Jump to content

[WIP] Ajax 2020/21 tactic FM21

Fantasy
 Share

Recommended Posts

WIP, Work In Progress dus. Wat ik wil doen is de tactiek van Ajax namaken. Samen met jullie. Dus hierbij allereerst mijn vraag, welke speelwijzes en kenmerkende aspecten van een tactiek moeten hier hoe dan ook in terugkomen. 

image.png.b59233edb7f6cfcf5e6617a0ffb26a84.png

Qua formatie lijkt dit mij het meest in de buurt komen, maar laten we er samen wat moois van maken :D Dus, schiet gerust met input en dan maken we er met z'n allen iets van! We beginnen met bovenstaande onbeschreven blad en dan zien we wel waar het schip strandt. 

@Rossi @Zeus @Rossini' @cimbomcu @E2E @Rogier. @Regis

Edited by Fantasy

Haha tof idee. Misschien leuk om hier een soort 'serie' van te maken in het FM deel en het met meerdere clubs te gaan doen, als het een succes is natuurlijk.

Vind persoonlijk dat Ajax niet echt met een valse spits speelt. De rol van Traore, Tadic of wie dan ook. Spits dient ook erg als aanspeelpunt. Zou daarom zelf al kiezen voor een DLF in FM.  Komt alsnog veel in de bal, waarmee hij ruimtes maakt voor de vleugelflitsers en de middenvelders.  Die Nederlandse rollen is wel even wennen moet ik zeggen :D 

Qua formatie is het inderdaad wel goed.

Mentaliteit is een positieve mentaliteit het meest geschikt. Ten Hag kiest toch wel voor meer controle en zekerheid over het algemeen.

Zojuist zei Regis:

Haha tof idee. Misschien leuk om hier een soort 'serie' van te maken in het FM deel en het met meerdere clubs te gaan doen, als het een succes is natuurlijk.

Dat is ook zeker het idee :D 

Zojuist zei Regis:

Vind persoonlijk dat Ajax niet echt met een valse spits speelt. De rol van Traore, Tadic of wie dan ook. Spits dient ook erg als aanspeelpunt. Zou daarom zelf al kiezen voor een DLF in FM.  Komt alsnog veel in de bal, waarmee hij ruimtes maakt voor de vleugelflitsers en de middenvelders.  Die Nederlandse rollen is wel even wennen moet ik zeggen :D 

Qua formatie is het inderdaad wel goed.

Mentaliteit is een positieve mentaliteit het meest geschikt. Ten Hag kiest toch wel voor meer controle en zekerheid over het algemeen.

Dat is dan meer een Diepe spits in het Nederlands dunkt me. In de punt van de voorhoede als spil van elke aanval fungeren. Mentaliteit denk ik inderdaad ook dat positief het beste aansluit, aanvallend is te aanvallend voor ETH.

Heb even gekeken of ik mijn Ajax beta tactiek nog had en die stond er nog. Dit was toen iig het resultaat. Nou is dit niet helemaal Ten Hag's 4231, want de backs denderen er wel wat meer overheen en de buitenspelers spelen ook niet helemaal als IW's maar verder kwam die aardig in de buurt al zeg ik het zelf :P   

Schermafbeelding 2020-12-10 om 13.01.21.png

Het is maar net hoe je speelt. Zeker dit seizoen maakt het heel veel uit wie waar speelt. Tadic of Traoré in de spits. Labyad of Ekkelenkamp / Klaassen op tien. Tadic of Promes op links. Alvarez op het middenveld of niet. Martinez of Blind LCV.

Dat lijkt me als eerst belangrijk om vast te stellen. Van wat voor soort bezetting ga je uit?

1 minuut geleden zei Zeus:

Het is maar net hoe je speelt. Zeker dit seizoen maakt het heel veel uit wie waar speelt. Tadic of Traoré in de spits. Labyad of Ekkelenkamp / Klaassen op tien. Tadic of Promes op links. Alvarez op het middenveld of niet. Martinez of Blind LCV.

Dat lijkt me als eerst belangrijk om vast te stellen. Van wat voor soort bezetting ga je uit?

Tadic in de spits, Neres en Antony op de flank. Kudus als 10, Gravenberch en Klaassen daarachter, Blind en Schuurs centraal, Mazraoui en Nico als de backs. 

Speciaal voor Cim ook nog in het Nederlands.

Schermafbeelding 2020-12-10 om 13.19.31.png

De tien heeft bij Ten Hag altijd wel enige diepgang. Ook Kudus had dat. Dus VSM (O) vind ik dan niet geschikt. Is ook vaak niet echt een spelmaker, die staat er vaak achter.

Klaassen lijkt me als DYM ook iets te dynamisch. Misschien eerder CM (O/Auto)? Of is dat de Nederlandse variant.

Op de vleugels is er vaak één met diepgang en één die wat vaker in de bal komt. Ik zou dan Antony op rechts een andere rol geven. 

Schuurs ook als VBV of misschien alleen Blind? Je kan ook nog instellen dat Schuurs doordekt en Blind rukdekking geeft. 

Verder heeft Tagliafico ook een andere rol tov Mazraoui. Tagliafico dendert er vaker diagonaal over heen, waar Mazraoui vaker naar binnen knijpt. Wat meer klassieke wingback vs moderne spelmakerback.

Tadic als HS lijkt me wel logisch. Eigenlijk vult hij het in als een valse targetman. Rug naar de goal, aanspeelbaar, maar zakt soms ook terug en trekt gaten. Net geen valse spits, net geen targetman. 

13 minuten geleden zei Zeus:

De tien heeft bij Ten Hag altijd wel enige diepgang. Ook Kudus had dat. Dus VSM (O) vind ik dan niet geschikt. Is ook vaak niet echt een spelmaker, die staat er vaak achter.

Klaassen lijkt me als DYM ook iets te dynamisch. Misschien eerder CM (O/Auto)? Of is dat de Nederlandse variant.

Op de vleugels is er vaak één met diepgang en één die wat vaker in de bal komt. Ik zou dan Antony op rechts een andere rol geven. 

Schuurs ook als VBV of misschien alleen Blind? Je kan ook nog instellen dat Schuurs doordekt en Blind rukdekking geeft. 

Verder heeft Tagliafico ook een andere rol tov Mazraoui. Tagliafico dendert er vaker diagonaal over heen, waar Mazraoui vaker naar binnen knijpt. Wat meer klassieke wingback vs moderne spelmakerback.

Tadic als HS lijkt me wel logisch. Eigenlijk vult hij het in als een valse targetman. Rug naar de goal, aanspeelbaar, maar zakt soms ook terug en trekt gaten. Net geen valse spits, net geen targetman. 

Met je eens hoor. Ik had met het maken van dit ook niet het idee, om Ten Hag zijn tactiek na te bootsen. Je zou eventueel ook individuele instructies bij een aantal kunnen gebruiken om het bij het individu wat meer kloppend te kunnen maken. Anders zou Nico eventueel als complete wingback kunnen gebruiken of Mazraoui juist als inverted wingback. -sorry blijf moeite hebben met die Nederlandse spelersrollen;c

Zo had ik ze nu ook ingesteld inderdaad @Regis. Nico als Complete Aanvallende Vleuvelverdediger (A) en Mazraoui als Naar Binnenkomende Vleuvelverdediger (A). Dan de twee CV's als voetballende verdedigers (V), daarvoor een Spelmaker voor de Defensie (O) en CM (O). De 'tien' heb ik een Aanvallende Middenvelder (A), op links een Vooruitgeschoven Spelmaker en op rechts een Naar Binnenkomende Vleugelaanvaller. In de spits dan de Hangende Spits zoals @Zeus al voorstelde. 

Het is inderdaad ook wel goed om nog met individuele spelersinstructies aan de slag te gaan en teaminstructies etc.

image.png.824e52637e450c144f2035ce9286a14b.png

Links over elkaar heen gaan, rechts naar binnen snijden en geduld opbrengen. Direct passen, iets hoger tempo, verdediging opzoeken en gedisciplineerd spelen imo. Breedte van de aanvallen redelijk breed dunkt me.

image.png.c287674f06cb5d3cf6d81e56b89bace5.png

Counterpressie ja/nee. Ik neig naar ja. Wanneer de doelman in bbz is, vertraag het spel. Zelden zo'n slome gezien als Onana :D Wel standaard (kort) afspelen aan de centrale verdedigers over het algemeen, tenzij het echt niet anders kan.

image.png.11328a4c799cc1d298629e9309e51370.png

De defensieve lijn wil ik (veel) hoger zetten, aanvallend ben ik er nog niet helemaal over uit. Hoeveelheid druk zetten wel 'iets hoger' en de buitenspelval wel gebruiken.

In balbezit: redelijk breed is wel prima om aan te houden, meer dieptepasses, voetballend uitverdedigen, focus op spel door het midden, standaard passing, iets hoger tempo, geduld opbrengen. Lijken mij genoeg instellingen.

In omschakeling: Counterpressie, counter, afspelen aan centrale verdedigers, kort afspelen.

zonder balbezit:  Hoge defensieve en hoge interventielijn -anders is het echt to much, zeker dit jaar in FM- , iets hogere druk inderdaad, kort afspelen voorkomen, buitenspelval aan en tegenstander naar zijkanten dwingen

Daar zou ik ongeveer op uitkomen met het vertalen van Ten Hag zijn ideeën naar FM ten minste.

• Fantasy changed the title to [WIP] Ajax 2020/2021 tactic FM21

Denk wel dat we op rechts een behoorlijk gat laten vallen trouwens met 2 spelers die redelijk naar binnen toe spelen.  Misschien nog even nadenken over een andere rol; carrilero, misschien? Speelt wat breder en beweegt veel tussen de linies. Weet niet wat andere daar over denken?

Persoonlijke instructies op de lcm dacht ik aan meer druk zetten en meer directe passes. Zal over andere nog eens even gaan brainstormen hehe

Misschien ook leuk om wat andere FM tactieken goeroes hier te taggen. @Nom de Guerre @r4vje @FlyD @Karlo

Mazraoui is in mijn ogen een vleugelverdediger(a), dan wel een aanvallende vleugelverdediger(O).

Het klopt inderdaad dat als de vleugelspits breed staat hij binnendoor, maar staat deze naar binnen( half spaces) dan gaat hij buitenom.

Mogelijk dus de rol van de back aanpassen en de team instructie rechts binnendoor snijden aanzetten?

Die 2 spelers die naar binnentrekken aan de rechterkant lijkt me de correcte instelling. Ik zag dat @Nom de Guerre dat gebruikte in zijn tactiek met Ajax en blijkbaar begrijpen de spelers dat ze buitenom moeten gaan als de ander naar binnen trekt. Dat lijkt me zeker overeen te komen met de realiteit bij Ajax.

De spitspositie wordt de laatste tijd vooral ingevuld door Traoré en dan lijkt me HS-A de meest correcte instelling. Als het Tadic is dan zou ik gaan voor HS-O. 

Voor de AMC lijkt Labyad me een AM - A. Kudus was meer een VSM - O of A.

De rol van Klaassen vind ik het moeilijkste te vertalen naar FM. Ik zou eventueel overwegen om hem een linie naar achteren te zetten en dan als VOL - O?

Gravenberch speelt de meeste wedstrijden inderdaad als SVD - O en soms als ZS - O.

Bij de teaminstructies zou ik 'gedisciplineerd spelen' verwijderen, net als 'verdediging opzoeken', 'focus op spelen door het midden' en 'rek soms tijd' (dit zou een persoonlijke instelling moeten zijn bij Onana :D ).

Verder zou ik het drukzetten iets 'urgenter' zetten.

(Hopelijk kloppen de namen van de spelersrollen, want speel zelf meestal in het Engels).

Heb even een middenweg proberen te vinden tussen jullie opvatting en de mijne (FM20 Touch, dus helaas geen recente database, maar toch). 

Met Van de Beek in de Klaassen-rol en Ziyech in de Antony-rol. 

1951478000_FootballManager2020Touch10-12-202016_31_36.thumb.png.a018bdc5e66e18d8d54b4a16ef8d45b1.png

In de JC-schaal tegen PSV in elk geval een positief resultaat.

1177350195_FootballManager2020Touch10-12-202016_28_04.thumb.png.d4e728cc778e74ad2b00408ace4c8c4a.png

Vaak de bal bij Blind en vervolgens midden-rechts voor creativiteit van voorheen Ziyech en nu Mazraoui + Antony. Op links zie je veel diepgang (Promes/Neres en Tagliafico). Verder veel centraal spel met de twee middenvelders en Tadic als hangende spits.

95714480_FootballManager2020Touch10-12-202016_31_25.thumb.png.a391b9ae2fb79098002133b811ad8b55.png

De tactiek zou pas écht Ten Hag-eigen zijn én werken met, uiteraard, een volkomen idiote opstelling als deze. Labyad als hangende spits, Promes op tien en Alvarez als controleur.

opstvites.png.35d6c6a80f534dd98cacb12f6c1106a6.png

En jahoor, het werkte.

1129620873_FootballManager2020Touch10-12-202016_42_33.thumb.png.8e16ca027e331faf916485a418166a62.png

Leuk idee (y)

1 uur geleden zei Fantasy:

image.png.4b2b633cc1bcf0d8f790287c4980a5c7.png

Zo staat 'ie nu (y) 

Merk dat ik inmiddels volledig gewend ben aan de Engelse termen, moet hier erg bij nadenken ;c

Een IWBat + IWat aan de rechterkant gaat niet heel lekker werken, denk ik. Zou prima zijn om Mazrazoui een WBsu te maken. 

Wie zou je als AP gebruiken op AML? Tadic? Zou wellicht wel de rol zijn die het beste bij hem past, maar ik ben bang dat dit gaat conflicteren met de DLP op MLC, omdat het beide 'ballmagnets' zijn en dus steeds in de bal zullen komen. Wellicht is IFsu of Wsu voldoende. 

Zou van de DLPsu een DLPde maken om zekerheid in te bouwen voor de aanvallende linksback.

10 minuten geleden zei FlyD:

Bij de teaminstructies zou ik 'gedisciplineerd spelen' verwijderen, net als 'verdediging opzoeken', 'focus op spelen door het midden' en 'rek soms tijd' (dit zou een persoonlijke instelling moeten zijn bij Onana :D ).

Verder zou ik het drukzetten iets 'urgenter' zetten.

Eens met het verwijderen van deze teaminstructies, op focus op spelen door het midden na. Vooral omdat je Blind en Gravenberch snel en vroeg aan de bal hebben die dan snel het spel kunnen gaan verplaatsen.

9 minuten geleden zei Zeus:

De tactiek zou pas écht Ten Hag-eigen zijn én werken met, uiteraard, een volkomen idiote opstelling als deze. Labyad als hangende spits, Promes op tien en Alvarez als controleur.

En jahoor, het werkte.

Het zou pas echt een werkende Ten Hag tactiek zijn als je tactisch overklast wordt door middelmatige types als Ron Jans!

8 minuten geleden zei Regis:

Eens met het verwijderen van deze teaminstructies, op focus op spelen door het midden na. Vooral omdat je Blind en Gravenberch snel en vroeg aan de bal hebben die dan snel het spel kunnen gaan verplaatsen.

Volgens mij worden die sowieso wel aangespeeld omdat Gravenberch als SVD staat en bij omschakeling 'afspelen aan CV' staat ingesteld. Ik ben bang dat het spel met 'focus op spelen door het midden' teveel via de AMC en Spits zal gaan, terwijl IRL ook veel over de flanken verloopt.

Heel interessant om te lezen heren (y)

Ajax heb ik zelf dit seizoen nog niet echt aan het werk gezien, dus voor mij moeilijk om concreet op in te gaan. Laatste tactiek lijkt me goed te zitten, alleen de rol van Neres zou ik anders doen. Ook de spits (misschien complete spits (A)?) en de AM (VSM(A)?).

Half seizoentje met Hajduk gedaan. Niet met de beste spelers dus ook natuurlijk, maar het was best aardig wat we lieten zien. Met name achterin wel heel stabiel, al ben ik benieuwd hoe het zich gaat verhouden tegen sterkere tegenstanders. Ga 'm ook met Knokke in m'n novelle verder testen en tweaken.

Citaat

image.png.6bf43d242929a885aa751d02426aeac9.png

image.png.3cbb6910f23de3535c1c506f03aecb50.png

image.png.d6e6326692267e51333c504b874fe4cf.png

image.png.238ad5c39b7c8465a302bff60bf6438b.png

• JordiW. changed the title to [WIP] Ajax 2020/21 tactic FM21