Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

MU Music Challenge

chrisje1993

Aanbevolen berichten

GViPEhc.jpg

Punten - Filipijnen

Waar menig deelnemer een nummer instuurde wat bekend is bij het grote publiek, koos Filipijnen ervoor om Fozzy in te sturen met Judas. Met 48 miljoen views op Youtube zeker geen 'onbekend' nummer, maar het werd beduidend lastiger om bij dit nummer een interessant verhaaltje te tikken. Vandaar dat ik nog steeds over de bekendheid van het nummer aan het leuteren ben zonder aanleiding, je weet wel, om maar wat woorden op papier te hebben.

Goed, daar gaan we dan. Het betreft geen ingewikkelde rekensom om erachter te komen wie er met Judas bedoeld wordt, maar in dit nummer gaat het niet om het Bijbelse figuur himself. De songteksten van 'Judas' beschrijven een man die meer richting het monsterlijke gaat dan het menselijke. Verraad en manipulatie maken hem vergelijkbaar met de minst favoriete volgeling van Jezus. Zelfdestructie is onvermijdelijk, iedereen dichtbij wordt uiteindelijk van hem weggedreven.

De timing van het nummer bracht de nodige hilariteit met zich mee. De zanger van Fozzy, Chris Jericho, heeft namelijk naast zijn muziekcarrière ook een interessante worstelcarrière in WWE. 'Judas' kwam slechts enkele maanden uit na dit toneelstukje waar Kevin Owens de rol speelt van de verraderlijke vriend. Inmiddels is 'Judas' de entrance theme van Jericho geworden.

Verbeter mij gerust mensen, ik weet denk ik nog meer van de snaartheorie dan van WWE.

De punten: https://scorewiz.eu/scoreboard/view/part/427712/4/4/vkyjkwyzg5

Tags:

Inhoud verbergen

Cuba: @MetalMichael

Denemarken: MysteryGuest

Filipijnen:  @chrisje1993

Galapagos Eilanden:  @nasje92

Gambia:  @Tim'

Ghana:  @Kyrill

Indonesia:  @Fabian.

Kiribati:  @Keko

Kroatië:  @hjs

Luxemburg:  @Bolderbast

Montenegro:  @komodo25

Noord Korea:  @ivago

Noorwegen:  @Satyr

Rusland:  @Titan

Schotland:  @Kowet

Verenigde Staten: @Tamara84

Link naar opmerking
Deel via andere websites

GViPEhc.jpg

Punten - Rusland

Een dag na de uitschakeling van Rusland, is het de beurt aan Putin en co om in de volgende contest de schijnwerpers te pakken. Ditmaal schuift Titan Elton John naar voren met het nummer Nikita. Dit nummer komt uit op single in oktober 1985, vier jaar voor de val van de Muur. Oost en West zijn dan nog streng gescheiden en dat is exact de struggle waar dit nummer over gaat. De lyrics beschrijven een liefde van een westerling voor een Oost-Duitse grensbewaakster, maar door de strenge afscheiding zal het tot een ontmoeting nooit komen. In de video is te zien dat Elton John zijn fantasieën de vrije loop laat en daar is overigens nog een leuke voetbalverwijzing in te vinden. De oplettende kijker ziet Elton John samen met Nikita juichen bij een goal voor Watford FC, een club waar John ooit voorzitter van is geweest.

Zoals bij wel meer grote hits, ontkwam ook 'Nikita' niet aan beschuldigingen van plagiaat. De Zuid-Afrikaanse Guy Hobbs claimt dat hij in 1982 het nummer 'Natasha' heeft geschreven: een nummer over een Russische serveerster op een cruiseschip die het schip niet mocht verlaten. De claim heeft de juridische strijd overigens niet overleefd.

"And if there comes a time
Guns and gates no longer hold you in
And if you're free to make a choice
Just look towards the west and find a friend"

En de punten: https://scorewiz.eu/scoreboard/view/part/427712/5/5/y5zdlkngjl

Tags:

Inhoud verbergen

Luxemburg:  @Bolderbast

Montenegro:  @komodo25

Noord Korea:  @ivago

Noorwegen:  @Satyr

Rusland:  @Titan

Schotland:  @Kowet

Verenigde Staten: @Tamara84

Link naar opmerking
Deel via andere websites

GViPEhc.jpg

Punten - Gambia

Vandaag de beurt aan dat vreemde landje wat omringd is door Senegal. Rond de millenniumwisseling brachten de Goo Goo Dolls het nummer Iris uit voor de soundtrack van de film City of Angels en dat is precies het nummer wat Tim' besloten heeft naar voren te schuiven. City of Angels heb ik overigens nooit bekeken, maar ik denk niet dat ik het ga aanraden na het zien van de trailer. 

De songtekst vertelt het verhaal van het verlangen van een onbekend persoon om begrepen te worden door de vrouw op wie hij verliefd is. Hij kiest er echter voor om dit niet aan anderen te laten merken, omdat hij bang is voor de gevolgen. Het thema van de songtekst sluit naadloos aan bij de film, waarin een engel verliefd wordt op een vrouw en alleen bij haar kan blijven als hij zijn onsterfelijkheid opgeeft #spoileralert! In de woorden van zanger en songwriter John Rzeznik: "Ik dacht aan de situatie van de Nicolas Cage karakter in de film. Deze man wilde compleet zijn eigen onsterfelijkheid opgeven, alleen maar om iets menselijks te voelen. En ik dacht: 'Wow, wat een geweldig iets moet het zijn om zo van iemand te houden dat je alles bereid bent op te geven om met diegene te zijn.' Dat is een heftige gedachte.

De Goo Goo Dolls hebben lang moeten wachten op hun doorbraak, pas met dit nummer won het bekendheid bij het grote publiek, waar het voor het gros altijd een one-hit-wonder zou blijven. Niet dat Rzeznik daar echt mee zit: "Over de hele wereld zingt het publiek mee, geweldig toch? Andere artiesten die ik ken hebben soms een hekel aan het nummer dat ervoor gezorgd heeft dat zij nu een huis in Malibu kunnen betalen. Hoe kun je het liedje haten waardoor je miljonair bent geworden?"

De punten: https://scorewiz.eu/scoreboard/view/part/427712/6/6/zlzta0ztmz

Tags:

Inhoud verbergen