Jump to content

[WIP] Ajax 2020/21 tactic FM21

Recommended Posts

Hm, daar ben ik het dan niet zo mee eens. Ik vind Tadic toch een vrij klassieke linksvoor. Zoekt vaak de voorzet met zijn linker en sluit vaak randje zestien aan of komt zelfs in de zestien. Ik vind hem dan meer een vleugelspits. Traoré in de spits leunt vooral op zijn fysiek en komt minder vaak het middenveld in. Complete spits op ondersteunen zou dan geschikter zijn bijvoorbeeld. 

• 3 weeks later...
  • Replies 99
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Goed, een seizoentje gesimuleerd dus. Lekker vakantiedagen opnemen en instant result knallen, maar het ging redelijk in het begin tot meer dan aardig op het eind. Helemaal overtuigd ben ik dan ook nog

Misschien ga ik een beetje te diep op deze game in aangezien ik in totaal 94 uur heb gespendeerd aan het eerste volledige seizoen, maar de resultaten blijken dus wel heel aardig te zijn geworden

Om eerlijk te zijn heb ik door het seizoen heen verschillende versies van de tactiek gebruikt op basis van de tegenstander.   Tijdens thuis en uitwedstrijden tegen de zwakkere broeders uit d

Posted Images

Goed, een seizoentje gesimuleerd dus. Lekker vakantiedagen opnemen en instant result knallen, maar het ging redelijk in het begin tot meer dan aardig op het eind. Helemaal overtuigd ben ik dan ook nog niet, er valt nog genoeg te optimaliseren en verbeteren in mijn ogen. Om écht de diepte in te gaan moet je natuurlijk ook niet spatiebalk rammen en instant result gebruiken, maar puur om een eerste indicatie te krijgen over of het werkt is prima zo. 

image.png.d278e4bfe375a47855a78abb60f56d87.png

Mentaliteit wel afgewisseld tussen 'positief' en 'aanvallen' tussendoor, beetje afhankelijk van het niveau van de tegenstander ook. Aanvallend is misschien niet helemaal zoals ETH ziet/doet/wil, maar werkt soms in mijn ogen wel beter.

image.png.be69a69d5db093ee0250c9d0f7a09168.png

Het begin was alleraardigst. Tegen Liverpool echt geen schijn van kans tegen Mané & co. en tegen Olympique Marseille (uit) echt een bizar onnodige nederlaag. Een paar dagen tegen later namen we het op tegen Donyell Malen, die praktisch eigenhandig het ons onmogelijk maakte :cab: Wat een fraude is die gast, niet te doen..

image.png.a01391963e083d19868280cf6cc8aa4b.png

Op Europees gebied weer niets in te brengen tegen Liverpool. Wel geplaatst voor de K.O-fase, mede dankzij de uithaal tegen At.Madrid. De loting koppelt ons aan Manchester City... We treffen het ook niet met de lotingen, allemachtig. In de beker door na strafschoppen tegen Feyenoord en de maand januari afgesloten met een klapper tegen Vitesse die daarna - terecht - hun trainer op straat zetten.

image.png.cbf0d06c09a7780516a8b7da2262b38b.png

City, makkie :mmm: Nu op naar Atalanta, die Chelsea versloegen. In eigen land raken we meer en meer op schot en Traoré begint steeds beter zijn draai te vinden. Na 32 (3) duels staat 'ie al op 24 goals. Neres (AMR) volgt met 19 en Tadic (AML) doet het met 13 treffers (én 23 (!) assists) ook niet onaardig. 

image.png.d81879e694149a9e52c743a02d346681.png

Uiteindelijk bleek Real Madrid een maatje te sterk. Atalanta konden we nog hebben, maar twee nipte nederlagen tegen de Spanjaarden konden niet worden voorkomen. In eigen land konden we her en der wat spelers rust geven om ons zo goed mogelijk voor te bereiden op de Europese wedstrijden. Helaas mocht het niet baten, maar een halve finale CL lijkt me niet verkeerd :shine:

image.png.475be7400f9c07050b5b5da0b1ddcd15.png

Redelijk onbedreigd kampioen gespeeld. AZ volgt op twaalf punten achterstand en ook PSV en Feyenoord grijpen mis.

image.png.c56efed6160b0e93b22b2dc433e6d86f.png

En dan nog wat statistiekjes voor de liefhebber. Tadic als AML veruit de speler van het jaar, al deden Neres het als AMR en Traoré het als afmaker ook zeker niet slecht. Vanaf '10' was Kudus een heerser op het middenveld en in de spelverdeling wel. Mazraoui (10 assists) en Tagliafico (7 assists) droegen ook zeker hun steentje bij en vanaf het middenveld stonden Gravenberch en Klaassen als een baas te voetballen. Degelijke achterhoede, aanvallende backs, stabiele centrale middenvelders en enorm productieve voorhoedespelers. Experiment geslaagd in mijn ogen (y) 

@Jordy05 @Zeus @Regis @Thierryvane @FlyD @Thymen

Edited by Fantasy
  • 2 weeks later...

Leuk om te lezen! Ben zelf nu ook een seizoen onderweg. In NL 10 punten los kampioen, Uitgeschakeld in de laatste wedstrijd in de CHL (ultiem Valencia scenario) en uiteindelijk halve finale Europa League gehaald en door AC Milan uitgeschakeld. 

20 minuten geleden zei Nummerke10:

Lijkt me dat Haller dan een complete spits met rol aanvallen is?

Complete spits is wel een rol die veel vraagt van een speler.. denk zelf dat bijvoorbeeld een Diepe spits (Advanced Forward) meer in de buurt komt. 

AFat
                     (Haller)

APsu            AMat          IWsu
  (Tadic)      (Promes)     (Antony)

DLPsu            BBM
    (Gravenberch)  (Klaassen)

Heb het al eerder gezegd, maar Tadic vult het op links gewoon echt in als een redelijk klassieke vleugelspits tegenwoordig. De spits van Ajax is ook nooit slechts een afmaker.

Hoe Ajax Haller gebruikte in die wedstrijd tegen Twente was overigens gewoon als een ordinaire TM. Of zich dat nog gaat ontwikkelen naar een CS moeten we nog zien.

Ik denk ook wel dat een TM/CS meer in de buurt komt. Soms komt 'ie terugzakken naar het middenveld, maar ook veelvuldig gewoon ordinair als aanspeelpunt/targetman. De rol van Tadic blijft een lastige, die zal vooral aanvullend zijn t.o.v. de rest van de voorhoede om alles een beetje in balans te houden. Een soort naar binnenkomende vleugelaanvaller, maar zoiets past weer lastig bij de andere rollen in mijn ogen.

Ik zou zeggen: BBM, CM (O) en SS.

Werkt zelfs in FM niet, denk ik (hoop ik).

Al kan je op de vorige pagina zien dat Gravenberch, Alvarez en Promes ook gewoon kon. Wel met andere rollen.

Op basis van wat Ajax na de winter doet kunnen er ook wel wat instellingen veranderd worden. Flanken zoeken en ballen de 16 in pompen. Heel veel meer doen we niet

1 uur geleden zei Regis:

Op basis van wat Ajax na de winter doet kunnen er ook wel wat instellingen veranderd worden. Flanken zoeken en ballen de 16 in pompen. Heel veel meer doen we niet

In dat geval, lower tempo, shorter passing, move through the centre en op beide flanken een speler opstellen die naar binnen knijpt, terwijl je op 10 iemand zet die niet het spel kan maken, maar vooral rent.

4 uur geleden zei Zeus:

Ik zou zeggen: BBM, CM (O) en SS.

Werkt zelfs in FM niet, denk ik (hoop ik).

Al kan je op de vorige pagina zien dat Gravenberch, Alvarez en Promes ook gewoon kon. Wel met andere rollen.

Nou, eerder Centrale middenvelder (O), Mezzala (A) en Schaduwspits (A)

• JordiW. changed the title to [WIP] Ajax 2020/21 tactic FM21

Oké mannen, tijd voor een update. Haller doet zo nu en dan mee, zo nu en dan niet. Maar laten we een tactiek gaan nabootsen met Haller in de spits, Tadic op links en Neres/Antony op rechts. Ik heb de laatste tijd niet heel veel Ajax gekeken, maar zal hier weer eens induiken om dit in FM na te gaan bootsen en te zien of dat dan goed werkt ook. 

Tijd voor wat nieuwe input dus ook :D @Rogier. @Zeus @Nom de Guerre @RogerGarcia @Regis @Karlo @Nummerke10 Wat is de meest gebruikte opstelling. Hoe verhoudt het middenveld zich tot de aanvallers. In welke rol komt eenieder het best tot zijn recht en welke rol in FM komt daar het best bij in de buurt. Dat soort zaken (y) 

Om @Zeus voor te zijn: is er een rol 'lantaarnpaal' in FM voor Haller? :D

Het middenveld is sterk afhankelijk van de samenstelling. Als ze met Alvarez spelen zou ik zeggen dat hij een BVM (v) is, Gravenberch als zwervende spelmaker en Klaasen dan een gewone AMC (O)?

Vanuit halfspaces gekeken is volgens mij het idee dat de AMR het veld breed houdt en de VR zoals @rich ruzzian zegt een IWB is. Volgens mij is aan de andere kant wat meer een wisselwerking, waarbij Tadic vaker naar binnen trekt en Tagliafico profiteert van de ruimte. Volgens mij valt Ajax sowieso wel vrij smal aan, moet toch allemaal in de 16 gebeuren natuurlijk.

Op het middenveld is het tegenwoordig vaak inderdaad Alvarez als bwm met naast hem Gravenberch en Klaassen als nummer 10 die naast de spits opduikt. Een spelmaker kan je hem niet noemen maar hij speelt goed tussen de linies. De rol van Gravenberch durf ik niet goed te omschrijven, misschien heeft @FlyD daarin wel gelijk.