Jump to content

[IDS] [FM21] Knokke voor de winst

Recommended Posts

Banner.png.df965cf1ce71dc64094557638ac7277f.png

01. Knokke voor de winst

Aan het begin van de twintigste eeuw werd Royal Knocke FC opgericht en tijdens de invoering van de stamnummers in 1926 kreeg de club stamnummer 101 toegekend. Het jaar daarna - in 1927 - werden de nationale reeksen voor het eerst bereikt. In het eerste seizoen in de nationale Bevorderingsreeksen eindigde de ploeg vlak achter AS Renaisien op de tweede plaats. De jaren die daarop volgden eindigde Knokke ook steevast in de bovenste regionen van de ranglijst. Dankzij de derde plek die werd behaald in 1931 en de opsplitsing van de Eerste Afdeling destijds werd er promotie naar de Tweede Klasse bewerkstelligd. Na twee jaar zakte de club terug naar de Bevordering en opnieuw twee jaar later zakte de club zelfs nóg verder terug naar de regionale reeksen.

Na behoorlijk wat keren heen en weer te zijn gegaan en een aantal promoties en degradaties is de club in 2014 teruggekeerd naar de nationale reeksen. Twee opeenvolgende kampioenschappen zorgden er uiteindelijk voor dat in 2017 promotie werd behaald naar de Eerste Klasse Amateurs. Het seizoen daarna was opnieuw succesvol en nadat de eindronde werd gewonnen kon er zelfs worden opgeklommen naar de Eerste Klasse B. Dit ging niet door omwille van het feit dat er geen licentie werd aangevraagd en dus promoveerde niet Knokke maar Lommel SK. Een seizoen later eindigde RKFC als hekkensluiter en dus moest er in het seizoen 2019/2020 worden gevoetbald in de Tweede Klasse Amateurs. Deze competitie werd in verband met Covid-19 nooit afgemaakt, maar omdat de ploeg bij het stilleggen van de competitie bovenaan stond, werd de ploeg uitgeroepen tot kampioen en dus wordt er in 2020 weer gevoetbald in de Eerste Nationale, zoals de competitie tegenwoordig heet.

Met deze promotie en voorafgaand aan het nieuwe seizoen werd er direct een grootse ambitie uitgesproken door voorzitter Vincent Van Honsebrouck. Op het Burgemeester Graaf Leopold Lippens Park moet mooi voetbal gespeeld gaan worden en het ligt in de lijn der verwachtingen om binnen enkele jaren op het hoogste Belgische niveau te acteren. Nog nooit speelde de ploeg hoger dan het derde niveau van het land, maar nu wil de ploeg de weg omhoog inzetten. Om dit te bewerkstelligen werd er een nieuwe manager gepresenteerd. De Belgische IJslander Hlynur Wanzezoon heeft geen bewezen trackrecord, maar staat te boek als begenadigd trainerstalent. "Met een talentvolle en ambitieuze trainer gaan we vol voor de winst en is het onze ambitie om zo snel mogelijk en in een gezonde topsportomgeving onze weg naar boven in te zetten. Wanzezoon is in onze ogen dé trainer die dit samen met ons voor elkaar kan boksen. Mooi voetbal hoeven we in het begin nog niet te verwachten, het resultaat zal in eerste instantie heilig zijn. Samen knokken we ons een weg naar boven!" aldus de trotse voorzitter van Royal Knokke Football Club. 

Spoiler

Met FM21 in het vooruitzicht beginnen we hiermee alvast een verhaal met de nieuwe versie. Ik verwacht dat de demo / bèta na het weekend gaan uitkomen, dus dan kunnen we ook al in-game alvast een blik werpen op de selectie, de competitieopzet en andere FM-gerelateerde zaken.

Ik wil tot slot op voorhand dan nog even @Richarð. bedanken voor opnieuw een schitterende banner en @Michiel RAFC voor de suggestie om eens naar Knokke te kijken. De suggesties van @RubenS2 haalden het net niet, maar zoals eerder al aangekondigd gaan we in België aan de slag en dat gaan we dus doen met Knokke FC! En ook alvast excuses voor de slechte woordspeling in de titel van dit verhaal, ik kon het niet laten :shine:

Edited by Marius
  • Replies 985
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

09. Alleen ga je snel, samen kom je verder Dat is nogal een understatement. Bij de eerste aanvraag bij het bestuur was voorzitter Vincent van Honsebrouck niet direct enthousiast. "Een moederclub?

53. Alleen ga je snel, samen kom je verder 2.0 Die titel hebben jullie al eens vaker voorbij zien komen en dit keer is 'ie weer van toepassing. Sinds januari 2027 werken we namelijk samen met SC

11. De jeugd heeft de toekomst Elk voorjaar komt er weer een horde nieuwe jongens onze jeugdopleiding binnengewandeld. De een iets talentvoller dan de ander, maar dit keer konden we een 17-jarige

Posted Images

40 minuten geleden zei Fantasy:

Dit ging niet door omwille van het feit dat er een licentie werd aangevraagd en dus promoveerde niet Knokke maar Lommel SK.

Ergens klopt hier iets niet denk ik. Het aanvragen van een licentie an sich is geen reden om niet te promoveren. Dat de aanvraag werd geweigerd of dat er gewoon geen licentie werd aangevraagd is daarentegen wel een reden om niet te promoveren ;)

Jammer dat mijn nieuw verhaal nu in de schaduw komt te staan ;c Veel succes, leuke clubkeuze wel! Al hoop ik dat je verliest van Dender (en later Club Brugge wanneer je zo ver bent ;)).

2 minuten geleden zei RubenS2:

Ergens klopt hier iets niet denk ik. Het aanvragen van een licentie an sich is geen reden om niet te promoveren. Dat de aanvraag werd geweigerd of dat er gewoon geen licentie werd aangevraagd is daarentegen wel een reden om niet te promoveren ;)

Jammer dat mijn nieuw verhaal nu in de schaduw komt te staan ;c Veel succes, leuke clubkeuze wel! Al hoop ik dat je verliest van Dender (en later Club Brugge wanneer je zo ver bent ;)).

Scherp haha. Moest natuurlijk ‘geen’ staan in plaats van ‘een’. 

Een erg opvallende clubkeuze toch wel. Knokke heeft een wat twijfelachtige reputatie in België en het voetbal is nu ook niet meteen een zaak waarmee ze positief in het nieuws komen :D Maar kom ... succes in ieder geval!

Banner.png.41dc0e96e4d434b94c439623e482069b.png

02. De competities in België

Het hoogste niveau van de Belgische voetbalpiramide, georganiseerd door de KBVB, heet officieel Profvoetbal 1A, maar staat ook wel bekend als Eerste Klasse A. Vanwege sponsorverplichtingen noemen we het alleen Jupiler Pro League. Snapt u het nog? Op het hoogste niveau wordt begonnen met voetballen in de maand juli en medio maart eindigt het reguliere seizoen. Na de eerste 30 duels tot en met maart wordt de competitie gesplitst. De bovenste zes ploegen werken nog een heen- en terugwedstrijd tegen elkaar af is de zogenaamde Play-Off 1. Bij de start van PO1 worden de tot dan toe behaalde punten door twee gedeeld en naar boven afgerond. Deze bovenste zes ploegen bepalen uiteindelijk wie er zich tot kampioen mag kronen. 

De nummers zeven tot en met vijftien worden, samen met de drie hoogst gerangschikte ploegen uit de Eerste Klasse B (het tweede niveau) en met uitzondering van de kampioen verdeeld over twee poules van elk zes teams. Deze fase heet Play-Off 2. De ploegen die in PO2 als eerste eindigen in de betreffende poule nemen het tegen elkaar op in één wedstrijd. De ploeg die het hoogste eindigde in de reguliere competitie mag de wedstrijd in eigen stadion spelen en de winnaar van dat duel neemt het vervolgens op tegen de hoogst gekwalificeerde ploeg uit PO1 die nog geen Europees voetbal heeft veiliggesteld voor het laatste Europese ticket. 

Het tweede niveau heet de Eerste Klasse B. Officieel heet het Profvoetbal 1B en vanwege sponsorverplichtingen noemen we de competitie 1B Pro League. Het afgelopen seizoen was een bijzonder seizoen, want in het seizoen 2019/2020 werden er tussen augustus en begin november veertien wedstrijden afgewerkt in een periodekampioenschap. De acht deelnemende ploegen herhaalden dit vervolgens en de twee winnaars van de twee periodes speelden nadien een wedstrijd om de eindzege. Als de twee periodes door één en dezelfde ploeg zouden zijn gewonnen, dan werd dit duel overbodig. De twee laagst geklasseerde ploegen zouden Play-Off 3 spelen, ook wel 'de play-downs' genoemd. De verliezer daalt af naar de Eerste Klasse Amateurs. Vanaf het seizoen 2020/2021 zijn er nog altijd acht ploegen die deelnemen aan de 1B Pro League, maar er worden vier wedstrijden tegen elkaar gespeeld. De kampioen promoveert, de rode lantaarn degradeert naar de Eerste Klasse Amateurs.

Die Eerste Klasse Amateurs wordt ook wel 'Eerste Nationale' genoemd overigens. De Eerste Klasse Amateurs is dus het derde voetbalniveau van België en Knokke is actief op dit niveau. Gedurende de reguliere competitie worden er hier dertig wedstrijden gespeeld. De eerste vier van de eindrangschikking betwisten vervolgens een play-off over zes matchen met heen- en terugwedstrijden. Alle ploegen beginnen deze play-offs weer met de helft van het aantal behaalde punten in de reguliere competitie. De winnaar van deze play-off mag zich uitroepen tot kampioen van het Belgische Amateurvoetbal. Onderin dalen de drie laagst geklasseerde ploegen af naar de Tweede Klasse Amateurs en de nummer dertien speelt nog een play-off tegen de beste ploegen van het vierde niveau.

Appeltje eitje toch, deze competitieopzet. Het wordt hoe dan ook leuk in België, maar ik hoop wel zo snel mogelijk op het hoogste niveau te mogen gaan acteren. Die lagere klassen hebben maar een raar competitieverloop en een gekke opzet als je het mij vraagt!

Spoiler

@FlyD @Svenpunt en @ElMarcos bedankt voor jullie like op de introductie van dit nieuwe verhaal.

@Richarð. - Niets mis met een beetje woordspeling toch ;c  Thanks voor je schitterende banner nogmaals!

@Mordurette - Heel iets anders zelfs. Internationaal is er vanuit België toch net iets sneller meer mogelijk dan vanuit IJsland bijvoorbeeld, maar ik sluit niet uit dat we met FM21 ook nog eens met een IJslandse ploeg aan de slag gaan hehe.

@RubenS2 - Jouw verhaal komt alles behalve in de schaduw te staan. Een Braziliaan bij FC Santa Claus, die blijft wel in het geheugen gegrift hoor haha! Ik zal mijzelf inhouden als we het opnemen tegen Dender en Club...

@Marius - Maar goed dat ik niet zo goed op de hoogte ben van de Belgische (voetbal)reputaties dan en er volledig blanco in stap :D Aan mij de taak om van Knokke een ploeg te maken die omwille van de voetbalkwaliteiten en -prestaties positief in het nieuws gaat komen.

@Michiel RAFC - Te vroeg bestaat niet. Tof dat je dit verhaal ook weer gaat volgen, ik zal je elke update een mention geven.

@komodo25 - Bedankt. Een mooie uitdaging gaat het hoe dan ook worden, dat is vast en zeker. 

@delichris - Feels like I'm knockin' on heaven's door, dus laten we de weg 'omhoog' maar rap inzetten :shine:

@Krabby Tof, thanks! Ik zet je op het lijstje voor de mentions, zodat je niets hoeft te missen.

@Titan Ah, nog meer songteksten. De bèta kan absoluut niet snel genoeg komen wat mij betreft, heb enorm veel zin om met FM21 aan de slag te gaan. Hopelijk kunnen we er (over)morgen mee van start gaan!

@DGremlin - Bedankt! Als het mooi weer is kunnen we nog een strandje pakken ook inderdaad.

@Michaelinho* - Leuk om te lezen :) Hopelijk wordt dit net zo'n succes als mijn verhaal met Njarðvík afgelopen jaar.

@Neel2210 - Thanks. Hopelijk weten we snel de weg omhoog in te zetten.

@ElMarcos - Ben jij bekender met de Belgische ploegen dan ik? De meningen over Knokke FC zijn nogal verdeeld merk ik gezien de reacties van jou, Michiel en Ruben haha!

@JordiW. - Ik had er ook nog nooit van gehoord, dus ik ben net zo benieuwd als jij. Bedankt voor je reactie.

@KayDeManaager - Die hoop ik niet nodig te gaan hebben :-D Laten we hopen dat Knokke straks bekend staat om het voetbal en niet om andere dingen.

Wil je elke update een mention? Vanaf de volgende update neem ik iedereen mee die een like en/of reactie geeft. Mocht je geen mention meer willen? Laat het me dan ook gerust even weten, dan haal ik je uit het lijstje. 

@Michiel RAFC @Richarð. @Thierryvane @Krabby @Titan @DGremlin @Marius @RubenS2 @Michaelinho* @Neel2210 @komodo25 @delichris @FlyD @Svenpunt @Mordurette @ElMarcos @Svenpunt @JordiW. @KayDeManaager 

Het uitleggen van de competitie opzet in België is geen eenvoudige taak ... mooi om dit zo helder neer te zetten! 

Om het nog ingewikkelder te maken is het voetbalseizoen '20-'21 in de hoogste afdeling trouwens weer een buitenbeentje want dit jaar zijn er 18 deelnemers en kwalificeert enkel de top 4 zich voor play-off 1. Een gevolg van de competitie-onderbreking omwille van COVID-19. Binnen enkele jaren moeten er dan terug gegaan worden naar 16 deelnemers.

De samenstelling van 1B is eigenlijk nog een grotere soep geweest afgelopen zomer. Maar dat laat ik hier maar terzijde :D

28 minuten geleden zei Marius:

Het uitleggen van de competitie opzet in België is geen eenvoudige taak ... mooi om dit zo helder neer te zetten! 

Om het nog ingewikkelder te maken is het voetbalseizoen '20-'21 in de hoogste afdeling trouwens weer een buitenbeentje want dit jaar zijn er 18 deelnemers en kwalificeert enkel de top 4 zich voor play-off 1. Een gevolg van de competitie-onderbreking omwille van COVID-19. Binnen enkele jaren moeten er dan terug gegaan worden naar 16 deelnemers.

De samenstelling van 1B is eigenlijk nog een grotere soep geweest afgelopen zomer. Maar dat laat ik hier maar terzijde :D

Zonder twijfel dat het nóg gekker kan :D Ik las voor 1B alleen dat de -23 van Club daar als Club NXT mee doet als ik het mij goed herinner haha, maar ben benieuwd naar de soap daaromheen wel. 

12 minuten geleden zei RubenS2:

Ik wou net hetzelfde zeggen als @Marius, maar ben dus te laat ;) Verder is het een enorm duidelijk competitieopzet hoor! Het zou toch absurd zijn als de ploeg met de meeste punten doorheen het seizoen kampioen wordt?

De ploeg met de meeste punten wordt kampioen, dat lijkt me niet meer dan logisch haha. Maar om met al die play-offs (en zelfs play-downs) te gaan werken.. Gewoon 34 wedstrijden tegen elkaar spelen en op basis daarvan de Europese tickets verdelen. Zoals het 'vroeger' was dus, net als eerst in Nederland. Of ga ik nu als een ouwe lul klinken met mijn 'vroeger was alles beter' ;c 

8 minuten geleden zei Fantasy:

Zonder twijfel dat het nóg gekker kan :D Ik las voor 1B alleen dat de -23 van Club daar als Club NXT mee doet als ik het mij goed herinner haha, maar ben benieuwd naar de soap daaromheen wel. 

Om de nieuwsgierigheid te beantwoorden dan maar ... :D

1B heeft 8 plaatsen beschikbaar. Na vorig seizoen dienden er meerdere plaatsen opgevuld te worden:

- Beerschot én OH Leuven promoveerden naar 1A (2 ipv 1 stijgers omwille van COVID-19)

- Virton moest haar plaats afstaan want kreeg geen proflicentie

- Roeselare hield op te bestaan

- Lokeren degradeerde (en hield eveneens op te bestaan)

Er bleven dus maar 3 clubs meer over (Union, Westerlo en Lommel) en er moesten vijf plaatsen gevuld worden. De belangrijkse randvoorwaarde was dat zij over een proflicentie beschikten. Uiteindelijk kregen de volgende clubs een startbewijs na heel wat discussie:

- Deinze (kampioen in eerste amateur en eigenlijk de enige ploeg die zou promoveren naar 1B in een "normaal" seizoen)

- Seraing, nummer 3 uit 1e amateur

- RWDM, nummer 6 uit 1e amateur

- Lierse, nummer 13 uit 1e amateur

- Club NXT, oftwel de reservenploeg van Club Brugge

Seraing, RWDM en Lierse waren de enige clubs uit 1e amateur die beschikten over een proflicentie. Lierse wist zich pas voor het eerst naar de 13e plaats te hijsen op de laatste speeldag voor de corona-stop. Elke speeldag voordien stonden ze op een degradatieplek.

Aangezien er geen enkele club meer beschikte over de noodzakelijke proflicentie kwamen ze maar op het lumineuze idee om de reserven van Club Brugge een plaatsje te geven. Alleen is het volgens mij nog steeds niet duidelijk of zij nu ook daadwerkelijk kunnen degraderen :D 

• Marius changed the title to [IDS] [FM21] Knokke voor de winst
  • Marius pinned this topic
  • Marius unpinned this topic