Jump to content

[IDS] [FM21] De Gouden Knuppel

Titan
 Share

Recommended Posts

123789181_Bannergoud.png.faa6677ae18eaa109a5200ad48b05a14.png

<6>

Mail.png.cee864fea0cf04ac9b74f5a6f4f2346e.png

Voetbalvriend,

Ontelbare dankwoorden ben ik je verschuldigd. Het spijt me vanuit het diepst van mijn hart dat ik je niet eerder heb kunnen berichten vanuit mijn onderkomen in Kaliningrad. Je berichten kwamen aan, maar de advocaat die jij voor mij had geregeld, raadde me af om contact met de buitenwereld te zoeken zolang het hoger beroep nog niet was aangediend. Dat je nu een bericht van mij ontvangt, verraadt al veel: ik ben een vrij man!

Ik weet niet waar ik beginnen moet. De tactiek waar je zo uitgebreid over sprak, de resultaten die je tersluiks meezond? Ja, de bewakers hebben wat gouden tips van me ontvangen. Merkte je niet dat er vaker gegokt werd op wedstrijden van Leuven? Sommigen gingen zelfs zo ver dat ze een half maandsalaris inzetten op het kampioenschap; huwelijkse suïcide noemde ik zoiets altijd. Nee, ik begin niet met nog meer woorden over voetbal, eerst moet ik je nogmaals mijn dank tonen. Als jij er niet was geweest samen met je vriend Till, dan had ik nog tot ergens in de jaren dertig vastgezeten in dat betonblok. Dankzij jullie en de advocaat die jullie gevonden hebben, heb ik mijn leven weer terug. Het gevoel om de frisse buitenlucht van de Kaliningradse bossen op te snuiven is niet te beschrijven – je zou er bij moeten zijn geweest.

Of ik binnenkort nog iets met voetbal wil doen, dat weet ik niet. Het was een goed avontuur met Baltika, maar de afloop heeft me aan het denken gezet. Het is een verrotte wereld als je niet weet waar je wandelen moet. Des te knapper vind ik het hoe jij jezelf staande weet te houden in een competitie waar in het verleden de belangen vaak discutabel en giftig zijn geweest. Had ik je al gefeliciteerd met het kampioenschap?

481630296_Eindseizoen.thumb.PNG.9de6c57dc86dcc9cb9e6fcac1867c58a.PNG

Direct na de eerste wedstrijd vreesde ik er wel voor. Lange blessures voor Van den Boomen en Ambrose, een kansloze nederlaag bij Brugge. Ging het weer mis, net als vorig jaar? Club Brugge leek helemaal ontketend te zijn en de verrassing van de play-offs te worden. Gelukkig ging het daarna goed bij jullie en was die 4-1 een duidelijk statement van de spelers. Een bevrijdende zege, zo leek het wel, want hoewel het niet altijd fantastisch ging qua voetbal – zo vertelden de krantenberichten ons in de gevangenis – werd er niet meer verloren. Na de bekerzege scheen de rek er wat uit te zijn. Als ik dan toch een beetje kritisch mag zijn: als Anderlecht na een kwartiertje al met tien man verder moet, dan is het niet best dat er met heel veel geluk en een minimaal verschil gewonnen wordt. Hoe dan ook, het betekende een tweede prijs en daar kan ik alleen maar mijn petje voor afnemen.

Kampioensgroep.PNG.46e77f57ed7fba3a432d509752405b5c.PNG

Spoiler

769766843_Eindeoverall.PNG.1366b227009158f46e5a12d5df59e73a.PNG

De komende drie maanden mag ik het land nog niet verlaten. Daarna hoop ik zo snel mogelijk een vliegtuig naar België te kunnen pakken en je persoonlijk te bedanken voor alles wat je voor mij betekend hebt. Dan is het eveneens tijd om mijn leven weer voort te zetten en misschien een interessante baan te vinden.

Tot snel,

Fjodor

Spoiler

@Kyrill: en beide zaken liepen positief af!!

@ElMarcos: de roddelblaadjes moeten wat te schrijven hebben, al zal er altijd een kern van waarheid inzitten...

@komodo25: als er geroddeld kan worden, dan zien die blaadjes centen, zeker als het internationale aandacht kan opleveren. Inderdaad een rioolblaadje.

@RubenS2: in elke roddel zit een kern van waarheid, en Till is inderdaad al een tijdje niet meer betrokken geweest bij het geheel. Zou er iets spelen...? De dubbel is binnen!

@JordiW.: twee ploegen in topvorm, en die vorm van Leuven hield net iets langer aan (los van een harde nederlaag tegen Brugge)

@delichris: het lijken me inderdaad geen letterlijke woorden van Till, hem kennende. De titel is eindelijk een feit geworden.

@Emmerich.: spannend was het absoluut, maar het ging goed!

@mattihamstra: na die nederlaag was het verschil eventjes één punt. Gelukkig namen we daarna weer afstand!

@FMNOOB: het lukte! Het was af en toe spannend, dat wel :D 

@Marius: al het succes groter wordt, dan komt die negatieve aandacht vanzelf aanzetten... De halvering maakte het nog wel eventjes spannend :D 

@KayDeManaager: dank, aan het einde van de rit lukte het eindelijk!

@Fantasy

Gefeliciteerd met de titel! Ook in de play-offs wist OHL uiteindelijk overwegend knappe resultaten neer te zetten. Met de dubbel is het helemaal een groot feest geworden. Volgend jaar met een trainersduo Mahmadu-Fjodor in de CL?

123789181_Bannergoud.png.faa6677ae18eaa109a5200ad48b05a14.png

Hoofdstuk 10: Russische regelneef

<1>

Tot mijn grote schrik moet ik bekennen dat ik nooit eerder in het buiteland ben geweest. Voor veel Russen geldt Kamtsjatka als een verre bestemming in een vreemd land en voor veel bewoners van het schiereiland is Kaliningrad een gebied in den vreemde. Nu ben ik in België, in Leuven om precies te zijn en spreek ik voor het eerst van mijn leven met een Afrikaan. Althans, als je ons korte gesprekje in de gevangenis niet meetelt. De kennismaking op het vliegveld was ongemakkelijk. Hoewel we via e-mails en appverkeer al veel contact hadden de voorbije maanden, blijft het een gekke gewaarwording om die persoon plots de hand te schudden en een klop op de schouder te geven.

‘En, heb je al een beeld van de selectie gekregen?’ Het was inmiddels drie weken geleden dat ik hier landde en Mahmadu had zijdelings een baantje voor me in gedachten. Weliswaar kosteloos kreeg ik de taak om me te verdiepen in de selectie van afgelopen seizoen en de bijbehorende statistieken. Als buitenstaander, zo redeneerde mijn Afrikaanse redder, zou ik veel objectiever naar de cijfers kunnen kijken. Op een externe harde schijf kreeg ik alle wedstrijdopnames van het afgelopen seizoen. Ik had graag een ander soort video’s willen kijken nu ik na jaren weer vrij was, maar die marathon moest nog even op zich laten wachten. ‘Ik denk het wel. Zal ik het met je doornemen?’ Tijd om mijn eerste werk te openbaren.

GK.PNG.f4d957d58b4c735be6b4d2a48ce41e85.PNG

‘Een heikel punt is de positie van de doelman. Manuel Kuttin kreeg afgelopen jaar het voordeel van de twijfel en liet een aantal sterke optredens zien. Toch maakte hij regelmatig een fout en ging het te vaak mis bij simpel ogende afstandsschoten. Een Karius-bokaal zou sommige maanden niet misstaan hebben. In januari kwam Te Braak op huurbasis over van Aston Villa. Verrassend genoeg overlegt hij exact hetzelfde rapportcijfer. Toch kreeg hij gemiddeld 0,83 goals per wedstrijd om de oren tegenover 1,06 per wedstrijd van Kuttin. Daarentegen is de Oostenrijker beter in het hervatten van het spel, maar een aanzienlijk hoger percentage aangekomen passes. Mijn advies zou toch zijn om Kuttins contract niet te verlengen en hem uit te zwaaien. Michael O’Neill schijnt bereid te zijn om zijn Nederlandse talent voor nog een jaar te verhuren. Sla je slag, zou ik zeggen.’

V.PNG.40b89d9ca2fd6876b5ebfee64cb0f4db.PNG

Mahmadu was overtuigd, zo gaf hij me aan, en zou met de Aston Villa-coach om tafel gaan zitten om een nieuwe huurdeal te bespreken. ‘Hoe staat het met de verdediging, wat zou je daar doen?’ Ook hier had ik een antwoord op. ‘Deze puzzel was niet zo lastig. Mijn advies is om Damman, Matthys, Vekemans en Wunga te laten gaan. Hun contracten lopen af en ik denk dat je zelf wel zag dat ze nog weinig toegevoegde waarde hadden dit seizoen. Wanneer je Damman echter definitief laat vertrekken, is het slim om te zoeken naar een speler die op rechtsback uit de voeten kan. Doodeman is nog jong en Jedryas profileert zich beter in de as van het veld. Oh, en nog een laatste punt: probeer het contract van Dierckx open te breken. Er is veel interesse uit het buitenland en ik zag dat hij nog een afkoopclausule van dertig miljoen in de aanvullende voorwaarden heeft staan. Het is veel geld, maar die jongen hikt tegen de nationale selectie aan, én hij is nog jong.’

M.PNG.d23c6388bdaa54207b41596d3bfca344.PNG

‘Wil je het nu ook al over het middenveld en de aanval hebben, of was je daar nog niet aan toe?’ In dat laatste vergiste Mahmadu zich: geef een Rus een taak, een fles wodka en de taak wordt volbracht. Dat zegt overigens nog niets over de kwaliteit, maar dat terzijde. ‘Het middenveld en/of de aanval is een belangrijke groep in je tactiek, vriend, en toch is het op dit moment de meest kwetsbare. Verleng zo snel mogelijk het contract van Van Rooyen om geïnteresseerde clubs af te schrikken, want zonder hem wordt het sowieso zwaar. Verder maak ik me zorgen over Van den Boomen en Ambrose. Het zijn de twee nestors die absoluut goed presteren. Ze lijken wel steeds meer pijntjes op te lopen. Wat me verder opviel, is dat het merendeel van de spelers met name in centrum goed uit de voeten kan, terwijl de flanken dun bezaaid zijn. Moreira komt net kijken vanuit de jeugd en houdt een jaar lang op topniveau nog niet vol. Sabaly is een aardige invaller, maar ook niet meer dan dat. Eigenlijk heb je, zoals het nu lijkt, alleen in Bah volgend jaar een volwaardige linksbuiten.’

Ik had nog uren door kunnen praten over al mijn bevindingen. Voor Mahmadu was dat niet nodig. Hij was zichtbaar onder de indruk van de conclusies die ik had genomen. Zijn ogen lachten. ‘We hadden je veel eerder vrij moeten krijgen; je bent gemaakt voor deze sport! Kun je niet als hoofdscout en adviseur voor ons aan de slag gaan? Zet dan gelijk alles eens op een rijtje! Dat is toch fantastisch?’ Een ferme omhelzing liet me geen keuze. Ik had een baan.

Kaart.png.136341a8ff823c8d40c6075a9a4b4c6a.png

Spoiler

@delichris: Rondom Till blijft het nog verdacht stil en menig journalist wil weten hoe het met hem gesteld is, en hoe hij tegen de zaken aankijkt...

@FMNOOB: Hier is dan hoofdstuk 10; de aanloop naar het zevende seizoen :D 

@Marius: Even was het spannend, maar daarna pakten we de draad op in de play-offs. Er is een mooie rol weggelegd voor Fjodor, al is het niet als coach.

@RubenS2: Een ware vakman die zijn hoge prijzen rechtvaardigt :D Geen idee hoe, misschien toch iets met steekpenningen...

@ElMarcos: Een echte keuze krijgt Fjodor niet. Zodra het kon, ging hij naar België en plotseling is hij weer actief in het wereldje :D 

@JordiW.: Uiteindelijk bleef er een comfortabele voorsprong over, al was het nog spannend genoeg!

@komodo25: Lang van zijn vrijheid genieten was niet mogelijk; nu onder het juk van Mahmadu ;)

@mattihamstra: Verre van, ik heb hem niet zomaar terug laten keren in dit nieuwe verhaal!

@Kyrill @Fantasy

Misschien geen rol als coach voor Fjodor, maar in deze rol kan hij wel bepalend worden voor het succes van OHL. Zijn analyse lijkt in ieder geval niet verkeerd. Nu nog de gaten in de selectie opvullen die leeg zullen achterblijven.

Allereerst moet ik je een 2dubbele felicitatie overbrengen. De eerste voor het vrij laten van Fjodor en ten tweede een felicitatie voor het behalen van de dubbel met Leuven. Leuke manier van je selectie presenteren door de ogen van de toekomstig hoofdscout en adviseur Fjodor. Hij kijkt net als Mahmadu en alle overigen (inclusief mezelf uiteraard) uit naar de volgende transferperiode voor OHL.