Jump to content

[FM21] Strijd, Passie, Haagse Bluf

Rossi
 Share

Recommended Posts

218867285_HaagseBluf.png.73ab4f853275f5ac078c0705627ef00d.png

In de winterstop kreeg ik bericht van zowel Gladbach als Lille om bij hen op gesprek te komen. Mijn antwoord blijft nog steeds nee, hoewel een bondscoachschap mij wel aan zou staan. Verder hebben we ons partnernetwerk uitgebreid met Sabadell. Wij hebben direct een aantal talenten richting Spanje gestuurd om Sabadell te behoeden voor degradatie uit de LaLiga SmartBank.

Transfers

We waren niet van plan ons op de transfermarkt te roeren, buiten een specifieke aankoop voor de linksback positie in ons O18 elftal. Daarvoor wisten we Daan Veldhuizen over te nemen van PEC Zwolle voor een bedrag van €375.000. Daan kan in potentie een goede speler voor ons worden.

Door twee onverwachte uitgaande transfers moesten we schakelen en vervangers aantrekken. De eerste die vertrok, Azor Matusiwa, was niet heel onverwacht aangezien hij weg mocht bij een redelijk bod. Voor €6 miljoen stapte hij over naar Cádiz. Het vertrek van Centelles kwam wel onverwacht en een beetje vanwege het feit dat ik de sfeer, zeker nu, goed wilde houden in de kleedkamer. Na het eerste bod op hem te hebben afgewezen ging hij lopen klagen en stookte een hoop medespelers op. Het tweede bod, helaas van concurrent AZ, accepteerden wij en zodoende maakte hij voor €7 miljoen de overstap naar Alkmaar. Breek je benen maar.

Ter vervanging van Matusiwa namen wij een eerder gehuurde speler van Paris over. Xavi Simons. Simons kostte ons zo'n €5,25 miljoen en door zijn komst zal Kongolo een stapje terug doen en als backup fungeren. Over de linksback positie werd getwijfeld of en wie er gehaald zou worden. Veldman doet het prima maar lijkt nog niet klaar om eerste back te worden. We konden Bakker terughalen voor €5,5 miljoen, maar de kans dat hij bij goede prestaties weg wil was aanwezig. Uiteindelijk kwamen we uit bij Thomas Ouwejan, die we eerder ook al op het oog hadden. Voor Thomas werd €6,75 miljoen neergelegd en kan nog 2 a 3 jaar mee zodat Veldman daarna, misschien wat eerder, klaar is om het stokje over te nemen.

Eredivisie

We speelden deze keer geen oefenduels voordat de competitie weer begon dus we misten wat ritme. Het gebrek aan ritme was niet zichtbaar in de Kuip en Feyenoord werd met 0-2 verslagen door doelpunten van Tedic en Pinas. Een werd later werd Heerenveen met 2-0 verslagen. Dit keer scoorden Simons en Pinas. Pinas scoorde beide keren uit een penalty overigens, die wij nu wat vaker "mee" lijken te krijgen dan eerder.

b77576c4b40d6357f955686aa322c6bc.png

Februari was een belangrijke maand met de duels tegen Ajax, PSV en AZ. Ploegen waar wij het doorgaans lastig mee hebben. Op bezoek in de Arena wisten we de verjaardag van Ten Hag redelijk te vergallen door 0-0 te spelen. Helaas miste Tedic een dot van een kans en konden we het feestje niet verder verzieken. Voor het eerst in lange tijd werd PSV weer eens verslagen. In eigen huis wonnen we met 2-1. Een paar dagen later moesten we op bezoek bij AZ en hadden we het erg lastig zoals gewoonlijk. We mochten gelukkig zijn met een punt na de 0-0. Tegen Groningen en RKC werd wel de volle buit gepakt. De Trots van het Noorden werd met 4-1 naar huis gestuurd en de Waalwijkers mochten blij zijn dat het bij 2-0 bleef.

12f9ff526eea06a1f831c0a8e974228f.png

Het gelijkspel tegen Ajax heeft ons de koppositie gekost, al hadden we die kunnen terug pakken in het onderlinge duel met AZ. We hebben gewoon uitstekend gepresteerd, alleen AZ net iets beter waardoor zij nu aan kop gaan. PSV is, ondanks dat wij er niet zomaar van winnen, wel erg zwak dit seizoen en heeft bijzonder weinig punten. Het blijft spannend in de Ereidivsie, zowel bovenin als onderin. 

9747bb8cf23feed1f246b010e757e02f.png

UEFA Europa League

In de Europa League stond de dubbele ontmoeting met Juve op het programma in het kader van de eerste knock-outronde. In Turijn konden we op zich best goed mee in het veldspel, maar het was duidelijk dat Juve beter was en meer ervaring op dit niveau heeft. Eerst wist hij nog wat kansen te missen, maar na ruim een uur wist Morata dan toch te scoren. Hierna werd Juve beter en scoorde ook de tweede, die gelukkig werd afgekeurd. We overleefden en met de uiteindelijk 1-0 nederlaag waren we zeker niet kansloos in de return.

We begonnen vrij aardig aan de return en wisten na ruim twintig minuten de 1-0 te maken. Juve begon gas te geven en maakte snel gelijk. Zonde, want nu moesten we er nog twee maken. Direct na rust maakte Rabiot de 1-2 en daarmee was het over voor ons. De 2-2 van Emegha was goed voor het vertrouwen, maar qua resultaat deed het er niet meer toe. Juve is nog een of misschien wel twee maten te groot voor ons, maar we hebben alles gegeven.

7802977deb1c9df3b0ad46f826b01522.png

TOTO KNVB Beker

Cambuur was reden om wat belangrijke spelers rust te geven en wat talenten en wissels de kans te geven. Deze keuze werkte niet echt want het liep allemaal wat stroef en we gaven een paar grote kansen weg. Bielik past toch niet echt in het systeem en is vooral net iets te traag. Na het inbrengen van Clarke en Simons ging het beter en we kwamen in de slotfase op 0-1. Diep in blessuretijd maakte Clarke de 0-2 en de 1-2 door Niemeijer vanuit de aftrap was het laatste wapenfeit van dit duel

438cd260b5ffdd33956cc116397fdeba.png

In de halve finale was het verrassend presterende Helmond Sport onze opponent. We kozen voor dezelfde mix spelers als tegen Cambuur en nu liep het wel goed, het veldspel dan. We wisten helaas maar een keer te scoren door een doelpunt van Kongolo. Deze 1-0 overwinning betekende dat wij door gaan naar de halve finales.

6942b795ed4cfed1b93a2d34b9b07094.png

In de halve finale komen wij uit tegen Heerenveen terwijl in de andere halve finale Groningen en Utrecht mogen uitmaken die er naar de finale gaat. Wel leuk dat het dit jaar tussen twee outsiders gaat, hoewel Utrecht in 21/22 de beker nog heeft gewonnen.

44a822e5a05cc7ce1fe2471ebf71e495.png

@Marius @Titan @Mordurette @delichris @mattihamstra @RubenS2 @Fantasy @Jotew @ElMarcos @komodo25 @FMNOOB @V-Traxx @FlyD @Messidona @spaansetukker @Mo @Michaelinho* @Kyrill @JordiW.

Het gaat zeker goed, maar AZ doet het minstens net zo goed. Het is te hopen dat zij nog wat punten gaan verspelen. Onze lastigste resterende tegenstanders zijn Utrecht, Twente en misschien kan je Vitesse of NAC er nog bij rekenen. AZ krijgt nog Ajax, Feyenoord, PSV en ook NAC en Vitesse. Plus het feit dat zij nog wel in de EL actief zijn en met het oog op de competitie mogen ze van mij heel ver komen.

Europees hebben we het gewoon goed gedaan. Zware loting maar hebben qua spel prima mee kunnen komen. Uit tot de 1-0 hadden ze wel wat grotere kansen, maar pas na de 1-0 waren ze echt beter. Thuis waren wij iets beter (volgens de statistieken) al waren bijna alle hoogtepunten die ik tijdens het duel te zien kreeg voor Juve.

Focus op de competitie en beker en hopen op een gunstigere loting volgend seizoen.

Edited by Rossi

Heel erg mooie resultaten weten te boeken meteen na de herstart, zeker gezien de tegenstanders. Ergens jammer dat AZ dan het stokje heeft overgenomen maar gezien het resterend programma van beide clubs zou ik denken dat je in het voordeel bent. Bovendien heb je een unieke kans op de dubbel gezien de overblijvers in het bekertornooi. Europees heb je het gewoon erg goed gedaan en kon je er met opgeheven hoofd uit, waardoor je nu ook geen afleiding meer hebt zoals verwacht.

218867285_HaagseBluf.png.73ab4f853275f5ac078c0705627ef00d.png

We kregen uniek nieuws. Rody de Boer werd opgeroepen voor het Nederlands Elftal. Hij heeft nog niet weten te debuteren dus hij moet nog even wachten tot hij Lankhaar écht opvolgt. Er kunnen nog meer spelers van ons volgen in Oranje want bij de jeugdinstroom zaten een aantal prima talenten. Wim Kogeldans is een van de grootste en hopelijk kan hij het grote Oranje halen. Ook Pedro Victor is een groot talent. Naast de Japanse nationaliteit beschikt hij ook over de Braziliaanse en door zijn tweebenigheid kan bij op beide backposities.

30723f29d348fcef6907347149313dac.png

30e0612b3d857b896d8f7504b3517543.png

Eredivisie

We wisten wat er moest gebeuren om AZ in het spoor te blijven en dat was winnen. En hopen dat AZ wat punten zou laten liggen. Door een prima 0-2 overwinning bij Utrecht begonnen we goed aan de beslissende fase van de competitie. Dit gaven we een gevolg door Cambuur met 1-3 te verslaan in Leeuwarden. Thuis tegen Heracles liepen we puntverlies op. We hadden het lastig en kwamen laat op 0-1 achterstand, maar kregen vlak voor tijd gelukkig een penalty. Pinas benutte dit cadeautje en maakte de 1-1. Een week later tegen Twente wonnen we wel. Wederom wist Pinas een penalty te benutten in deze 3-0 overwinning.

24ae44c1fd41ae420dfa37aa5f7cf4b8.png

Het punt verlies tegen Heracles bleek weinig schade te hebben aangericht. AZ had matige resultaten behaald in maart en begin april gingen wij aan de leiding. Deze voorsprong gaven we direct weg toen we op bezoek moesten bij Emmen. Uitgerekend Oulare zorgde voor de enige treffer in deze 1-0 nederlaag. Tegen Vitesse (2-0) en NAC (0-1) wisten we gelukkig wel te winnen, maar Emmen-uit heeft ons de koppositie gekost. AZ stond op doelsaldo bovenaan waardoor wij moesten hopen op puntverlies, het verschil in doelsaldo was onoverbrugbaar.

f07da70d83a22b6a0ad0c2ae29396897.png

In de twee laatste wedstrijden deden wij onze plicht. Eerst werd Sparta werd met 2-4 verslagen op het Kasteel na een goede wedstrijd van ons. AZ won ook dus alles kwam aan op de laatste speelronde. Ik kan me niet herinneren dat ik het eerder in FM zo spannend heb gehad als nu en kwam halverwege de wedstrijd tegen Willem II er pas achter dat AZ haar duel was verplaatst naar maandag vanwege Europese verplichtingen. Toen ik de tussenstanden wilde checken stonden zij er niet bij en ik was verbaasd. Gelukkig deden wij wat we moesten doen en wonnen met 3-0 van Willem II. Dit was al spannend genoeg, maar nu moesten we nog een dagje wachten...

7220f98bb9cfe14afe38e790e5ca7ecd.png

Het was het wachten waard! Vitesse hield AZ op een gelijkspel en zodoende mochten wij onszelf kampioen noemen! We hebben echt een grandioos seizoen gedraaid in de Eredivisie en ik denk dat de verplaatsing van het duel AZ méér druk heeft opgelegd. De eerste landstitel sinds 1943 betekent tevens dat wij volgend seizoen actief zijn in de groepsfase van de CL. AZ beleefde een bijzonder zuur seizoen. Nét geen kampioen en in de Europa League finale verliezen van Inter. PSV was in de competitie geen concurrentie, maar wisten wel beslag te leggen op de Conference League

Groningen en Willem II degraderen en Zwolle en NEC zijn volgend seizoen onze nieuwe tegenstanders.

e7bb12ff0bb9127bdd356d4a59f45d8a.png

TOTO KNVB Beker

De halve finale tegen Heerenveen. Dit keer geen gemixt of B-elftal, nee, we wilden dit gewoon winnen. De jongens waren erg gemotiveerd om de finale te halen en dat lieten zij op het veld zien. Eenvoudig werden de Friezen met 4-0 verslagen en als het tweemaal zo hoog was uitgevallen, had er niemand raar opgekeken.

cc3917c891aa6a268e61556868405738.png

De laatste keer dat Den Haag in de bekerfinale stond was in 86/87 toen er verloren werd van Ajax. De laatste wint dateert alweer van exact 50 jaar geleden. Destijds werd Twente met 1-0 verslagen. Nu was Utrecht de tegenstander. We begonnen erg goed en binnen acht minuten wist Rottier de score te openen. Na bijna een half uur spelen werkte Tedic de 2-0 binnen en Utrecht leek wat aangeslagen. De Utrechtse hoop kwam halverwege de tweede helft weer wat terug toen Kongolo de bal knullig in eigen goal schoot. Het was echter dezelfde Kongolo die vijf minuten voor tijd de bekerwinst veilig stelde door de 3-1 binnen te knallen. Wat een wedstrijd en wat een seizoen. Ook erg mooi om 50 jaar na dato de beker weer in Den Haag te hebben. Dit betekende dat we voor het eerst in de historie beslag legden op de dubbel.

8a0d2f602657af19d6b157c289c17a5c.png

Vanwege ons geweldig seizoen werd ik beloond met de prijs manager van het jaar. Veldman werd derde in de verkiezing talent van het jaar en Rody de Boer werd derde in de verkiezing keeper van het jaar. Dit zal wel op beoordelingscijfer gaan, want De Boer had qua statistieken een veel beter jaar dan de winnaar, maar goed.

Ook op huurbasis deden sommige spelers het erg goed. Boubacar Barry werd kampioen met Lierse Kemperzonen, promoveerde naar de Proximus League en werd verkozen tot beste jeugdspeler van Nationale 1. Jeroen Wirix speelde afgelopen seizoen bij Dordt en wist daar topscorer van de KKD te worden.

@Marius @Titan @Mordurette @delichris @mattihamstra @RubenS2 @Fantasy @Jotew @ElMarcos @komodo25 @FMNOOB @V-Traxx @FlyD @Messidona @spaansetukker @Mo @Michaelinho* @Kyrill @JordiW.

Heel mooi seizoen gehad. Zonde dat we het onszelf onnodig lastig hebben gemaakt door te verliezen van Emmen en niet te winnen van Heracles, maar goed, deze spanning was best leuk.  Ook met de bekerwinst ben ik erg blij en financieel was het ook lekker om meer dan €2,5 miljoen bij te schrijven.

Ik ben erg benieuwd wat we in de CL kunnen presteren, op voorhand gaan we voor minimaal plek drie in de poule.

Van de hoofdmacht zal Bielik vertrekken, hij is net wat te traag en ik zal een gepaste vervanger zoeken. Daarnaast is er veel interesse in Tedic en Balker, even kijken wat we daarmee gaan doen. Zeker in het geval van Tedic, als ik kan cashen prima, er staan twee jeugdspelers te kloppen op de deur van het eerste en Emegha scoort wat makkelijker. Er is ook interesse in Kees de Boer, geen hoge bedragen en ik heb ergens een zwak voor hem. We gaan het zien.

Kogeldans, wat een heerlijke achternaam! :mrgy: Die rechtsback heeft trouwens al heerlijk mentale stats voor zijn leeftijd, daar ga je veel plezier aan beleven in de toekomst!

Gefeliciteerd met het behalen van het kampioenschap en de beker, ongekende prestatie! Mooi dat Vitesse AZ nog van de winst af heeft kunnen houden!