Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

Jouw verzameling

Tim'

Aanbevolen berichten

@Bolderbast Zoals hierboven aangegeven, er zijn twee belangrijke zaken die een plaat kunnen beschadigen (buiten je eigen onvoorzichtigheid): een slechte naald en een veel te hoge naalddruk.

Die hele goedkope nieuwe spelertjes hebben vaak een slechte naald en ook nog eens een te hoge naalddruk, waardoor je relatief rap de plaat verslijt (wat natuurlijk zonde is van nieuwe platen en goede tweedehands platen waar je 15-35 euro voor hebt betaald). 

Als je net wilt starten en nog niet weet hoe veel je gaat draaien, lijkt mij het zoeken van een leuk tweedehandsje inderdaad een goed idee. Dat is qua prijs-kwaliteit verhouding nog vaak de beste optie. Kijk dan altijd of de aandrijving van de platenspeler nog goed werkt en of de naald en arm nog in orde zijn. Dat zijn zaken die door leeftijd en slecht onderhoud de geest kunnen geven en wel essentieel zijn voor het geluid.

Waar je echter wel op moet letten, zijn de mogelijkheden die je nodig hebt om je platenspeler aan te sluiten. Je hebt namelijk voorversterkte modellen waar je bij wijze van spreken direct een koptelefoon op aan kan sluiten en je hebt niet voorversterkte modellen die altijd middels een phono aansluiting op een versterker moeten worden aangesloten. Oudere (tweedehands) platenspelers horen vaak tot deze laatste groep.

Mocht je toch graag een nieuwe willen hebben: 

- Ik heb een vriend van mij die heel tevreden is met de House of Marley Stir It Up USB Platenspeler. Die is voorversterkt, maar heeft wel redelijke materialen en nog fatsoenlijk in te stellen naalddruk. Geeft ook redelijk goed geluid.

- Voor onversterkte modellen en wil je een beetje meer kwaliteit, dan zou ik naar bijvoorbeeld de instapmodellen van Pro-Ject kijken, zoals de Pro-Ject Primary E.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

11 minuten geleden zei bas2204:

@Bolderbast Zoals hierboven aangegeven, er zijn twee belangrijke zaken die een plaat kunnen beschadigen (buiten je eigen onvoorzichtigheid): een slechte naald en een veel te hoge naalddruk.

Die hele goedkope nieuwe spelertjes hebben vaak een slechte naald en ook nog eens een te hoge naalddruk, waardoor je relatief rap de plaat verslijt (wat natuurlijk zonde is van nieuwe platen en goede tweedehands platen waar je 15-35 euro voor hebt betaald). 

Als je net wilt starten en nog niet weet hoe veel je gaat draaien, lijkt mij het zoeken van een leuk tweedehandsje inderdaad een goed idee. Dat is qua prijs-kwaliteit verhouding nog vaak de beste optie. Kijk dan altijd of de aandrijving van de platenspeler nog goed werkt en of de naald en arm nog in orde zijn. Dat zijn zaken die door leeftijd en slecht onderhoud de geest kunnen geven en wel essentieel zijn voor het geluid.

Waar je echter wel op moet letten, zijn de mogelijkheden die je nodig hebt om je platenspeler aan te sluiten. Je hebt namelijk voorversterkte modellen waar je bij wijze van spreken direct een koptelefoon op aan kan sluiten en je hebt niet voorversterkte modellen die altijd middels een phono aansluiting op een versterker moeten worden aangesloten. Oudere (tweedehands) platenspelers horen vaak tot deze laatste groep.

Mocht je toch graag een nieuwe willen hebben: 

- Ik heb een vriend van mij die heel tevreden is met de House of Marley Stir It Up USB Platenspeler. Die is voorversterkt, maar heeft wel redelijke materialen en nog fatsoenlijk in te stellen naalddruk. Geeft ook redelijk goed geluid.

- Voor onversterkte modellen en wil je een beetje meer kwaliteit, dan zou ik naar bijvoorbeeld de instapmodellen van Pro-Ject kijken, zoals de Pro-Ject Primary E.

Jij stijgt weer wat plaatsjes op mijn favoriete user-lijst. Ik heb al wat gekeken naar tweedehandsjes, maar krijg daar geen goed gevoel bij. Met name het argument dat de platen zelf ook gewoon 30 ekkies kosten. Dus het wordt in elk geval een nieuwe platenspeler. Ik ga verder met mijn zoektocht.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ter info en vermaak: ik heb zelf een hele tijd terug geïnvesteerd in een Music Hall MMF2.2 (inmiddels niet meer te koop en opgevolgd door de 2.3) en die zat volgens mij rond de 500 euro. Die heeft wel echt heerlijke kwaliteit (aangesloten op een goede Marantz versterker en twee Dali Oberon 5 speakers). Maar ik snap dat dat niet voor iedereen een investering is die je kan/wil doen.

bewerkt door bas2204
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Citaat

1. Nothing But Thieves - Moral Panic

2. Kovacs - Cheap Smell

3. Robert Long - Levenslang
4. Lee Towers in concert 

5. Oscar and the Wolf - Entity

6. Royal Blood - Typhoons
7. Eefje de Visser - Nachtlicht
8. Sam Fender - Hypersonic Missiles

9. Stromae - Multitude

10. WIES - Het Is Een Wies

11. Froukje - Uitzinnig (EP)

12. S10 - Vlinders

13. S10 - Ik Besta Voor Altijd Zolang Jij Aan Mij Denkt

Zat er al een paar maanden op te wachten en is vandaag op de mat gevallen :classic_love:

bewerkt door 007mark
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Eind april is altijd een drukke periode voor mijn verzameling ;). Met Record Store Day, mijn verjaardag en nog een klein extra bezoekje aan de platenwinkel onderstaande toe kunnen voegen:

image.thumb.png.a80afb87834acbc9eb60c7c6f6a185cd.png

bewerkt door bas2204
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Citaat

1. Nothing But Thieves - Moral Panic

2. Kovacs - Cheap Smell

4. Lee Towers in concert 

5. Oscar and the Wolf - Entity

9. Stromae - Multitude

12. S10 - Vlinders

13. S10 - Ik Besta Voor Altijd Zolang Jij Aan Mij Denkt

14. Lewis Capaldi - Broken By Desire To Be Heavenly Sent

Verder zie ik dat er al een discussie is gevoerd m.b.t. platenspelers. Wat denken jullie van de volgende opties:

Optie 1.

Optie 2.

Optie 3.

Best verschillende prijzen, en heb geen idee als ik die advertenties lees waar ik dus op moet letten. Vorige huis was de platenspeler van mijn huisgenoot namelijk haha. @Tim' @bas2204 @Dansmeister

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei 007mark:

Best verschillende prijzen, en heb geen idee als ik die advertenties lees waar ik dus op moet letten. Vorige huis was de platenspeler van mijn huisgenoot namelijk haha. @Tim' @bas2204 @Dansmeister

Ik zal je eerlijk zeggen dat ik geen flauw idee heb. Mijn platenspeler heb ik in bruikleen van mijn vader, maar ik heb er verder eigenlijk helemaal geen verstand van.

Hier wel weer drie nieuwe platen:

Buena Vista Social Club - Buena Vista Social Club

Daryl Hall & John Oates - Big Bam Boom

The Mamas and The Papas - Onvergetelijke Hits

Link naar opmerking
Deel via andere websites

13 uur geleden zei 007mark:

Verder zie ik dat er al een discussie is gevoerd m.b.t. platenspelers. Wat denken jullie van de volgende opties:

Optie 1.

Optie 2.

Optie 3.

Ik ben zelf niet zo'n fan van die koffertjes maar eigenlijk zijn die nog best oke. De Marley is wel duidelijk de mooiste optie, maar ook niet voor niets de duurste. En daar moet je wel nog externe speakers bij hebben ook nog, wat waarschijnlijk een voordeel is want meestal zijn de interne speakers van deze dingen nie heul goed.

Het is maar net wat je er voor wilt uitgeven en in hoeverre je er betere kwaliteit uit denkt te halen die voor jou van belang is. Ik heb zelf thuis een tikkeltje overkill aan apparatuur staan voor mijn platenspeler, maar ik word er wel blij van.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

14 uur geleden zei 007mark:

Optie 1.

Optie 2.

Optie 3.

Optie 1 niet doen als je graag zuinig bent op je platen. Die koffertjes zien er leuk uit en is leuk om mee te nemen naar een feestje of iets dergelijks, maar de naalden gaan als een soort hark over je plaat heen. Die verslijten dan veel te hard.

De Lenco ken ik niet. Wordt aangegeven op verschillende websites als redelijke koop, dus dat moet kunnen. Zie wel de klachten in de reviews dat de ingebouwde speakers nooit helemaal uit kunnen, alleen zacht. Dus mocht je er ook nog externe speakers op aan willen gaan sluiten, krijg je dan geluid met een lichte echo. Wellicht is een setje van Lenco met meegeleverde losse speakers dan een (betere) optie: Lenco LS-300WD - Platenspeler met Bluetooth - Inclusief Speakers - Stereo - Hout | bol.com

Een vriend van mij heeft een House of Marley platenspeler en is daar heel tevreden over. Dus dat is volgens mij voor een beginnende enthousiasteling altijd een goede keus. Probleem daar is natuurlijk dat deze altijd nog op een hoofdtelefoon of een set externe speakers aan moet worden gesloten, want die heeft geen interne speakers.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Citaat

1. Nothing But Thieves - Moral Panic

2. Kovacs - Cheap Smell

4. Lee Towers in concert 

5. Oscar and the Wolf - Entity

9. Stromae - Multitude

12. S10 - Vlinders

13. S10 - Ik Besta Voor Altijd Zolang Jij Aan Mij Denkt

14. Lewis Capaldi - Broken By Desire To Be Heavenly Sent

15. Imagine Dragons - Mercury Act 1

Op de kop getikt dit weekend bij de stand van Plato op DTRH. Verder denk ik dat ik inderdaad die optie ga kopen die in je post staat @bas2204

Link naar opmerking
Deel via andere websites