Spring naar bijdragen

Aanbevolen reacties

Geplaatst

4-3-3 Rossini'

Een nieuwe FM, dus weer tijd voor nieuwe tactieken. Bij deze bijt ik de spits af voor FM21:

De achterliggende gedachte van de tactiek is vooral domineren. We vertrekken vanuit de filosofie 'als je de bal hebt, kan de tegenstander niet scoren'. Het hele idee achter deze tactiek is dus dat er zorgvuldig met de bal omgegaan moet worden in balbezit, en wanneer er toch balverlies wordt geleden deze weer zo snel mogelijk heroverd wordt. In balbezit mogen de spelers expressief spelen, maar moeten ze vooral een hoog tempo hanteren en proberen de bal in de ruimtes te leggen. Daarnaast kiezen we voor een verzorgde opbouw met voetbal van achteruit.

Bij balverlies proberen we met het elftal meteen te pressen , en dit ook hoog op het veld. Hierdoor moeten we weinig afstand overbruggen naar het doel van de tegenstander, wanneer we weer in balbezit komen. 

image.thumb.png.20ba53f133e57ce8e48a131a0f9fdd46.png

De twee backs hun voornaamste taak is om het het elftal te ondersteunen. Overlappen zullen ze weinig tot nooit doen, maar ze komen wel mee hoog op de helft van de tegenstander staan. Op het middenveld is er gekozen voor een balveroverende middenvelder op support, die de meer verdedigende taken op zich neemt. Echter ben ik fan om hier ook iemand met voetballend vermogen te plaatsen om de opbouw te verzorgen. Centraal op het middenveld vind je verder nog een box-to-box en een aanvallende playmaker die het spel zal verdelen en voor infiltraties zorgt. Dit is het kloppende hart van het elftal, dus je doet er goed aan om ervoor te zorgen dat deze spelers over genoeg kwaliteiten beschikken.

De twee buitenspelers zijn een hangende vleugelspits en een klassieke winger. Dit biedt deze spelers de kans om naar binnen te trekken en eventueel van afstand te schieten. De meest centrale aanvaller is een hangende spits. Hij moet inzakken waar nodig, om zo ruimte voor zichzelf te creëren of juist om ruimte te creëren voor zijn collega's voorin door de centrale verdedigers uit positie te trekken. Verder is hij een belangrijk aanspeelpunt wanneer de ploeg moet opschuiven. Ook zorgt hij voor de nodige diepgang waar nodig.

Resultaten (2021-2022)

image.thumb.png.ae7fec4fd78249591f29f82c86951400.png

Verder schopten we het ook tot de halve finale van de Europa League, waar we helaas het onderspit moesten delven tegen Arsenal.

Link naar tactiek

Geplaatst

Leuke tactiek, wel bijna gemiddeld een doelpunt tegen per wedstrijd. Heb je hem ook al getest met een kleiner team?

Geplaatst

Eerste maanden oefenduels, conference league en eredivisie met ADO t/m oktober

Begin was wennen, scherpte ontbrak nog.

Twente was daar een voorbeeld van, de bal wilde er niet in dus kregen we de deksel op ons neus.

Europees alles met een  B-elftal gespeeld vol jongelingen en reserves, behalve Rijeka uit.

PSV en RKC speelden we heel slecht en verdiend puntverlies.

7e8e767da66bb8ede9ea4a2483a2f6c1.png

5d4d320ef1fddbe4bf4ea5cda15d7bb7.png

bewerkt door Rossi

Geplaatst
  • Auteur
Op 8-12-2020 om 07:17 zei r4vje:

Leuke tactiek, wel bijna gemiddeld een doelpunt tegen per wedstrijd. Heb je hem ook al getest met een kleiner team?

Nog niet de kans gehad om veel te testen. Echter merk ik wel dat de mensen die er mee spelen, boven de verwachtingen eindigen.

Geplaatst
  • Auteur
6 uur geleden zei Thierryvane:

Hoe doet Mário het bij jou als '10'? Ik krijg mijn aanvallende CM maar niet aan de praat...

Jammer genoeg is dit ook mijn minst presterende positie. Ben zelf ook bezig met een 3-5-2 met een SS, en daar presteert die veel beter.

Hij is wel belangrijk in de opbouw, maar finale passes of doelpunten zijn gering. Deze komen voornamelijk van de voorste 3.

Geplaatst
  • Auteur
37 minuten geleden zei Rossi:

Eerste maanden oefenduels, conference league en eredivisie met ADO t/m oktober

Begin was wennen, scherpte ontbrak nog.

Twente was daar een voorbeeld van, de bal wilde er niet in dus kregen we de deksel op ons neus.

Europees alles met een  B-elftal gespeeld vol jongelingen en reserves, behalve Rijeka uit.

PSV en RKC speelden we heel slecht en verdiend puntverlies.

7e8e767da66bb8ede9ea4a2483a2f6c1.png

5d4d320ef1fddbe4bf4ea5cda15d7bb7.png

Ziet er goed uit, merci!

Geplaatst

@Rossini'ga hem testen met Feyenoord.

Inprincipe is hij makkelijk te spiegelen toch? VS en HVS omruilen, of moet er nog mee gebeuren? 

Geplaatst
  • Auteur
30 minuten geleden zei RicardoKaka8:

@Rossini'ga hem testen met Feyenoord.

Inprincipe is hij makkelijk te spiegelen toch? VS en HVS omruilen, of moet er nog mee gebeuren? 

Kan perfect inderdaad. Misschien ook de AP en BBM.

Succes met 010!

bewerkt door Rossini'

Geplaatst

Ik ga hem denk ik ook eens testen in mijn save met Crewe in de League One. Past volgens mij perfect bij het beschikbare spelersmateriaal.

Geplaatst

Ik heb deze tactiek een seizoen getest met Gent. Het viel me op dat ik aan het begin alles won, soms tegen de xG in, maar het werd steeds minder richting de winterstop en uiteindelijk na de winterstop niet verbeterde. Het stortte niet in ofzo, maar de tweede seizoenshelft was wel echt een stuk minder. Mijn idee is dat het te maken heeft met de intensiteit en dat de combinatie van het drukke programma (inclusief CL) en een vrij smalle selectie zijn tol eiste. Uiteindelijk werd ik derde op twee punten van de kampioen, dus lang niet gek. 

Morgen zal ik wel nog wat screenshots uploaden en ook ingaan op de verschillende type spelers die ik gebruikt heb oa. in de spits en op het middenveld. 

Geplaatst

Hier de screenshots, sorry voor de dubbelpost, had ff ruzie met m'n computert.

Spoiler

augokt.png.8b2a1e2d1bdba6cf502073e517c689cd.pngnovjan.png.400ba16e36c20902b2eaae135db48b1b.pngjanapr.png.74c8cd1e68a6305983ba9ee1c6e898d5.pngkampioenspoule.png.124403f273e27a2d24d61140b4dc2425.png

bewerkt door Abe

Geplaatst
  • Auteur

Thanks om te testen @Abe

Ik zie een mooie kwalificatie voor de CL-poules, en ook een meer dan degelijk seizoen met bijna een titel. Uiteindelijk strand je op één wedstrijd van het kampioenschap.

Leuk seizoen!

Geplaatst

Ik ben deze tactiek gaan gebruiken bij Nederland en ben erg content! Net het EK gewonnen met Nederland en ik krijg heel weinig tegengoals en creëer zelf best veel. Mijn spits scoorde niet vaak, dus ik heb er een TM van gemaakt. Ook mijn twee voorste middenvelders scoren over het algemeen laag in de beoordelingen. Maar ik krijg weinig kansen tegen, dus ze zijn wel belangrijk in het gehele plaatje. Al met al ben ik blij met deze tactiek. Bedankt voor het delen!

image.thumb.png.008ad2770d81633fd31b8aaa3b5cbdc3.png

Geplaatst
2 uur geleden zei Rossini':

Thanks om te testen @Abe

Ik zie een mooie kwalificatie voor de CL-poules, en ook een meer dan degelijk seizoen met bijna een titel. Uiteindelijk strand je op één wedstrijd van het kampioenschap.

Leuk seizoen!

Klopt! Qua kwaliteit loop ik ook nog wel wat achter op Club dus meer dan prima. Probeer er nu beetje aan te sleutelen, ook omdat mijn eigen 4-3-3 steeds meer hierop begint te lijken (@Karlo;c). 

Wat betreft het aanvallende spel: wat voor type spits heb jij rondlopen? Ik zou Kouamé hier staan, vrij allround, erg sterk, maar niet super goed (13) in de lucht. Of is ie bij jou ondertussen stukken beter? Ik speel zelf nu met Arezo, die is ook niet heel erg sterk in de lucht, dus probeer nu met lage voorzetten hem te bereiken.

Heb je overwogen om work ball into box te gebruiken?  Ik heb nu al vaak dat mijn AMR/AML de achterlijn halen en dan er een corner uitkrijgen, maar amper de bal voorkrijgen, maar overweeg het toch. 

Mijn BWM heeft het vrij zwaar qua intensiteit, zelfs als ik daar redelijk rouleer dan merk ik dat die positie het meest vraagt. Op zich niet zo erg, maar goed om te weten. 

Ten slotte, heb je geen problemen dat Pezzella heel traag is? Deze tactiek staat vrij ver vooruit, wat er bij mij toe leidt dat ik tegen enigszins snelle aanvallers wel eens in de problemen kom met CDs met een pace van 12. 

Geplaatst
  • Auteur
15 uur geleden zei Abe:

Klopt! Qua kwaliteit loop ik ook nog wel wat achter op Club dus meer dan prima. Probeer er nu beetje aan te sleutelen, ook omdat mijn eigen 4-3-3 steeds meer hierop begint te lijken (@Karlo;c). 

Wat betreft het aanvallende spel: wat voor type spits heb jij rondlopen? Ik zou Kouamé hier staan, vrij allround, erg sterk, maar niet super goed (13) in de lucht. Of is ie bij jou ondertussen stukken beter? Ik speel zelf nu met Arezo, die is ook niet heel erg sterk in de lucht, dus probeer nu met lage voorzetten hem te bereiken.

Heb je overwogen om work ball into box te gebruiken?  Ik heb nu al vaak dat mijn AMR/AML de achterlijn halen en dan er een corner uitkrijgen, maar amper de bal voorkrijgen, maar overweeg het toch. 

Mijn BWM heeft het vrij zwaar qua intensiteit, zelfs als ik daar redelijk rouleer dan merk ik dat die positie het meest vraagt. Op zich niet zo erg, maar goed om te weten. 

Ten slotte, heb je geen problemen dat Pezzella heel traag is? Deze tactiek staat vrij ver vooruit, wat er bij mij toe leidt dat ik tegen enigszins snelle aanvallers wel eens in de problemen kom met CDs met een pace van 12. 

Ik ben fan van een beweeglijke, doch sterke spits. Aangezien je met deze tactiek voornamelijk over de grond voetbalt, moeten hier ook de sterktes liggen.

Verder ben ik geen fan van work ball into box, dat neemt een beetje de creatieve vrijheid weg. Ik probeer de spelers zo weinig mogelijk in een keurslijf te stoppen. Deze optie is voornamelijk bedoeld om veel geduldiger te spelen, en minder risico te nemen. Ook bv. enkel lage voorzetten kies ik niet, omdat ik variatie wil.

Pezzella is inderdaad aan de trage kant, een snellere CV is zeker praktisch. Maar hij lost veel op met zijn positiespel, steengoede verdediger.

Geplaatst
2 minuten geleden zei Rossini':

Ik ben fan van een beweeglijke, doch sterke spits. Aangezien je met deze tactiek voornamelijk over de grond voetbalt, moeten hier ook de sterktes liggen.

Verder ben ik geen fan van work ball into box, dat neemt een beetje de creatieve vrijheid weg. Ik probeer de spelers zo weinig mogelijk in een keurslijf te stoppen. Deze optie is voornamelijk bedoeld om veel geduldiger te spelen, en minder risico te nemen. Ook bv. enkel lage voorzetten kies ik niet, omdat ik variatie wil.

Pezzella is inderdaad aan de trage kant, een snellere CV is zeker praktisch. Maar hij lost veel op met zijn positiespel, steengoede verdediger.

Snap ik, duidelijk.

Wat betreft pace, Pezzella en CV, wat ik op de SI fora lees is dat iedereen en alles met met die hoge lijn speelt aangezien dat in de huidige versie het beste werkt. Er zijn wel wat vragen of het realistisch is dat het mogelijk is om met degradatiekandidaten / trage verdedigers met zoveel ruimte in de rug te spelen. Maar goed, leuke tactiek!