Jump to content

[FM21] SOS United

Messidona
 Share

Recommended Posts

Godmiljaar zeg, 35M voor vandevoordt, hij gaat zoiezo geschift goed worden. Hiermee maak je een statement hoor!

Voor de rest mooie transfers! Enkel Hannes Vanderbruggen vind ik een beetje vreemd, ik mijn ogen komt hij tekort om een plaats in je elftal op te eisen, gehaald voor de breedte?

Een vlotte voorbereiding tegen sterke ploegen

image.thumb.png.d927738877308f6790a80d8ed723dbc7.png

Een nieuwe zomer, een nieuwe start. We planden vijf oefenwedstrijden in waarin het niveau van de tegenstander gradueel de hoogte in ging. Ploegen als UR Namur en CS Sedan Ardennes waren goede sparringpartners om de jongens weer in conditie te krijgen en vertrouwen te tanken. Dat we hun sportief overstegen zijn blijkt wel uit de ruime scores.

Dan was er de stage in Nederland, ideaal om het teamgevoel aan te kweken en met de groep gefocust op onze voorbereiding te kunnen werken. Hier vonden we met FC Groningen en Ajax twee leuke ploegen om tegen te oefenen. Tegen Groningen werd het een echte achtbaanwedstrijd, steeds kwamen de Groningers langszij. De weinige toeschouwers die langs de lijn stonden kregen een echte spektakelwedstrijd voorgeschoteld. Uiteindelijk winnen we maar met het kleinste verschil maar toch ben ik heel tevreden want we hebben ze gedomineerd, de statistieken geven mij gelijk.

De eerste echte interessante waardemeter is voor mij Ajax. Toch wel dé topclub in Nederland en een ploeg die Europees ook wel zijn mannetje kan staan. We spelen heel goed en gaan de rust in met een 1-0 voorsprong. In de tweede helft missen we te veel kansen en komen de Amsterdammers wat meer in hun spel. Ze gaan over ons, invaller Mbayo kan de score milderen. Een dubbel gevoel, we speelden niet slecht maar krijgen er wel vijf om de oren. Langs de andere kant scoren we zelf ook drie keer… tegen een ploeg als Ajax…

De ultieme bekroning van de voorbereiding is de traditionele galawedstrijd in eigen huis, gratis toegankelijk voor onze abonnees. Deze keer komt het Napoli van Dries Mertens op bezoek. Die moest op de bank starten, en de Napolitanen hadden hem beter meteen in de basis gedropt want ze kunnen geen vuist maken tegen ons. We spelen erg goed en zijn deze keer niet kwistig met kansen!

Soit, we hadden wel 18 schoten op doel om er ‘maar’ twee van te verzilveren, maar het feit dat wel al zoveel doelschoten afdwongen stemt me gelukkig. En Napoli kwam in de hele wedstrijd maar met één schot op doel… Uitermate blij om een ploeg als Napoli zo makkelijk te verslaan… maar er is een grote maar… Napoli had nog maar net zijn voorbereiding gestart, dit was hun eerste oefenmatch.

image.png.52059bf77568562c864013e3c1d94078.png

Dit is de basis die ik in gedachten heb voor komend seizoen. In totaal zijn er vijf ‘nieuwe’ namen, Normann Williamsen is al naar hier gekomen vorige zomer maar maakt pas nu de overstap naar het eerste. En in mijn ogen is hij meteen basis materiaal. Centraal naast hem staat er wel een gloednieuwe naam: Papetti. We hopen dat deze Italiaans-Noorse combinatie het achteraan steviger dicht kan houden.

Dorsch gaat nu als spelverdeler spelen, met zijn goede pas is dat een rol die hem beter zou moeten liggen. Dan kan Aster Vranckx als dynamische middenvelder ten volle zijn loopvermogen benuttigen. Voor hen krijgt Samoise zijn kans op de 10 waardoor Chakvetadze naar links opschuift. Renyer zal vanaf rechts naar binnen snijden en zo gevaarlijk proberen zijn.

En in doel hebben we natuurlijk onze absolute record aankoop Vandevoordt. Nog maar 19 jaar, een groot verschil met de ervaren Bolat die vorig seizoen in ons doel stond. Maar hij is er klaar voor en zal alleen maar beter en beter worden met elke minuut die hij speelt.

@Fantasy @Niejo101 @jefri @Rossi @JordiW. @komodo25 @spaansetukker @Ruben VDS @FC Bruges @delichris @DGremlin @V-Traxx @Marius @r4vje

Citaat

Het is inderdaad zot om zoveel geld voor een keeper neer te leggen en daarom heb ik er zo lang over getwijfeld. Maar over de andere opties was ik niet erg tevreden - ze waren te duur voor de kwaliteit die ze maar hadden en uiteindelijk besloot ik toch maar het geld voor Vandevoordt neer te leggen. We hebben het geld toch, ook al hebben we ons blauw betaald... Maar het blijft natuurlijk ook maar een spel, en bovendien blijft die 35 miljoen tenminste nog in het Belgisch voetbal.

Twijfelende start voor de Buffalo’s

image.png.8c224b56fdea0544017360c711fa52c8.png

Waar onze voorbereiding zo vlot ging, zijn er toch een beetje twijfels ingekropen bij onze eerste competitiewedstrijden dit seizoen. Onze eerste twee wedstrijden wonnen we echter gewoon. Dat we op de openingsdag ons zwarte beest KV Oostende zonder al te veel problemen wegzetten deed me deugd. Ook tegen Sint-Truiden was er een logische overwinning.

Maar dan stonden er al direct twee toppers na elkaar geprogrammeerd. Eerst maakten we de verplaatsing naar Limburg. Het was echt niet goed, we komen er nog weg met een puntje maar Genk had hier gewoon moeten winnen eigenlijk… Het spelbeeld tegen Anderlecht is dan wel weer beter maar nu eindigen we weer met maar één punt en scoren we zelfs niet.

Nu goed, zo direct twee toppers in het begin is niet ideaal maar ik had toch verwacht dat ons niveau al voldoende hoog zou liggen om toch meer te halen. Een gelijkspel op Genk is in se niet slecht, en zeker niet gezien het spelbeeld, maar tegen Anderlecht hadden we echt meer moeten doen. Daarom dus geen volle buit in de eerste speelmaand.

image.png.179b08d13867acded7ed9fbb87aeffa1.png

Een lastig parcours in het kampioenenbal

Door de titel mochten we dit jaar rechtstreeks de poules van de Champions League in. En dit jaar zijn we enigste Belgische club in de poulefase, Club Brugge struikelde in de voorrondes tegen Dinamo Kiev. Grappig want die schakelden wij vorig seizoen wél uit in de voorrondes.

Het lachen duurde niet lang, want de voetbalgoden waren ons niet echt gunstig gezind bij de loting. We zaten in pot 3 – ondanks de kwartfinales van de Europa League stegen we niet op de Europese ranking – en hebben denk ik wel de zwaarste opties in onze poule gekregen. We krijgen een terugzien met Frank Lampard en zijn Chelsea. Daar zaten we vorig jaar ook al bij in de poule en verloren we er telkens tegen. Hopelijk zijn we klaar voor revanche.

Paris St-Germain kwam ook uit de bokaal… Ik hoef er geen tekening bij te maken hoe groot het niveau tussen onze clubs is. Wel eens leuk voor onze supporters om een ster als Neymar in de Ghelamco te zien voetballen maar ik hoop vooral op geen pak slaag op het veld. En willen we dat ticket voor de Europa League zullen we vooral langszij Real Betis moeten gaan. Geen ronkende naam voor de doorsnee supporter maar die ploeg werd vorig seizoen 4es in La Liga, dan kan je echt wel wat ballen. Bovendien hebben ze daar nog steeds Fekir rondlopen, een prachtige voetballer die ons op z’n eentje echt pijn kan doen.

Deze poule is enorm zwaar. Natuurlijk moet ik als coach mijn spelers winnaarsmentaliteit inpompen, het zou dom zijn om op voorhand al de handdoek te gooien. Het spel wordt op gras gespeeld, niet op papier. Maar bon… we zien wel zeker?! Als het niks wordt hebben we tenminste wel mooie affiches gehad.

Renyer maakt goede eerste indruk

De Braziliaan Renyer sloot iets later bij ons aan omdat zijn 18e verjaardag pas halverwege juli viel. Dat later toesluiten lijkt echter niks uit te maken voor hem, in de eerste twee wedstrijden scoorde hij drie keer! Dat is een prachtige binnenkomer voor een debutant! Het schept ook wel verwachtingen, benieuwd hoe hij daar mee zal omgaan.

image.png.46dfd413d84f4391f8b514c3ca999270.png

@Fantasy @Niejo101 @jefri @Rossi @JordiW. @komodo25 @spaansetukker @Ruben VDS @FC Bruges @delichris @DGremlin @V-Traxx @Marius @r4vje

Citaat

Onze voorbereiding was goed, al is er bij de start nu toch een beetje twijfel ingeschoten... 

Edited by Messidona

Een koude Europese douche

image.thumb.png.c54db27265794a82695f93730da924cc.png

In de toppers eind augustus konden we niet winnen – we verloren echter ook niet – waardoor er toch wat twijfels in begonnen te sluipen. Tegen Cercle lijken we die twijfels ruim van tafel te schuiven, na een kwartier staan we al 0-3 voor! Maar wat er dan in de tweede helft gebeurde was onacceptabel… Mijn spelers laten het hangen en Cercle kan twee keer tegen scoren! Tot het affluiten was het billen knijpen. Hier kan ik niet mee lachen.

Tegen Waregem en Kortrijk was er gelukkig geen spoor van die nonchalance. Beide wedstrijden werden met een droge 2-0 gewonnen. Daartussen hadden we ook onze eerste bekerwedstrijd, tegen Lierse Kemperzonen. Zij komen uit in tweede klasse en dus een kans om eens wat andere jongens de kans te geven. Zij schonden het vertrouwen niet en wonnen vrij makkelijk.

In het klassement hebben we ons opgewerkt naar een gedeelde eerste plaats, samen met Anderlecht. Maar Club Brugge en Waregem staan vlak onder ons met maar één puntje minder! Het is erg spannend nu maar het is ook nog vroeg. We hebben duidelijk de kwaliteiten om de beste te zijn, maar daarvoor gaan we die gemakzuchtige nonchalance wel uit ons spel moeten houden. Misschien vraagt dat een tactische ingreep van mijn kant of moet ik toch wat meer ervaring in ons basiselftal steken…

image.png.0f9ed2f32324b5b65b904d54f86f5ff6.png

Een slechte start in Europa

Met PSG, Chelsea en Real Betis hadden we veel zwaarder geloot dan we gehoopt hadden. Maar Europese overwintering blijft ons doel en als we willen groeien als club gaan we zulke uitdagingen ooit eens moeten aangaan.

image.png.a91c9dd337841ea0f32e914d17bc7ae6.png

De eerste twee wedstrijden begonnen direct al niet goed. Van de Parijzenaars kregen we een pak rammeling. We werden weggespeeld onder leiding van Neymar die twee keer scoorde. Verliezen tegen PSG was sowieso wel te verwachten maar ik had toch liever met een kleinere score verloren. En zelf hebben we ook amper kunnen tegen prikken…

Dan volgde er weer een verplaatsing, naar Chelsea. Vorig seizoen verloren we twee keer met het kleinste verschil van hen. Nu verliezen we ook, maar dan met twee doelpunten verschil en zonder zelf te scoren. Door de nonchalance in de competitie en het pak slaag van PSG besloot ik het tactisch eens anders aan te pakken, een meer directe 4-3-3 dan de 4-2-3-1 tiki taka aanpak.

En ik ben best tevreden wat ik zag. Chelsea won wel, maar ons spel was goed en evenwaardig aan dat van hun. Chelsea was efficiënter en wint daardoor, maar puur op spelbeeld en de statistieken zou een gelijkspel een logischer resultaat geweest zijn.

Een sprankeltje hoop dus maar de realiteit is wel dat we nul op zes gehaald hebben in onze eerste twee wedstrijden. Tot overmaat van ramp heeft Real Betis wel weten te winnen van Chelsea waardoor zij al drie gouden punten voorsprong op ons hebben… Dat betekent dat we in het tweeluik tegen hen zes op zes moeten zullen pakken om toch nog een kans te hebben om Europees te overwinteren.

We moeten ons optrekken dat mathematisch alles nog mogelijk is en dat we de twee moeilijkste wedstrijden al gehad hebben. Chelsea en PSG zijn enorm grote ploegen met een veelvoud van ons budget, en het waren meteen ook al verplaatsingen. Laten we hopen dat onze supporters ons thuis naar een stunt kunnen helpen.

image.png.68f3bbfb057d671967fa90fae7d5c8dc.png

Stevig Noors sluitstuk achterin: Max Normann Williamsen

Voor de speler van de maand is het makkelijk om er een offensieve speler uit te kiezen, goals en assists zijn makkelijker op te merken dan goede defensieve acties. Maar deze maand was het echt wel een centrale verdediger die zich toonde. Max Normann Williamsen heeft er een goede september op zitten.

Hij rijpte vorig seizoen bij onze beloften en was klaar voor een stapje hogerop. Ik geloof in hem en hij bewijst volop waarom. Het zegt toch ook al veel dat hij een ervaren rot als Ngadeu op de bank kan houden. Max is enorm sterk achterin en is tot nu toe nooit door het ijs gevallen, ook niet in de wedstrijden waarin we het moeilijk hadden zoals tegen PSG.

image.png.7630e6a87e51dad97b5f1ccb2fee0b92.png

Citaat

Het was inderdaad nog te vroeg om te twijfelen, in de competitie loopt het weer lekker vlot als voorheen. In Europa zal het lastig worden...

Nationaal oppermachtig. Die twee gelijke spelen hiervoor waren gelukkig slechts een incident, al kwam Cercle nog benauwend dichtbij de gelijkmaker in jullie treffen. Tegen Chelsea en PSG niet winnen is natuurlijk geen schande, dat zijn ploegen van nog net een iets hoger kaliber. Hopelijk weet je tegen Betis wel de punten binnen te halen!

In eigen land grijp je al snel opnieuw de macht. Op deze manier zal het snel opnieuw een one-man show worden. In Europa wordt het opletten geblazen. Verliezen van PSG en Chelsea is niet meer dan normaal maar Betis heeft al drie gouden punten en dus zou het wel eens een zeer moeilijke opdracht kunnen worden om hen achter je te houden.

• Messidona changed the title to [FM21] SOS United