Jump to content

[IDS] The Music City Miracle

ElMarcos
 Share

Recommended Posts

Header-1.png.a11b90b83cf592da7e631dd5e2651d3c.png

Hoofstuk-proloog.png.b998c88e5a3a3b96a700c5c3dab7072e.png

-1-

Leif Howard was blij toen hij eindelijk in de teambus stapte richting Glendale, Arizona. Kerst leek dit jaar een eeuwigheid te duren. Als een ware martelgang. Hij hield van zijn ouders, grootouders en broer en zus, maar toch. Deze kerst was alles anders. Drie dagen voor de belangrijkste wedstrijd uit zijn college football carrière wilde hij geen diner met de familie. Hij wil de op het veld staan, de bal gooien naar zijn wide receivers. De snap oefenen met zijn center. Zich voorbereiden op de halve finale van de college football college play-off.

In plaats van dit alles moest hij nu voor drie dagen op- en neer vliegen tussen Los Angeles en Nashville. Normaal keek Leif altijd uit naar thuiskomen in Nashville. Terug naar zijn familie, terug naar zijn roots. Terug naar the home of country music. Alleen deze kerst niet. In Los Angeles bleven leek hem beter, maar de coaches hadden Leif weten te overtuigen om terug naar huis te gaan. Om even een paar dagen niet aan de halve finale te denken, maar gewoon te ontspannen. Zonder al te veel succes, want Leif dacht nergens anders aan. Al niet meer vanaf het moment dat bekend werd dat de USC Trojans mochten deelnemen aan de College Football Play-off.

Na de play-off zou hij teruggaan naar Nasville. Al was het maar voor een weekend. Om echt even tijd te hebben met zijn familie en ook van deze tijd te genieten. Zonder de spanning en de continue afleiding van de duels die eraan zaten te komen. Duels die zijn toekomst even groot konden maken, maar ook konden breken. Hij had de belofte om terug te komen ’s morgens vroeg ook gemaakt aan zijn moeder. Als stok achter de deur, want hij wilde haar niet teleurstellen. Voor nu kon zijn blik eindelijk echt richting de halve finale.

Hoewel Leif gewend was aan het feit dat de ploeg met de bus naar uitwedstrijden reisde, bleef het vreemd. Het college football was enorm en in het programma van de USC Trojans ging enorm veel geld om. Toch zat hij vandaag met zijn teamgenoten ruim zes uur in de bus. Natuurlijk was de busreis altijd een moment om te verbroederen, met je medespelers te praten en spelletjes te doen. Aan de andere kant, je rustte nooit echt uit. Het was elke keer weer een kleine aanslag op de spieren.

Over een uur of vijf zoude bus stoppen bij het Farm State Stadion. De thuishaven van de Arizona Cardinals. Daar zou Leif vanmiddag voor het eerst in een week weer op het veld staan met de ploeg. Natuurlijk had hij met zijn broers wel de nodige oefeningen gedaan. Toch voelde dat niet hetzelfde. Hij speelde al zijn hele leven American Football met zijn broers, maar het was toch minder serieus. Zij speelden met zijn drieën voor de lol, het plezier. In de afgelopen dagen was dat eigenlijk niet anders. Het was mogelijk het dichtst wat Leif bij echt ontspannen was gekomen.

Spelen in het State Farm Stadium betekende ook het eerste duel in een NFL stadion. Een nieuwe ervaring voor Leif. Hoewel hij zelf altijd naar duels van de Tennessee Titans ging bleef het een bijzonder moment. Waarschijnlijk bijna net zo bijzonder als je debuut maken in de NFL dacht Leif. Hopelijk kon hij beide ervaringen binnenkort met elkaar vergelijken.

Tegen het eind van de reis waren veel jongens in slaap gevallen. Zes uur in een bus was veel langer dan normaal. De verveling en vermoeidheid sloeg bij velen toe. Een paar dagen eerder waren zij allemaal uitgevlogen om hun familie te zien. Vanmorgen vroeg was iedereen weer terug in Los Angeles. Kortom, veel reisuren en weinig slaap.

Wie niet kon slapen was Leif. Hij besloot het laatste halfuur te gebruiken om het playbook door te nemen. Hoewel hij de meeste plays kon dromen kon het geen kwaad. Sommige had zijn team al een tijd niet gebruikt. Iets wat mogelijk in de halve en de finale wel nodig was. Al was het maar om tegenstanders te kunnen verrassen. Wanneer het nodig was moest hij de play dan ook foutloos kunnen uitleggen aan zijn teamgenoten. Hoewel niemand het zo uitsprak, was dat wel de verwachting die iedereen had. Leif was tenslotte de quarterback. De leider van de aanval en de man die het voorbeeld moest geven. Helemaal in deze alles beslissende wedstrijden. Het bracht druk met zich mee, maar ook aandacht. Van beide genoot Leif volop. Hij had de aandacht ook absoluut nodig om zijn droom te realiseren. Spelen in de NFL.

Spoiler

Komende dinsdag landt mijn Xbox Series X op de voordeurmat en kan ik eindelijk écht gaan beginnen met mijn twee favoriete games. Madden NFL 21 en FIFA 21. Daarom vond ik het ook tijd voor een nieuwe novelle van mijn kant.

Na overleg met @Marius of het toegestaan is heb ik besloten dit keer voor een heel andere game te kiezen. Namelijk, Madden NFL 21. Oftewel, een Novelle over American Football. Ik begrijp dat dit voor vele van jullie een vreemde eend in de bijt is. Toch hoop ik jullie interesse te kunnen wekken en vasthouden met mijn novelle. Tussendoor zal ik jullie ook proberen mee te nemen in de sport en zoveel mogelijk vragen die jullie hebben beantwoorden.  

Edited by ElMarcos

Header-1.png.61abddf5eb9e909e19504b154a48c151.png

-2-

Gisteren vond de training nog niet binnen, maar buiten het State Farm stadion plaats. Vandaag mochten Leif en zijn teamgenoten het stadion eindelijk in. Om het veld te inspecteren. Het State Farm stadion was bij het betreden van het veld nog indrukwekkender dan gedacht. Het stadion dat plaats biedt aan ruim zestigduizend toeschouwers was nu rustig. Een dag voor de halve finale. Even liet Leif een paar minuten de indrukken op hem afkomen. De enorme schermen achter endzone. De tribunes die hoog boven het veld uit torenden en het geluid van de ronkende airco.

Zo’n eerste gevoel bij het stadion gaf Leif wat rust. Hoewel verschillende andere colleges ook grote stadions hadden was dit toch iets anders. State Farm stadion ademt NFL. Althans, voor Leif. De faciliteiten in het stadion, de enorme tribunes, het veld. Allemaal heel anders. Leif kon niet anders concluderen dan dat het veld in perfecte staat was. Geen slechte plek, geen modder. Nee, een egaal en in topconditie verkerend veld. Zelfs na het intensieve gebruik van het afgelopen seizoen. Een nieuwe bevestiging dat morgen alles anders zou zijn.

‘Gooi de bal eens een keer diep’ schreeuwde Jacob naar Leif.

Zonder na te denken gooide Leif de bal een yard of vijfendertig ver. Zoals gewoonlijk overbrugde Jacob de afstand gemakkelijk en ving hij de bal eenvoudig. Om hem vervolgens vol overgave de endzone in te rennen.

‘Touchdown!’ De stem van Jacob galmde door het lege stadion en Leif en veel van zijn teamgenoten moesten lachen.

‘Nu lachen jullie, maar morgen vliegen jullie om mijn nek! Dan maak ik op deze wijze de winnende touchdown. Let op mijn woorden.’

Typisch iets voor Jacob om te roepen dacht Leif. Altijd de optimist, altijd de clown en nooit verlegen om zelfvertrouwen. Toch was het niet uitgesloten dat hij gelijk zou krijgen. De connectie tussen Jacob en Leif was onmiskenbaar. Het hele seizoen al. Wanneer het nodig was, dan stonden zij samen op. Alle drie de game winning drives die USC nodig had kwamen tot stand door een pass van Leif en het vangen van Jacob, waarna hij de bal naar de endzone wist te lopen. Dat hij nu nog zo ontspannen leek was een goed teken. De druk had nog geen vat op hem weten te krijgen.

Ook Leif voelde zich ontspannen. Als vanzelf ging hij door zijn training heen. De oefeningen liepen lekker. Zijn passing was accuraat, zijn beweging soepel en ook conditioneel stond hij er goed op. Niets leek succes morgen nog in de weg te kunnen staan.

Na de laatste training is er nog de verplichting om even met de pers te praten. Niet meteen een hobby van Leif, maar hij vond het ook niet erg. Over het algemeen was de pers positief en kreeg hij de nodige veren toegestoken.

‘Morgen wacht de belangrijkste wedstrijd van je carrière. Hoe ziet je voorbereiding eruit?’

‘Niet heel anders dan voor andere wedstrijden. Ik zie geen reden om ons recept voor succes te veranderen. Kortom, vanavond op tijd naar bed, morgen het playbook doornemen en dan richting stadion.’

‘Je lijkt ontzettend rustig nog. Heb je geen zenuwen?’

‘Ik zou liegen als ik zei dat het niet kriebelt, maar echt zenuwachtig ben ik niet. Op dit moment voel ik vooral een gezonde spanning richting de wedstrijd.’

‘Hoe liggen jullie kansen morgen?’

‘Het klinkt heel cliché, maar ik schat onze kansen fifty-fifty in. De Oregon Ducks zijn absoluut goed en staan hier ook niet voor niets. Maar dat geldt ook voor ons. Ik denk dat het aankomt op de uitvoering. Wie morgen het beste speelt, die plaatst zich voor de finale.

‘Je weet dus wat jullie te doen staat?’

‘Jazeker. Ons beste spel spelen en vooral geen fouten maken. Morgen wordt elke fout afgestraft en in een duel waarin de kwaliteit zo dicht bij elkaar ligt kan dat dodelijk zijn.’

Spoiler

Iedereen weer bedankt voor het reageren en volgen!

@FlyD Ja! Samen met FIFA een game die ik eigenlijk elk jaar wel koop. 

@RubenS2Leuk dat je deze novelle toch gaat volgen. Hopelijk kan ik je straks een beetje introduceren in de sport.

@spaansetukker Madden 20 heb ik vorig jaar echt heel veel gespeeld! Hopelijk ga ik aan deze nieuwe versie ook weer veel plezier beleven. 

@komodo25Zeker iets anders. Voor mijzelf ook wel leuk om te proberen. Bedankt voor je reactie.

@JordiW.Leuk dat je hem gaat volgen!

@Marius Hopelijk kan ik je een beetje leren hoe de sport in elkaar zit! Naar mate de updates volgen wil ik daar steeds meer aandacht aan besteden.

Wil je niet meer getagd worden, laat het mij dan even weten via PM.

Header-1.png.07fd2999b338aaf2ad3932eab0b7be07.png

-3-

Geen fouten maken de eerste drive. Een opdracht die Leif simpel genoeg in de oren klonk. Hoewel hij zeker geen foutloos seizoen speelde waren fouten wel uitermate zeldzaam. Om daar vandaag in de eerste drive extra alert op te zijn leek daarom een kleine moeite. Helemaal met de goede startpositie na een vijfendertigyard kick-off return van special teams. Met vertrouwen en vastberadenheid stapte Leif het veld op. Klaar om te schitteren.

De snap was goed. Precies op tijd ook, want op het moment dat Leif nul noemde kwam de bal van de center. Toch ging het helemaal mis en daar was maar een iemand schuldig aan. Leif zelf. Dat besefte hij zelf ook op het moment dat de bal via zijn natte linkerhand aan hem ontsnapte. Nat van het zweet, want het dak van het stadion zat dicht. Misschien waren het de zenuwen. Misschien een gebrek aan concentratie. De tijd om daar over na te denken was na de wedstrijd.

Instinctief rende Leif naar de bal om deze vernederende fumble nog enigszins te redden. De bal hier verliezen was geen optie. Toch was zijn poging tegen beter weten in, want de Oregon Ducks defensie was eerder bij de bal. Veel eerder. Een seconde, misschien zelfs twee. Het was in ieder geval duidelijk dat proberen de tegenstander in te halen volkomen zinloos was. Wat Leif restte was kijken hoe een atletisch gebouwde jongen met nummer 67 de bal oppakte en vijfendertig yard meenam voor een touchdown.

Terug op de bank leek Leif verdoofd. Coach Jones stond voor hem, schreeuwde dingen, maar wat verstond hij niet. Even bestond de wereld niet. Leif hoopte ieder moment te ontwaken uit een boze droom. Een nachtmerrie. Andere woorden kon hij niet verzinnen voor zijn handelen bij de eerste snap. Notabene tijdens de voorlopig belangrijkste wedstrijd uit zijn college football carrière.

Lang de tijd om echt te balen was er niet. De Oregon Ducks maakte het extra punt al en maakten zich nu op voor het nemen van opnieuw een kick-off. Daarna was het aan Leif en de aanval om zich te herpakken. Om te proberen de wedstrijd gelijk te trekken. Daarom probeerde hij de komende drive te visualiseren. Hoe hij zijn team play na play zou leiden tot de endzone van de Oregon Ducks. Om uiteindelijk zijn eerste passing touchdown van deze halve finale te noteren.

‘laat de wereld zien wie je echt bent!’ waren de enige woorden die Leif hoorde van de hele speech van zijn coach. Zonder na te denken stond hij op, zette zijn helm op en veegde zijn handen schoon aan de handdoek die over de bank hing. Daarna liep Leif vol overtuiging het veld op en deelde zijn teamgenoten mee welke play zij moest uitvoeren. Nu was geen moment om te balen, nu was het moment om uit te voeren.

In het restant van de wedstrijd waren de USC Trojans heer en meester. De klok gaf aan dat de wedstrijd nog vierentwintig seconden duurde, terwijl de Ducks geen time-out meer hadden. Met een laatste kniebuiging bezegelde Leif het duel. De wedstrijdklok zou eerder de nul bereiken dan de playklok. Een mooie overwinning voor de Trojans en Leif. Na de horrorstart gooide hij voor ruim driehonderd yards en was hij goed voor vier touchdowns. Het zorgde ervoor dat zijn ploeg uiteindelijk met 35-31 wist te winnen van de Oregon Ducks. Een overwinning die betekende dat hij met zijn ploeg toch de College Football finale zou gaan spelen.

Spelers juichten, coach Jones leek uitermate blij met het resultaat en ook de meegereisde aanhang was door het dolle heen. Eigenlijk iedereen behalve Leif. Hoewel zijn grote fout uiteindelijk geen invloed had op het eindresultaat zou iedereen de beelden zien. Beelden waarop hij eruit zag als een kluns. Niet als een speler die graag in de eerste ronde van de NFL draft op het podium mocht komen met een pet en een shirt. Niet als een speler in wiens handen een franchise hun toekomst kon leggen. Wat het betekende voor zijn toekomst wist hij nog niet. Wat wel duidelijk was, was dat hij in de college football play-off finale iets moest goedmaken.

2099950846_CollegeESPN.png.00d0dad99e18096e02eb4a23fa267158.png

282105333_Uitslaghalf.png.0ba715562d74af0858e7847242b300b5.png

Spoiler voor reacties

Spoiler

@JordiW. Het is zeker een spannend duel, want van de uitslag hangt een groot deel van de toekomst van Leif af. Bedankt voor je reactie.

@delichris Last Chance U toevallig? Zeker de eerste twee seizoenen vond ik machtig interessant.

@Koenbres Hopelijk kan ik je in deze novelle iets over de sport leren. De NBA is ook een mooie sport!

@komodo25 Dankjewel! Hopelijk kan ik je blijven boeien. 

@Rossi Misschien kom ik op die vraag later in deze novelle terug ;) Hopelijk kan ik met deze novelle in ieder geval je leren de sport iets beter te begrijpen. Bedankt voor je reactie.

@Titan Het is/ was een gokje, maar naast voetbal is het toch wel mijn favoriete sport. Hopelijk leer je iets gaande deze novelle. Leuk dat je gaat volgen.

@RubenS2 Dankjewel voor je complimenten.

@spaansetukker @FlyD @Marius

Wil je niet meer getagd worden, laat het mij dan even weten via PM.

Header-1.png.29ae5d4e236cfbdd16f51d22cb5958c6.png

-4-

Na afloop van het duel wilde alle media Leif spreken. Op de eerste plaats was hij natuurlijk de QB van de USC Trojans, maar ook zijn prestatie was in het oog gesprongen. Al leek toch de voornaamste reden zijn fumble in het begin van de wedstrijd te zijn. Hoewel coach Jones hem graag voor vragen over het bewuste moment wilde behoeden zat er niets anders op dan Leif naar de media te sturen. Het hoorde nu eenmaal bij zijn rol en bij de sport.

‘Laat je niet gek maken Leif. Je hebt een geweldige prestatie neergezet vanaf de tweede drive’

De woorden van coach Jones kwamen uit een goed hart. Al wist Leif maar al te goed waarom hij het zei. De pers zou hem straks aanvallen op zijn start van het duel. Die bewuste eerste drive. Over het slechtste moment uit zijn hele carrière als football speler. Leif wist het en coach Jones wist het ook. De woorden van zijn coach maakten alleen maar meer duidelijk hoe pijnlijk het moment was. Als quarterback bij de eerste snap de bal kwijtraken en zien dat je tegenstander een touchdown scoort. Pijnlijker werd het niet.

Toch wilde Leif de verantwoordelijkheid niet ontlopen. Vol goede moed stapte hij naar de media. Klaar om zijn verhaal te vertellen. Hoe hij de wedstrijd en de overwinning beleefde. Hij wilde kosten wat het kost voorkomen dat een moment ook zijn eigen verhaal zou definiëren. Natuurlijk zou het de kranten domineren, maar hij hoefde daarin niet mee te gaan.

‘De belangrijkste wedstrijd uit je carrière tot nu toe en je begint meteen met een enorme fout. Hoe herstel je daarvan?’

Geen introductie, geen opbouw. De interviewster van ESPN had duidelijk andere plannen. Meteen met de botte bijl erin. De dame in kwestie mocht dan zachte gelaatstrekken hebben en een lieve glimlach. Het was puur uiterlijke schijn. Als interviewster was zij een harde tante. De agressieve interviewtechniek overviel Leif een beetje. Voor een paar seconden wist hij niet wat hij moest antwoorden. Daarom liet hij een korte stilte vallen, om zich daarna te herstellen.

‘Zoals van elke andere fout. Je gaat naar de kant, analyseert wat er eerder gebeurde en je kijkt hoe je dit kunt voorkomen.’

‘Dus je wilt ons nu zeggen dat het niet tussen je oren is gaan zitten tijdens de wedstrijd?’

‘Dat is inderdaad wat ik je zeg. Tijdens de wedstrijd heb je geen tijd voor twijfel. Zeker niet wanneer de tegenstander alleen een extra punt hoeft te schoppen. Het enige wat je op dat moment kunt doen is leren van de fout en je focussen op de volgende drive.’

‘Vanavond in bed gaat de fout dus nog wel voorbij komen?’

‘Luister, ik weet dat het geen goed moment was. Ik verwacht beter van mijzelf. Volgens mij heb ik in het restant van de wedstrijd ook laten zien wat ik kan. Sterker nog, vanaf de tweede drive was het een hele goede wedstrijd. Daar komt bij dat wij hebben gewonnen. Dat is waar ik mij graag op wil focussen. Niet op een moment.’

Ook de volgende interviews krijgen eenzelfde strekking. Tot grote frustratie van Leif. Niemand lijkt interesse te hebben in de goede kanten van zijn spel. Of de overwinning op de Oregon Ducks. Het is zijn fumble wat de klok slaat. Hoe het toch kon gebeuren, wat het met hem deed en of hij er vannacht over gaat dromen. Wanneer hij terug in de kleedkamer is komt het stoom bijna uit zijn oren.

‘Onvoorstelbaar! Geen enkele vraag over de wedstrijd na onze eerste drive. Wat zeg ik. Na onze eerste snap.’ De frustratie klinkt aardig door in de stem van Leif. Waar hij graag had willen praten over de wedstrijd bleven de interviews hangen op de fumble. Niemand die vroeg naar zijn vijftig yard touchdown pass naar Jacob. Alsof zo’n gooi vanzelfsprekend is, maar een fumble een unieke gebeurtenis.

Coach Jones heeft snel in de gaten dat Leif even niet goed in zijn vel zit. Op zichzelf niet erg, maar in deze is het toch gevaarlijk. Hij weet als geen ander hoe dergelijke momenten toch in het hoofd gaan zitten van speler. Zelfs wanneer die ogenschijnlijk helemaal geen twijfel lijkt te kennen. Snel loopt hij richting zijn pupil en probeert hem op andere gedachten te brengen. Door juist een paar momenten na te beschouwen waarbij Leif zijn beste kant liet zien. Waaronder de vijftig yard touchdown pass. De bevestiging dat Leif het in zich had om de wedstrijd voor USC te winnen.

Wat is.....

Spoiler

een quarterback (QB)

Een qaurterback is eigenlijk een beetje de spelmaker. De quarterback geeft instructies en kiest welke play een team uiteindelijk gaat uitvoeren in de huddle. 

Wanneer een play begint ontvangt hij de snap van de center. De man die precies voor hem staat in de offensive line. Vervolgens heeft hij drie opties. Hij gooit de bal diep op het veld naar een wide receiver, geeft de bal over aan de running back of gaat zelf lopen met de bal. 

Een belangrijke en vaak ondergewaardeerde eigenschap van een QB is dat hij cool en zijn beheersing en precisie moet blijven. Juist wanneer de druk van de defensie van de tegenstander hoog is of er tijdsdruk staat op scoren. Hij moet altijd vertrouwen uitstralen en weten wat er ok hem heen gebeurt. Ook wanneer dat wellicht niet zo is.

voor reacties

Spoiler

@delichrisIk moet de laatste nog even zien. Hard Knocks is ook leuk om eens te kijken als je Last Chance U interessant vond.

@komodo25 Scouts zullen zeker verder kijken, want er komt nog een finale aan waarin Leif een nieuwe kans krijgt.

@Titan Waar Leif terecht gaat komen, dat hangt van de NFL draft af, maar daarover later mee.

@FlyD Een Matt Barkley scenario is natuurlijk niet waar Leif op hoopt, maar wanneer je weet dat een gemiddelde startende QB slechts vier jaar in de NFL speelt.... 

@RubenS2Schitteren in de finale wordt belangrijk voor Leif. 

@spaansetukker Zeker. De ene week ben je een held en de andere week een mislukking.

@FM_Lesly Leuk dat je gaat volgen. De fouten van Leif waren erg jammer ja.

@Marius @Rossi @JordiW. @Koenbres

• Marius changed the title to [IDS] The Music City Miracle
  • Marius pinned this topic
  • Marius unpinned this topic