Jump to content

[FM21] FC Schalke 04

Mo
 Share

Recommended Posts

Chapter I - Introductie

1024839.thumb.jpg.de54af520b7b175cf81323c1e486cc08.jpg

De Duitse voetbalcompetitie heeft me altijd gefascineerd. Het is een mooie competitie waarin veel teams aan elkaar gewaagd zijn. Ook een competitie waarin voldoende uitdaging ligt voor FM spelers om Bayern van troon te stoten. Heb de afgelopen jaren vaak met Leverkusen gespeeld. Maar dit jaar zag ik meer uitdaging in Schalke 04. Een club wat vooral de laatste jaren zeer wisselvallig presteert. Afgelopen jaar de 14e en het jaar daarvoor de 12e. Schalke hoort gezien zijn status bij de subtop plaatst en daar gaan we dit jaar een begin mee maken!

Clubinfo.thumb.PNG.b49d38fcb45d196244d2698baaadc7f8.PNG

Zevenvoudig kampioen Schalke 04 (voor het laatst in 1958) presteer zoals aangegeven presteert de laatste jaren zeer wisselvallig. Al twee jaar geen Europese competities door tegenvallende resultaten. Laatste prijs werd behaald in 2011 door de DFB Pokal en DFL supercup te winnen. Sindsdien dus geen prijzen gewonnen. Beste prestatie sindsdien was in voetbalseizoen 2017-2018; toen de club tweede werd achter FC Bayern. Het bestuur heeft voor nu daarom ook geen hoge verwachten.

Clubvisie.thumb.PNG.0fe8229b9dce70b0762f6cc987d0d85b.PNG

Zoals te zien is de verwachting niet bijster hoog. Eindigen in linkerrijtje is voldoende. Werken binnen het salarisbudget spreekt voor zich. Het bestuur heeft ook meegegeven om vooral te focussen op jongere spelers onder de 23. Dat past bij de langetermijnvisie om successen te boeken. 

667310413_Selectiebijaanvang.PNG.a368121787b07424b966c5b1533a30c2.PNG

Dan de selectie voor seizoen 20-21. Transferactiviteiten zijn in de zomerperiode uitgeschakeld. Dus hier gaan we het mee doen. Op zich is de selectie breed genoeg om het jaar mee door te komen. Puntje van zorg is onze bezetting rechtsback; niet al te sterk. Verder het centrale middenveld niet echt goed bezet. We hebben op die posities 4 spelers + een groot talent (Bozdogan). Van acht spelers loopt het contract volgend jaar af, waaronder spelers als Bentaleb. Dus we moeten aankijken hoe we de selectie gaan vormgeven volgend schooljaar. Maar dat is iets voor later. 

Tactiek.PNG.4337de5e61842487bb35a1e2751e57e0.PNG

Dan de tactiek. We gaan spelen van van uit een 433 positie met punt naar achteren. Met opkomende backs. Liefst speel ik met een Targetman voorin maar buiten Ibisevic (waarvan zijn contract volgend jaar afloopt) niemand die die rol kan uitvoeren. Onze sterkste spits is Paciencia en hij komt als complete spits best tot zijn recht. Ideale elf heb ik nog niet gevormd. Maar de volgende spelers zijn vrijwel zeker van een basisplaats: Fährmann; LB ; Nastatic, VC, Ludewig; Mascarell, Suat Serdar, Harit; Raman, AMR; Paciencia. Uiteindelijk bepalen de prestaties en omstandigheden met welke elf we gaan starten. We gaan zien hoe het loopt.

Voorbereiding.thumb.PNG.22e1a594e00f7384a0e878d548308c54.PNG

Tot slot; de voorbereiding. Aardig verlopen met één verlies tegen City. Dat moet kunnen :). Nieuw seizoen gaat zeer binnenkort van start. We hebben er in ieder geval zin in. Kijken hoe het loopt.

Wordt vervolgd...

Clubinfo.PNG

Edited by Mo

Schalke stond ook op mijn shortlist om mee te starten in FM21, maar de keuze is uiteindelijk toch op een andere club gevallen. Maar zeker een heel interessante challenge in mijn ogen ook! Ook mooi om zien dat de eerste transferperiode uit staat. Dat zie ik zelf het liefst. Meest realistisch ook. De voorbereiding verliep in ieder geval al prima. Benieuwd naar de eerste competitieresultaten! Succes!

Chapter II - september, oktober en november

Zo, de seizoen is inmiddels van start. We hebben in totaal 10 wedstrijden gespeeld. 4 gewonnen. 3 gelijk en 3 verloren. Overall: we wisselen goede wedstrijden af met minder goede wedstrijden. Kansen omzetten in doelpunten en achterin de boel schoonhouden wil nog niet helemaal lukken. Al moet hierbij wel gezegd worden dat we een redelijk zwaar schema hadden. Beginnen tegen Bayern is nooit een pretje. 

De competitie

Wedstrijden.thumb.PNG.ceb0ac1e3f861ca1fa0a923d1368cdec.PNG

Zoals jullie kunnen wisselen we goede periodes af met mindere periodes. Maand oktober ging prima maar maand november was een stuk minder. Wat opvalt is dat we thuis onze wedstrijden nagenoeg wel winnen en uit veel punten laten liggen. We hebben nu gelukkig wel de wedstrijden tegen Bayern,  Leipzig, Dortmund en Monchengladbach achter de rug. De stand ziet er nu als volgt uit.

Stand.PNG.bdc461d3094290dacd32810aa3271cdb.PNG

De verschillen zijn nog niet zo groot. Frankfurt is de verrassende koploper. De topclubs presteren ook nog niet constant. Het ligt dus eigenlijk nog helemaal open. Kijken wat de volgende maanden ons brengen.

DFP-Pokal

DFB-Pokal.PNG.e77e82db7e94e92769a07647b93521cd.PNG

Dit was onze eerste wedstrijd van het jaar. De wedstrijd ging redelijk gelijk op. Uiteindelijk hadden we de wedstrijd wel naar onze toe weten te trekken.

afbeelding.png.4e8475e8e1dbef9ab7b6d307ed7ed649.png

Op naar de volgende maanden. Dank voor al jullie reacties.

Wordt vervolgd..

Op zich best prima resultaten, al is het wel opvallend dat het wat minder loopt de laatste maand terwijl je de andere maanden eigenlijk sterkere tegenstanders trof. Maar zoals je zelf aangeeft ligt alles nog dicht bij mekaar.

PS: vergeet je volgers niet te taggen (@username) bij elke update zodat ze niets missen.

Punten pakken tegen Dortmund en Leipzig is knap, maar dan de maand daarop verliezen van BMG en Mainz is zuur natuurlijk. Voorlopig is het nog wat wisselvallig, maar al met al zijn de verschillen nog ontzettend klein. Een overwinning kan je zomaar een plek geven die recht geeft op Europees voetbal aan het eind van de rit. 

Chapter III - December & Januari

De competitie

We zijn weer een paar maanden verder. In deze twee maanden hebben we 10 competitiewedstrijden gespeeld. Waarvan 6 gewonnen, 2 gelijk en 2 verloren. Een redelijk goede prestatie als je het mij vraag. Ik moet er wel bij zeggen dat we het onszelf soms erg moeilijk maken omdat we veel kansen laten liggen. 3 van de 6 wedstrijden hebben met 1-0 gewonnen. Tegen Bayern waren we kansloos en tegen Hertha speelden we ook niet al te sterk.

wedstrijden.thumb.PNG.b06df7c09ba180c4af2bf50da3b6cd2d.PNG

Dat heeft geresulteerd in de volgend stand. Bayern begint uit te lopen. Frankfurt blijft verrassen en Leverkusen presteert ondermaats. Het verschil met top 4 is slechts 4 punten en dus niet groot. We liggen in ieder geval op koers.

Stand.PNG.a73fd8a9c449856db3e37c1916e63496.PNG

DFB-Pokal

Ook in de beker zijn we weer een ronde verder. We traden om met een gerouleerde elftal en dat werd ons bijna fataal. Uiteindelijk hebben we de wedstrijd toch naar ons toe weten te rekken. 

DFB-Pokal.PNG.4d58c4a239478bbe18bdcf741c130636.PNG

Transferperiode

Dan de transfers. De selectie zal volgend seizoen gaat volgend jaar flink op de schop. 8 spelers hebben een aflopend contract. Alleen Bentaleb en Schöpf kregen (gehuurde spelers niet meegeteld) af en toe speelminuten (allebei 6 wedstrijden in de basis en 7 keer ingevallen). En aangezien we dit seizoen ook veel meer uitgeven dan we binnen kunnen krijgen. Hebben we besloten om een aantal spelers al in de winter te laten gaan. 

afbeelding.png.2daa3b6423cced2d0baf2ce3da2dd369.png

Allereerst Mark Uth. Heeft dit seizoen géén minuut gespeeld. Verdient wel 4 miljoen (!) euro per maand. Bologna was zo lief om hem van ons te verlossen. Langer, onze reservekeeper hebben we ook laten gaan. Bentaleb had een aflopend contract en verdiende veel te veel. De russen namen hem over. Ook Ibisevic hebben we laten gaan. Hij had zowat geen minuten gemaakt. Met Schöpf en Skrzybski was het lijstje compleet.

Uit

Uittransfers.PNG.9babff48f1c2f3787e22d938030d71f5.PNG

We hebben dus maar liefst zes spelers laten gaan. Daarentegen hebben we er twee gehuurd. Elneny tot het einde van seizoen om Bentaleb op te vangen. En Lamela om Schöpf en Skrzybski op te vangen. We hebben dus -zo kan ik wel zeggen- kwaliteit geïnjecteerd in de selectie.

In

1360278590_Transfersin.PNG.0c85c6e548323403f370b154860cd0b5.PNG

Tegelijkertijd hebben we ook twee spelers overgeheveld naar de eerste elftal. Het gaat om Capanile (VR) en Can Bozdogan (AMC)

Campanile
Campanile.thumb.PNG.30b0bc145dca040418724a77baa2cdb2.PNG

Can Bozdogan1771866032_CanBozdogan.thumb.PNG.875a44690a75712a78a3f38f8bdbc0d3.PNG

We gaan dus ongeveer met 20 spelers tweede helft van het jaar tegemoet. We hebben een niet al te drukke schema dus ik heb goede hoop dat we het hiermee wel gaan redden. De bedoeling is om in de zomer de boel compleet om te gooien.

Salarislasten before / after

afbeelding.png.be5b71c81bdee77319e91a56c1502ba5.pngafbeelding.png.4e7980df92a956b4fd5ad10444b4755a.png

ClubvisieClubvisie.PNG.7f3b4cbe6f705b09b9634f47d27f04a2.PNG

Wordt vervolgd..

@OptimistPrima Dank

@DGremlin dankje

@spaansetukker Zeg dat wel! thanks

@Mordurette Nou, dat gaat nog wel even duren denk ik :D

@Koenbres we doen ons best

@JordiW. thanks

@Titan thanks

@KayDeManaager dankje Kay

@Marius Dank voor de tip!

@Fantasy Ja, je hebt gelijk. Kan echt alle kanten op.

@V-Traxx zo is dat :)

@Niejo101 Ik hoop het! We doen het al iets beter, toch? :))

Edited by Mo

Prima resultaten toch hoor. Echt netjes. Ik denk dat het sowieso al knap is om met Schalke in de linkertabelhelft eindigen. Aangezien je al bij de subtop zit doe je het erg goed in mijn ogen. Logisch ook om het richting volgend seizoen volledig om te gooien als je die salarissen ziet.