Jump to content

[IDS] [FM21] Knokke voor de winst

Recommended Posts

• 2 weeks later...
  • Replies 1.3k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

71. Op naar een nieuw seizoen Vlak voor speelronde 29 stapte ik in bij Stellenbosch FC. Met in totaal 30 wedstrijden te spelen was er dus niet echt meer iets om heel hard ons best voor te doen. D

09. Alleen ga je snel, samen kom je verder Dat is nogal een understatement. Bij de eerste aanvraag bij het bestuur was voorzitter Vincent van Honsebrouck niet direct enthousiast. "Een moederclub?

75. Eind goed, al goed We beginnen deze update met de return van de halve finale in de CAF Confederation Cup, de Afrikaanse equivalent van de Europa League. In Algerije wonnen we al met 0-1 van U

Posted Images

536936486_BannerStellenbosch.png.03f4122fd090f4ebeb8d391c8408b47e.png

71. Op naar een nieuw seizoen

Vlak voor speelronde 29 stapte ik in bij Stellenbosch FC. Met in totaal 30 wedstrijden te spelen was er dus niet echt meer iets om heel hard ons best voor te doen. Degradatie was al zo goed als afgewend en na de overtuigende 3-0 overwinning bij mijn debuut waren we verzekerd van een plekje in de Premier Division van Zuid-Afrika voor volgend jaar. De nederlaag tegen Cape Town City op de slotdag van de competitie deed er dan ook niet meer toe. Snel op naar het volgende seizoen!

141822228_1wedstrijden.png.25aabe9d8087621e706012bb234f59e8.png

Eindstand seizoen 2028/2029

1205622718_2eindstand.png.915b8bcbd8cb90fe65d1d270f442e3d5.png

Om gedegen ten tonele te verschijnen en beslagen ten ijs te komen besloot ik de transfermarkt op te gaan. Vooral achterin en op het middenveld konden we wel wat versterkingen gebruiken, maar ik heb gemerkt dat er vrij weinig spelers interesse hebben in het voetballen in Zuid-Afrika. We hebben geen miljoenen te besteden zoals de drie grootste ploegen van het land wel kunnen doen en onze reputatie speelt ook niet bepaald mee. Allereerst wisten we rechtsback Lerato Hlophe los te weken bij SuperSport United. Vorig seizoen werd hij uitgeleend aan Black Leopards, maar nu liep hij uit zijn contract en mocht hij gratis overstappen. Ook Mihlali Mayambela kwam gratis over. Deze globetrotter begon zijn carrière bij Orlando Pirates en belandde uiteindelijk in Zweden, Portugal en zelfs nog een seizoen in Israël. In 2024 keerde hij terug bij Kaiser Chiefs en via Mamelodi Sundowns en Cape Town City is hij nu in het schitterende Stellenbosch terecht gekomen. Tot slot wisten we nog twee huurlingen te verleiden tot een tijdelijke overstap. Brian Khambule en Thabang Davids komen ons komend seizoen versterken en daar zijn we respectievelijk Kaizer Chiefs en Mamelodi Sundowns dankbaar voor. Zij geven ons achterin een stuk meer ademruimte. 

Citaat

1612438123_3hlophe.thumb.png.c09582998f8eea81cc1a1181e2bb446d.png

2128196915_4mayambela.thumb.png.539579c8ed915bc6a35fbcd1aee6ba21.png

112462161_5khambule.thumb.png.76d4c432590cadff4bd68d658d6366b3.png

206169192_6davids.thumb.png.63911c69119d011bf637153e15efd277.png

De voorbereiding is puur en alleen om fit te worden, dus ik besloot lekker in de regio wat potjes af te werken tegen de plaatselijke verenigingen. We begonnen in het machtig mooie Knysna, vlakbij de haven en op steenworpafstand van het olifantenreservaat aldaar. Alles om uiteindelijk topfit en in opperste conditie aan de aftrap te kunnen verschijnen tegen Baroka, de eerste tegenstander van het nieuwe seizoen. En fit waren we! Dat er een strafschop aan te pas moest komen is een minuscuul detail, want we waren heer en meester op bezoek bij Baroka. Hopelijk kunnen we die lijn doortrekken!

1866425883_7oefen.png.adea50870acb22b2398b6078c093b8db.png

De ploeg die het dit seizoen moet gaan doen, is de volgende. De selectie is vrij smal en redelijk jong, maar hier zullen we het mee moeten gaan doen. Er zitten enkele mooie talenten tussen, maar consequentie en degelijkheid zal ook zeer belangrijk zijn hier in Zuid-Afrika!

1076098522_8team.png.72de6e79bd0aac1a0e330661b06fa4f6.png

Spoiler

Wil je niet elke update een mention? Geef het even bij mij aan en ik haal je uit het lijstje.  

@Thierryvane @Richarð. @Krabby @Svenpunt @FlyD @ElMarcos @Mordurette @RubenS2 @Michiel RAFC @Marius @komodo25 @delichris @Titan @DGremlin @Michaelinho* @JordiW. @KayDeManaager @roeliho @Glenn08 @Badmuts @chrisje1993 @ElPrincipito @Bingbangboem @V-Traxx @jefri @Niejo101 @Reinoud @spaansetukker @Juca @glennix @Koenbres @Kyrill @TeamWesil @Ruben VDS @Abe @Rossini' @germandutch @Going up @xPeejay @Scoiattolo @Daniell @van der Water @Boyzone @True_Legend @Emmerich. @RicoV1989 @Vis @19CH98

We gaan het iets anders doen vanaf heden. De volgende update komt pas aan het eind van het seizoen. Ik schroef het tempo - helaas, oprecht helaas - dus waarschijnlijk nog weer iets verder terug. Ik merk dat ik de laatste tijd minder en minder tijd met FM aan achter de pc spendeer en als ik dan een keer lekker op die spatiebalk aan het rammen ben, dan ga ik hard door ook. Vanaf de volgende update zien we dus hoe het gehele seizoen gegaan is. Tenzij ik gedurende het seizoen van club wissel, dan kom ik weer met een of andere cliffhanger om jullie in spanning achter te laten :D 

Wat een voorbereiding. Met het vertrouwen moet het alvast goed zitten. Hopelijk heb je het meteen op de rails wanneer het er ook echt om draait.

7 uur geleden zei KayDeManaager:

Begrijpelijk maar ook jammer dat je over gaat op een seizoensupdate. Voor de rest veel succes verder bij Stellenbosch!

Ik was dat inderdaad van plan, maar gok dat het gewoon lekker van alles door elkaar gaat worden. De ene keer een hoop maanden bij elkaar in één update, dan weer slechts een of twee maanden en de andere keer weer meteen een half jaar :D In de praktijk merk ik al dat een héél seizoen wel erg enthousiast is en dat mijn plezier ook niet ten goede gaat komen!

663277968_BannerStellenbosch.png.e8de917717045ab400b988ab83a6c517.png

72. Een vluggertje in Stellenbosch?

Dat zit er op z'n tijd ook in, maar ik heb het nu even over mijn dienstverband bij de plaatselijke FC. Daarover later meer, want eerst kijken we naar de prestaties op het veld. Na de overwinning op de eerste speeldag leek het geluk alles behalve met ons. SuperSport United schoot twee maal op goal en scoorde twee keer, Black Leopards idem dito. Uit één schot wisten zij één doelpunt te produceren. Achterin moest het allemaal een tikkie scherper en na het gelijke spel tegen Kaizer Chiefs en een minuscule wijziging in de tactiek ging het plots lopen. In de Telkom Knockout - een van de twee bekercompetities in Zuid-Afrika - bereikten we de finale en in de Premier Division liep het plots als een trein. 

Citaat

480281633_1wedstrijden.png.e448f32eb7b2a1f6dc6608085742da48.png

Na een weifelende start hebben we de smaak aardig te pakken en dat is te zien op de ranglijst ook. Kaizer Chiefs is tot op heden samen met Cape Town City de beste ploeg en Mamelodi Sundowns en Orlando Pirates vallen behoorlijk door de mand. Daardoor zijn wij op een schitterende derde plek op de ranglijst terug te vinden, een straffe prestatie al zeg ik het zelf. De verschillen zijn echter klein, dus het is alles behalve een zekerheidje dat we dit nog lang vast houden. Bovendien gaan we nu een winterstop in van ongeveer zes weken, dus we zullen volle bak moeten blijven trainen om fit te blijven en er direct weer te staan na de 'zomerstop'. Ja, de zomerstop want in Zuid-Afrika is het in december warmer dan in juni en juli.

1135426902_2stand.png.5060e8226c3aacf5a726f623447f7a0e.png

Dan nog even ander nieuws, want Orlando Pirates heeft door de tegenvallende resultaten hun manager op straat gezet. De fans zien het in ieder geval al helemaal zitten dat ik daar de lijnen ga uitzetten en ik moet zeggen, eerlijkheidshalve heb ik daar ook wel oren naar. Eens zien wat het bestuur daar van vindt. Er is daar een behoorlijk groot budget en daarmee kunnen we internationaal ook wel wat potten breken. In het seizoen 2026/2027 wonnen de Pirates de CAF Orange Champions League, dus dat geeft wel aan dat er zeer realistische kansen zijn om dat kunstje te herhalen. Maar goed, eerst nog maar eens aan de slag gaan daar eventueel. En zo niet; dan gaan we lekker door met Stellenbosch FC!

1278385491_3gerucht.png.1a2a8e4f031ad1c5f85f2977f2f1ff75.png

Spoiler

Wil je niet elke update een mention? Geef het even bij mij aan en ik haal je uit het lijstje.  

@Thierryvane @Richarð. @Krabby @Svenpunt @FlyD @ElMarcos @Mordurette @RubenS2 @Michiel RAFC @Marius @komodo25 @delichris @Titan @DGremlin @Michaelinho* @JordiW. @KayDeManaager @roeliho @Glenn08 @Badmuts @chrisje1993 @ElPrincipito @Bingbangboem @V-Traxx @jefri @Niejo101 @Reinoud @spaansetukker @Juca @glennix @Koenbres @Kyrill @TeamWesil @Ruben VDS @Abe @Rossini' @germandutch @Going up @xPeejay @Scoiattolo @Daniell @van der Water @Boyzone @True_Legend @Emmerich. @RicoV1989 @Vis @19CH98

Toch na een half jaar een update alvast, want ik laat jullie graag in spanning met deze geruchten :shine: Eens zien of de club zelf ook interesse heeft, want met een Orlando Pirates acht ik de kans op Afrikaanse successen in de CL groter dan met Stellenbosch FC. Allemaal weer bedankt ook voor het lezen, liken en reageren!

Een weifelende start zoals je zelf aangeeft maar ondertussen staat het vizier toch op scherp en worden er ook heel wat punten gepakt. Benieuwd of je na de winterstop nog steeds in Stellenbosch vertoeft of toch al op een andere stoel zit.

De start was moeizaam, maar daarna kwam je goed op stoom. Een overstap naar de Orlando Pirates zou een mooie stap vooruit zijn. Ook al staan ze er minder voor nu.

Ben benieuwd wat er waar is van de geruchten. Op papier is het natuurlijk een vreemde stap, van de nummer 3 naar de nummer 10. Maar als de een boven zijn kunnen presteert en de ander eronder is de keuze al een stuk logischer

Orlando Pirates is natuurlijk wel een grote club in Zuid-Afrika, maar als je gaat zou ik zeker niet per direct vertrekken maar aan het einde van het seizoen als dat mogelijk is.

19804569_BannerStellenbosch.png.a749c181896771d492cf210a2b4160a6.png

73. IJslanders in Zuid-Afrika

Ikzelf heb natuurlijk met mijn alter ego van een Belgische IJslander (of IJslandse Belg, is mij om het even) al een vleugje IJsland in Zuid-Afrika gebracht, maar het kan altijd meer. En er kwam ook meer, want Guðmundur Sigurðsson was in het bezit van een aflopend contract bij HK en had wel oren naar een exotische overstap aan de andere kant van de planeet. Op nieuwjaarsdag maakte hij de overstap en hij zal centraal en rechts achterin goed uit de voeten kunnen. Maar..

929843885_1sigurdsson.thumb.png.9836a293022d32aa2fae84acd144dd34.png

Maar.. ik zelf zal hem niet gaan gebruiken. De geruchten gonsden al even rond, maar werden niet veel later ook werkelijkheid. De supportersvereniging van Orlando Pirates zag het al helemaal zitten dat ik de overstap zou maken en ik wakkerde die geruchten nog wat verder aan door in de pers mijn interesse uit te spreken in een dienstverband in Johannesburg. En zo geschiedde. 

745172021_2pirates.png.34181a38ff65aede1896733b981771a5.png

Een eerste blik op de selectie maakt direct duidelijk waardoor het niet loopt bij de ploeg. De selectie is veel te dun en te onervaren. En als je op drie tonelen actief bent, zal er een grotere selectie moeten komen. We zullen moeten kijken welke jeugdspelers de overstap naar de a-selectie kunnen maken en moeten onderzoeken of er spelers gehaald kunnen worden. De grote ster van de selectie is Maximilian Alt, een Luxemburgse Duitser. Ook voorin beschikken we over genoeg kwaliteiten en met Keanu Kekana doet het met twaalf goals ook alleraardigst. 

1850277113_3team.thumb.png.0b4c8605dce7032ecd283ff87faf30c0.png

Ik begon in januari en de competitie werd pas medio februari hervat. We konden dus goed aan de slag met het aanscherpen van de tactiek en het inslijpen van een nieuwe speelwijze. Een aanvallende 4-2-3-1 moet er voor zorgen dat de resultaten een stuk beter gaan worden en we in de Confederation Cup - de Afrikaanse equivalent van de Europa League - goed presteren. Oefenpotjes tegen Beyonce FC - wat zullen die in de kleedkamer opzetten? - en twee andere amateurploegen moesten het moraal een boost geven en iedereen weer fit krijgen voor de competitiehervatting. En die hervatting ging alleraardigst. In februari en maart verloren we geen duel en enkel tegen Kaizer Chiefs, de toenmalig koploper van de competitie, wisten we niet te winnen. Ook in Afrika wonnen we van FC Lupopo, Pyramids en Inter de Luanda waardoor we als koploper de volgende ronde bereiken. In de kwartfinale nemen we het in april op tegen Zesco, een ploeg uit Zambia. 

405862766_4wedstrijden.png.3fcdb947f959cdcf9db4dbbb7880c97f.png

En kijkend naar de stand kunnen we dan concluderen dat de weg omhoog is ingezet. De verschillen zijn niet heel erg groot en we kunnen zomaar nog de top drie in als we deze lijn weten door te trekken. Daarvoor zullen we toch nog wel behoorlijk ons best moeten doen, maar ik leg de lat graag hoog. 

823136945_5stand.png.91d622d268ef9ee9b0536d9d735a929f.png

Spoiler

Een overstap, vrij snel al. Met Orlando Pirates acht ik de kans echter vele malen groter op continentaal succes, hetgeen nu toch het doel is op dit continent. Hopelijk weet ik jullie ook met The Bucs te bekoren! Allemaal weer ontzettend bedankt voor het lezen en reageren :shine: 

Mooie update!! Goede resultaten! Gaaf Cape Town City 1e bij jou staat,speel ik nu mee op dit moment letterlijk in 2032 met onze estafette en sta 5e :)