Jump to content

Realisme Football Manager

DEPRAET
 Share

Recommended Posts

Even een bedenking. Hoewel we met z'n allen fan zijn van FM en het uren spelen. Moeten we blij zijn met het realisme en de AI ?

Even een paar feiten in FM:

* Je kan met Dordrecht in Champions League spelen na heel wat seizoenen.....in real-life gaat dit nooit gebeuren.

* Vormer plots naar Ajax....zie ik nooit gebeuren

* PEC Zwolle een derde plaats (AI FM ????)

* Je leest vaak dat FM gebruikt wordt voor scouting in real-life. Realistisch ?

Is het niet net leuker bijvoorbeeld dat het maximale dat je uit FM kan halen bijvoorbeeld is:

* Club Brugge in tweede ronde Champions League en klaar

* Dordrecht na 3 seizoenen weer in Eredivisie en klaar of je moet naar andere club

* ......

Hoe staan jullie er in ?

Edited by DEPRAET

Het is en blijft een vermaak. De ene wil het zo realistisch mogelijk houden en legt zichzelf allerlei beperkingen op, een ander gebruikt de in game editor en doet transacties die niet mogelijk zijn en vind zo zijn plezier. 

Ieder zijn meug :) 

Voorop staat dat men afleiding heeft in deze lastige tijd. 

Het is aan jezelf hoe realistisch je het wilt houden. Ik zelf vind het namelijk altijd heel gaaf om met bijvoorbeeld een club als bijvoorbeeld Club Brugge de Champions League te winnen. Ik denk dat voor mij de lol er snel af is, als ik al weet dat dat nooit haalbaar zou worden. 

Over het transferbeleid valt inderdaad af en toe wel wat te zeggen, maar toch zie ik wel dat ze hierin al stappen hebben gemaakt t.o.v. andere jaren.

Maar zoals ik al zei, het is aan jou zelf om te bepalen hoe realistisch je het wilt spelen. Dat is ook weer het mooie aan zo'n spel en bijvoorbeeld FIFA, dat je met je club prestaties kan behalen in een aantal jaar, waarvan je weet dat dat in het echt niet zal gaan gebeuren. 

Waarom zou het spel voor jou leuker zijn als je op voorhand al weet dat je met Dordrecht nooit hoger kan komen dan de Eredivisie, ben daar wel benieuwd naar! :) 

Het is toch juist leuk om met een kleine club, door middel van 'goed beleid' uiteindelijk de CL te kunnen winnen. Zijn zat dingen die nergens opslaan. Bijv. de transfers van de AI in Nederland. Moet gewoon een goede combinatie zijn van realisme en fun. Te realistisch zou echt hartstikke frustrerend zijn dan kan je met heel veel clubs dus nooit de CL winnen of zelfs promoveren, dat zou pas gek zijn.. Voor mij is die combi nu juist wel aardig en wat het leuk maakt.

1 uur geleden zei DEPRAET:

* Je kan met Dordrecht in Champions League spelen na heel wat seizoenen.....in real-life gaat dit nooit gebeuren.

Net als dat Leicester nooit de Premier League zou kunnen winnen als je dit 10 jaar geleden had gezegd. Uiteindelijk kan alles alleen is het een kwestie van goed beleid en risico's nemen wat clubs in het echt niet snel zullen nemen.

* Vormer plots naar Ajax....zie ik nooit gebeuren

Transfers zijn altijd een lastige kwa AI al is het zeker de laatste jaren al een stap verbeterd.

* PEC Zwolle een derde plaats (AI FM ????)

ZIjn genoeg voorbeelden van clubs die een seizoen ver boven hun kunnen uitkomen. 

* Je leest vaak dat FM gebruikt wordt voor scouting in real-life. Realistisch ?

FM heeft een enorme groep mensen die hun research doen kwa spelers. Of die mensen allemaal de beste blik of gelijk hebben is altijd de vraag en waarom clubs FM niet enkel gebruiken maar om spelers op de radar te krijgen prima bruikbaar.

Is het niet net leuker bijvoorbeeld dat het maximale dat je uit FM kan halen bijvoorbeeld is:

* Club Brugge in tweede ronde Champions League en klaar

* Dordrecht na 3 seizoenen weer in Eredivisie en klaar of je moet naar andere club

* ......

Hoe staan jullie er in ?

Absoluut niet en vooral niet omdat dit soort clubs met goed beleid en een dosis geluk ook hoger kunnen komen. In FM is dit eenvoudiger gemaakt omdat je niet de financiele risico's meeneemt. Uiteindelijk blijft FM een spel maar er zijn ook in het echt genoeg voorbeelden van clubs die zich in rap tempo omhoog werken en prestaties leveren die iedereen jaren eerder onmogelijk hield.

FM mag van mij ook wat moeilijker zijn, nu is het zo dat het tactische gedeelte voor 90% doorweegt, ook al heb je slechte spelers met een goede tactiek win je veel. Met een hoge lijn en aanvallend te spelen domineer je je tegenstander meestal in FM, in het echt word dat 9/10 afgestraft als je met Fulham zo aanvallend tegen Liverpool zou spelen.

Maar successen boeken met kleine clubs is wel realistisch als je er vele seizoenen over doet met een goed beleid dus ik vind niet dat het onmogelijk moet zijn om met een kleine club successen te boeken na verloop van tijd.

En FM blijft een spel, het moet ook leuk blijven, het zou voor de meeste spelers te frustrerend worden als je op voorhand weet dat je als club geen stappen omhoog kan zetten. In het echt zijn er soms ook verrassende prestaties zoals een aantal jaren geleden leicester dat kampioen speelde.

Op 13-12-2020 om 11:22 zei DEPRAET:

Even een bedenking. Hoewel we met z'n allen fan zijn van FM en het uren spelen. Moeten we blij zijn met het realisme en de AI ?

Hoe staan jullie er in ?

Ik denk ook dat je jezelf zoveel beperkingen kan opleggen als je maar wil. Bijvoorbeeld geen tactiek downloaden of zwakke punten in de gameplay van FM uitbuiten om ervoor te zorgen dat je zo goed mogelijk presteert. Je kan de transfers uit handen geven, het aantrekken van trainers ook en je puur toeleggen op de tactiek en de training van een ploeg/speler. Dan zal het al een stukje moeilijker worden.

Ik denk alleen dat de meeste spelers gewoon hun (favoriete) club naar succes willen leiden. Qua transfers blijft er natuurlijk altijd wat giswerk. PSV haalde eerst ook spelers uit de subtop (Pröpper, Maher, Ramsselaar), vervolgens enkele Mexicanen en Zuid-Amerikanen en nu zitten ze ineens met veel Duitsers. Ook bij Ajax zag je ineens een switch naar meer ervaren spelers uit topcompetities.

• 3 months later...