Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

MU Music Challenge

chrisje1993

Aanbevolen berichten

Even een luchtig verhaaltje tussen alle wanstaltige stemmingen door. Toen ik een klein Bolderbastje was, had de toenmalige vriend van mijn zus het met haar uitgemaakt. Het was één van die vele puberliefdes die ze heeft gehad, je weet hoe dat gaat.

Ik weet nog dat ze die gozer heeft opgebeld en toen Goo Goo Dolls met Iris heeft afgespeeld op cd of cassettebandje. "I Just Want You To Know Who I Aaaaaam" ging het door de huistelefoon en toen heeft ze opgehangen.

Sindsdien heb ik een pleurishekel aan dit zeikliedje en ik zal dan ook maar verklappen dat het op geen enkele  punt kan rekenen bij mij. Blegh. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

GViPEhc.jpg

Punten - Indonesië

Vandaag is het de beurt aan Indonesië om de punten uit te delen. Indonesië is deze editie gegaan voor het nummer "James Dean" van The Eagles, verwijzend naar een acteur uit de jaren '50 die onder andere in de film Rebel Without a Cause heeft gespeeld. Dean wordt gezien als een icoon in de opstandige jeugd van die tijd en stond bekend om zijn experimentele levensstijl. Ook op het gebied van seksualiteit heeft hij laten doorschemeren dat het niet alleen vrouwen waren die zijn interesses trokken: "No, I am not a homosexual. But I'm also not going to go through life with one hand tied behind my back." Voor die tijd een zeer controversiële houding.

Het nummer past goed bij andere liedjes van The Eagles waar het thema zich richt op te vroeg overleden helden en consequenties van een roekeloze levensstijl. Het leven van Dean kwam namelijk op 24 jarige leeftijd door een auto-ongeluk aan een abrupt einde. Zijn rit naar een autorace toe werd hem fataal toen hij frontaal tegen een andere auto wist te rijden. Het is dit ongeluk waar The Eagles meerdere verwijzingen naar maken in het door Fabian ingestuurde nummer:

"Along came a Spyder and picked up a rider
Took him down the road to eternity
James Dean, James Dean
You bought it sight unseen
You were too fast to live, too young to die, bye bye"

De punten: https://scorewiz.eu/scoreboard/view/part/427712/7/7/zlntiwzmey

Tags:

Inhoud verbergen

Cuba: @MetalMichael

Denemarken: MysteryGuest

Filipijnen:  @chrisje1993

Galapagos Eilanden:  @nasje92

Gambia:  @Tim'

Ghana:  @Kyrill

Indonesia:  @Fabian.

Kiribati:  @Keko

Kroatië:  @hjs

Luxemburg:  @Bolderbast

Montenegro:  @komodo25

Noord Korea:  @ivago

Noorwegen:  @Satyr

Rusland:  @Titan

Schotland:  @Kowet

Verenigde Staten: @Tamara84

Link naar opmerking
Deel via andere websites

GViPEhc.jpg

Punten - Kroatië

Vandaag is het weer de beurt aan het land van het meest afgrijselijke voetbal van de afgelopen maand, hopen dat het met de muzieksmaak beter zit. Kroatië schuift in ronde 7 2Pac naar voren met het nummer 'Brenda's Got a Baby'. Het nummer gaat over een 12-jarig meisje (Brenda), dat in de ghetto woont en zwanger is. Brenda kan niet voor haar baby zorgen en 2Pac bekritiseert de steun die een jonge moeder krijgt van de vader van het kind en van de regering en de maatschappij. 2Pac schreef dit nummer nadat hij een artikel in de krant had gelezen over een 12-jarig meisje dat zwanger was gemaakt door haar neef. Ze wilde niet dat haar ouders wisten dat ze een baby had en daarom gooide ze haar kind in een verbrandingsoven.

In het nummer vertelt 2Pac dat hij heeft gehoord dat Brenda zwanger is. Een meisje wat nog maar net kan schrijven en verder nauwelijks een opleiding heeft gehad. Een meisje met een familiesituatie die op z'n zachtst gezegd niet ideaal is. Geen penny uit te geven en een vader verslaafd aan heroïne.

Later in het nummer verlaat de neef van Brenda, tegelijk de vader van het ongeboren kind, Brenda en de situatie. Ze bevalt in de badkamer en probeert de baby verborgen te houden. Ook probeert ze haar baby in een vuilnisbak te gooien, maar zodra de baby begint te huilen, komt ze terug op haar besluit. Uit schaamte loopt ze weg van huis, begint ze met het zoeken naar een baan, maar zonder veel succes. Dit leidt uiteindelijk tot het verkopen van cocaïne, maar ook dat gaat fout wanneer ze zelf beroofd wordt. Prostitutie lijkt de enige uitweg om nog geld te verdienen. Het is deze levensstijl die haar uiteindelijk het leven kost (found slain).

Amerikaanse rapper The Game geeft overigens nog een verwijzing naar dit nummer in zijn singel Hate it or Love it, waarin hij rapt: "Pac is gone and Brenda's still throwing baby's in the garbage." Welcome to Murica.

"I hear Brenda's got a baby
But, Brenda's barely got a brain
A damn shame, the girl can hardly spell her name"

Lekker gezellig nummer wel @hjs

De punten: https://scorewiz.eu/scoreboard/view/part/427712/8/8/qxn2jhmwfl

Tags:

Inhoud verbergen

bewerkt door Keko
Link naar opmerking
Deel via andere websites

GViPEhc.jpg

Punten - Noorwegen

Ditmaal een nummer vanuit Noorwegen wat we daadwerkelijk eens kennen! Het kwam als een totale verrassing, maar The Plain White T’s, die in de vorige ronde ook mee hadden mogen doen gezien de criteria, gaan het deze editie gaan proberen met de megahit “Hey there Delilah”.

Wie is Delilah? Het lied gaat over Delilah DiCrescenzo: een Amerikaanse hindernisloopster, maar in de ogen van zanger en schrijver Tom Higgenson het mooiste meisje wat hij ooit heeft gezien. Door een gezamenlijke vriend hebben de twee elkaar ooit ontmoet, maar van een relatie tussen de twee is het nooit gekomen. Hoofdzakelijk omdat Delilah al in een relatie zat, poor Tom…

Delilah DiCrescenzo heeft aangegeven zich altijd ongemakkelijk te hebben gevoeld bij dit nummer: “Een deel van mij wil het uitschreeuwen en zeggen: 'Dit gaat over mij'. Een ander deel wil ineenkrimpen en zeggen dat het niet zo is (…) Het was zo mooi geschreven. Er was druk om me aan dit ideaal te houden. Ik wist niet hoe ik beleefd moest zijn en, je weet wel, hem afwijzen."

Ook dit nummer is niet vrij gebleven van parodieën. Zo hoefde het niet lang te duren voordat ‘Hey there vagina’ in de maak was, in de Amerikaanse verkiezingscampagne van 2008 klonken de teksten ‘Hey there Obama’ en er is inmiddels ook een versie vanuit het perspectief van Delilah: Hey it's Delilah.

"Give this song another listen
Close your eyes
Listen to my voice, it's my disguise
I'm by your side"

afbeelding.png.76a4479ea7d201aae5c2d695f410e0a2.pngafbeelding.png.62c612de442e444faffc5f33714120c0.png

Punten: https://scorewiz.eu/scoreboard/view/part/427712/9/9/jlmmiznjkx

Tags:

Inhoud verbergen

bewerkt door Keko
Link naar opmerking
Deel via andere websites

By the way, geef even aan of jullie die verhaaltjes over de nummers waarderen. Vind het leuk om te maken, maar als het niet wordt gelezen, is het natuurlijk verspilde moeite :)

De mystery guest geeft overigens aan hevig teleurgesteld te zijn in de Scandinavische collega.

Link naar opmerking
Deel via andere websites