Jump to content

[FM21] An der Grünwalder Straße

Recommended Posts

afbeelding.png.e000f5edec18ad18fc2aa46821b9cc58.png

Mocht je ooit in een afgelegen kroeg een iets te fanatieke voetbalpubquiz spelen waarbij je wordt gevraagd welke wedstrijd in een tweede klasse wereldwijd het recordaantal toeschouwers heeft getrokken, dan geef ik je nu het antwoord. In het jaar 1973 werd op 15 augustus een belachelijk aantal van ongeveer 90.000 toeschouwers binnengelaten bij de wedstrijd TSV 1860 München tegen FC Augsburg in het Olympiastadion van München. Nou ja, binnengelaten…  Toen 1860 München in de derde minuut wist te scoren in deze derby, wist iedereen die nog buiten stond niet hoe snel hij in het stadion moest komen. Zo werd een stadion met een capaciteit van 69.000 plaatsen met ruim 20.000 man overschreden. Enkele schattingen zijn zelfs uitgelopen op een aanwezigheid van 100.000 man, we zullen het nooit precies weten. Het enige getal wat wel exact staat vermeld is 136: het aantal mensen wat in de meute gewond is geraakt.

Het Olympiastadion in München. Je weet wel, dat stadion waar Nederland haar eerste WK finale verloor en in betere tijden haar enige EK titel heeft veroverd. Dat stadion. Tevens het stadion waar de fans van Die Löwen zich nooit echt thuis hebben gevoeld. Vanaf de bouw van het stadion in 1972 hebben 1860 München het stadion gedeeld met hun gehate rivaal Bayern. Enkele keren werden de supporters een periode verblijd met een terugkeer naar de oude grond, maar daar kwam abrupt een einde aan in 2005 toen 1860 wederom met de rode rivaal de Allianz Arena ging delen. Allemaal leuk en aardig dat die UFO blauw oplicht als 1860 speelt, maar het eeuwenoude voetbalgevoel was weg. De Allianz Arena ligt ver buiten Giesing en met toeschouwersaantallen tussen de 30.000 en 40.000 zag het er allemaal een beetje treurig uit in het hypermoderne bakbeest.

De droom voor iedere supporter van 1860 was om ooit weer eens terug te keren naar het Städtisches Stadion an der Grünwalder Straße. Een stadion dat historie uitademt en een waardig voetbalmonument genoemd mag worden, en dat midden in een woonwijk. Toen de gemeente in 2006 eventjes dacht te besluiten die paar tribunes naar de grond te brengen, braken er onder omwonenden protesten uit en met succes. Het stadion is nog van de supporter, en dat geldt ook voor de droom om 1860 eindelijk weer op de heilige grond te zien spelen.

En die droom is uitgekomen… maar voor een prijs. In 2017 waren de financiële problemen zo groot dat 1860 op de rand van de afgrond stond en geen licentie voor de 3. Bundesliga wist te bemachtigen. Het contract met de Allianz Arena werd daarmee onbetaalbaar en dus keerde 1860 vanaf dat moment terug naar het meer dan honderd jaar oude Städtisches Stadion an der Grünwalder Straße. Wat een prachtige bende heeft die club ervan gemaakt. Toch weet elke supporter dat dit genot slechts tijdelijk is als de ambities juist zijn. Dit stadion is nooit en te nimmer geschikt voor de Bundesliga en als 1860 ooit mee wilt gaan doen in Duitsland, zal het een mooi nieuw en 1860-waardig stadion moeten krijgen. Maar dit keer zonder Bayern. Laten we dat dan maar gaan regelen!

Uitleg

Spoiler

Voor mij de eerste novelle in een tijd van 8 jaar of zoiets. Hoe het zich gaat uitvouwen zal nog een beetje moeten blijken, maar het uiteindelijke doel wat ik in deze game gesteld heb is dat ik met 1860 München een groter stadion wil krijgen dan Bayern. Omdat het een project met een lange adem is (ik speel elke FM maar een of twee games door dit soort dingen), zal ik ook geen updates per wedstrijd doen, maar doe ik er enkele per seizoen.

Edited by Keko
  • Replies 63
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Mocht je ooit in een afgelegen kroeg een iets te fanatieke voetbalpubquiz spelen waarbij je wordt gevraagd welke wedstrijd in een tweede klasse wereldwijd het recordaantal toeschouwers heeft getrokken

Guilty as charged  Serieus eens als vraag gekregen bij een regulieren pubquiz, niemand in het café wist het.   Een sterke openingspost. Leuk dat je voor een roemruchte club kiest, waar er ov

Frisse moed   In de zomer van 2021 is corona nog verre van onder controle en dus reist 1860 in de voorbereiding af naar het noordelijk gelegen Hamburg om de conditie op peil te brengen. De e

Posted Images

19 uur geleden zei Keko:

Mocht je ooit in een afgelegen kroeg een iets te fanatieke voetbalpubquiz spelen waarbij je wordt gevraagd welke wedstrijd in een tweede klasse wereldwijd het recordaantal toeschouwers heeft getrokken, dan geef ik je nu het antwoord.

Guilty as charged :D Serieus eens als vraag gekregen bij een regulieren pubquiz, niemand in het café wist het.

Een sterke openingspost. Leuk dat je voor een roemruchte club kiest, waar er overigens veel van zijn in 2. en 3. Bundesliga, en hier en daar ook nog in de Oberliga's of Regionalliga's. Veel succes!

afbeelding.png.e000f5edec18ad18fc2aa46821b9cc58.png

De Selectie

We kijken naar het 1860 van september 2020. Inmiddels heeft de club zich al even weer weten te vestigen in de Liga 3 met enigszins stabiele financiën. Terwijl het bestuur voorzichtig het linkerrijtje als doelstelling benoemt, is dit voor de supporters te weinig om tevreden mee te zijn. De kersverse trainer die de fans de promotie moet geven heet Sebastian Weisz, die intern naar voren is geschoven door het bestuur. Man van de club, cultuurbewaker en geboren in het nabijgelegen en idyllische Fürstenfeldbruck.

De selectie is geen schim meer van de periode voor 2017. Na de terugplaatsing naar de regionalliga zijn vele spelers met de noorderzon vertrokken en aan het einde van de transferperiode is ook basisklant en toptalent uit eigen jeugd Dennis Dresser verkast naar Mainz voor zeven ton. Slechts enkele talenten als keeper Marco Hiller en rechtsbuiten Johann Djayo wisten dankzij de crisis van de club basisplaatsen voor zichzelf te veroveren. Daarnaast zijn er enkele nieuwe spelers in de loop der jaren binnengekomen die nu de kern van 1860 vormen. Centraal achterin staan bijvoorbeeld Daniel Wein en Quirin Moll, beiden multifunctioneel inzetbaar, beiden een ‘rood’ verleden. Op het middenveld is de talentvolle Richard Neudecker teruggekomen. Begonnen voor Die Löwen, en na mislukte avonturen bij St. Pauli en VVV Venlo weer huiswaarts gekeerd. Ook voorin is in de crisis versterkt met Stefan Lex en Martin Pusic, een Oostenrijker die na avonturen in Denenmarken (o.a. AGF:classic_rolleyes:) en Noorwegen toch liever dichterbij zijn geboorteland wilde wonen.

De enige overgebleven basisklant van de periode voor de teloorgang heet Sascha Mölders, die zich hiermee als onvoorwaardelijke publiekslieveling heeft geprofileerd. Een ijzervreter, een doelpuntenmachine, maar vooral een leider die de hele meute op weet te zwepen. Met zijn 35 jaar zal het echter één van zijn laatste jaren worden en dus is het tijd voor vers bloed in de club.

afbeelding.thumb.png.127d178735653e476babfb44811ab806.png

1860 München mag in de aanvang voor het seizoen 2020/2021 zes nieuwe spelers verwelkomen, drie ervan komen op huurbasis. Allereerst worden verdediger Melayro Bogarde en linksbuiten Gautier Ott beiden voor een seizoen overgenomen van de nieuwe moederclub Hoffenheim. Verder huurt de club Hugo Siquet van Standard Luik om de breedte in de achterhoede te versterken. De eerste speler die definitief de overstap maakte heet Yanni Regäsel die voor de rechtsback positie is gehaald. Naar aanleiding van het vertrek van Dresser is de ervaren Kevin Kratz uit de Verenigde Staten terug naar huis gehaald. Tot slot werden de supporters verblijd met een grote naam in de achterhoede. De inmiddels ver afgegleden Douglas heeft het lichtblauw bereikt voor een bedrag van €18.000 en kan als de topaankoop van het seizoen worden gezien.

afbeelding.png.0c26059218b815bddd90dc819033a1dd.png

Spoiler
Op 25-11-2020 om 21:01 zei Fantasy:

Mooie opener, had van jou eerder een AGF-novelle verwacht, maar dit is ook tof! Succes met 1860 München :) 

Beetje de variatie erin houden he :D Heb half FM20 met AGF doorgebracht, dus nu weer zin in een echt 'bouw' avontuur.

Op 26-11-2020 om 15:58 zei Titan:

Guilty as charged :D Serieus eens als vraag gekregen bij een regulieren pubquiz, niemand in het café wist het.

Een sterke openingspost. Leuk dat je voor een roemruchte club kiest, waar er overigens veel van zijn in 2. en 3. Bundesliga, en hier en daar ook nog in de Oberliga's of Regionalliga's. Veel succes!

Dafuq :cab:

Haha ik dacht nog: wel erg vergezocht, maar prima. Speciaal voor jou: https://www.youtube.com/watch?v=Aje8rg932C8&t

Verder @iedereen dank voor alle reacties :) Grote uitdaging, maar ik ga slecht op games waar ik na 5 seizoenen alles bereikt heb wat mogelijk is.

@Copywriter

Laat maar weten als je ook getagd wil worden, ga dat niet bij iedereen ongevraagd doen ;)

Edited by Keko

Neudecker kan je er prima bij hebben, leuk talent is dat! Prima zaken gedaan met de huurlingen van je moederclub Hoffenheim ook. Op het middenveld heb je wellicht een wat krappe bezetting, maar er zitten wel wat centrale verdedigers tussen die ook als (verdedigende) middenvelder uit de voeten kunnen gok ik zomaar.

En slinger mij ook maar bij elke update in de mentions hoor. Ik mis zo nu en dan nog wel eens een update anders ;c 

Zoals al aangehaald, tag zeker je volgers bij een update zodat ze niks missen (@username).

Een paar interessante transfers in ieder geval. Het middenveld lijkt me wat dun bezet in geval van blessures en schorsingen, maar dat hangt ook weer af van je tactiek natuurlijk.