Jump to content

[FM21] Eindhoven is Blauw WIt

Niejo101
 Share

Recommended Posts

image.png.15df24508754a6938c1ca4f5472d4500.png

1.

Ja hoor, daar ben ik weer! Ieder jaar met de release van een nieuwe Football Manager is het vaste prik. Hoezeer ik me ook voorneem om ‘dit keer écht eens met een andere club te beginnen’ is de clubliefde dermate sterk aanwezig dat ik het niet over mijn hart kan verkrijgen een andere club als FC Eindhoven aan te klikken als eerste grote save. Bovendien voel ik ook iedere keer weer zo tegen het verstrijken van het eerste seizoen de behoefte opborrelen om mijn avonturen met de mooiste club van Eindhoven met jullie te delen. Vaak gebeurde dat met grafisch verzorgde updates, maar deze keer maak ik het mezelf wat gemakkelijker.

Mede door een radicaal andere gezinssituatie dan pakweg drie jaar terug (twee kinderen blijken nogal een aderlating voor je vrije tijd) ga ik mijn carrière tekstueel aan jullie voorschotelen, en deze zullen hoogstwaarschijnlijk ook steeds een wat langere periode bevatten. Momenteel denk ik aan een update per half seizoen, maar daar kan natuurlijk van afgeweken worden.

Goed, FC Eindhoven dus. Opgericht in 1909, en wellicht het interessantste weetje over de club is dat ze in 1954 de állerlaatste Landskampioen waren vóórdat het betaald voetbal in Nederland werd ingevoerd. Ook had de vereniging jaren eerder, in 1937, het nationale bekertoernooi op haar naam weten te zetten. Na 1954 werden helaas geen grote successen meer behaald. De club wist slechts sporadisch nog een jaargang mee te draaien in de Eredivisie (in ‘76/’77 voor het laatst) en draaide daarna tientallen jaren tamelijk anoniem mee in de Eerste divisie.

In 2008 leek de club wegens een beroerde financiële huishouding op sterven na dood, waarop toenmalig KNVB preses Henk Kessler de club -praktisch in een open brief- verzocht zich vrijwillig terug te trekken uit het betaalde voetbal. Mede door initiatieven van lokale ondernemers en supporters bleef de club overeind, en kon er een lange neus gemaakt worden richting Zeist, helemaal toen enkele jaren later een reeks van mooie eindklasseringen werd neergezet. Hoogtepunten waren de 3e plek in 2012 en de 2e plaats in 2015. Helaas wist het de club in de playoffs steeds niet te promoveren.

Na deze mooie periode braken er een aantal jaren van bestuurlijke onrust aan, wat zijn weerslag had op het technische beleid, en derhalve ook op de resultaten op het veld. Vier jaar achtereen bleef de top-10 van de Eerste Divisie buiten bereik. Daar gaat echter verandering in komen, want met de aanstelling van yours truly is er eindelijk een manager in Eindhoven neergestreken die de stap omhoog wél zal gaan zetten. Dat geef ik jullie alvast op een briefje. En wat er daarna gaat gebeuren, dát staat in de sterren geschreven…

2.

Waarschijnlijk heeft het met mijn supporterschap  te maken dat ik voorafgaand aan het eerste seizoen dat ik met FC Eindhoven speel, niet al té veel wijzigingen wil aanbrengen in het spelersbestand. Het draagt voor mij bij aan de realiteit van die eerste schreden in deze digitale voetbalwereld om het grotendeels met de spelers te doen die in werkelijkheid ook rondlopen in het jan Louwers Stadion. Tóch zag ik kans om drie transfervrije spelers aan te trekken om het algehele niveau van de selectie enigszins op te krikken.

Centrale verdediger João Afonso Paula da Silva is meteen de dikste tip voor alle lieden die op Keuken Kampioen Divisie niveau nog een fijne centrale verdediger zoeken. Deze 22 jaar jonge Portugees liep de laatste jaren vooral rond op de Italiaanse trainingsvelden, want erg veel wedstrijden heeft hij nog niet achter zijn naam staan, maar met zijn kwaliteiten schopt hij het bij mij wel meteen tot onbetwiste basisklant. Tevens verwacht ik dat hij nog wel op een aantal punten kan doorgroeien waardoor ik er ook in de komende seizoenen nog wat aan ga hebben. Naast João Silva sloten ook Kian Flanagan (21, IER, MC) en Antonini Culina (28, KRO, AMLR) transfervrij aan, en met deze drie versterkingen ben ik het seizoen begonnen.

Dan het strijdplan. Ik tref bij FC Eindhoven een spelersgroep aan waarmee ik meteen in mijn favoriete formatie kan gaan ballen. Vier verdedigers op lijn, waarbij de wingbacks voor opbouwende ondersteuning moeten zorgen. Daarvoor staat een blok van drie met de punt naar achter; één verdedigende middenvelder die de balans bewaakt, een centrale middenvelder die de vuile meters maakt, met daarnaast een aanvallend ingestelde spelmaker. De linker flankspeler is een aanvallend ingestelde ‘hangende vleugelspits’, en vanaf rechts speelt een meer klassieke winger, die voor de aanvoer naar de spits zorgt. In de punt staat wat mij betreft een zo compleet mogelijke speler, waarbij de voornaamste focus natuurlijk wel ligt op het laten bollen van het netje.

Na een tamelijk nietszeggende oefenperiode (de 1-6 zeperd tegen het Grote PSV was het enige dat hierin opvallend te noemen was) konden we dan eindelijk aan de gang ‘voor het echie’. Gaandeweg leken mijn spelers wat aan elkaar te wennen, en werden er enkele fijne resultaten geboekt, natuurlijk her en der afgewisseld met teleurstellende potjes die ik ook zo goed ken van mijn ervaringen in het echte leven met FC Eindhoven. Desalniettemin zorgde deze reeks ervoor dat we rond de jaarwisseling op een hele behoorlijk zevende stek stonden, waarbij de verschillen onderling wel dermate klein waren dat een enkele zege of nederlaag een flinke sprong dan wel keldering op de ranglijst kon betekenen. De enige wedstrijd waar ik écht wel buikpijn van heb gehad is de -onverdiende- thuisnederlaag tegen aartsrivaal Helmond Sport. Jorn Vancamp bracht ons in het eerste bedrijf nog wel op voorsprong, maar na de onderbreking was het Juul Respen die ons met twee doelpunten de zege ontnam. Bragging rights voor de Helmonders, maar er komt natuurlijk nog een uitwedstrijd…

Voorbereiding

Wedstrijden

Bedankt voor de reacties, leuk om te zien dat men mijn avonturen toch nog steeds niet beu is ;) 

@Fantasy @Marius @chrisje1993 @Jkx05 @Titan @Copywriter @mattihamstra @FC Bruges @komodo25

Edited by Niejo101
link gefixt

3.

Dico Jap Tjong. Niet bepaald de meest bekende naam voor de gemiddelde voetbalvolger, maar voor de supporters van mijn FC Eindhoven zal zijn naam voor eeuwig in het geheugen gegrift zijn. Door verschillende blessures in de voorhoede werd de aanvallende middenvelder van bankzitter gepromoveerd tot basisklant, en wel in de uitwedstrijd tegen Helmond Sport. Dico greep de kans met beide handen aan, wetende dat hierna nog maar twee reguliere competitiewedstrijden restten, en betaalde het vertrouwen dat ik in hem stelde driedubbel uit. Met een hattrick verzegelde hij nog nét niet het lot van de Helmonders, maar het was wel degelijk een nagel aan de doodskist van Helmond Sport, dat uiteindelijk het vege lijf niet meer wist te redden. Zou de Derby van Zuid-Oost Brabant óóit nog gespeeld worden?

De ruime zege op Helmond betekende voor ons namelijk een definitief ticket voor de playoffs om promotie naar de Eredivisie af te dwingen. In de tweede competitiehelft werden er wederom knappe resultaten behaald door mijn FC Eindhoven, met als resultaat een vooraf als onmogelijk bestempelde vierde plaats. Serieus, als je me dat van tevoren had verteld had ik je voor krankzinnig versleten. Het lijkt erop dat Football Manager het me tot nog toe nog niet bepaald moeilijk maakt. We gingen dus de playoffs in, maar wilden we wel promoveren? Ik heb niet echt het gevoel dat mijn ploeg daar klaar voor is. Ook de inkomende transfers, vrijwel uitsluitend spelers die na dit seizoen uit hun contract lopen, zijn eerder gericht op een kampioensrace in de KKD, dan op een gevecht tegen degradatie in de Eredivisie.

Wedstrijden - Eindstand

Niet alleen Jap Tjong maakte zich dit seizoen onsterfelijk door middel van een hattrick in een belangrijke wedstrijd. Ook huurlingen Jorn Vancamp (Beerschot VA) en Jacky Donkor (Fortuna Sittard) lieten het netje driemaal bollen, en zij deden dat nota bene in de playoffs tegen respectievelijk Cambuur en MVV. De Friezen hadden tweemaal uitzonderlijk weinig in te brengen tegen de Blauw Witte brigade, en ook de Sterrendragers uit het diepe zuiden des lands waren geen partij voor mijn op elkaar ingespeelde collectief. We plaatsten ons zodoende voor de finale, tegen de nummer 16 van de Eredivisie; ADO Den Haag.

Nooit eerder werd door FC Eindhoven de playoff finale behaald. In het afgelopen decennium plaatsten de blauw witten zich wel driemaal voor het seizoenstoetje, maar vond de club steeds hun Waterloo in de eerste of tweede ronde. Nu waren we nog maar twee wedstrijden verwijderd van de stap naar het hoogste podium in Nederland. Of althans, in theorie. ADO Den Haag bleek maar bar weinig zin te hebben in een seizoen Keuken Kampioen Divisie, en lieten in de dubbele ontmoeting zien dat er toch nog altijd een paar wezenlijke stappen te zetten zijn voor mijn ploeg om echt aanspraak te doen op promotie. De score over twee wedstrijden viel alles mee, maar in het veldspel was er wel degelijk een verschil in kwaliteit zichtbaar. Desondanks zie ik de toekomst rooskleurig in. In de aanloop naar volgend seizoen versterken we de staf en de selectie, zodat we over een jaar misschien niet eens meer playoffs hóeven te spelen…?

Wedstrijden Playoffs

Bedankt voor jullie reacties! Het werd inderdaad een mooi seizoen. Nét geen promotie, maar daar ging ik ook niet vanuit eerlijk gezegd.

@Michaelinho* Voor nu klopt dat nog. Nóg.

@mattihamstra @Fantasy @Marius @chrisje1993 @Titan @delichris @Copywriter @komodo25 @JordiW.