Jump to content

[FM21] Schalke, wir leben dich!

Recommended Posts

• Replies 322
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Seizoen 2020/2021 - September en oktober   De eerste competitiewedstrijden staan deze maanden op het programma. Geeft een voorbereiding die qua uitslagen niet tot de verbeelding spreekt ons

Seizoen 2020/2021 - November en december   Na de uitstekende start van het seizoen stonden de laatste twee maanden van 2020 vooral in het teken van lekker mee blijven doen bovenin. Met wedst

Seizoen 2021-'22 | Winterstop   Het is winterstop in het tweede seizoen in Heerenveen. We doen het in de Eredivisie wel wat minder dan vorig seizoen, maar ik ben nog altijd zeer tevreden. Oo

Posted Images

Met Boniface en Verhoef heb je twee puike transfers gedaan! Hopelijk weet je je toch wel smalle selectie fit te houden tot in ieder geval de winterstop. 

banner-1.jpg.6a7867228813dcc61627bbddcd760d76.jpg

Seizoen 2022-’23 | Winterstop (1/2)

Het seizoen 2022-’23 kent een hinderlijke onderbreking: het WK in Qatar. Persoonlijk heb ik daar echt een schurfthekel aan, maar we hebben ermee te dealen. Geeft me wel mooi de mogelijkheid om te laten zien hoe de eerste helft van het seizoen is verlopen. Van de voorbereiding tot de laatste poulewedstrijd in de Champions League. Ik neem jullie mee. In deze update de voorbereiding en het binnenlandse voetbal.

Laat ik eerst even kort stilstaan bij de voorbereiding. Ik besloot om direct zware tegenstanders te kiezen. Gewoon om te zien waar we staan. Met een half fitte selectie aantreden tegen Borussia Dortmund was geen groot succes. Ook tegen AS Roma was het nog niet goed wat we lieten zien. De doelpunten kwamen gelukkig wel tegen het lokale SWZ. Daarna liep het al een stuk beter tegen Salzburg en Everton. We sloten de voorbereiding af tegen Baleares. Alhoewel, toen hadden we onze eerste officiële wedstrijd van het seizoen al achter de rug.

oefenwedstrijden22.jpg.f19b2b7f5412245db8c7459980df57b3.jpg

We begonnen in Nederland namelijk met de strijd om de Johan Cruijff Schaal. Wederom was AZ daarin de tegenstander en wederom wisten wij het duel met 2-1 te winnen. Een lekker begin van het officiële seizoen dat ook een mooi vervolg kreeg in de Eredivisie. We wonnen met 0-3 bij Sparta – dat daarna pas begon te draaien – versloegen vervolgens ook Vitesse (2-0) en NEC (0-3) betrekkelijk eenvoudig. Het eerste puntenverlies was er tegen FC Utrecht (1-1). Dit werd echter gecompenseerd met een prima zege op titelkandidaat PSV (2-1).

Op bezoek bij FC Groningen boekten we al weer de derde 3-0 overwinning van het seizoen en ook bij FC Emmen ging het betrekkelijk eenvoudig (1-3). Tussendoor was er wel puntenverlies op bezoek bij PEC Zwolle (1-1). Eigenlijk net als in de wedstrijd tegen FC Utrecht heel erg slordig. We kregen in beide wedstrijden genoeg kansen, maar weten daar niet altijd even goed mee om te springen. Toch beginnen Victor Boniface en Jonathan Burkhardt, de mannen die toch voor het gros van de doelpunten moeten zorgen, steeds meer hun draai te vinden.

eredivisie_22voorwinterstop.jpg.08efdbc5326f0250a26b8927013d0b29.jpg

Ik wil niet zeggen dat het door hun komt dat we een fantastische oktobermaand speelden, maar goed was het wel in die maand. In vier wedstrijden in de Eredivisie scoorden we maar liefst 18 doelpunten (4,5 per duel). Oké, dat gebeurde vooral in eigen huis tegen Fortuna Sittard (4-1), VVV Venlo (4-0) en FC Twente (5-1), maar de laatste wedstrijd voor de WK-stop was het hoogtepunt van de eerste seizoenshelft. Ajax werd in de Johan Cruijff Arena op een 3-5 nederlaag getrakteerd. De Amsterdammers kwamen nog terug tot 3-4, maar in de blessuretijd was het Burkhardt die de wedstrijd in het slot gooide.

standeredivisiewinterstop22.jpg.eea2435cb005e0f3ececad16065f6f4d.jpg

Als we naar de stand kijken kunnen we niet anders dan tevreden zijn. Natuurlijk was er duur puntenverlies tegen FC Utrecht en PEC Zwolle, maar uiteindelijk staan we wel keurig op een gedeelde eerste plaats. Net als voorgaande seizoen is het AZ van Arne Slot een absolute topploeg in de Eredivisie. Het is wachten tot men ook in Alkmaar een sterk seizoen bekroond met een titel. Overigens hervatten we de Eredivisie op 31 december 2022 met een uitwedstrijd tégen AZ. Een mooie kans om direct het voortouw te nemen in de titelstrijd.

-----

Bedankt voor jullie reacties. Een prima start van de nationale voetbalcompetitie, dunkt me. In de volgende update neem ik jullie mee naar de Champions League.

@chrisje1993 @Red_Devil @FlyD @Jotew @Niejo101 @TeamWesil @Marius @V-Traxx @Abe @delichris @Fantasy @komodo25 @Jarich. @DGremlin @Rossini' @ROEMM @DannyV @Mordurette @Going up @Thierryvane

Je bent uitstekend van start gegaan, maar dat geldt ook voor AZ. Hopelijk kan je ze na de onderbreking direct op achterstand zetten! Heb je nog WK-gangers in je selectie? 

Erg sterke resultaten neergezet voor de break in de Eredivisie alleszins. Het is lovenswaardig voor AZ dat ze in staat zijn om dit tempo te volgen en de eerste plaats te delen. Het eerste duel na het WK kan er in ieder geval een mentale dreun worden uitgedeeld. Erg benieuwd ook naar de prestaties in de CL. In de voorbereiding leken clubs van dat niveau nog een maatje te groot, maar oefenwedstrijden geven vaak een vertekend beeld.

Gepost (edited)

Seizoen 2022-’23 | Winterstop (2/2)

Nationaal gaat het ons dus ook in seizoen 3 voor de wind. Maar hoe zit het in m’n tweede Europese seizoen. Het tweede seizoen in de poulefase van de Champions League. Vorig seizoen haalden we nipt de Europa League in een poule met Atletico Madrid, Arsenal en AC Milan. Een prestatie die ik dit jaar graag zou evenaren of zelfs verbeteren. Maar is dat ook gelukt?

De loting koppelde ons aan Paris SG, Internazionale en Shakhtar Donetsk. Wederom een pittige loting, maar volgens mij is het als club uit pot 4 altijd zwaar. Dat zal, ook als we de komende jaren Champions League halen, niet veranderen. Omdat we ons niet dusdanig hadden versterkt, leek mij op voorhand een derde plaats het hoogst haalbare. Met een beetje geluk zouden we Shakhtar achter ons moeten kunnen houden. In Oekraïne niet verliezen en in eigen huis winnen zou ons daarin flink op weg helpen.

Nipt

We begonnen de poulefase met twee nipte nederlagen. In Heerenveen was Paris met 0-1 te sterk. Ondanks de nederlaag kon ik wel tevreden terugkijken. Nog niet zo lang terug werden we voor rust door Manchester United omver geblazen namelijk. Ook op bezoek bij Inter ging het goed al stonden we na negentig minuten wel aan de verkeerde kant van de score. Tegen Shakhtar pakten we ons eerste puntje in de Champions League dit seizoen. Het werd 0-0. Scoren bleek dus vooral het probleem te zijn.

cl22poulefase.jpg.e92e49b4941c4d15930ffb6637ada280.jpg

In de terugwedstrijd tegen Shakhtar was daar gelukkig geen sprake meer van. In Heerenveen werden de Oekraïners op een 3-0 nederlaag getrakteerd. Een uitslag die vertrouwen gaf voor de wedstrijden met Paris en Internazionale. We verloren – zoals verwacht eigenlijk – op bezoek bij Paris, maar opnieuw gebeurde dat niet met hele grote cijfers. Omdat de uitslagen in de andere wedstrijden in de poule gunstig voor ons vielen, werd het een spannend laatste speeldag. Paris was al door, maar met Inter op 7 punten en Shakhtar en wij op 4 punten kon er van alles gebeuren.

Do or die?

Omdat wij in Milaan met 1-0 hadden verloren en onderling resultaat de doorslag geeft, moesten we in Heerenveen met twee doelpunten verschil winnen om door te gaan naar de volgende ronde in de Champions League. Maar verliezen of gelijkspelen zou ook uitschakeling kunnen betekenen bij een winstpartij van Shakhtar. We speelden dus vooral om te winnen en dat werd beloond. En bijna, bijna leverde dat ook nog een plek in de volgende ronde van de Champions League op. Het werd 3-2 in het Abe Lenstra Stadion en dat was voldoende om opnieuw Europees te overwinteren. Een uitstekende Europese prestatie.

Spoiler voor eindstand in de poulefase

Spoiler

standclpoule22.jpg.5bfeaf33a0da40490d8e8406d1655c8e.jpg

Villarreal

De loting voor de eerste knock-outrounde van de Europa League is ook al verricht. Waar we vorig jaar nog mazzelden met Elche, hebben we nu in Villarreal een sterkere tegenstander getroffen. Ik schat ze in als hetzelfde kaliber als Shakhtar Donetsk. Even afwachten dus hoe die ploeg ervoor staat. Goed scouten wordt lastig, omdat ik in-game alleen maar de Eredivisie als competitie heb geselecteerd. Omdat het maar om één duel gaat en we in Villarreal mogen spelen (kwam ik later pas achter) hebben we in ieder geval niet het zo belangrijke thuisvoordeel.

-----

Bedankt voor jullie reacties. Na het WK, dat gewonnen werd door Engeland (vink mooi), begint voor ons de competitie weer op 31 december met een uitduel tegen AZ. We gaan in december nog wat oefenwedstrijden spelen om weer wat wedstrijdritme op te bouwen. Pawel Bochniewicz (Polen) en Isak Pettersson (Zweden) waren vanuit onze selectie aanwezig op het WK.

@chrisje1993 @Red_Devil @FlyD @Jotew @Niejo101 @TeamWesil @Marius @V-Traxx @Abe @delichris @Fantasy @komodo25 @Jarich. @DGremlin @Rossini' @ROEMM @DannyV @Mordurette @Going up @Thierryvane

Edited by Cicchio
43 minuten geleden zei DannyV:

raar seizoen inderdaad,

Heb je in de loop van de game tactisch veel moeten veranderen? Je speelt nu toch tegen aanmerkelijk sterkere tegenstanders.

Ik begon met een gedownloade 4-2-3-1 en die heb ik door de loop van de seizoenen heen bijgeschaafd naar m'n huidige tactiek. Als ik tegen grotere tegenstanders speel, staat mijn defensieve lijn iets lager om niet continu tegen counters aan te lopen. En eigenlijk doe ik per wedstrijd een aantal aanpassingen op basis van mijn assistent, maar lang niet altijd al zijn opmerkingen.

Heel erg mooie prestaties ook Europees. Winnen van Inter is een ferme opsteker. De tegenvaller nu is vooral het thuisvoordeel dat je kwijt bent. Villarreal is niet de grootste tegenstander maar uit wel een pak lastiger.

Knap overwinterd in Europa, pittige poule was dat! Villarreal is een lastige opponent maar wel te verslaan denk ik. In de Eredivisie gaat het heerlijk, slechts 4 punten verloren en je scoort aan de lopende band! Dat belooft een spannende strijd met AZ te worden...

Seizoen 2022-’23 | Januari 2023 (inc. transfers)

Goed. Na het WK is het dus tijd om te beginnen aan het restant van het seizoen. We pakken op 31 december 2022 nog een klein stukje van het oudejaar mee, maar daarna is het volle bak knallen in januari. En niet alleen op het veld, want ook op de transfermarkt gebeurde genoeg. Meer dan genoeg.

Laat ik daar maar gewoon mee beginnen. Eerst maar eens de uitgaande transfers, want die leverden ons een flinke smak geld op. Allereerst is het vertrek van Mitchell van Bergen zéér lucratief: hij gaat voor €15,5 miljoen naar Guangzhou in China. Rodney Kongolo zoekt zijn heil in Frankrijk: Stade Brest betaalt €7,5 miljoen voor de middenvelder. Ook Pawel Bochniewicz, toch één van de sterkhouders in de afgelopen twee seizoenen heeft ons verlaten. Hij levert ons ruim €13 miljoen op. APOEL Nicosia is zijn nieuwe werkgever. Dani de Wit, die in Heerenveen niet kon overtuigen, stapt voor €1,3 miljoen over naar NAC Breda. Ook vertrokken er wat spelers uit Jong Heerenveen naar clubs in de Keuken Kampioen Divisie.

Dan de inkomende transfers: de eerste is Felix Beijmo, een Zweedse rechtsback die is gehaald voor de basis. Hij komt voor maximaal €3,4 miljoen over van Malmo. Nicolas Madsen halen we voor €3,3 miljoen op bij FC Midtjylland. De middenvelder is de vervanger van Rodney Kongolo. De Noor Odin Thiago Holm is een aanvallende middenvelder die de komende maanden rustig kan wennen in Heerenveen. We betalen Valerenga iets meer dan €5,5 miljoen.

We deden ook zaken met Borussia Dortmund: we halen de jonge verdediger Nnamdi Collins op uit Duitsland. Een pijlsnelle verdediger die ons moet helpen in wedstrijden waarin tegenstander vooral op de counter spelen. Bovendien is hij pas 19 jaar en hij kan zich dus nog mooi ontwikkelen tot een vaste waarde in het elftal. Hij krijgt, net als Thiago Holm, de komende maanden de tijd om te wennen aan onze manier van spelen. Vlak voor het einde van de markt verwelkomden we ook nog Jayden Braaf. Hem huren we een half jaartje van Manchester City en hij zal er wel direct moeten staan.

Screens inkomende transfers

Spoiler

beijmo.png.6abe55e7e24262c9b41df6e716773d12.png

Felix Beijmo

collins.png.8c5505501afda551e32b2eb0d27b2934.png

Nnamdi Collins

Jaydenbraaf.png.0e88071a34a7d021fe78d98fc6855cd7.png

Jayden Braaf

madsen.png.eb289514a086903b07599e8c4d71358d.png

Nicolas Madsen

ThiagoHolm.png.e650ed64b5bd96c5f34df25f3e144f8f.png

Odin Thiago Holm

Goed herstel na zeperd in Alkmaar

Goed, dan de resultaten op het veld. We hervatten de competitie met een 1-0 nederlaag op bezoek bij AZ. Een dure nederlaag, want daarmee raakten we achterop in de titelstrijd. Gelukkig zorgde dat resultaat niet voor een laag moraal, want in januari waren we echt fan-tas-tisch in de Eredivisie. De uitslagen spreken voor zich. De Graafschap (3-1), RKC (5-0), en Willem II (2-4) werden overtuigende aan de kant gezet. Tegen Fortuna Sittard was het wél wat stroever, maar de wedstrijden tegen Feyenoord en opnieuw AZ maakten duidelijk dat we ook dit seizoen een serieuze titelkandidaat zijn. In Heerenveen werden zowel de Rotterdammers als de Alkmaarders op een 5-2 nederlaag getrakteerd.

decjan2223.png.a5a21aa5fdcd8ad57f720787c2b75c9f.png

Spoiler voor stand

Spoiler

januari23stand.png.2d80356ec40358285e8cdede45d27a5e.png

En dat brengt ons bij de stand. We zijn koploper na een bomvol januari. Een maand die vertrouwen geeft, want hoewel we een aantal vaste waardes (uit eerdere jaren) hebben moeten laten gaan, is de selectie dusdanig versterkt, dat we ook nu weer lang mee gaan doen om de titel. AZ is, net als voorgaande seizoenen, de belangrijkste uitdager. Ajax, PSV en Feyenoord volgen op gepaste afstand. Daarmee laten we, samen met AZ, zien dat de traditionele top drie in Nederland heel langzaam kan worden uitgebreid. Of we dat ook met een nieuwe Eredivisietitel weten te bekronen, moet de komende maanden duidelijk worden.

-----

Bedankt voor jullie reacties. Even dacht ik dat we na AZ-uit in inzinking zouden krijgen, maar niets bleek minder waar. Heerlijke maand, ook op de transfermarkt!

• Cicchio changed the title to [FM21] Schalke, wir leben dich!