Jump to content

[WIP] Ajax 2020/21 tactic FM21

Fantasy
 Share

Recommended Posts

Ik ben nu actief bezig met een recreatie van de tactiek van Louis van Gaal. Weliswaar zit ik aan het begin van seizoen 6, waardoor ik betere spelers heb, maar ik ben wel zeer tevreden hoe het werk. Ik won namelijk het WK voor clubteams door onder andere te winnen van PSG in de kwartfinale en Flamingo in de halve finale. Lazio  werd in de finale vrij makkelijk opzij gezet. Om te kijken hoe dit verder gaat heb ik een testsave met (opnieuw) Ajax opgestart en als het goed werkt kan ik het wellicht als download aanbieden. image.png.68467bfcee8dd542bdfd405336429fe6.png
image.png.5aed20bac1f49ae48b24bde1aa310ad8.png

• 1 month later...

En dan Tadic als raumdeuter. Heb je ooit een raumdeuter gezien die op momenten zo breed staat en zoveel assists geeft? Speelt gewoon als een klassieke vleugelspits. Voorzetjes vanaf het zijkantje en als de bal aan de andere kant is naar binnen knijpen en in de zestien komen.

"Een vleugelspits probeert zijn man buitenom te passeren en dient hiervoor zowel een goede techniek als veel snelheid in huis te hebben..."

Zo speelt Tadic dus absoluut niet. Dat is eerder Neres als hij op de linksbuiten positie staat.. Al vond ik hem gisteren echt waardeloos met alleen maar balletjes terug. 

Tadic speelt echt niet om de achterlijn te halen, maar om in de vrije-ruimte te duiken en zo voor de goal te komen of voorzetten te geven. Raumdeuter omschrijving:

" De Raumdeuter (letterlijk 'iemand die ruimte interpreteert' in het duits) is altijd op zoek naar vrije ruimte en is eigenlijk niet meer dan een afmaker die in eerste instantie wegblijft uit het centrum. Hij kiest positie op een 'onschuldige' plek buiten het centrum en wacht vervolgens op een kans om door de verdediging heen te breken voor een schot of voorzet"

Als er iemand altijd vrij staat op gevaarlijke posities is het Tadic wel. - Wanneer je Neres op rechts zet kan je hem een soortgelijke rol meegeven.

EDIT: een klassieke vleugelspits maakt ook niet de ruimte voor een Tagliafico om er overheen te komen.

Edited by Frietbakker_Thjeu

Je kan met spelersinstructies nog genoeg tweaken, hè. Maar wat ik al zei: hij begint vaak juist heel breed en kiest dan vaak voor een voorzet. Bereid ook vaak kansen voor (en komt dus ook tot veel assists). Dan kan je hem eigenlijk al nauwelijks meer een raumdeuter noemen, die loert puur op de kans en het krijgen van de bal. Zoals een Müller.

7 minuten geleden zei Socrates:

Je kan met spelersinstructies nog genoeg tweaken, hè. Maar wat ik al zei: hij begint vaak juist heel breed en kiest dan vaak voor een voorzet. Bereid ook vaak kansen voor (en komt dus ook tot veel assists). Dan kan je hem eigenlijk al nauwelijks meer een raumdeuter noemen, die loert puur op de kans en het krijgen van de bal. Zoals een Müller.

Maar dat is niet de rol van vleugelspits, althans niet zoals het bedoelt is in FM. Daar wordt echt een type Overmars mee bedoelt. op snelheid een man voorbij en dan de voorzet geven. Je kunt de Raumdeuter overigens gewoon de optie 'minder op doel schieten' meegeven.

Ik twijfel nog een beetje tussen Raumdeuter en Voorutigeschoven spelmaker, want die kun je inderdaad wel wat meer instructie wat betreft breedte meegeven

Edited by Frietbakker_Thjeu

Op 15-8-2021 om 18:53 zei Regis:

Het is patat geen friet. Mensen die friet nemen worden hier sowieso niet serieus genomen.

Eens!😂

Prima discussie verder over onze aanvoerder! Zelf zet ik hem in FM op 10 als Advanced Playmaker op Support. 

• 3 weeks later...