Jump to content

[IDS] [FM21] De Gouden Knuppel

Titan
 Share

Recommended Posts

Champions League voetbal in Leuven, dat ze dat daar nog mogen meemaken! Met een gelukje of niet, dat telt achteraf niet meer. Bovendien ook een hele leuke loting met een derby der Lage Landen en een Russische ploeg waar alles tegen kan. Zo kan je vrijuit je kans gaan.

123789181_Bannergoud.png.faa6677ae18eaa109a5200ad48b05a14.png

<2>

Mail.png.62ca861e90b38a8fb23692f535816965.png

Spoiler

Geachte lezer,

Niet wetende of mijn vorige bericht is doorgegeven bij gevangene Fjodor Orlov (#2.458-12) blijf ik in volharde overtuiging mijn bericht in diens richting sturen. Wederom verzoek ik u vriendelijk de inhoud van deze mail kenbaar te maken aan de heer Orlov, opdat zijn contact met de buitenwereld niet verwatert.

Met hartelijke groet,

M. Massaquoi

Manager Oud-Heverlee Leuven (BE)

Beste Fjodor,

Wat zijn je gedachten over mijn vorige bericht? Hopelijk heb ik een kleine glimlach op je gezicht mogen toveren – voetbal verbroedert, is het niet? In de onwetendheid of je de inhoud überhaupt ontvangen heb, schrijf ik je een nieuw bericht waarin ik het je de tactische overpeinzingen bij Oud-Heverlee Leuven wil tonen. Schroom niet een weg te vinden om je eigen mening of verbeteringen aan mij terug te sturen. Vandaag laat ik je de formatie zien en de wijze waarop in mijn ogen de restverdediging georganiseerd moet worden.

Onconventioneel, dat schreven de landelijke voetbalkranten over de formatie waarin we de afgelopen maanden aantraden tegen alle tegenstanders. Kritiek was er zeker, want niemand begreep waarom ik het in mijn hoofd haalde om Thierry Ambrose, de topscoorder van vorig seizoen, op de flanken te positioneren. Op papier speelt hij daar inderdaad en in werkelijkheid ontvangt hij daar ook regelmatig de bal, maar wat misschien niet iedereen direct was opgevallen, was dat hij bij balbezit aan de andere kant van het veld de ruimte induikt die verdedigers laten liggen in hun zoektocht naar een onzichtbare spits.

Formatie.PNG.1ef9386c3f60e5a91d28623df61016d9.PNG

Met de gekozen formatie en spelersrollen beoog ik een balans te creëren tussen de aanval en het middenveld door het ‘echte’ middenveld voor een groot gedeelte te doen verdwijnen wanneer we in balbezit zijn. Zowel de spelmaker als de balveroverende middenvelder lopen mee naar voren, zodat zij hun directe tegenstander meetrekken. De verdedigende middenvelder duikt op in die ruimte en mag afgeslagen ballen opnieuw verspreiden over het veld. Tegelijkertijd is de schaduwspits de grootste bliksemafleider van het geheel. Met constante loopacties naar voren en looplijnen die de verdedigers doen denken dat hij de bal ingespeeld krijgt, wordt er minstens één centrale verdediger van de tegenpartij uit zijn positie gedwongen – ruimte voor de vleugelspitsen om in te duiken.

Hoe ziet de restverdediging eruit wanneer we in de aanval zijn? Ik ben er voorstander van om altijd vier personen achter de bal te houden. In extremis mogen dit zelfs drie personen zijn. De backs hebben hierin een belangrijke rol. Afhankelijk aan de zijde waar de bal in bezit is, trekt de vleugelverdediger met gepast spoed mee naar voren om de links- of rechtsbuiten te ondersteunen. Van de vijf verdedigers – ik tel de verdedigende middenvelder mee – gaat er dus eentje sowieso mee in de aanval. De kunst voor de andere back is om niet té enthousiast te worden. Wanneer hij te hoog gaat staan en de bal naar hem wordt gespeeld, ontstaat er een groot risico; een onderschepping betekent een levensgevaarlijke tegenaanval die het centrale duo niet op kan vangen zonder de spits vrij te laten.

Tactiek1.png.bcf98723b9d6a04353a484a0201f5f9e.png

Ik geef toe: soms blijft het nog zoeken, maar ik heb het idee dat we op de goede weg zijn met deze tactiek. Over de teaminstructies zal ik je binnenkort nog wel bijpraten, nu is het immers de hoogste tijd om weer wat resultaten te laten zien. Sommige volgers van OHL rekenden zich al rijk na de CL-loting. Waar zij misschien niet aan dachten, is dat AZ de afgelopen twee jaar de Conference League en de Europa League heeft gewonnen, en dat CSKA menig (gearriveerd) topspeler onder contract heeft weten te krijgen, waaronder Eden Hazard en Leandro Paredes. Dat we nog niet gewonnen hebben in de groep, is spijtig, maar ik ben tevreden met hoe we ons profileren. In Milaan kwamen we zelfs op 1-0 voorsprong dankzij Samuel Kolesar. Het koningskoppel Lukaku-Esposito bracht daar helaas nog verandering in. Tegen de Nederlanders en Russen pakten we een punt, terwijl we vooral tegen Moskou meer hadden verdiend. Het zal nu dus lastig worden. Het geeft niet; de ervaring is wat telt.

wedstrijden.thumb.PNG.5fb2795b143014d09541e349ebf0f056.PNG

In België verloopt het nog steeds redelijk en was er zelfs sprake van spektakel. Bij de Kempenzonen speelden we de beste wedstrijd van het seizoen en leek alles te kloppen aan onze tactiek. Brugge en Gent maakten het ons vervolgens een stuk lastiger, wat leidde tot een vermakelijk duel bij De Buffalo’s. Matisse Samoise pakte al vroeg een rode kaart, waarna Callum Jones twee keer achter elkaar prachtig scoorde voor ons. Vlak voor rust maakte Rafael Furtado de aansluitingstreffer. Zorgen maken deed ik me niet, totdat Mohamed een zijn tegenstander torpedeerde en ook mocht inrukken. Direct sloegen Van Hooijdonk en nogmaals Furtado toe. We rechtten onze rug en creëerden vervolgens weer de beste kansen; de 3-3 van Cheick Sabaly was meer dan verdiend.

In de hoop ooit een antwoord van je te mogen ontvangen kan ik je niets anders dan adviezen blijven meegeven: blijf de moed houden en kijk niet begerig naar langslopende stagiaires.

Met vriendschappelijke groet,

Mahmadu

Citaat

707405860_standoktober.thumb.PNG.18ae6fd73b9e3fe7d28e8abbf91b5f71.PNG

Spoiler

@FMNOOB: het is best een pittige loting, aangezien AZ is uitgegroeid tot een topclub in Europa dankzij twee grote prijzen. We blijven vechten!

@delichris: hehe, scherp! De taalcursus kent nog gebreken. Een antwoord van Fjodor is er nog niet, maar Mahmadu blijft gewoon doorschrijven.

@RubenS2: het zijn wijze woorden van een wijze jongeman ;) Hier alvast een gedeelte van de tactische mail!

@Fantasy: scoren is waar het om draait, al blijft het resultaat heilig. Dat hebben ze bij Union Berlin ook wel ontdekt onlangs :D 

@Kyrill: normaliter zouden die twee teams een haalbare kaart zijn, maar in 2025 zijn de verhouding al net iets anders. Maakt niet uit, we genieten van elke minuut!

@Marius: het vergt een totaal andere instelling ,die Europese wedstrijden, maar we blijven er met volle teugen van genieten. We voetballen redelijk mee tot nu toe en dat is al positief :D 

@komodo25: de CL-groep is pittiger dan het lijkt. Daarentegen liggen daar de belangen dit jaar nog niet. De competitie gaat gelukkig beter.

@ElMarcos: vooral financieel was het niet verkeerd om de groepsfase te halen; dat was eigenlijk ook mijn hoofddoel.

@JordiW.: uiteindelijk is het geinig hoe vertekend een beeld kan worden als je bepaalde clubs ziet verschijnen. AZ is ondertussen gewoon een topclub, dus we mogen blij zijn met dat gelijke spel!

@mattihamstra: het is een en al genieten momenteel voor de Leuvenaren (en Mahmadu)!

@KayDeManaager: er is flink wat te vieren op Leuvens grondgebied; onze Afrikaanse vriend heeft het leuk gedaan door zover te komen!

De tactiek lijkt weldegelijk zijn vruchten af te werken. In eigen land mag je zelfs al spreken over een eerste kloofje. Gezien de achtergrond van de tegenstanders in Europa zijn de resultaten zeker hoopgevend te noemen.

Mooie uiteenzetting over je tactiek. En de resultaten zijn bovendien zeer goed in België. Hopelijk weet je in de uitwedstrijden tegen AZ en CSKA het volle pond te pakken.

Ik ben benieuwd of de berichten überhaupt bij Fjo aankomen....

Gepost (edited)

123789181_Bannergoud.png.faa6677ae18eaa109a5200ad48b05a14.png

<3>

Mail.png.4b0b3b876d451fee29829246bc894e79.png

Spoiler

Geachte lezer,

Nog immer wacht ik op een teken van leven van Fjodor Orlov (#2.458-12); bent u barmhartig geweest en heeft u mijn voorgaande twee correspondentiestukken doorgezet naar deze gedetineerde? In deze mail treft u mijn derde bericht. Nogmaals verzoek ik u de heer Orlov kennis te laten nemen met de post die aan hem gericht is.

Met hartelijke groet,

M. Massaquoi

Manager Oud-Heverlee Leuven (BE)

Gewaardeerde Fjodor,

Ongetwijfeld heb je een mening durven te vormen over mijn tactische berichtgeving van de afgelopen keer. Hoe kijk jij aan tegen het spelen zonder spits? Ik ben de archieven van Baltika ingedoken en ik heb ontdekt dat je daar in 2020 de spits als belangrijkste onderdeel van je team zag. Dmitry Burmistrov zag ik, een beer van een vent; niet van de bal te krijgen. Ik heb getracht hem te vinden, maar hij lijkt van de aardbodem verdwenen te zijn – misschien een nieuw leven gestart als jager in het verre Siberië?

Wat ik je de vorige keer niet had verteld, was met welke instructies ik mijn team het veld laat betreden. Uiteraard wil ik mijns zienswijze hierop óók met je delen, in de hoop nuttige feedback of aanvullingen te ontvangen. Achtereenvolgens neem ik je mee in de aanpak wanneer we in balbezit zijn, wat we moeten doen in de omschakeling en wat er van de spelers wordt verwacht als de tegenstander de bal heeft. Om te beginnen dus de situatie wanneer we de bal hebben. De keuzes hier zijn gebaseerd op het spelen zonder spitsen. Je wilt dan namelijk dat de verdedigers van de tegenpartij hun positie verlaten. Dat is de voornaamste reden dat mijn spelers met de bal moeten gaan lopen; ze moeten die verdediging uitdagen, zodat er ruimte wordt gecreëerd elders op het veld. Wat ik pertinent niet wil, is een oeverloos getik rond het zestienmetergebied. Zie je een kans, ga ervoor en kies niet voor de zoveelste breedtepass die uiteindelijk toch een keer slecht aankomt.

Citaat

1449760819_Inbalbezit.PNG.837f9f54eda57c58f6878fc9ae4f1318.PNG

Wanneer we de bal terug hebben veroverd, zijn de tactische keuzes al even pragmatisch. Opbouwen is leuk, maar gebruik maken van de ruimtes is nog veel leuker. Als onze keeper de bal heeft, mag dat ding zo snel mogelijk naar voren, zodat de drie aanvallende middenvelders vol druk kunnen zetten. Het tweetal dat daarachter staat én de twee backs moeten alert zijn op de tweede bal, die regelmatig aanwezig is als de vijand een kopduel wint. Kortom, het voetbal moet zich zo veel en zo ver mogelijk van het doel plaatsvinden.

Citaat

Omschakelin.PNG.582c559cc6c0081ccc0cf1f69aab0655.PNG

Maar wat als de anderen de bal hebben? Druk zetten, maar niet als een kip zonder kop. Dit begint als vanzelfsprekend bij de meest vooruitgeschoven linie. Deze drie (soms vijf, afhankelijk van het spelbeeld) spelers mogen de druk flink opvoeren om de tegenstander niet alle ruimte in de opbouw te geven. De verdedigende linie blijft daarentegen voorzichtig als het gaat om het zetten van druk; hiermee worden grote ruimtes achter de verdediging voorkomen. Aangezien we met een verdedigende middenvelder een soort van eerste barricade hebben, proberen we de aanvallende bewegingen van de tegenstander naar het midden te leiden. Tevens wordt daarmee de druk op de twee backs verlicht; wanneer één van hen mee is in de aanval, moet een centrale verdediger de ruimte in de zone opvangen. Dit is direct de reden waarom we niet met een buitenspelval werken, want daarmee komt de focus van het centrale duo te veel op de spits(en) te liggen.

Citaat

1639777230_Zonderbal.PNG.d2b294a5daca23e3866f0f035aa04af6.PNG

Ondertussen zijn we alweer twee maanden verder en is er veel duidelijk geworden over waar onze kansen liggen dit seizoen. Helaas heb ik nog weinig duidelijkheid ontvangen over jouw situatie, mijn beste Fjodor, maar ik vertrouw nog altijd op de advocaat die we in de arm hebben genomen. November en december waren twee slopende maanden waarin we definitief afscheid namen van het Europese strijdtoneel. Hoewel we nog een puntje pakten tegen Europa League-winnaar AZ, was het krachtsverschil met de Moskovieten en Milanezen te groot. Het bijzondere was dat we op de laatste speeldag nog kans hadden om tweede te worden in de groep. Het lukte echter niet in jouw geboorteland. Eden Hazard toonde zich een meester van de spelhervatting en zorgde met één doelpunt en drie assists voor onze terechte uitschakeling.

wedstrijden.thumb.PNG.dbb82eb763de6f5ad0bd8c6cad17d631.PNG

Gelukkig loopt het in België voorspoediger. We hebben het vooral goed gedaan in de toppers tegen Brugge en Anderlecht, waardoor we tot ieders verbazing onze koppositie konden verstevigen. Speciale aandacht was er voor Lucky van Rooyen, die steeds beter in vorm geraakt als aanvallende middenvelder. Hij en Ambrose lijken elkaar blindelings te vinden, en ook zijn samenspel met spelers als Bah en Kolesar bieden veel vertrouwen. Ik was derhalve niet verbaasd dat juist Van Rooyen en Ambrose er met hun treffers voor zorgden dat we de halve finale van de beker bereikten. In januari zullen we in twee wedstrijden tegen Cercle Brugge een nieuwe finaleplek moeten gaan afdwingen.

Ter afsluiting wens ik je een gezond 2026; een jaar waarin je hopelijk gaat hervinden wat vrijheid betekent.

Mahmadu

1815818043_standdecember.thumb.PNG.26f97f92dc4288a004e76630a9410717.PNG

Spoiler

@ElMarcos: Fjodor is dan ook een gewillig slachtoffer om het tactische gezwets van Mahmadu aan te horen ;) 

@Fantasy: Hij lijkt heel erg op de FM20-versie van COTT! Een paar kleine wijzigingen en ik ben er nog steeds niet helemaal uit. Uiteindelijk toch weer voor lopende spelers gekozen. 

@delichris: Het blijft nog akelig stil aan de Russische kant van dit verhaal, maar dat geeft niet...

@RubenS2: 'een speciale jongeman'. Dat klinkt alsof hij in een specifieke zorginrichting het best tot zijn recht komt en 's ochtends met een busje op wordt gehaald :D 

@Marius: In eigen land blijft het naar behoren lopen. Europees was het allemaal nèt niet; het was duidelijk dat daar ons geluk en onze kwaliteit niet lag.

@FMNOOB: Niks te klagen over de vorm in België; dit belooft weer een spannend seizoensslot te worden, net als vorig seizoen. Misschien geeft de Europese uitschakeling wat lucht.

@KayDeManaager: Dank, Leuven kan gerust zonder spits, zo blijkt maar weer. Elk punt en elk doelpunt in Europa werd gezien als een bonus!

@mattihamstra: Een tactiek waar ene Angel ook wel tot zijn recht zou komen ;) Helaas nog geen speler van dat kaliber weten te scouten.

@Niejo101: Of ze komen bij Fjo aan en hij denkt 'het zal allemaal wel, gekke vent' :D Stunten tegen CSKA en AZ zat er niet meer in...

@JordiW.: Haha, wie weet. Daarvoor zit ik nog te veel met deze tactiek te klooien en te schuiven. Komt vast ooit een keer.

@komodo25: Dank! Vooralsnog blijkt de tactiek aan te slaan, en dat is het belangrijkste.

Edited by Titan

Mooie inkijk in de achterliggende gedachtegang van (en de uiting hiervan in) de tactiek. De resultaten zijn meer dan prima. De continentale uitschakeling is uiteraard volledig de bedoeling, zodat je in eigen land vol kan meedoen voor de dubbel. Tactisch meesterbrein!