Jump to content

[WIP] Ajax 2020/21 tactic FM21

Fantasy
 Share

Recommended Posts

My 2 cents... Ga eens kijken naar de speelstijl van EtH qua achterliggende gedachten en hoe je dat in teaminstructies wil omzetten. De formatie en invulling tijdens de wedstrijd is namelijk variabel qua rollen en opstellingen, afhankelijk van de spelers die er geposteerd worden. Ik denk dat je drie veel gebruikte formaties kunt neerzetten, alledrie op basis van de ideeën van EtH. Op basis van het materiaal kun je die vervolgens tweaken.

image.png.8eaa1707fe29ebdc7143970dfaf07973.png

Dit heb ik nu als startpunt genomen. De LCV en MCL is qua naam nogal veel wisselend de laatste tijd, maar qua essentie gaan we van hieruit werken. Tenzij jullie zeggen 'ja maar hier klopt geen snars van', dan passen we het natuurlijk rustig aan ;c 

@Rogier. @Zeus @Nom de Guerre @RogerGarcia @Regis @Karlo @Nummerke10 @rich ruzzian @FlyD @JordiW.

Goed, de kop is er af. Met de vastgeroeste 4-2-3-1 zitten de eerste twee maanden er op en het gaat redelijk. Goed wil ik het nog niet noemen. In de Champions League werden we echt compleet overklast door Real Madrid. Hier creëerden we nauwelijks kansen en dat Haller per ongeluk een bal tegen z'n hoofd geschoten kreeg en daarmee scoorde mocht een godswonder genoemd worden. In eigen land ligt de uitdaging natuurlijk een stuk minder, maar na de eerste twee zeges kwam de klad er een beetje in. 

image.png.94f7d9b289d337ba3a10fb9a22cab52c.png

image.thumb.png.c54827ec380d4c34b660965a60bb2ea9.png

Ajax - Twente

Spoiler

image.thumb.png.3bd927f2be47720c2efa451e5b4fb5da.png

Vitesse - Ajax

Spoiler

image.thumb.png.c9886e573b2191f0ffab3931e6d36ad0.png

sc Heerenveen - Ajax

Spoiler

image.thumb.png.774c8f61461e9149c12743a003257d29.png

Ajax - Willem II

Spoiler

image.thumb.png.a834773153ba539731ee1f3e5e3c2357.png

FC Emmen - Ajax 

Spoiler

image.thumb.png.51e6e180499124032e1b76fb9d7ff83c.png

BMG - Ajax 

Spoiler

image.thumb.png.cf9a87c872d3da17f2a9326f7562ef02.png

AZ - Ajax

Spoiler

image.thumb.png.a21550523a336314f443230596354fe3.png

Tadic heeft tot dusver vanaf links 8 assists gegeven, Tagliafico slechts twee. Zijn bijdrage is dus nog redelijk beperkt. Op rechts weet Neres al vijf keer het net te vinden, maar Rensch moet zijn draai nog even vinden. Met een gemiddelde beoordeling van 6,74 doet 'ie het nog niet heel overtuigend. Haller doet het met 6 uit 9 best oké, maar mag toch nog wel wat meer scoren in mijn ogen.

Die rol in FM is heel agressief. Zo speelt Alvarez helemaal niet, die zorgt veel meer voor balans, dan dat hij op de bal jaagt. 

Ik weet zo ook niet of Tagliafico op deze manier wel veel aan de binnenkant verschijnt. Dat is toch meer zijn rol als Tadic op links speelt. 

Misschien meer een centrale middenvelder op support of verdedigen? Weet ook niet zeker of Ajax wel echt focust op het spel via de flanken, denk eerder zelfs dat het focust op het spel door het midden met spelers als Blind, Klaassen en Gravenberch.

Op 25-3-2021 om 11:56 zei Fantasy:

Tenzij jullie zeggen 'ja maar hier klopt geen snars van'

Hier klopt geen snars van ;c 

Nee geintje, de opzet is goed maar een aantal rollen/duties en instructies komen nog niet helemaal overeen met Ajax IRL en vooral ook welk gedrag we van een bepaalde speler verwachten.

Als we Alvarez en Martinez gaan opstellen in plaats van een Schuurs, die eigenlijk meer minuten heeft gemaakt tot nu toe dan wordt het wel lastig om Alvarez in te passen, want Blind en Martinez zijn natuurlijk allebei linkscentraal. Of we moeten Blind op het middenveld gaan zetten, waar dan eigenlijk geen plek is tenzij we Alvarez rechtscentraal gaan zetten.

Zelf denk ik dan meer aan een 433 dm wide, even snel een opzetje gemaakt

image.png.e8a91515b9928895ee6e40325300f329.png

of toch zoiets:

image.png.143c2620a1a1e0519a5a2aae3d3d89ef.png

Wat in de buurt komt van mijn recreatie van Ajax 2018/19 in de CL, met Frenkie in de Regista rol. Gravenberch kan ook prima als DLPsu trouwens, maar een Regista is aanvallend nog wat agressiever. 

Edited by Karlo

4714d1e67a7210adc8a9e3b5c5542d50.png

Voor mijn gevoel zou de "Tadic-in-de-spits"-variant er zou uit kunnen zien.

Verder veranderen rollen en formaties afhankelijk van de poppetjes die je er neerzet. Blind is een prima BPD, DLP/d of IWB/s, maar mist de dynamiek om bijvoorbeeld als CWB te spelen. Wanneer je op links met een IWB gaat spelen, kan dat op rechts niet meer en zul je ook de dynamiek van je middenveld moeten aanpassen. Puntje naar voren of naar achteren is alleen op papier interessant. Als je die DLP op support zet, staat hij naast je BBM op het moment dat de MLC doorschuift.

4 uur geleden zei Nom de Guerre:

4714d1e67a7210adc8a9e3b5c5542d50.png

Voor mijn gevoel zou de "Tadic-in-de-spits"-variant er zou uit kunnen zien.

Verder veranderen rollen en formaties afhankelijk van de poppetjes die je er neerzet. Blind is een prima BPD, DLP/d of IWB/s, maar mist de dynamiek om bijvoorbeeld als CWB te spelen. Wanneer je op links met een IWB gaat spelen, kan dat op rechts niet meer en zul je ook de dynamiek van je middenveld moeten aanpassen. Puntje naar voren of naar achteren is alleen op papier interessant. Als je die DLP op support zet, staat hij naast je BBM op het moment dat de MLC doorschuift.

En als je een strikerless variant bedenkt?👀

Vergeef me als ik nu iets ga benoemen wat misschien al eerder benoemd is, maar in mijn ogen is er nog een aspect waar EtH gebruikt van maakt en dat is het creëeren van ‘overloads’ op de flanken.

Ajax speelt voornamelijk met een rustige opbouw van achteruit en probeert het spel dan naar een van beide flanken te verplaatsen waar een overload gaat plaats vinden, om dan vervolgens door het rap opvoeren van het tempo en korte combinatiespel uit het niets als een mes door de verdediging te snijden of de bal naar de andere flank te verplaatsen waar de ruimte ligt. 

Deze overloads kunnen in deze versie van fm namelijk erg goed gerealiseerd worden nu met de verbeterde focus play instructies. Hier zou dan focus op spel vanaf linker- en rechterflank gebruikt kunnen worden. 
Idealiter zou een ‘nummer 10’ rol op de AMC positie de beste optie zijn om deze overloads te ondersteunen, maar zelf ben ik niet zo’n voorstander van een vrije rol omdat ik graag iedereen zie meeverdedigen. 
Daarom gebruik ik hiervoor de AM (a) rol voor deze positie omdat deze rol naast het diepte zoeken en het penetreren van de 16 meter ook nog voldoende beweging in de breedte laat zien om de overloads op de flanken te ondersteunen. 

De voorste 4 spelers geef ik daarnaast allen de ‘zwerven’ speler-instructie mee om zo de zeer dynamische bewegingen in de aanvallen te creëeren. 

Verder ben ik het zelf zeer eens met de SVD (o) en DYM/CM (o) rollen op het middenveld en de AVV (a) en NBV (a) rollen op de back posities. 
Vooral de NBV rol op de rechtsback positie, vaak ingevuld door Mazraoui of Rensch, vind ik vrij accuraat in de speelwijze van Ajax. Gemakkelijke en duidelijke voorbeelden hiervan zijn de doelpunten van Mazraoui tegen Bayern uit en Benfica thuis in het CL-seizoen 18/19, en de goal van Rensch kortgeleden nog tegen ADO.

Omdat ik zelf speel volgens het principe wat ik hier schetste, maak ik wel gebruik van de smallere breedte en de kortere passing. Wat tevens ook goed uitkomt voor het uitvoeren van de counterpressing bij balverlies.

Edited by Kevinho7

3 uur geleden zei Kevinho7:

Vergeef me als ik nu iets ga benoemen wat misschien al eerder benoemd is, maar in mijn ogen is er nog een aspect waar EtH gebruikt van maakt en dat is het creëeren van ‘overloads’ op de flanken.

Ajax speelt voornamelijk met een rustige opbouw van achteruit en probeert het spel dan naar een van beide flanken te verplaatsen waar een overload gaat plaats vinden, om dan vervolgens door het rap opvoeren van het tempo en korte combinatiespel uit het niets als een mes door de verdediging te snijden of de bal naar de andere flank te verplaatsen waar de ruimte ligt. 

Deze overloads kunnen in deze versie van fm namelijk erg goed gerealiseerd worden nu met de verbeterde focus play instructies. Hier zou dan focus op spel vanaf linker- en rechterflank gebruikt kunnen worden. 
Idealiter zou een ‘nummer 10’ rol op de AMC positie de beste optie zijn om deze overloads te ondersteunen, maar zelf ben ik niet zo’n voorstander van een vrije rol omdat ik graag iedereen zie meeverdedigen. 
Daarom gebruik ik hiervoor de AM (a) rol voor deze positie omdat deze rol naast het diepte zoeken en het penetreren van de 16 meter ook nog voldoende beweging in de breedte laat zien om de overloads op de flanken te ondersteunen. 

De voorste 4 spelers geef ik daarnaast allen de ‘zwerven’ speler-instructie mee om zo de zeer dynamische bewegingen in de aanvallen te creëeren. 

Verder ben ik het zelf zeer eens met de SVD (o) en DYM/CM (o) rollen op het middenveld en de AVV (a) en NBV (a) rollen op de back posities. 
Vooral de NBV rol op de rechtsback positie, vaak ingevuld door Mazraoui of Rensch, vind ik vrij accuraat in de speelwijze van Ajax. Gemakkelijke en duidelijke voorbeelden hiervan zijn de doelpunten van Mazraoui tegen Bayern uit en Benfica thuis in het CL-seizoen 18/19, en de goal van Rensch kortgeleden nog tegen ADO.

Omdat ik zelf speel volgens het principe wat ik hier schetste, maak ik wel gebruik van de smallere breedte en de kortere passing. Wat tevens ook goed uitkomt voor het uitvoeren van de counterpressing bij balverlies.

Mooie uitleg😃. Hoe zijn de uitslagen?

16 uur geleden zei JC14:

Mooie uitleg😃. Hoe zijn de uitslagen?

De uitslagen zijn tot nog toe prima met dominante overwinningen op Villarreal in de voorbereiding en Feyenoord in de competitie, maar de uitslagen zijn eigenlijk niet hetgeen waar ik het meest naar kijk momenteel, omdat ik nog in het proces zit om de bewegingen van de IWB - IF combo op de rechter flank zo te krijgen zoals je ze bij Ajax hedendaags veel ziet. 

Aangezien dit toch on topic is en ik wel met een vraag zit het volgende...

Bij Ajax zie je momenteel vooral voor komen dat de rechter vleugelspits begint vanaf een wijde positie op het veld en de rechtsback wat meer naar binnen staat. Vandaar de IWB-IF combo wat ik wil hanteren op de rechter flank. Maar er zit veel dynamiek in de looplijnen van deze spelers irl. 
Zo is te zien dat de vleugelspits vanuit de wijde positie tegen de zijlijn aan naar binnen kruist en op dat moment komt de IWB toch met een overlapping op de flank. 
Dit probeer ik nu te creëeren met een aanvallende IWB rol en de ondersteundende IF op rechts de instructie veld breed houden mee te geven.

Bij vlagen is deze dynamiek nu terug te vinden in het spel en is duidelijk merkbaar dat de IWB de ruimte in de half spaces benut als de IF wijder staat op rechts, maar zo nu en dan ook daadwerkelijk buitenom gaat zodra de IF naar binnen trekt ook al staat dit niet weergegeven in de omschrijving van de IWB rol. 

Het probleem is echter dat er nogal eens een gat kan komen te liggen in verdedigend opzicht.

Aangezien @Nom de Guerre bekend is met deze rollen zoals ik eerder las in deze thread, zou ik mijn vraag ook graag aan jou willen richten: Zouden deze gaten liggen aan de (hardcoded) instructies voor deze rollen of aan de kwaliteiten van de desbetreffende spelers in deze rol Mazraoui/Rensch omdat dit van nature aanvallende wingbacks zijn?

Het zal een combinatie van factoren zijn. Mazraoui is sowieso verdedigend kwetsbaar in dat opzicht, terwijl Rensch nog lang niet aan z'n top zit. Daarnaast is de rest van de ploeg ook van belang. Als je aan de kant van die IWB ook een aanvallend ingestelde middenvelder hebt staan qua rol en naam, heb je kans dat de IWB tegen een overmacht aan tegenstanders moet opboksen en dan heeft hij een probleem. Als de centrumverdediger achter die zone ook nog eens niet de snelste is, dan is rugdekking ook een probleem. 

Hoe ziet je formatie er precies uit?

@Nom de Guerre

Dit is de tactiek die ik voor het overgrote deel gebruik als uitgangspunt. Tegen de laagvliegers start ik vaker met een positieve mentaliteit en veranderd de rol van Klaassen naar een Dynamische Middenvelder.
Misschien kun je hier al iets meer uit afleiden.
Met de huidige verdeling van rollen probeerde ik Ajax na te bootsen met de dynamische bewegingen op de rechterflank. Mazraoui trekt vaak naar binnen toe omdat de rechter hangende vleugelspits vaak van dicht tegen de zijlaan aan begint. Trekt deze dan naar binnen toe dan zie je toch dat de back er vaak alsnog buitenom overheen komt waardoor er in het centrum weer ruimte ontstaat voor een ploeggenoot om in de bal te komen alsmede de optie voor de vleugelspits om de bal buitenom mee te geven.
Deze bewegingen zie ik nu redelijk terugkomen in het spel door mijn IF op rechts de instructie Veld breed houden mee te geven.
Als ik dit niet doe en de IF combineer met een WB of CWB (zonder PI's voor de IF), dan lijkt het toch wat voorspelbaarder te zijn omdat de vleugelspits dan al vaak naar binnen toe staat en de back er altijd buitenom langs gaat.

@FlyD Oke! Ja dat zou misschien inderdaad al een verschil kunnen maken.

ajax tactiek.jpg

Edited by Kevinho7

1 uur geleden zei Kevinho7:

Mazraoui trekt vaak naar binnen toe omdat de rechter hangende vleugelspits vaak van dicht tegen de zijlaan aan begint. Trekt deze dan naar binnen toe dan zie je toch dat de back er vaak alsnog buitenom overheen komt waardoor er in het centrum weer ruimte ontstaat voor een ploeggenoot om in de bal te komen alsmede de optie voor de vleugelspits om de bal buitenom mee te geven.

Wat je zou kunnen proberen om dit gedrag te triggeren is underlap right aan zetten. Dit zorgt ervoor dat de AMR van nature ook wat meer op de flank blijft en wacht op komende spelers, zoals de DR en MRC. 

Of overwegen om de AMR een winger op support maken, zodat je een soort hybride rechtsbuiten krijgt, want Neres en Antony hebben beide de trait 'cuts inside from the right wing' dus zullen ze alsnog veel naar binnen komen.