Jump to content

Pentagon Challenge

Titan
 Share

Recommended Posts

Een geometrisch figuur met vijf hoeken: het pentagon. In Football Manager is het al jaren een equivalent voor een beroemde, pittige challenge waarbij je als manager de vijf grootste continenten bezoekt. In één game word je manager van een club in Afrika, Azië, Europa, Noord-Amerika en Zuid-Amerika. De uitdaging is om op elk continent het grootste clubtoernooi te winnen. In Europa is dit dus de Champions League. Dit is uiteraard goed te doen als je direct als manager van wereldklasse begint mij pakweg Real Madrid of PSG, maar juist dat is niet de bedoeling in deze challenge. Je start als een onbekende, onervaren manager die aan het begin van de game nog op zoek is naar een club. Vanuit dat perspectief kun je het ook zien als een uitbreiding op de bekendere Journeyman Challenge.

Er zijn verschillende manieren om deze uitdaging te voltooien. Werk je in Europa op tot een van de beste manager ter wereld, win er de Champions League en je kunt vervolgens op elk continent wel bij een grote club aan de slag. Start je Afrika of Azië, dan heb je wellicht een lange weg te gaan tot een absolute Europese topclub je een contract wil aanbieden. Hoe je het ook speelt, uiteindelijk is het een carrière voor managers met een lange adem.

Wat het daarnaast lastig kan maken om de challenge te voltooien, is het competitieaanbod in de reguliere database van FM21. Extra spelplezier kun je creëren door via Steammeer competities aan je game toe te voegen. Standaard zou je in Afrika enkel manager in Zuid-Afrika kunnen zijn, maar met een uitbreiding kun je ook aan de slag in de Zimbabwaanse competitie, om maar eens iets te noemen. Uiteraard is het handig, gezien de spelsnelheid, om gedurende je ga me competities toe te voegen of te verwijderen. Als je denkt dat het nog twintig seizoenen duurt voordat je in Europa aan de slag gaat, is het misschien wel onnodig om vanaf het begin al de grote competities mee te laten draaien.

Kortom, een reis om de wereld met heel wat uitdagingen. Een talenknobbel zal de manager er in ieder geval aan overhouden, naast de vijf grootste continentale prijzen.

Regels

-Start als een werkloze manager met de ervaring ‘zondagamateur’.

-Verander pas van continent wanneer je er de grootste continentale clubcompetitie gewonnen hebt.

-Win de volgende competities: UEFA Champions League, AFC Champions League, CONCACAF Champions League, Copa Libertadores, CAF Champions League.

Bonusopties

Voor wie zichzelf nog meer uitdagingen wil stellen tijdens de Pentagon Challenge, een gevarieerd lijstje om uit te kiezen:

-Win ook OFC Nations Cup (Oceanië). Je hebt dan de Hexacon Challenge voltooid.

-Coach maximaal één team per continent.

-Koop alleen maar spelers uit het land waar je op dat moment werkzaam bent.

-Win op elk continent ook de hoofdprijs met een landenteam.

-Ga een stapje verder en win met een club van elk continent de Wereldbeker voor Clubteams.

-Voeg zelf een optie toe.

• 2 weeks later...

Als je in Europa begint, heb je een heel lange weg te gaan voordat je de CL te pakken hebt, doordat je waarschijnlijk ergens in de derde/vierde divisie van pak 'm beet Noorwegen gaat beginnen. In Azië of Zuid-Amerika heb je veel sneller de mogelijkheid om omhoog te klimmen met je ploeg, of om je in de kijker van grotere clubs te spelen. 

• 4 weeks later...

Na in FM 2017 tot 3 gewonnen Champions Leagues te zijn gekomen toch besloten om de Pentagon challenge maar weer eens een kans te geven dit jaar. Na een kort rondje solliciteren werd ik aangenomen bij Chennai City, een club in de Indiase I-League. De winnaar van de I-League speelt slechts AFC Cup (de Aziatische variant van de Europa League), dus ik zal wel mijn heil elders moeten zoeken om de ACL te winnen.

Bij Chennai trof ik een verbazingwekkend grote hoeveelheid geld aan, wat ik direct kon gebruiken om 4 buitenlandse spelers aan te trekken (het maximum aantal per club). De Indiase spelers kunnen er namelijk eigenlijk allemaal helemaal niks van, dus alles draait er om of je goede buitenlandse spelers tot je beschikking hebt.Chennai.thumb.JPG.1111a520fa8d98c53869c5d8e6d2c61b.JPG

En dat had ik. Direct kampioen, dat is een prima start. Nu op zoek naar een club in een competitie waar je je wél direct voor de ACL kan kwalificeren, bij Chennai verder gaan heeft niet zoveel toegevoegde waarde meer…

Ik ga hem eens proberen in FM Touch. Weinig keus uit competities, maar anders weet ik zeker dat ik het niet ga redden qua tijd en geduld. Zie dat je daar ook gewoon competities kan toevoegen en verwijderen, dus da's wel mooi. Begin met Hong Kong, India, Singapore, Maleisië, Indonesië en Z-Korea. Game start in januari '21, ben benieuwd.

Ah fijn, kan in maart '21 aan de slag bij de hekkensluiter op het tweede niveau van Maleisië.

Voordeel van Touch is dat je er echt zo doorheen bent. Eerste seizoen dus aan de slag in Maleisië, bij een ploeg die laatste stond met 2 punten uit 7 wedstrijden. Uiteindelijk eind van de competitie (na 22 wedstrijden, zitten 12 ploegen in) vijfde geworden op 3 puntjes van een promotieplek. 

Tweede seizoen nu bijna klaar, sta ruim bovenaan en heb de FA Cup gewonnen als tweededivisionist ;c  Even kijken wat dat mij gaat brengen.

Edited by neva

• 2 weeks later...

Oké, even een update. In twee weken ziektewet best wel door kunnen knallen in FM Touch ;c 

Kanttekening wel hoor, dat het FM Touch is. Is een stuk minder uitgebreid en dus ook wel iets makkelijker dan de echte FM.

2021: Aangenomen bij Kelantan (Maleisie, niveau 2). Ploeg stond laatste na 7 wedstrijden. Eindstand: 5e

2022: 2e geworden in de competitie (goed voor promotie). FA Cup gewonnen.

2023: 2e geworden op het hoogste niveau. Malaysia Cup gewonnen.

2024: Kampioen geworden. Halve finale Asian Confed. Cup (equivalent Europa League). 

2025: Kampioen geworden. Charity Shield gewonnen. Achtste finales CL gehaald.

2026: Kampioen geworden. Charity Shield gewonnen. 

Ontslag genomen

2027: Aangenomen bij XJ TS Leopard (China, niveau 2). Laagvlieger/degradatiekandidaat. Verrassend naar P7 geleid. 

2028: 3e geworden (alleen nrs. 1 en 2 promoveren)

2029: 5e geworden

Ontslag genomen

2030: Aangenomen bij Macarthur FC, hekkensluiter in Australie. Met nog 5 duels te gaan hadden ze 1 zege geboekt. Laatste 5 duels ongeslagen gebleven (4W, 1D)

2031: 5e geworden. Verliezend finalist Play-Offs

2032: Winnaar reguliere seizoen. Verliezend halve-finalist Play-Offs.

2033: Overgestapt naar Central Coast Mariners. Ook Australië. Betere basis (financiën, faciliteiten, bredere selectie).

2034: 4e in reguliere seizoen. Winnaar play-offs.

2035: 2e in reguliere seizoen. Verliezend finalist play-offs. Winnaar Aziatische Champions League. 

Duo-job: Bondscoach Australië

2036: 3e in reguliere seizoen. Winnaar play-offs. 

Ontslag genomen

2036: Aangenomen bij Portland Timbers (MLS, nr. 7 in de conference halverwege het seizoen). 2e in de conference/6e overall & Post-season playoffs (MLS cup) gewonnen.

2037: 1e in reguliere seizoen (conference en overall). Winnaar MLS cup. Winnaar Noord-Amerikaanse Champions League. Winnaar Campeones Cup. Verliezend finalist US Cup. Winnaar 'All-Stars Game'.

Ontslag genomen

2038: Aangenomen bij Cape Town Spurs (het voormalige Ajax CT). Verrassende nummer 2 in de Z-Afrikaanse competitie. 

Winnaar Zuid-Afrikaanse Premier League. Winnaar Zuid-Afrikaanse FA Cup. Winnaar Zuid-Afrikaanse 'Super Eight'. Wereldkampioen met Australië

2039: 2e in Zuid-Afrikaanse Premier League. Winnaar Afrikaanse Champions League. Asian Nations Cup gewonnen met Australië.

Ontslag genomen (club en land).

2039: Aangenomen bij CEC (Cruzeiro, Serie A, Brazilië. Als 9e geklasseerd in slotfase seizoen). Geëindigd als 6e (voldoende voor plaatsing Copa Libertadores).

2040: 2e geëindigd in competitie. Staatskampioenschap (Minas Gerais) gewonnen. Braziliaanse beker gewonnen. Winnaar Copa Libertadores.

Ontslag genomen.

80% voltooid dus. Nu op zoek naar een club binnen Europa. Engeland, Frankrijk, Italië, Spanje en Duitsland zijn geladen.

Biography:

Spoiler

image.png.77c065f7615db90abf9e4d229722dc90.png

image.png.92bb919d1b89bbde4da1d05da9ee3aee.png

Update: na het seizoen 40/41 ben ik in juli '41 aangenomen bij Inter Milan. Ploeg heeft 165 miljoen te besteden en werd afgelopen seizoen op 10 punten van Juventus derde. AC Milan stond er nog tussen. Speelt dus direct CL.

Edited by neva

Op 22-1-2021 om 19:55 zei Titan:

Heerlijk bezig zeg @neva Een challenge van de lange adem. Milan is een mooie club voor de laatste prijs.

Milan had inderdaad een mooie geweest voor de laatste prijs. Echter was het een hele oude selectie en had ik niet de aantrekkingskracht die andere clubs wel hebben. De beker, supercup en competitie werden wel gewonnen, maar in de CL ging ik er in de kwartfinale kansloos uit (na eerst moeizaam tweede te zijn geworden in de poule). 

Toen zag ik na het seizoen dat Barcelona een manager zocht. Toen heb ik voor 16 miljoen de overstap gemaakt. Barcelona won de CL de laatste 2 seizoenen en stond het seizoen daarvoor ook al in de finale. Misschien niet zoveel uitdaging, maar ik wil eigenlijk graag de challenge voltooien :D 

Onder de spoiler de eerdere seizoenen:

Spoiler

2021: Aangenomen bij Kelantan (Maleisie, niveau 2). Ploeg stond laatste na 7 wedstrijden. Eindstand: 5e

2022: 2e geworden in de competitie (goed voor promotie). FA Cup gewonnen.

2023: 2e geworden op het hoogste niveau. Malaysia Cup gewonnen.

2024: Kampioen geworden. Halve finale Asian Confed. Cup (equivalent Europa League). 

2025: Kampioen geworden. Charity Shield gewonnen. Achtste finales CL gehaald.

2026: Kampioen geworden. Charity Shield gewonnen. 

Ontslag genomen

2027: Aangenomen bij XJ TS Leopard (China, niveau 2). Laagvlieger/degradatiekandidaat. Verrassend naar P7 geleid. 

2028: 3e geworden (alleen nrs. 1 en 2 promoveren)

2029: 5e geworden

Ontslag genomen

2030: Aangenomen bij Macarthur FC, hekkensluiter in Australie. Met nog 5 duels te gaan hadden ze 1 zege geboekt. Laatste 5 duels ongeslagen gebleven (4W, 1D)

2031: 5e geworden. Verliezend finalist Play-Offs

2032: Winnaar reguliere seizoen. Verliezend halve-finalist Play-Offs.

2033: Overgestapt naar Central Coast Mariners. Ook Australië. Betere basis (financiën, faciliteiten, bredere selectie).

2034: 4e in reguliere seizoen. Winnaar play-offs.

2035: 2e in reguliere seizoen. Verliezend finalist play-offs. Winnaar Aziatische Champions League. 

Duo-job: Bondscoach Australië

2036: 3e in reguliere seizoen. Winnaar play-offs. 

Ontslag genomen

2036: Aangenomen bij Portland Timbers (MLS, nr. 7 in de conference halverwege het seizoen). 2e in de conference/6e overall & Post-season playoffs (MLS cup) gewonnen.

2037: 1e in reguliere seizoen (conference en overall). Winnaar MLS cup. Winnaar Noord-Amerikaanse Champions League. Winnaar Campeones Cup. Verliezend finalist US Cup. Winnaar 'All-Stars Game'.

Ontslag genomen

2038: Aangenomen bij Cape Town Spurs (het voormalige Ajax CT). Verrassende nummer 2 in de Z-Afrikaanse competitie. 

Winnaar Zuid-Afrikaanse Premier League. Winnaar Zuid-Afrikaanse FA Cup. Winnaar Zuid-Afrikaanse 'Super Eight'. Wereldkampioen met Australië

2039: 2e in Zuid-Afrikaanse Premier League. Winnaar Afrikaanse Champions League. Asian Nations Cup gewonnen met Australië.

Ontslag genomen (club en land).

2039: Aangenomen bij CEC (Cruzeiro, Serie A, Brazilië. Als 9e geklasseerd in slotfase seizoen). Geëindigd als 6e (voldoende voor plaatsing Copa Libertadores).

2040: 2e geëindigd in competitie. Staatskampioenschap (Minas Gerais) gewonnen. Braziliaanse beker gewonnen. Winnaar Copa Libertadores.

Ontslag genomen.

2041/42: Aangenomen bij Internazionale. Titel, beker, supercup gewonnen. Uitgeschakeld in kwartfinale CL (8-2 over twee duels tegen Man City).

2042/43: Overgestapt naar Barcelona (voor €16M). Titel, beker en supercup gewonnen. UEFA Champions League gewonnen.

Challenge completed.

Spoiler

image.png.41eb5aed8154bb0dcea0ee0597bdf599.png

image.png.6b7b27af902bb8cd71575e5fb5d96ee9.png

image.png.84372cb92cb0ac24826f8e0684a1acd2.png

image.png.6d7ec5987330213f7e4750cd6307fe83.png

image.png.ed9994146569de730cad56e842742e01.png

image.png.714e653715c9af24364b3e51e1ec0349.png

image.png.1e8081f261ca236626b1df65a76c86f5.png

image.png.3cf521f78178f335e4e0a0fce6b70438.png

Eindelijk klaar met deze game..

Of toch niet...?

image.thumb.png.73dcbc64902273e2fbbf3d5927f1ae31.png

Spoiler

Na de winst met Australië in de Asia Cup

image.png.b065a45447ce8d99e4c5b0a76c25fcb7.png

image.png.72497477563841b13dd4dad1393811dc.png

(En het WK)

Sta ik dus op 1/5. De OFC cup (Nieuw-Zeeland) ga ik niet doen, ben daar al kort bondscoach geweest, maar had geen staf beschikbaar om U23, U20, U19 te trainen, dus had het drukker dan gewenst. 

Africa Cup, EK, Gold Cup, Copa America staan nog op de lijst, want samen met de Asia Cup vormen zij dus ook een Pentagon. Let's go :D 

Na een succesvol eerste seizoen bij Chennai bleek het toch lastiger dan gedacht om weg te komen uit de Indiase I-League (waarschijnlijk door mijn gebrek aan trainersdiploma's). Omdat een nieuw kampioenschap met Chennai toch aantrekkelijker is dan de lager aangeschreven competities van bijvoorbeeld Singapore en Maleisië besloten nog een seizoen met Chennai door te gaan, met succes!image.thumb.png.18242140e1ae5dd52f11a37deafb7d46.png

En zowaar, nadat ik mijn diploma Coach Betaald Voetbal binnen had was er een sollicitatie succesvol. Bucheon 1995 is qua selectie niet eens beter dan Chennai, maar in de Koreaanse competitie is er natuurlijk veel meer ruimte door te groeien. De doelstelling in het eerste seizoen is "niet laatste worden", dus ik vrees dat mijn winstpercentage van 79% snel een stukje lager uit zal vallen ;-)

image.thumb.png.2ccdeec867a3a8c9b5c2f29de4f49c12.png

• 1 month later...

Wil dit ook wel eens gaan proberen, ben een FM-held maar juist het belanden in onbekende competities spreekt mij hierbij enorm aan. Heeft er iemand nog tips voor leuke extra competities en waar deze te downloaden (voor FM20)?

EDIT: Heb al iets gevonden

Edited by 19CH98

• 3 weeks later...

Even een update van mijn save, ondertussen heb ik al 2 continenten voltooid, namelijk Afrika en Azië, de Afrikaanse Champions League heb ik binnen weten te halen met CT All Stars, door in het eerste seizoen promotie af te dwingen dmv het kampioenschap, het 2e seizoen werd ik 3e en in het 3e seizoen wist ik al de finale van de CL te halen, helaas verloor ik van ES Tunis. In het 4e seizoen kreeg ik een herkansing en wist ik ES Tunis wel te verslaan in de finale.

In Azië ging het vrij makkelijk, ik kon halverwege het seizoen in 2024 aan de slag bij het rijke Jiangsu, waar ik een budget van 100 miljoen ter beschikking kreeg, dit heb ik vooral geinvesteerd in Chinezen die beter waren dan mijn basis elf, en heb ik Diogo Jota als sterspeler weten binnen te halen. Jota bleek dan ook een gouden zet, want we wisten ons direct te plaatsen voor de CL. Het eerste volledige seizoen in mijn dienst pakte we overtuigend de titel en wisten we ook direct de CL binnen te slopen.

Ondertussen na een half jaar zonder baan te zitten heb ik het roer overgenomen bij LA Galaxy, een ingewikkelde competitie zeker op transfergebied, maar ik wist nog een plek in de play-offs af te dwingen en de beker te winnen die recht geeft op CL kwalificatie, voor het 2e seizoen zijn de verwachtingen hoog... De titel dient binnengehaald te worden.

Spoiler

image.png.15178a5be96e9f929df23f635e8e194f.png

Spoiler

image.thumb.png.0dfa63b77a034f5c489a4bc4f1471064.png

• 3 weeks later...

Seizoen 2 met Bucheon 1995 (ondanks structureel tegengewerkt te worden door mijn bestuur, wat er een handje van heeft ongevraagd mn beste spelers te verkopen) als kampioen afgesloten. Het ging nog bijna mis aan het eind van het seizoen na een slechte serie, maar een overwinning in de laatste wedstrijd was genoeg voor de titel.

Spoiler

image.thumb.png.67d33c21d02fe3f5ac01fd649e04c10e.png

Nu verder kijken, ik zoek eigenlijk naar een club in China (omdat daar verreweg het meeste geld zit). Bij Bucheon blijven kan ook, maar gezien de financiële situatie is dat eigenlijk niet mijn favoriete optie. Er is namelijk niet eens geld om een trainerscursus te betalen.

Mijn eigen prijzenkast wordt aardig gevuld op deze manier:

Spoiler

image.png.3ca23aa06852c4e638f825a600594d33.png

• 3 weeks later...

Ik ben hier ook mee bezig en heb drie continenten afgerond. Twee keer de CL gewonnen in Afrika met Kaizer Chiefs. Eén keer de Aziatische CL gewonnen met Guangzhou Evergrande en de Copa Libertadores gewonnen met River Plate. Nu op zoek naar een nieuwe club in Mexico of Europa.

• 1 month later...

Nog nooit eerder geprobeerd, maar ook ik heb me eraan gewaagd dit jaar. Normaal ben ik niet zo van club naar club hoppen en geniet ik maar van een Build a Nation of Build a Club save. Maar dit is voor de verandering ook wel eens lekker om te doen. Ik zal jullie even op de hoogte brengen met waar we nu staan. We hebben al twee Champions Leagues weten te bemachtigen. Waarschijnlijk de twee makkelijkste, maar die moet je ook maar winnen. Ik heb tot nu toe echt plezier gehad in deze save en dan vooral bij Cape Town Spurs, wat een goede jeugdopleiding hebben ze daar. Genieten

aQyiMIL.png

2020: Aangenomen als manager van Cape Town Spurs (Zuid-Afrika n7heeBG.png, niveau 2).

2021: Kampioen GladAfrica Championship (promotie naar DSTV Premiership)

2023: Winnaar MTN 8 en winnaar Telkom Knockout

2024: Winaar Orange CAF Champions League, winnaar Nedbank Cup en kampioen in de DSTV Premiership

6hTK6Vc.png

2024: Aangenomen als manager van Shenzhen FC (China 9bxJTy5.png, niveau 1)

2025: Winnaar Chinese FA Cup

2025: Winnaar AFC Champions League en winnaar Chinese Super Cup

Bzs5uMS.png

2027: Aangenomen als manager van Juventude (Brazilië iWFabS3.png, niveau 1)

Screenshot carrière:

Spoiler

zsbk3Nh.png

• 2 weeks later...

Even wat minder aan FM toegekomen door drukte, maar toch mn Pentagon save weer eens opgepakt. Na een jaar struggelen op het hoogste niveau bij het financieel armoedige Bucheon kreeg ik 9 wedstrijden voor het einde de kans om bij titelkandidaat Ulsan Hyundai aan de slag te gaan. 

Kampioen worden zat er net niet meer in, maar de CL is bereikt, dat was het belangrijkste

Spoiler

FM1.JPG.0b56d76df6031a9b05f7a018bd452733.JPG

Om volgend seizoen ons mannetje te kunnen staan heb ik een ervaringsdeskundige aangetrokken...

Spoiler

FM2.thumb.JPG.301213dd73c8b5bc1aaee7b5152782da.JPG

• 2 weeks later...

Mijn uit de hand gelopen Pentagon Challenge van 2020 heb ik deze week ook weer eens voortgezet. Was in 2086 geëindigd bij El Paso in de USSL Western Conference. Daar de competitie gewonnen, waarna ik mijn vizier heb gericht op vacatures in de MLS. Uiteindelijk lukte het bij de Portland Timbers (I'm going timberrrrr). In één jaar de competitie gewonnen. In de finale van de beker helaas wel zeer onterecht verloren van Dallas, maar je kunt niet alles hebben.

Op mijn honderdste virtuele verjaardag ( :D ) ontslag genomen, na even getwijfeld te hebben of ik voor de CL wilde gaan met een Amerikaanse ploeg. Daar ik de MLS echt geen ruk aan vind met al die regels, wacht ik nog wel een tijdje op Mexico, Costa Rica of club uit een ander redelijk land. Zover ben ik echter nog lang niet.

De volgende stap zouden de Cook Islands zijn, ware het niet dat de competitie daarvan niet goed lijkt in te laden; er gebeurt al vier jaar niets. Die slaan we dus over. De volgende bestemming opnieuw een eilandengroep: Faeröer. B36 Thórshavn zocht nog een coach na een matig seizoen. Doen we!

Er zijn nog drie continenten waar ik de CL moet winnen: Noord-Amerika, Europa en Afrika (dacht ik). 

Spoiler

image.png.705c785e7729650953f46e286cc36265.png

Lekker bezig! Op basis waarvan kies jij dan de volgorde van landen waar je naartoe gaat? Vind het wel echt knap hoe je het elke keer weer voor elkaar krijgt om op korte termijn succes te boeken