn punt: het Nederlandse voetbal is gewoon slecht in de breedte. Het is onrealistisch om te denken dat dit zomaar even gaat veranderen. En dus: wil je het Nederlandse voetbal toch een enigszins aardig imago geven omwille van getalenteerde voetballers (de clubs zijn internationaal allang verloren, op een incidentele bevlieging van Ajax na) dan moet je alles zetten op talentontwikkeling. Ook voor, uiteraard, het nationale elftal dat al die getalenteerde voetballers samenbrengt en nog een extra podium geeft.

De tweede elftallen van de grote clubs - waar uiteindelijk toch verreweg de meeste grote talenten vroeg of laat vandaan komen - leunen als vanzelfsprekend op diezelfde jonge, getalenteerde voetballers en om deze te ontwikkelen moeten ze enige weerstand krijgen. Dat is moeilijk in Nederland, gezien dus het lage voetbalniveau. Het is dan heel verstandig om die jonge jongens op zijn minst mentale en fysieke weerstand te geven, hetgeen kan in de KKD. 

De resultaten zijn volgens mij ook duidelijk. Kijk alleen al naar al die Ajax-knapen die inmiddels uit zijn gevlogen. Volgens mij heeft zeker Frenkie de Jong een aardige tijd bij Jong gezeten en daar is hij toch niet minder van geworden. Nederlandse talentjes zijn vaak vooral goede voetballers, maar fysiek wat minder, ook omdat er relatief weinig/minder aandacht voor is in Nederland. De KKD is dan een mooie sloot om ze in het diepe te gooien en om ze daarin op zulke gebieden te ontwikkelen. Daar heb je meer aan dan voetballen voor de lol tegen andere knaapjes die ook een bal in hun nek kunnen leggen. Doe het maar eens tegen broodvoetballers die je een trap of een enorme duw geven, dat zal je internationaal ook een stuk vaker mee gaan maken.

47 minuten geleden zei Grote Ree:

Stelling 3: De toevoeging van de 'Jong'-teams is een vloek voor de Keuken Kampioen Divisie.

Onder de huidige voorwaarden; eens. 

Voor de KKD-clubs leveren de beloftenteams niks op qua recettes, aangezien er geen hond meereist vanuit de BVO's qua supporters en er maar weinig, if any at all, extra fans komen kijken omdat Jong Ajax of Jong PSV langskomen. Zelfs het Jong Ajax dat een paar jaar geleden de titel pakte, lokte amper extra toeschouwers naar het stadion. Ja, in Sittard misschien, omdat het onze directe concurrent was voor de titel.

Daarnaast is er sprake van ernstige competitievervalsing, tenzij er echt met vaste selecties wordt gewerkt. Hoeveel spelers gebruikte Jong Ajax vorig seizoen? Iets meer dan 60, staat me bij. De ene week staan er een aantal jongere selectiespelers van het eerste in de ploeg, de week erna, wanneer er interlands worden gespeeld, speelt de halve A-jeugd. Pech voor de ene ploeg, mazzel voor de andere? Je zult maar net de pech hebben dat je tegen een paar jongere internationals van het eerste moet aantreden, terwijl je rivaal puntjes kan pakken tegen de A-jeugd.

Ik weet dat de KNVB er aan werkt en dat er stappen zijn gezet, maar het is en blijft oneerlijk. Het Nederlandse voetbal is breder dan alleen de top drie á vier.

Zeer lastig. Het scheelt nu wel salariskosten. Qua prestaties kun je er nooit achter komen of Barcelona echt beter zou presteren. Misschien zou Koeman hem alleen, maar op de tribune zetten en dan had je ook mogelijk ook weer conflicten in de groep.

Ja, dat lijkt mij en goed plan. De uitwerking lijkt mij alleen wel lastig. 

Jazeker. Nom geeft al een paar goede argumenten aan waar ik het mee eens ben. 

Voor de jeugdopleidingen van de vier Jong teams is spelen op dit niveau ideaal, maar het zegt genoeg dat er bij veel fans geen draagvlak is. Soms komen er zelfs veel minder fans naar hun cluppie. omdat er een Jong Team komt. Vaak nemen die ook geen supporters mee en hoe vaak zie je wel niet dat  er meer uitsupporters aanwezig zijn als de Jong teams thuisspelen? Met een beetje gelijk speelt GAE op een maandag of dinsdagavond tegen een Jong Team waardoor er genoeg fans niet kunnen komen.

In elk geval de Nederlandse, ja. Mond vol over racisme, boycot VI, zwarte piet is racisme want doet denken aan slavernijverleden en dan voetballen op gronden opgezet door moderne slaven zonder fatsoenlijke arbeidsomstandigheden. Boycotten die hap. Zo niet ben je ook echt niet geloofwaardig meer met je gedweep over racisme en je VI-boycot.

Stelling 4: ‘Voetbalbonden en grote sponsors moeten het WK’22 in Qatar boycotten’

Zonder enige twijfel. Had al veel eerder gemoeten ivm de overduidelijke bewijzen voor omkoping in het toewijzen aan Qatar, maar aan de hand van dit nieuwe rapport heb je een ideale aanleiding om het te doen. 

Stelling 1: Barcelona heeft er goed aan gedaan om Luis Suárez te verkopen

Mja, dat weten we pas aan het eind van het seizoen resultaattechnisch gezien. 

Honderd procent. Die vier minuten die er steeds bijkomen zijn ambiguu en slaan nergens op. Zal het spel zeer versnellen. 

Stelling 3: De toevoeging van de 'Jong'-teams is een vloek voor de Keuken Kampioen Divisie.

De spelers bij deze clubs kun je ook verhuren aan KKD clubs, dan kunnen die ook van deze spelers genieten. Mja, ik vind het moeilijk, zie liever grote mooie amateurclubs in ee eerste divisie als IJsselmeervogels. 

Stelling 4: ‘Voetbalbonden en grote sponsors moeten het WK’22 in Qatar boycotten’

Ik ben er persoonlijk niet zo voor, hoe gek dit moge klinken Qatar is een van de weinige redelijke landen in dat gebied. Natuurlijk is de boel omgekocht, dan had je op dat moment op moeten staan als KNVB en uit de boel moeten stappen. 

Een andere complexiteit is dat er twee belangrijke landen om Qatar heen liggen: Saudi-Arabië en Iran. Het zou me niets verbazen als er behoorlijk wat propaganda door onze westerse aderen is gegaan waar Qatar niet al te veel aan kon doen. En tijdje geleden wilde Saudi-Arabië bijvoorbeeld nog een kanaal tussen de landen graven, puur en alleen om Qatar te jennen. 

En dan dat rapport, waar is dat? Waar komen die getallen vandaan? Er werken 2 miljoen mensen in Qatar, dan is 6500 doden ineens niet zoveel meer in een jaar of 5. Het is logisch dat er in de hitte oversterfte is. Het zou goed kunnen dat mensen als een slaaf worden behandeld, maar dit getal is denk ik totaal niet logisch, want Qatar heeft die werkers ook nodig, dus ik wil een goed rapport lezen van een goede bron, voordat ik hier echt een mening over ga vormen. 

En dan vraag ik me nog af of deze mensen het echt zoveel slechter hebben dan in hun eigen land, maar misschien ben ik wel weer beïnvloedt van de andere kant. 

@himanen feit die mensen er werken hun paspoort afgenomen worden is toch iig slecht? Maar ben je eens Politiek en Media in Westen helaas heel erg pro Israël en Saudi Arabië is, absoluut. Ons Koningshuis heeft er ook goede banden mee. Maar The Guadian is zkr geen senatie nieuws outlet. Geloof wel 6500 doden zijn bij aanbouw van die stadions daar. 

Mja, als je het artikel leest ligt het allemaal toch wat gecompliceerder dan doet vermoeden. De 6500 doden kop is wat mij betreft toch vooral een kop om te shockeren. 

We praten wel over Qatar een klein landje, maar als het om Oeigoeren gaat in China en hun Olympische spelen, dan praten we daar veel minder over. 

Er zijn rond de twintig doden gevallen die direct met het WK te maken hebben, dan zijn er waarschijnlijk nog wat extra doden gevallen door de hitte daar. Even voor de vergelijking in Nederland sterven ook ongeveer 20 personen per jaar op bouwplaatsen. Elke dode is er een te veel, daar zijn we het allemaal over eens, maar als je het over dit soort cijfers hebt, moet je ook kijken wat er normaal gebeurt. 

Dat er paspoorten worden ingenomen en dat het slecht wordt gedocumenteerd is slecht, maar je gaat je vrijer voelen in Qatar dan in China. 

5 minuten geleden zei himan:

Mja, als je het artikel leest ligt het allemaal toch wat gecompliceerder dan doet vermoeden. De 6500 doden kop is wat mij betreft toch vooral een kop om te shockeren. 

We praten wel over Qatar een klein landje, maar als het om Oeigoeren gaat in China en hun Olympische spelen, dan praten we daar veel minder over. 

Er zijn rond de twintig doden gevallen die direct met het WK te maken hebben, dan zijn er waarschijnlijk nog wat extra doden gevallen door de hitte daar. Even voor de vergelijking in Nederland sterven ook ongeveer 20 personen per jaar op bouwplaatsen. Elke dode is er een te veel, daar zijn we het allemaal over eens, maar als je het over dit soort cijfers hebt, moet je ook kijken wat er normaal gebeurt. 

Dat er paspoorten worden ingenomen en dat het slecht wordt gedocumenteerd is slecht, maar je gaat je vrijer voelen in Qatar dan in China. 

Heb je hier ook een bron voor? Want in het artikel staat heel wat anders. Sowieso "In Nederland sterven ongeveer 20 personen per jaar op bouwplaatsen". Het gaat hier om 12 doden per week. 

6 minuten geleden zei PJHoutman:

Heb je hier ook een bron voor? Want in het artikel staat heel wat anders. Sowieso "In Nederland sterven ongeveer 20 personen per jaar op bouwplaatsen". Het gaat hier om 12 doden per week. 

Bij die 12 doden per week zitten alle doden uit die landen in Qatar, dus ook hartaanvallen, dat soort dingen, niet vergelijkbaar dus. 

Ah want in Nederland onderzoeken we wel alle hartaanvallen tussen de 18 en 65 jaar? Tuurlijk niet. We kijken wat er gebeurd is en that's that. Als we meer weten, sure dan kijken we er nog verder naar, maar ik geloof niet dat het in Qatar niet gebeurt.

Overigens heb ik het aantal hartaanvallen(en andere ziekten) voor mensen tussen 18 en 65 en dat gaat ook richting de getallen die hier worden genoemd. 

Hoe meer ik hierover nadenk, hoe meer ik het vermoeden heb dat er eigenlijk veel minder aan de hand is dan we denken. Waarom zou Qatar al die mensen dood willen hebben. Het heeft totaal geen zin om dat te doen, kijk maar wat voor een gezeik je ermee krijgt. Wat we aan het doen zijn is vooral zwaar vingertje wijzen, maar ondertussen in Nederland is de huisvesting voor Polen en Roemenen in onze kassen niet veel beter. Vallen er ook hier doden in de bouw, die toch echt vergelijkbaar zijn met Qatar. Het grootste verschil is de transparantie en de manier van leven.

En over dat tweede wil ik ook nog wel even praten, want 'we' vinden Qatar natuurlijk ook walgelijk omdat ze een heel andere cultuur hebben dan wij, ze kijken vrouwen niet aan, ze drinken geen alcohol. Waarschijnlijk hebben ze de boel omgekocht.

Wat ik ook zie is dat van alle kanten we heel graag willen dat we het boycotten. Ten eerste hebben ze ons in 2011 te kakken gezet, wij kregen als voetballand het WK niet en het ging naar ****ing Qatar, dan sta je toch te kakken. Ten tweede is Qatar een Islamitisch land, die kan al helemaal geen WK organiseren. Ik zal je alvast verklappen dat we met zijn allen wel eens helemaal mis kunnen zitten.

En oh ja The Guardian is in dit geval niet zo'n goede bron gezien ook Engeland zwaar te kakken is gezet in 2011.