Jump to content

[FM21] Schalke, wir leben dich!

Recommended Posts

Altijd lekker om de dubbel te winnen. Opvallend dat Ajax zo laag geëindigd is. Zou tof zijn als je wat ontevreden spelers weet weg te kapen. Of zit er wellicht nog een gevoelige overstap in? ;)

• Replies 322
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Seizoen 2020/2021 - September en oktober   De eerste competitiewedstrijden staan deze maanden op het programma. Geeft een voorbereiding die qua uitslagen niet tot de verbeelding spreekt ons

Seizoen 2020/2021 - November en december   Na de uitstekende start van het seizoen stonden de laatste twee maanden van 2020 vooral in het teken van lekker mee blijven doen bovenin. Met wedst

Seizoen 2021-'22 | Winterstop   Het is winterstop in het tweede seizoen in Heerenveen. We doen het in de Eredivisie wel wat minder dan vorig seizoen, maar ik ben nog altijd zeer tevreden. Oo

Posted Images

banner-1.jpg.6a7867228813dcc61627bbddcd760d76.jpg

Seizoen 2023-'24 | Vaarwel, Heerenveen

Ik heb de knoop doorgehakt. Na drie fantastische seizoenen in Heerenveen is het tijd om verder te kijken in de voetbalwereld. Ik heb mijn ontslag ingediend en vanaf 1 juli beschikbaar als hoofdtrainer. Ik zal niet direct bij de eerste de beste ploeg solliciteren en aan een nieuwe job beginnen. Mijn voorkeur ligt in het buitenland, maar een avontuur in de top van de Eredivisie (Ajax, PSV, Feyenoord of AZ) durf ik ook nog wel aan.

Na drie succesvolle seizoen bij sc Heerenveen ga ik op zoek naar een nieuwe uitdaging. De uitdaging in Heerenveen was er voor mij eigenlijk niet écht meer. Ja, natuurlijk zou het mooi zijn om eens te overwinteren in de Champions League, maar zo lang we in Pot 4 blijven bij de loting, kom je eigenlijk alleen nog maar de grote jongens tegen. Grote jongens die ook in de Europa League de dienst uitmaken. En de uitdaging in de Eredivisie is er niet meer, want na drie titels op rij kan ik wel stellen dat de uitdaging in Nederland er niet meer is. En dus nam ik ontslag bij sc Heerenveen.

Hoe nu verder? Om de vaart een beetje in de game te houden ben ik op vakantie gegaan, voor onbepaalde tijd. Ik solliciteer alleen op functies bij ploegen op het hoogste niveau in Duitsland en Italië - mocht Ajax, PSV, Feyenoord of AZ vrijkomen, dan zie ik dat wel voorbij flitsen. Een functie als bondscoach ambieer ik niet en dat ga ik dus ook zeker niet doen. Mocht ik eind 2023 nog niets gevonden hebben, wil ik ook een stapje lager in Duitsland of Italië kijken. De Keuken Kampioen Divisie is voor mij sowieso een no-go.

1185939347_OntslagHeerenveen.png.543dd82f779e060fb341523a472d8f00.png

Het worden dus spannende maanden in de game. Normaal gesproken kies je een club en ga je daar aan de slag. Nu is het maar de vraag waar een plek vrij is en of ze in mij de juiste man zien om de club verder te helpen. Het zal dus waarschijnlijk geen club worden die om Europees voetbal speelt, omdat daar geen redenen lijken om trainers te ontslaan. Een gevallen topclub ligt eerder in het verschiet. Hoe dank ook: ik sta open voor een flinke uitdaging in het buitenland. Een uitdaging die vooraleerst in de competitie ligt en wellicht later ook in Europa.

-----

Bedankt voor jullie reacties. Na drie seizoenen in Friesland trek ik dus naar Italië. Of Duitsland. Of, blijf ik in Nederland?

@chrisje1993 @Red_Devil @FlyD @Jotew @Niejo101 @TeamWesil @Marius @V-Traxx @Abe @delichris @Fantasy @komodo25 @Jarich. @DGremlin @Rossini' @ROEMM @DannyV @Mordurette @Going up @Thierryvane @Scoiattolo @MNie 

Ik voelde dit al een beetje aankomen. En onbegrijpelijk is het zeker niet. Zo lang je in pot 4 blijft zitten in de CL moet echt alles al een beetje mee zitten om jezelf te kunnen overtreffen terwijl nationaal de uitdaging steeds meer verdwijnt. Na drie geweldige seizoenen in Friesland neem ik aan dat je snel een nieuwe mooie uitdaging kan vinden!

bannerschalke.jpg.48468fa65435d79fe04a717ca5812013.jpg

Seizoen 2023-'24 | Hallo, Gelsenkirchen!

Vrijdag 5 januari 2024, Gelsenkirchen. Het hoge woord is eruit: ik ben de nieuwe hoofdtrainer van Schalke 04. De (gevallen) topclub waar ik op hoopte heb ik gevonden. Die Königsblauen bivakkeren onderin de Bundesliga en dat is simpelweg niet waar deze club thuishoort. Aan mij de schone taak Schalke 04 weer richting de Duitse voetbaltop te loodsen en een plekje te vinden tussen Bayern München, Borussia Dortmund en RB Leipzig.

De club Schalke behoeft weinig uitleg, want iedereen kent deze grote Duitse club. In de afgelopen seizoenen speelde de ploeg geen grote rol van betekenis in de Bundesliga. De ploeg werd achtereenvolgens 13e, 15e en 10e. Momenteel staat de ploeg op een 15e plek in de competitie. De laatste keer dat Schalke zich in de top van de Bundesliga meldde was in 2018, toen de ploeg knap tweede werd. Ook in het DFB-Pokal speelt de ploeg al een aantal jaren geen grote rol van betekenis.

1997155014_aanstellingschalke.png.c7da3d2e6a502fb3bef5b49252efb629.png

Selectie

De selectie is niet eens heel erg slecht, maar met slechts één goede centrale verdediger en geen scorende spits is het lastig voetballen. De transfermarkt is nog tot 1 februari open, dus wellicht dat ik nog iets kan halen. Het budget is met €5,7 miljoen niet heel groot, dus we zullen creatief moeten zijn. Waarschijnlijk moeten we gaan huren bij topclubs uit Engeland, Spanje of Italië. Sterspelers in het huidige elftal zijn Suat Serdar (MC), Ozan Kabak (VC) en Eddie Salcedo (AML). De gemiddelde leeftijd is wel wat aan de hoge kant, dus richting de komende seizoenen zal ik vooral jongere spelers aantrekken.

Omdat het allemaal nog redelijk dicht bij elkaar staat, is er nog van alles mogelijk in de Bundesliga. We staan slechts negen punten achter op de 6e plek, die recht geeft op Europees voetbal. Aan de andere kant: het gat met een degradatieplek is slechts één punt. De doelstelling is niet degraderen en daar ligt dus ook mijn focus. Alles wat we daarbovenop realiseren is mooi meegenomen. Ik weet niet goed hoe sterk de andere ploegen zijn, dus we gaan zien waar het schip strandt dit seizoen.

Augsburg en Dortmund

We hervatten de competitie op 21 januari met een uitwedstrijd tegen FC Augsburg en spelen daarna al de derby tegen Borussia Dortmund. Een mooie kans om direct de harten van de Schalkefans te veroveren (of niet). Omdat ik in de winterstop instroom heb ik nog mooi de tijd om de selectie wat uitgebreider onder de loep te nemen en alvast te kijken waar we ons richting het volgende seizoen kunnen of misschien wel móéten versterken.

-----

Bedankt voor jullie reacties. We gaan van de top in de Eredivisie naar de kelder van Bundesliga. Toch zie ik het, hoe gek het ook klinkt, niet per se als een stap terug. Deze club heeft zo ontzettend veel potentieel. Zin in!

@chrisje1993 @Red_Devil @FlyD @Jotew @Niejo101 @TeamWesil @Marius @V-Traxx @Abe @delichris @Fantasy @komodo25 @Jarich. @DGremlin @Rossini' @ROEMM @DannyV @Mordurette @Going up @Thierryvane @Scoiattolo @MNie 

• Cicchio changed the title to [FM21] Schalke, wir leben dir!

Mooie overstap naar de Oosterburen. Ik ben eigenlijk wel benieuwd welke selectie je tot je beschikking kreeg. Heb je daar nog een screen van, of komt dat nog aan bod? 

• Cicchio changed the title to [FM21] Schalke, wir leben dich!

Dat is nog eens een mooie club om weer op te bouwen.
Eerst Bayern van de troon stoten en vervolgens doorstomen door Europa.

Je kiest toch niet stiekem je club op basis van blauw wit? :classic_tongue:

Deel 1 van de uitdaging alvast geslaagd wat mij betreft; een leuke (gevallen) club vinden! Qua potentieel in principe een veel grotere club dan Heerenveen, en ondanks de sportieve tegenvallers afgelopen jaren in mijn ogen niet meteen een stap terug. Als je de trein hier op de rails krijgt is er heel veel mogelijk!

bannerschalke.jpg.48468fa65435d79fe04a717ca5812013.jpg

Seizoen 2023-'24 | Anfang

Ik houd er niet van om paniekaankopen te doen. En, heel eerlijk, het was in januari heel verleidelijk om dat wel te doen. Toch heb ik me in weten te houden en heb ik slechts twee spelers naar Gelsenkirchen gehaald. Spelers die ons net waar met kwaliteit geven in de breedte: Diashawn Redan in de spitspositie en Yari Verschaeren op het middenveld. Laatstgenoemde komt ons trouwens op huurbasis versterken.

Als ik de selectie verder onder de loep neem, zijn er een aantal spelers die er positief uitschieten. Als we kijken naar het huidige niveau, dan zijn Suat Serdar, Ozan Kabak en Eddie Salcedo de belangrijkste spelers. Daarachter zit een groep met Amine Harit, Pavel Kaderabek, Wendell en nieuweling Yari Verschaeren. Nadeel van al deze spelers: ze zitten volgens de verslagen van de assistent wel een beetje aan hun top. Met andere woorden: veel beter gaat het niet worden de komende jaren. 

selectie_eindjan23.png.9ea16673fe2c29e11621fff239fdc835.png

De selectie waar we het de tweede seizoenshelft mee gaan doen. Degradatie voorkomen is de doelstelling.

Alle ballen op de jeugd?

En daar zit ‘m nu net het probleem bij dit Schalke. In de hele selectie heeft slechts één speler op dit moment de potentie om beter te worden dan de huidige topspelers: rechtsback Arbnor Aliu kan binnen een paar jaar het nieuwe gezicht van Die Königsblauen worden. Bij de Onder 19 is het overigens wel smullen geblazen: 5 spelers met een potentieel van 5 sterren en 5 spelers met een potentieel van 4,5 ster. Het is afwachten hoe die gasten zich ontwikkelen, maar dat biedt nog enigszins perspectief. En het vraagt geduld.

Geduld kan je kopen in de voetbalwereld, maar heel veel transferbudget is er natuurlijk niet. Ik ga dus mikken op spelers waarvan het contract afloopt of spelers die voor een prikkie mogen vertrekken bij hun huidige club. Met Jandro Orellana (Barcelona) heb ik al zo’n speler gevonden. Daarnaast komen er deze zomer twee jonge Argentijnen naar Gelsenkirchen: Manuel Lucero komt over van Atletico Madrid, terwijl Mateo Pagani de overstap maakt van River Plate. Twee gokjes, maar die kosten ons niets. Ik schat in dat ik ze – mocht het niet lukken – altijd nog met winst kan verkopen.

Spoiler voor aankopen

Spoiler

Orellana.thumb.png.a0a2b83ac60d9ea0dc7a1ecbead0c2f3.png

Jandro Orellana

Lucero.thumb.png.3f68c9eca504212926fe44ef47ca6feb.png

Manuel Lucero

Pagani.thumb.png.6f275d28c6a0a2c7a8e3f10885d0ee59.png

Mateo Pagani

jeugdjan23.png.5310442b70a8eb8c95baeeeb5629b5d1.png

Er zitten genoeg pareltjes in de jeugdopleiding. Wel nog heel jong allemaal.

Financiën niet oké

Dat laatste brengt me bij de financiën. Die zijn niet heel rooskleurig. Het saldo is weliswaar nog ruim €45 miljoen, maar er komt al maanden minder binnen dan er wordt uitgegeven. In januari was het verlies bijna €9 miljoen. Oké, daar zaten wat transferkosten in, maar alsnog: iedere maand dik €7 miljoen verliezen houdt je niet lang vol. De salariskosten van spelers en staf (bijna €5 miljoen) en een aflossing van €2,1 miljoen per maand tikken hard aan. Dat brengt toch wel wat onzekerheid met zich mee. Hopelijk slaat dat niet door naar de spelers op het veld. 

-----

Bedankt voor jullie reacties. Dit was de introductie. Nu weer over tot de orde van de dag: wedstrijden!

@chrisje1993 @Red_Devil @FlyD @Jotew @Niejo101 @TeamWesil @Marius @V-Traxx @Abe @delichris @Fantasy @komodo25 @Jarich. @DGremlin @Rossini' @ROEMM @DannyV @Mordurette @Going up @Thierryvane @Scoiattolo @MNie @ElMarcos

Edited by Cicchio