Jump to content

[IDS] [FM21] De Gouden Knuppel

Titan
 Share

Recommended Posts

123789181_Bannergoud.png.faa6677ae18eaa109a5200ad48b05a14.png

<4>

Een nieuwe lente en een nieuw geluid. Nu ik in het Nederlandstalige gebied van de wereld woon, heb ik mezelf voorgenomen me te verdiepen in de literatuur die alhier geschreven is. Hoewel het nog lang geen mei is, raakte dit lange gedicht mij. Het is, zoals de auteur beaamt, tijd voor een frisse wind. Dat is wat ik in de aanloop naar het nieuwe seizoen bij OH Leuven meeneem; ik wil niet blijven hangen in de afgelopen jaren, maar vooruit gaan werken. Dit betekent dat ik mezelf nieuwe uitdagingen stel. Niet alleen persoonlijk, maar ook op voetbaltechnisch gebied. Dat ik dit allemaal in Leuven blijf doen, heeft te maken met het nieuwe contract dat ik vlak na afloop van het seizoen mocht tekenen. ‘We wilden zo lang mogelijk wachten met een aanbieding, om je zo net mogelijk te belonen voor de prestaties,’ was de verklaring voor het lange wachten.

225035918_Nieuwcontract.thumb.PNG.514708beab87844f4901c95496d602c4.PNG

Ik ben anders en tegelijkertijd als ieder ander. Ik houd ervan om bijzondere keuzes te maken – niet alleen tegenwoordig hoor, ook in mijn jonge jaren in Sierra Leone was ik het buitenbeentje, wat niet enkel met mijn voorkomen te maken had. Goed, wat ga ik doen bij de club? Afgelopen seizoen speelden we in een 3-1-4-2-formatie. Twee spitsen en een middelste linie van vier, soms wel vijf spelers. Het leverde bij vlagen spectaculair voetbal op met een vracht aan doelpunten van Thierry Ambrose. Als ik de lijn der verwachting zou volgen, dan zouden we met deze werkwijze verder gaan en zouden de transfermiljoenen besteed worden aan directe versterkingen. Gaat niet gebeuren.

Mijn streven is om dit seizoen zonder spits te gaan spelen; de tactiek gaat dus op de schop. We gaan terug naar een verdedigende rij van vier spelers en richten ons op een klassieke 4-3-3-formatie, waarin de spits een linie inzakt op het veld. Daarnaast heb ik de laatste tien maanden onze scouts intensief aan het werk gezet in verschillende regio’s van de wereld. Er moet talent naar onze club komen. We zijn jong, we zijn dynamisch, we zijn hip. Geen gearriveerde mannen, maar jongens die aan de start van hun carrière staan en er alles aan gelegen zijn om zichzelf in de kijker te spelen. Ofwel: de penningmeester kan zijn chequeboekje alvast tevoorschijn gaan toveren, want met de achttien miljoen euro die ik te besteden heb gekregen, ben ik iets van plan.

Vooruit, één van mijn slechtste (en gelijk beste) eigenschappen is mijn ongebreidelde enthousiasme. Waarom zou ik nu al niet een aantal nieuwelingen presenteren? Zo kan ik niet wachten om Lucky van Rooyen speelminuten te geven. Ik heb onze scouts op hem afgestuurd toen ik zag dat hij op jonge leeftijd al volwaardig meespeelde in het nationale elftal van Zuid-Afrika. De eerste cheque is geschreven: één miljoen euro richting Orlando Pirates. Hij wordt niet de enige middenvelder die onze kant opkomt. Met hem arriveert ook Viktor Smid, Tsjechisch jeugdinternational met Nederlandse roots. Zelf ben ik nog niet helemaal overtuigd van hem, maar ik vertrouw volledig op ons scoutingssysteem. Voor bijna €60.000,- durf ik de gok sowieso wel aan.

Citaat

Smid.thumb.PNG.99ba3329a90d6f8fda848546e5d4f843.PNG909526099_VanRooyen.thumb.PNG.871a671c908c86a29eb190c89364ea81.PNG

@Kyrill: we zijn ontzettend trots op de prestaties. Misschien is het voor de club alleen maar goed dat we er net langs grepen; zo blijven we gretig.

@ElMarcos: dat zijn zeer ware woorden. Terugblikkend zijn we de grootste winnaar van het seizoen, ook al staan we met lege handen. De prijzen zullen ooit gaan komen, hoop ik.

@Marius: het was denk ik met name de ervaring die wij niet hadden waar die bij Club wel aanwezig was. Nu ligt de druk in ieder geval niet in Leuven voor het nieuwe seizoen.

@RubenS2: de eurotekens stonden uiteraard in Mahmadu's ogen en naar men zegt was hij zich al voorzichtig aan het oriënteren op de banenmarkt. Toen kwam daar alsnog een sterk verbeterd aanbod en kan hij met het opgestarte werk verder hier!

@KayDeManaager: de twee tweede plaatsen voelen pijnlijk, maar eigenlijk is het een meer dan prima prestatie voor de promovendus. Het blijft nog wel een tijdje onrustig in Leuven - op voetbalgebied dan - dus voor de rust moet het tweetal misschien maar snel weer eens naar Rusland ;) 

@delichris: erg jammer, maar geen schande.

@FMNOOB: een prijs was leuk geweest, maar het was niet noodzakelijk. Al met al was het een prima seizoen en nu moeten we kijken of we door kunnen pakken. Dankzij de verbeterde aanbieding blijft Mahmadu nog minstens een jaar!

@komodo25: dat laatste is absoluut waar: het was een geweldig seizoen! Zonder al te veel druk het volgende seizoen nu ingaan.

@Niejo101: het was erg balen, maar eigenlijk ook realistisch. Vooral de beker was ergens wel zonde, aangezien we lang naar een goed resultaten mochten kijken.

@mattihamstra: het tastbare komt hopelijk nog wel een keer hier in Leuven; voetbal waar je tevreden over bent hoeft niet altijd voetbal te zijn waar je prijzen mee wint.

Lekker veel geld voor Mahmadu: Ruby wrijft zich alvast in zijn handen! Wat betreft de transfers zien het me er twee prima spelers uit, vooral die 19 op vastberadenheid doet de verwachtingen hoog oplopen.

Fijn, dat nieuwe contract. Maar als ze daar in Rusland lucht van krijgen, gaat de prijs voor de diensten van Ruby dan niet "plotseling toevallig" ferm omhoog?

Die van Rooyen is een heerlijk talentje zeg!

Mooi om zien dat de kaart van de jeugd getrokken wordt. Lucky gaat ongetwijfeld heel wat mensen gelukkig maken in het Leuvense maar ook in Smid zou ik zeker vertrouwen hebben.

<5>

Intensief is mijn contact met advocaat Ruby niet; zo nu en dan stuurt hij mij een bericht over de stand van zaken. Toen ik hem een tijdje geleden vroeg waarom ik zo weinig hoorde, was het antwoord even simpel als helder. ‘Hoe minder partijen mee lijken te spelen, hoe makkelijker het is. Of wil je dat jouw naam hier té bekend wordt?’ Ik wist genoeg, ik zou me gedeisd houden. In de tussentijd maak ik maandelijks een bedrag over richting Kaliningrad. Voor zover ik nu kan achterhalen, vindt er over enkele maanden een nieuwe hoorzitting plaats met Fjodor als lijdend voorwerp en strafvermindering al dan niet vrijlating als hoofdzakelijk onderwerp. Ik hoop hem binnenkort een brief te kunnen sturen; ik denk dat hij wel geïnteresseerd is in de gang van zaken bij een voetbalclub.

Eerst nog maar iets over de transfers, want zoals ik eerder had aangegeven hebben we een paar centen te besteden gekregen. Genoeg om de hongersnood in mijn geboortedorp voor eeuwig het zwijgen op te leggen, maar ja, daar koop je geen jong talent voor, aldus ons bestuur. De afgelopen keer had ik jullie voorgesteld aan Van Rooyen en Smit (qua naam zouden die twee zo een advocatenkantoor kunnen beginnen) en daar wil ik nu nog eens zes spelers aan toevoegen.

Citaat

Wheeler.thumb.PNG.d38268c8cd4370dddcdda8026ac982f1.PNGToth.thumb.PNG.7c3a8c553256a6f4d2a98524a89e41e1.PNGKolesar.thumb.PNG.025a8b0c73f4203514f6a3f76d1bf125.PNG

Komend seizoen verwacht ik veel werk voor onze middenvelders. Om iedereen fit te houden en niet aan kwaliteit in te boeten wanneer er sprake is van een schorsing of blessure, zijn er nog drie extra aanvallende middenvelders naar Leuven gekomen: Kolesar, Toth en Wheeler. De eerstgenoemde ontdekten we tijdens een jeugdinterland van Slowakije, waarin hij goed was voor een doelpunt. Zijn aflopende contract bij Zemplín Michalovce namen we over; een ‘gratis’ transfer. Marcel Toth, eveneens een Slowaak, speelde in dezelfde wedstrijd en ook hij liet een prima indruk achter. Voor €775.000,- hebben we de gok genomen om hem vanuit Spartak Trnava naar Leuven te halen. Het is echter wisselgeld in vergelijking met de potentiële bedragen die we over hebben voor Brandon Wheeler, een Amerikaanse speler waar onze scouts hitsig van werden. We maakten in eerste instanatie 3,5 miljoen euro over aan DC United, maar via clausules kan dit bedrag oplopen tot bijna negen miljoen.

Citaat

Mohamed.thumb.PNG.215c5ade2312944dd5678051e69a95f0.PNGJones.thumb.PNG.ddbdde9c3d02bc506aecfdd3b7abc210.PNGDoodeman.thumb.PNG.ea7300abe184c9eabe3069cce278516e.PNG

We zijn er bijna qua middenvelders. Controleur Callum Jones zag zijn contract bij Hull City niet verlengd worden. In hem zien we een prima stand-in achter Branco van den Boomen. Dan door naar de flankverdedigers, want ook daar was een ruimere keuze noodzakelijk. Die werd allereerst gevonden in het Nederlandse U19-elftal, waar Xavi Doodeman voor was opgeroepen. We ontdekten dat zijn contract bij FC Volendam bijna was afgelopen en aarzelden niet: zonder hem volledig te scouten werd hij verleid om naar België te komen. In hem zie ik de eerste keuze op rechtsback. Aan de andere kant hebben we met Mohamed een extra optie erbij gekregen. Deze Spanjaard had een afkoopclausule van 2,1 miljoen euro in zijn contract staan, die wij wisten te lichten.

Oefenen.PNG.def6a714a4de3bd98cd5aaf113c1e46e.PNG

De selectie voor het nakende seizoen is dus compleet, helemaal nadat Milan Tucic (€725.000,- Vorskla) en Milan Hilderink (huurbasis, Arouca) ons verlieten. In de oefenperiode hebben we het rustig aan gedaan; niemand mocht onnodig vermoeid raken in de voorbereiding op een zware augustusmaand. We starten het seizoen namelijk met een thuiswedstrijd tegen kampioen Club Brugge. Drie dagen later begint de derde kwalificatieronde van de Champions League, waarin we het opnemen tegen Nordsjælland, de nummer twee van Denemarken.

Spoiler

@RubenS2: je zou er iemand mee vrij kunnen kopen in bepaalde landen ;) Toen de stat voor vastberadenheid zichtbaar werd, hoefde ik ook niet lang meer te twijfelen wat betreft de aankoop!

@Niejo101: Mahmadu vertrouwt op de eerlijkheid van Ruby; dat loopt vast goed, toch? Van Rooyen is een topper in wording die absoluut minuten gaat mogen maken.

@KayDeManaager: zeker weten, al hoop ik nu in één keer dat we hem niet plotseling een tijd kwijt gaan zijn aan een Afrika Cup :D 

@delichris: zeer blij mee, zowel met het contract als met alle nieuwe spelers.

@Marius: het is nu al een zeer gelukkige jongen op het trainingsveld; iedereen roept het ook gewoon naar hem. In het Engels zelfs, zo aardig :D 

@mattihamstra: lang en uitgebreid zoeken naar jong talent blijf ik een leuk onderdeel van FM vinden, dus daar ben ik me in deze game eens in gaan uitleven.

@komodo25: de tactiek lijkt nog wat roestig als ik af moet gaan op de oefenwedstrijden. Tijdens het echte werk eens zien wat ik er aan bij kan schaven.

@ElMarcos: verandering van spijs doet eten; we moeten iedereen hongerig houden naar succes!

@Fantasy @FMNOOB @JordiW.

Duidelijk versterkt in de breedte nu ook. En dat zal ook nodig zijn met eventueel een dubbele kalender dankzij het Europees voetbal. De eerste horde lijkt alvast niet onoverkomelijk.

Zes mooie aankopen gedaan hoor. Die gaan de club en onze vriend het komende seizoen zeker verder helpen. Hopelijk heeft hij ook geluk met het vrij krijgen van Fjodor. Benieuwd of hij daarna in het verhaal blijft.

Gepost (edited)

Hoofdstuk 9: elektronische post naar Kaliningrad

<1>

Mail.png.0a9e8e4ef0465797c15064d0ec162fe2.png

Spoiler

Geachte lezer,

Via deze weg doe ik een beroep op uw barmhartigheid en menselijkheid. De verdere inhoud van deze mail is bestemd voor de heer Fjodor Orlov, gedetineerde van penal colony #9 te Kaliningrad, bijgestaand door Ruby Attorney. Hierbij vraag ik u dit bericht te delen met de heer Orlov.

Met hartelijke groet,

M. Massaquoi

Manager Oud-Heverlee Leuven (BE)

---

Beste Fjodor,

We hebben elkaar één keer gezien in je huidige verblijf. Waarschijnlijk herinner je mij nog wel; de gepassioneerde jongeman die vastbesloten is jou op vrije voeten te krijgen. Hopelijk verloopt het contract met Ruby soepel – strafrechtinhoudelijk vertrouw ik volledig op zijn kwaliteiten en houd ik mij afzijdig.

Zoals ik begreep, kennen we een gedeelde hobby: voetbal. Bij jou is dat er waarschijnlijk met de paplepel ingegoten. Dezelfde paplepel leerde ik vooral kennen wanneer ik in mijn dorp iets had gedaan wat niet aan de maatschappelijke verwachtingen voldeed. In een droom die ik had, geniet jij weer van je vrijheid en staan we gebroederlijk langs de lijn een team naar de overwinning te wijzen. Een idiote gedachte voor rationalisten, maar een extra drijfveer om het recht te laten zegevieren.

Ik zou je graag bijpraten over het voetbal waar ik me mee bezighoud, al is het maar om je enige afleiding te bezorgen. Had je ooit al eens van OH Leuven gehoord? Ongeveer anderhalf jaar geleden ben ik hier coach geworden, nadat ik dankzij een Europees project ervaring mocht opdoen in Luxemburg. Net als jij heb ik dus bij een kleine club mijn eerste stappen gemaakt. Afgelopen seizoen werden we tweede in de Belgische competitie, waardoor we kwalificatierondes voor de Champions League mochten gaan spelen. Ik denk dat ik je het beste daar eerst een beeld van kan geven.

wedstrijden.thumb.PNG.b8f5d033fa74e532a5f6f8d7dca38d0f.PNG

We begonnen dus met een dubbele confrontatie tegen een Deense ploeg. De cultuurverschillen op voetbalgebied werden vlot duidelijk. Nordsjælland probeerde ons uit te putten door de bal in een razend tempo rond te tikken en waar mogelijk ons doel onder vuur te nemen. De kleine foutjes die in hun spel ontstonden, bood ons daarentegen weer de gelegenheid om aanvallend gevaarlijk te zijn. In Denemarken wonnen we zo met 2-3, waarbij het tweede doelpunt van hen diep in de blessuretijd viel. Misschien interesseren de statistieken van expected goals je wel: 3,32 om 3,57! In Leuven was de return iets minder spectaculair. Twee keer kwamen we op voorsprong en twee keer gaven we die voorsprong weg. Beide ploegen speelden matig.

Tegen Celtic was het in de volgende ronde een compleet ander verhaal. Fysiek spel met veel snelle, lopende spelers, dat was waar de Schotten voor gingen. Thierry Ambrose schoot in het tweede bedrijf twee keer raak, waarmee we in principe een verdiende overwinning pakten. In Glasgow deed Celtic er nog een schepje bovenop en wisten we op vrijwel geen enkele manier onder de druk uit te komen. Misschien dat jij er ideeën voor hebt? Hoe dan ook, na een uur spelen had Joséf Martínez er al drie inliggen en leken we rijp voor de slacht. Uit het niets kregen we toch een kleine kans, en kleine kansen zijn op dit moment aan Ambrose besteed. Geheel onterecht naar de groepsronde, wat een fantastisch gevoel!

973265317_LotingCL.thumb.PNG.bbddb1197584437450732d23afaae4c7.PNG

Elf goals in een maand; een goede start van onze spits Ambrose, die het tegenwoordig als aanvallende middenvelder of als rechtsbuiten moet laten zien. Hoe dat zit, zal ik je in een volgende mail eens uitleggen. Ik denk dat je wel in bent voor wat tactische diepgang, niet?

Houd vol, houd moed en laat je zeepje niet vallen,

Mahmadu.

Spoiler

@RubenS2: die advocaat, dat was een gouden tip! Ik probeer niet al te veel geld uit te geven, al ontkom je er soms niet aan.

@delichris: met zowel de nieuwe spelers als de voorbereiding ben ik erg tevreden. Tegelijkertijd blijft het een club die nog vol in ontwikkeling is.

@FMNOOB: de start is niet verkeerd geweest, maar we zijn nog wel kwetsbaar op bepaalde punten. Telkens een beetje de tactiek bijslijpen, en hopelijk wordt het dan stabieler.

@Marius: minstens tot aan de jaarwisseling zullen de programma's behoorlijk vol gaan lopen nu we er zes wedstrijden bij hebben gekregen en er nog geloot moet worden voor de beker. Die breedteversterking was noodzakelijk.

@ElMarcos: het is mijn intentie (of die van Mahmadu) om Fjodor in het verhaal te blijven betrekken. De vraag is of hij - en de Russische autoriteiten - daar ook in voor is.

@mattihamstra: zo is het, bij je eigen kwaliteiten blijven, en dat voetbal is soms al lastig genoeg!

@Kyrill: thanks man! Volgens mij ben ik in FM nog niet zo vaak zó druk geweest met het zoeken/scouten en aantrekken van spelers.

@KayDeManaager: die Ton toch ook ;) Het scheelt wel dat de Afrika Cup vaak in januari gespeeld wordt (toch?), dan is het in België iets kalmer.

@Fantasy @komodo25

Edited by Titan

Verstandige tip aan Fjodor om zijn zeepje niet te laten vallen (en om vol te houden en moet te houden) ;c Prima prestaties met OHL: onterechte overwinningen zijn vaak de leukste overwinningen, al zeker Europees! Een groep met mogelijkheden trouwens. De tactische mail is wel iets waar ik naar uitkijk.