Jump to content

[FM 21] Van werkloos naar Miljonair [Journeyman]

Thomassje123
 Share

Recommended Posts

Hallo, ik zal mij eens netjes voorstellen: Mijn naam is Thomas en ik ben werkloos. Ik werkte als oproepkracht in de horeca... Toen kwam... Je weet wel. Gaan we het verder ook niet over hebben.

Ik ben onlangs mijn huis kwijt geraakt. Gelukkig kon ik bij mijn vader terecht. Ik heb niks te doen, ik raak in een depressie als ik niet op pas. Zelfs mijn hobby kan ik niet meer uitoefenen.

Het voetbal, het amateur voetbal wel te verstaan. Helaas ook afgelast. Ik train een team van mijn plaatselijke club. We doen het best fatsoenlijk, staan 2e met 1 punt achterstand op de nummer 1.

Ook dat kan ik niet meer doen. Ik zit nu thuis bij mijn vader met weinig perspectief.

Reden om bij de pakken neer te gaan zitten? Nee zeker niet. Het voetbal trekt me, dat zal altijd blijven. Nog altijd droom ik van een profcarrière als trainer. En waarom niet? Maar hoe begin je in hemelsnaam? Ik heb de plaatselijke fc gecoacht, verder totaal geen ervaring. Maar ja, wat moet ik dan in deze tijd? Een baantje als postsorteerder, orderpicken of inpakken. Nee dankje daar pas ik voor. Toch moeten er wel inkomsten komen.

Een kameraad van mij heeft een paar jaar geleden het buitenland opgezocht als voetbal trainer. Helaas zonder succes, hij kwam niet ver. Het heeft mij wel op een idee gebracht. Zou ik dat ook kunnen? Wie niet waagt wie niet wint toch? Ik ben er uit. Ik ga proberen om een prof trainer te worden. In Nederland kom je niet zomaar aan de slag bij een Keuken Kampioen Divisie club. Ik heb niet eens de papieren. Hopelijk lukt het mij om deze in het buitenland te krijgen.

Financieel is het lastig, geen inkomsten. Nou ja, alleen zorgtoeslag maar daar kan ik mijn rekeningen natuurlijk niet van betalen. Gelukkig heb ik nog wat spaargeld over, €5.000. Het lijkt veel maar het is zo op. Gelukkig mocht ik bij mijn vader intrekken. Hij vraagt wel een eigen bijdrage. Terecht, ik betaal hem €200 per maand. Verder heb ik nog mijn vaste lasten, deze komen op ongeveer €690. €690 per maand inclusief de eigen bijdrage aan mijn vader, met mijn 5.000 kan ik dan nog geen 9 maanden doen. Ik moet snel en zo veel mogelijk gaan solliciteren. Zoals ik al zei, wie niet waagt wie niet wint. Ik moet maar eens aan de bak, ik spreek jullie later!

Citaat

Welkom bij mijn verhaal. Dit verhaal is een journeyman maar de focus ligt ergens anders dan de punten in het klassement. Ik kwam op dit idee toen ik op Youtube iemand dit zag doen. Ik was wel benieuwd, hoe realistisch is het om uit het niets een prof trainer te worden? Ik bedoel dan vooral op financieel vlak. In het begin heb je geen inkomsten, je moet reizen. Als je in een ander land zit moet je soms een hotel betalen of een huis huren/kopen als je er langer verblijft. En wat als je even geen club hebt? Dan heb je natuurlijk geen inkomsten. Hoe lang houd je dat vol? Dit verhaal is een journeyman met een twist. Ik ga kijken of dit op een realistische manier kan. Ik begin werkloos zonder papieren. Ik ben bij mijn vader ingetrokken zoals je hierboven kunt zien. Met een startbedrag van €5.000 moet ik proberen om te overleven. Kan ik snel een club vinden of kom ik financieel in de problemen? Het kan alle kanten op. Uiteindelijk is mijn doel om miljonair te worden. Dit gaat dus niet alleen over de totale inkomsten want je moet ook veel uitgeven in het echte leven, zo ook hier. Ook zal ik wellicht op een tweesprong komen: Ga ik voor het sportieve gedeelte of voor het geld?

Startdatum: 1 augustus 2020

Startbedrag: €5.000

Inkomsten: €70

Uitgaven: €690

Edited by Thomassje123

Tijd om aan de slag te gaan! Eerst maar eens even naar de sportschool. Daar heb ik een abbonement op terwijl ik al een tijdje niet ben geweest. Eventjes het luie zweet er uit. De laatste tijd ben ik een beetje een nietsnut en zo gaan er natuurlijk geen dingen gebeuren. Ik pak mijn spullen en ga de deur uit. Ik ben met een uurtje terug.

Pfoe, dat was weer even wennen maar het voelde lekker. Nu wordt het tijd om te solliciteren. Ik ging eens kijken op het wereldwijde web welke clubs eventueel vrij waren. Het ging natuurlijk niet om clubs in de grote competities, een Bayern München, Barcelona, Dortmund, dat soort clubs. Het gaat vooral om de lagere divisies. Uiteindelijk wist ik na een lange zoektocht en veel koffie toch een paar clubs te vinden. Het zijn wel clubs in lagere divisies. In ieder geval vandaag was een productief dagje. Nu zal de komende tijd moeten uitwijzen of er clubs toe happen.

Een paar dagen gaan voorbij, in de eerste dagen waren er nog geen reacties. In de loop van de dagen kwamen ze hoor.

“We are sorry to inform you...”

Tja, ergens ook wel te verwachten. Ik heb geen ervaring in het professionele voetbal. Vele sollicitaties liepen op niks uit. Ik begon mij ook al zorgen te maken, mijn droom lijkt in duigen te vallen.....

Maar dan 1 dag later kwam er een mail in mijn mailbox. Een club uit Ierland. “Wij hebben jouw sollicitatie bekeken en we waren behoorlijk onder de indruk van de prestaties bij de clubs waar je trainer bent geweest. Helaas hebben wij hier nog steeds geen kandidaat kunnen vinden dus we willen je graag deze kant op laten komen”.

Tja, dat klinkt meer als we kunnen niemand vinden dus we nemen jou maar. Toch heb ik niks te klagen. Ik mag op sollicitatiegesprek bij een echte profclub. Een club die op het hoogste niveau van Ierland speelt. Wel een degradatiekandidaat maar het zou zeker een begin zijn. Ik begin te glunderen, ineens heb ik de motivatie om hier mee door te gaan.

Het bleef niet bij Waterford. 1 dag later kwamen er nog 2 opties bij. Eentje uit Bulgarije en eentje uit Noorwegen. Ik moet mijn spullen gaan pakken. De komende tijd heb ik 3 sollicitatiegesprekken in 3 verschillende landen.

De opties

Dat betekent dat ik 3 opties heb voor nu in de eerste maand.

Neftochimic

b778169c1ba6fa7fe5cdb97a945f5886.png

Bulgaarse 2e niveau

4 wedstrijden gespeeld, 10e van 16 op de ranglijst

Prognose: 9e van 16

* Moet de taal gaan leren, cursus zelf betalen

* In de middenmoot eindigen

* Financiële situatie moet verbeterd worden

* Stabiele middenmoter blijven in de toekomst

Waterford

f3116da988e95f092adc6f10adfe37cd.png

Ierse 1e niveau

Start seizoen, nog geen wedstrijd gespeeld

Prognose: 7e van 10

* Eindigen in middenmoot

* Toewerken naar plek in bovenste helft in de toekomst

Grorurd

706fcb90b361acc6ce1e05cd3b6292a2.png

Noorse 2e niveau

13 wedstrijden gespeeld, 16e van 16, 4 punten verschil met veilige plek

Prognose: 16e van 16

* Moet de taal gaan leren, cursus zelf betalen

* Goede sfeer moet terug komen bij de club

* Vechten tegen degradatie

* Toewerken naar een plek in de bovenste helft in de toekomst

Het eerste sollicitatiegesprek is in Bulgarije bij Neftochimic. Vliegtickets zijn gekocht en de auto is alvast gehuurd. Morgen ga ik naar Schiphol. De eerste vliegreis gaat naar Sofia

@jellewilgenhof @delichris @Copywriter @DGremlin @Marius @T10 @spaansetukker

Bedankt voor het volgen!

@V-Traxx In principe blijf ik in Europa, andere continenten trekken mij niet echt. Misschien dat ik nog een uitzondering maak voor dit verhaal maar waarschijnlijk niet

Ik heb met FM'18 ook meerdere seizoenen met Waterford gespeeld. Leuke club, destijds was daar een spits Akinade dacht ik, veel te goed voor dat niveau. Alleen financieel een drama, prijzengeld stelt niks voor. Tenzij je Europees voetbal haalt.

Trip naar Bulgarije

Het is tijd om mijn spullen in te gaan pakken, ik ga een tijdje weg. De eerste reis gaat naar Bulgarije, daarna gaan we naar Ierland en als laatste Noorwegen. Ik ben wel een beetje zenuwachtig, zo vaak ga ik niet weg naar het buitenland. Integendeel, ik heb nog nooit gevlogen.

Maar eerst moet ik mij voorbereiden. Eerst moet ik naar Schiphol zien te komen. Dat is het makkelijkste gedeelte. Ik woon in Enschede en er gaat een directe trein naar Schiphol, scheelt weer overstappen! Het treinkaartje is gekocht, €25 euro enkele reis. Dat valt nog mee. Maar dan komt het belangrijkste, de vliegreis. Ik ga het internet op en al gauw vind ik een vliegreis naar Sofia, Bulgarije. 17 uur en een lange stop in Servië. Ik ben €211 kwijt. Oei, dat is nogal wat.

7db47b9e26866cbd73f35a6954f38dff.png

Dat waren de eerste stappen nu het onbekende. Gelukkig heb ik een rijbewijs dus ik kan mij verplaatsen in andere landen zonder daar afhankelijk te zijn van het openbaar vervoer. Ook heb ik gezien waar ik een auto kan huren. Ik heb de auto 2 dagen nodig. De ene dag om er heen te rijden en de volgende dag om terug te komen. €16 per dag, x2 is natuurlijk €32. Dan moet er nog gereden worden en dat kost benzine. Het is een flink eindje rijden van Sofia naar Boergas, namelijk 385 kilometer. Dat zou ongeveer €36 kosten, dan moet ik een dag later weer terug en dat is ook weer €36. Dat loopt flink op.

b0626fc8898a1a7f69635ad8e99e8d4a.png

Tot slot nog een verblijfplaats. Het is maar voor 1 nachtje dus iets low budget zou fijn zijn. Al gauw vind ik iets waar ik voor €18 kan verblijven. Dat scheelt dan weer, dit tripje is al duur zat zo.

f59334e779d2c3d197fc25f5edc5769a.png

Nou alles is geregeld, op naar Bulgarije! Het gesprek zelf ging vrij goed maar mijn onervarenheid kwam natuurlijk wel naar boven. Ik liet zien wat ik bij mijn amateurclubje gepresteerd heb. Hij was redelijk onder de indruk maar het blijft amateurvoetbal. Ik heb er wel een redelijk gevoel aan over gehouden. Op naar Ierland!

Niet aangenomen

Een paar dagen later kreeg ik bericht terug. Helaas, niet aangenomen. En die deed wel een beetje pijn. Niet eens de afwijzing maar vooral de trip er naar toe. De trip naar Bulgarije was niet goedkoop. Alles bij elkaar ben ik €358 kwijt. Vooral de vliegreis hakte er in. Ik baal als een stekker. Het voelt alsof ik €358 heb weggegooid. En dan heb ik het nog niet gehad over het eten, totaal €20. Hier moet ik van leren, misschien moet ik het toch wat dichterbij gaan zoeken.

7ff8c8a20fb17b3bc322bc9d725f4f37.png

Vliegen naar Ierland

De vliegreis naar Ierland was ook al geboekt. We gaan van Sofia naar Dublin. Weer €135 weg. Hopelijk in Ierland wel meer succes

b777e925cf083892fb614ac899b7fd48.png

Startbedrag: €5.000

Uitgegeven: €513

Over: €4.487

@DGremlin Helaas is eentje al afgevallen

@Lupus. Helaas hebben zij mij niet aangenomen

@delichris Ierland worde de volgende halte, hopelijk dan meer succes

@Fantasy Inderdaad nog niet te vroeg juichen. Straks worden het ze alle 3 niet maar heb ik al wel mooi het nodige geld uitgegeven

@Ruben VDS Thnx

@Copywriter Is dit beter?

@Titan Had het graag gewild maar helaas

@Marius Daar komen we snel achter

@spaansetukker Bedankt, eerste is helaas al mislukt

@T10 Dat klinkt leuk, in FM 20 had ik iets soortgelijks met HJK uit Finland. Misschien wordt het wel Waterford, wel de meeste interessante optie van de 2 die er nog over zijn

@V-Traxx Ierland wordt de volgende stop, ik moet niet te veel van deze mislukte reizen hebben want dat wordt een duur grapje anders. Hopelijk neemt Waterford mij wel aan

@Niejo101 Ik hoop het, hopelijk als ik iets meer ervaring heb op gedaan dat ik makkelijk aan de bak kom bij een interessante club

Edited by Thomassje123