Jump to content

[FM21] SOS United

Messidona
 Share

Recommended Posts

Mooi team uitgebouwd op zo'n korte tijd. Ik heb nu 3 seizoenen afgerond met Antwerp, maar financieel is het toch wat moeilijker. Kreeg sowieso veel minder geld voor mijn spelers. Samoise probeer ik al van het begin te halen, maar Gent laat hem absoluut niet gaan. Vandevoordt staat nu eindelijk op de transferlijst, omdat ik al 3 jaar hem aan het paaien ben, maar ook voor 35 miljoen :cab: En die regel van 6 Belgen is wel vrij lastig als je niet het budget hebt om Vandevoordt, Kana, Sambi, .. te halen.

Heb je al eens gekeken naar Servais van Brugge? Die is echt goed geworden hier, maar ook onhaalbaar. Gaat nu voor 40 mil naar Barca. 

De slechtste maand sinds mijn aanstelling…

image.thumb.png.3189d60b7ce0c4028ae58adbb3a89dd7.png

We hebben 2021 fantastisch afgesloten en hopen 2022 op dezelfde lijn aan te vangen. Vorig seizoen waren er geen oefenwedstrijden gepland in de winterstop, ik koos toen voor rust. Nu had de club het idee om een winters toernooi genaamd de ‘Artevelde Cup’ te organiseren, als een middel om de spelers weer wat fit te krijgen na de winterstop en het zou een leuk evenement zijn voor de supporters.

Legia Warschau, Celtic en Borussia Dortmund waren de uitgenodigde ploegen. Op een termijn van drie opeenvolgende dagen zouden we elk één keer tegen elkaar spelen. We begonnen goed tegen de Polen en wonnen vrij makkelijk met een ruime score. Daarna was er toch de wedstrijd waar iedereen naar uitkeek, die tegen de Duitse topclub Dortmund. De geelzwarten wisten niet waar ze het hadden, ze werden van het kastje naar de muur gespeeld! Al voor de rust stond de forfaitscore op het bord. In de tweede helft gebeurde er niks meer.

En dan was er de laatste match tegen Celtic. Gelijkspelen volstond om dit oefentoernooi te winnen, en gelijkspelen is exact wat we deden. We speelden niet slecht maar bij veel spelers sloeg de vermoeidheid wel een beetje in. Niet onlogisch na drie topmatchen op drie opeenvolgende dagen.

Maar dan sloeg januari snel om. Het toeval wou dat we in de halve finale tegen Racing Genk moesten spelen, en net deze maand hadden we ook een competitiewedstrijd tegen hen. En daar tussenin was er dan ook nog de topper tegen Anderlecht, onze directe achtervolger.

De eerste wedstrijd tegen Genk was voor de competitie. Daarin speelden we 2-2 gelijk wat op zich geen slecht resultaat is. De volgende match, de heenwedstrijd van de halve finale van de beker, eindigde ook op een gelijkspel. Daar was ik minder blij mee want zo hebben de Limburgers een belangrijk uitdoelpunt mee…

En dan volgde Anderlecht. Ze waren ondertussen tot op één puntje genaderd en dus moesten we op ons best zijn. En dat waren we zeker niet… De Brusselaars dicteerden het spel en wij moesten focussen op defensie. We kwamen slechts tot twee doelschoten… Net voor het einde keurde de VAR een doelpunt van ons af vanwege buitenspel en hoewel we daarmee geen gouden zaak doen mogen we ons gelukkig prijzen. Het zou een absolute diefstal geweest zijn om hier alsnog de drie punten mee te pakken, dit doelpuntloos gelijkspel is eigenlijk al enorm geflatteerd en op een diefje. De slechtste wedstrijd onder mijn bewind.

En dan volgde er de terugwedstrijd tegen Racing Genk voor een plekje in de finale van de beker. In Gent werd er 1-1 gespeeld waardoor alles nog open ligt, maar we zouden wel zeker moeten scoren in de Cristal Arena. Weer hebben we veel moeite met de Genkenaren, en zelf scoren lukt ons nu al voor de tweede wedstrijd op rij niet! Dat lukt Theo Bongonda wel waardoor Genk de finale zal mogen gaan spelen tegen Beerschot.

Geen tweede finale op rij voor ons jammer genoeg. Het is weliswaar nog maar de allereerste keer dat we tegen een Belgische ploeg verliezen sinds ik aan het roer ben gekomen van de Gantoise… Het moest er ooit eens van komen maar het is zuur dat we daardoor een finale missen. En extra zorgwekkend vind ik dat we twee wedstrijden op rij onmondig zijn, te weinig ons spel dicteren en onderliggen.

Er waren wel enige excuses, zo waren Ngadeu, Nurio en Owusu opgeroepen voor de Africa Cup en volgde er een waslijst aan blessures deze maand. De Africa Cup afwezigen wou ik intern opvangen door ondermeer Jelle Spruyt en Deven Oghuma bij het eerste elftal te betrekken, maar ook zij liepen een (weliswaar kortdurige) blessure op… Daarom werd in alle rapte Niels Nkounkou gehuurd van Wolves, een linksback. Het kost ons enkel zijn salaris en hij helpt ons hier en daar afwezigheid achterin op te vangen.

Gelukkig knoopten we tegen Cercle wel weer aan met de overwinning. Gek genoeg is onze voorsprong op Anderlecht wel vergroot omdat zij nog verloren van Moeskroen. Januari 2022 was zonder twijfel de slechtste maand die ik beleefd heb als manager van KAA Gent. Maar goed, een dipje kan altijd eens gebeuren. Nu is het kwestie van ons er weer uit te sleuren en de motor weer op gang te krijgen. Nu in februari moeten we het vertrouwen weer terugkrijgen en de spelers fit krijgen, want die belangrijke wedstrijden tegen Lazio Roma komen er aan!

image.png.c956b5c7fb07f1334d9ef793b4873db4.png

Alweer geen Gentse gouden schoen…

Vorig jaar won Yari Verschaeren de gouden schoen, dit jaar had ik echt wel goede hoop op een Gentse gouden schoen. Dat zou nog maar de derde zijn in de hele geschiedenis. Je zou denken dat het winnen van de dubbel, bereiken van de kwartfinale van de Europa League en de Champions League poule overleven dit seizoen wel voldoende zou zijn om een Buffalo in de lauweren te leggen… maar nee.

Net als vorig jaar gaat de gouden schoen naar het Astridpark, allez ja, het Stade Velodrome eigenlijk want Felix Nmecha speelt dit seizoen bij Olympique Marseille. Dat ene halve jaar was voldoende om hem te laten winnen. Nu goed, het is een fantastische speler wel die goed heeft gepresteerd maar ik voel toch enige minachting tegenover Gent. Er eindigde zelfs geen enkele speler van ons in de top drie… Misschien is het beter dat we volgend jaar dit gedoe gewoon overslaan?!

Ik klaag misschien wat teveel want er zijn wel enkele Buffalo’s in de prijzen gevallen. Onze ex-keeper Sinan Bolat werd verkozen tot doelman van het jaar. Ikzelf werd verkozen tot manager van het jaar en kreeg ook de Raymond Goethals trofee uitgereikt. Leuk maar aangezien het mijn spelers zijn die het doen op het veld had ik eerder hen wat individuele awards gegund.

@Fantasy @Niejo101 @jefri @Rossi @JordiW. @komodo25 @spaansetukker @Ruben VDS @FC Bruges @delichris @DGremlin @V-Traxx @Marius @r4vje @ElMarcos @Michiel RAFC @Kyrill @TeamWesil

Citaat

Laten we maar zeggen dat we een hele goede cava naar Betis gestuurd hebben! Soms heb je een beetje meeval nodig, maar PSG verloor tegen ons en Betis dusja... Misschien zitten ze meer op hun plaats in de Europa League :D 

Ik ben inderdaad blij met de verdediging dit jaar, Papetti en Normann Williamsen zijn echte versterkingen gebleken. Samoise ontwikkelt zich ook goed, draait perfect mee in het eerste. Nu nog zijn stats proberen op te krikken. Begrijpelijk dat die niet makkelijk te halen is, FM heeft hem toch heel wat talent toegedicht. Vandevoordt tja... was vorige FM al een beest en ik had het geld. Dusja... waarom niet. Financieel heeft Gent het uitstekend op orde. 

Die Servais kende ik niet, heb hem nu eens laten scouten en het is inderdaad wel een serieus talent. Maar Brugge vraagt veel, ik zal hem in de gaten houden. Wie weet komt die ooit eens vrij... Voor de rest is het zeker opletten qua Belgen, en zeker bij Gent zijn er ook al niet teveel die het stempel jeugdproduct hebben. De beste speler met dat stempel is dan ook helaas compleet onhaalbaar (rara wie dat zou zijn ;) ). 

De kopjes weer omhoog in februari

image.thumb.png.02f4670dbe66a583ec2ec723701072ba.png

Dat januari een barslechte maand was, is duidelijk. Maar één zwaluw maakt de lente nog niet. In februari hebben we de kans om ons te herpakken. En dat doen we! Tegen Waregem, Kortijk, Beerschot en Waasland-Beveren werd er weer gewonnen.

En het ging allemaal vrij vlot. Tegen Waasland-Beveren is het dan wel maar met het kleinste verschil maar daar spelen we met een compleet gerouleerd elftal omdat we een paar dagen erna de heenwedstrijd van de 1/8e finale in de Champions League spelen tegen Lazio Roma.

Tegen Standard spelen we echter maar gelijk, maar goed, Luik uit… altijd lastig. Langs de andere kant hebben we in 2022 ook nog géén enkele topper weten te winnen. Dat zijn toch zorgen in het achterhoofd. In het klassement hebben we weinig zorgen, Anderlecht is een beetje teruggevallen waardoor we een grotere marge hebben opgebouwd. 

image.png.1d0aff1c953e26c3f42b708cd3fb1326.png

Einde seizoen voor Max Normann Willamsen

Slecht nieuws hebben we wel te melden over Max Normann Williamsen, de jonge Noorse verdediger brak zijn enkel in de wedstrijd tegen Lazio. Onze fysiotherapeuten geven aan dat hij zo’n vier maanden buiten strijd zal zijn. Zijn seizoen zit er op met andere woorden.

Enorm spijtig want Max was bezig aan een sterk seizoen. Over alle competities heen haalde hij toch een gemiddelde van 7,32. Gelukkig hebben we genoeg verdedigers om het verlies kwantitatief op te vangen. Maar een verlies in kwaliteit is het sowieso…

Geen Spaanse villa voor de coach

Dat de resultaten bij Gent goed zijn wordt ook in andere oorden opgemerkt. Zo kreeg ik begin februari een aanbieding om eens op gesprek te gaan met het bestuur van Villareal. Zij hadden Unai Emery ontslagen en zijn op zoek naar een nieuwe manager.

Nu moet ik wel toegeven dat het enorm egostrelend is dat ze me uitnodigen en ik zou liegen moest ik zeggen dat de Spaanse Liga me niet zou interesseren. Maar ik heb nog niet zo lang geleden mijn contract bij KAA Gent verlengd, nu weggaan zou enorm ondankbaar zijn voor een club die me een kans heeft gegeven als manager! Dat was toen een immens risico en dat mag ik niet vergeten. Bovendien zijn er hier bij Gent nog meer dan voldoende uitdagingen die ik wil aangaan voor ik een nieuwe uitdaging zou willen aangaan.

Ghelamco Arena - Vergaderen/Feest/Congres

De Ghelamco Arena wordt ietsje groter!

Er viel nog meer heuglijk nieuws te halen vanuit Gent deze maand. Het bestuur heeft een uitbreiding van de Ghelamco Arena aangekondigd! Het gaat echter maar om 3.236 extra plaatsen die erbij komen… Het is niet heel veel maar wie het kleine niet eert… De uitbreidingswerken zouden tegen 3 augustus dit jaar afgerond moeten zijn.

@Fantasy @Niejo101 @jefri @Rossi @JordiW. @komodo25 @spaansetukker @Ruben VDS @FC Bruges @delichris @DGremlin @V-Traxx @Marius @r4vje @ElMarcos @Michiel RAFC @Kyrill @TeamWesil

Citaat

Misschien was ik wat te negatief over januari maar streng zijn is nodig om resultaten te boeken! In februari hebben we ons herpakt. Wat er tegen Lazio gebeurd is horen jullie volgende update ;) 

• Messidona changed the title to [FM21] SOS United