Jump to content

[FM20] De Braziliaan in het hoge noorden - FC Santa Claus AC

Recommended Posts

• Replies 293
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

27. Eerste helft juli 2020   Omdat we Europees gaan voetballen deze maand, hebben we besloten een talentvolle modeontwerper aan te schrijven om ons van nieuwe truitjes te voorzien. @ElPrinci

Deze link moest ik met je delen.   https://www.bbc.com/sport/football/55332193

24. April 2020   Het echte werk begint met de competitie-opener op één april 2020. Dit belooft alles behalve een lachertje te worden, want onze tegenstander is de nummer twee van vorig jaar:

Posted Images

In de oefenwedstrijden begint het steeds beter te draaien; je lijkt me klaar voor het grote werk. Bij sommige transfers vraag ik me echt af of die spelers überhaupt weten dat ze hebben getekend bij een plek waar ze veel sneeuw en kou gaan meemaken :D 

Braziliaan.jpg.993b523b71e8ddeb3e9c5e65f9e189b2.jpg

11. Teampresentatie

Druppelsgewijs zijn de spelers reeds voorgesteld op het moment van aantrekken, maar nu het seizoen gaat beginnen is het tijd voor een alomvattende voorstelling. We gaan kort linie per linie doorheen de selectie.

image.png.b20a6540d5e5e4d51b3469932f7b6ddb.png

In doel geniet Jesse Öst de voorkeur. Tuomarilla is een degelijke tweede doelman, maar ook niet meer dan dat. Björkgren is bijna aan zijn pensioen toe, maar zal tot die tijd vooral de jonge doelman begeleiden.

image.png.786ec4cb734c5ed48180c9c0c6ce0760.png

In de verdediging zullen we wanneer iedereen fit is spelen met (van rechts naar links) Mäkinen, Watson-Siriboe, Rasmussen en Nkause. Peiponen is back-up voor beide backs, terwijl Saarinen vooral op het middenveld zal worden uitgespeeld. De overige jongens moeten vooral klaarstaan bij blessures, schorsingen en vermoeidheden.

image.png.e80c23b7ebac70bd90aaad014ee42bd0.png

Centraal op het middenveld zijn twee plekken te verdelen. Barusso, Opiyo en Saarinen zijn hiervoor de belangrijkste kandidaten, al kloppen ook Alanko en Heiskari op de deur.

image.png.f33854577f328265854491e6c5d67cf2.png

De rij aanvallende middenvelders zal normaal bestaan uit Tom, Ferreira en Ääritalo. Gabriel, Salkola en Ferati zijn hun onmiddellijke doublures.

image.png.e1f30154912b6bfe8e82c9702e086a91.png

Spoiler

image.png.513eacc3bf3d52aff16dd0b0393b58a5.png

Vooraan loopt één man en dit zal normaal Santa Cruz zijn. 37 jaar, maar nog steeds de absolute ster van dit elftal. Malki zal zijn doublure zijn, terwijl de twee Finse jongens moeten hopen op wat speelminuten.

Wat de Finse jongens ook aan speelminuten kan helpen, zijn de selectieregels die gelden op het hoogste niveau van Finland. Er mogen maximaal drie spelers van buiten de EU in de selectie zitten, maar enkel Watson-Siribou valt onder deze regel. Wat meer moeite zal kosten, zijn de negen in Finland opgeleide spelers die moeten geselecteerd worden, waarvan er minstens vier in de basisopstelling moeten staan.

Spoiler

@Fantasy @ElPrincipito @Titan @Michaelinho* @delichris @FlyD @Marius @komodo25 @True_Legend @JordiW. @roeliho @germandutch

Bedankt voor de reacties en de like! Hierna is het eindelijk tijd voor het echte werk! Om in te gaan op de vraag van Titan: ik denk het niet. Ik schrok zelf ook in de thuiswedstrijden hoe koud het er was en hoe het veld eruit zag en schrik ervan dat hier gevoetbald kan worden ;c 

Behalve Santa Cruz en Malki natuurlijk amper bekende namen in de selectie maar afgaande op de voorbereiding verwacht ik best wel een mooi seizoen. Van barre omstandigheden thuis kan je misschien zelf nog het meest profiteren :)

De ervaren rotten uit Zuid-Amerika zullen het vooral moeten gaan doen gok ik zo. Prima uitgebalanceerde selectie heb je op het eerste oog! Met de wedstrijdreglementen van de in Finland opgeleide spelers zal je nog behoorlijk wat keren voor een uitdaging komen te staan, maar als je wat wissels die je toch nooit gebruikt hebt die daaraan voldoen, dan kom je er wel.

12. Eindelijk echt van start

Een lange voorbereiding die in het teken stond van het samenstellen van een team en de groepsfase van de Finse beker zou ons bijna doen vergeten dat het vandaag, op 3 april 2019, pas écht begint: de Finse eredivisie gaat van start. De tegenstander is FC Honka, die ons in onze eerste bekerwedstrijd een nederlaag wisten aan te smeren. We zijn uit op revanche, maar de vraag is: gaan we die krijgen of niet?

Omwille van een schorsing kan Barusso niet starten, maar verder zijn we gelukkig wel op volle oorlogssterkte. Dit resulteert in de volgende elf namen die bij -11 graden en lichte sneeuwval de bezoekers partij moeten bieden.

image.png.0ca6932ecfbb060b9a722884a45bdae9.png

Na vier minuten komen we goed weg wanneer een tegengoal terecht wordt afgekeurd wegens buitenspel. Je zou denken dat we gewaarschuwd zijn, maar niks is minder waar: tien minuten later moet Öst redding brengen op een poging van dichtbij. Tot overmaat van ramp valt nog voor we achttien minuten hebben gespeeld Ääritalo uit met een blessure. Achteraf zal blijken dat we hem vier tot vijf weken zullen moeten missen met een gespannen lies. Ferati vervang hem. Tien minuten later mist hij op een haar na met zijn afstandsschot het doel, maar enkele minuten later weet Ferreira de score te openen met een intikker van dichtbij. Ons eerste schot op doel legt daarmee meteen de ruststand vast.

Bij de rust peper ik de jongens in dat de buit nog lang niet binnen is en ze hun focus moeten vasthouden. Nausu illustreert onmiddellijk wat ik niet bedoel en trapt een open doelkans huizenhoog over. Luttele minuten later krijgen we nogmaals dé kans om onze voorsprong te verdubbelen, maar dan staat de bezoekende doelman in de weg van Santa Cruz. Op het uur is het dan toch raak: Ferreira ontfutselt de bezoekers de bal en zet voor, waarna Tom weet te scoren. Een kwartier voor tijd ontglipt een Braziliaanse vloek me wanneer de bezoekers doodleuk alleen voor Öst kunnen opduiken en het 2-1 staat. Mijn goede vriend Tom heeft me begrepen en twee minuten voor tijd poeiert hij een vrije trap schitterend binnen waardoor het 3-1 staat. Een minuut later mag mijn euforie echter opnieuw de vuilbak in wanneer de ingevallen Peiponen de bal kinderlijk in de voeten van een bezoeker trapt en het alweer 3-2 staat. Hierna graven we ons echter succesvol in op onze eigen helft en houdt ons muurtje van sneeuw stand: we winnen onze openingswedstrijd met 3-2, al was het met meer geluk dan kunde. Dat zullen de 116 toeschouwers (waarvan er 21 voor de bezoekers supporterden) beamen.

Spoiler

image.png.9c13d85e12fb46cc22498f38505622a1.png

image.png.005c49b04997b0c0fce3076c688c790e.png

Spoiler

@Fantasy @ElPrincipito @Titan @Michaelinho* @delichris @FlyD @Marius @komodo25 @True_Legend @JordiW. @roeliho @germandutch

Bedankt voor de reacties en de like! We zijn eindelijk echt los en spelen onmiddellijk in barre weersomstandigheden. Volgens wat ik heb opgezocht over het klimaat van Lapland zijn er warmere periodes op komst, maar tropisch zal het hier nooit worden. Hoe dan ook namen de zuiderse jongens ons in de eerste competitiewedstrijd op sleeptouw. Jammer van de blessure van Ääritalo, maar volgens wat ik reeds heb gelezen toen ik hem aantrok is dit niet uitzonderlijk. Hopelijk weet Ferati te overtuigen als vervanger.

Edited by RubenS2

^zegt de man die IJsland als fictieve tweede woonplaats heeft ;c 

Lekker om zo van Honka te winnen. Voor veel ploegen zullen de speelomstandigheden niet prettig zijn, dus hopelijk kun je vaker profiteren van dit thuisvoordeel.

Klinkt als een heerlijke traditionele opener. Gespannen zenuwen, vloeken om blessures en vermijdbare tegendoelpunten ... Enkel die temperaturen horen misschien niet thuis in het rijtje :D Het belangrijkste zijn echter gewoon die drie punten, en die heb je gewoon op zak.

13. Wat kunnen we verder in april?

Nu de kop eraf is, kunnen we wat vlotter door de wedstrijden heen fietsen. Beginnen doen we met een bezoekje aan HIFK Helsinki. Hier is het gras groener en de temperatuur beduidend hoger. Dit inspireert de jongens en na twee minuten werkt Barusso een vrije trap van Tom tegen de netten. We domineren ook de rest van de wedstrijd, maar de beslissing valt pas in de tweede helft wanneer Santa Cruz een corner van Ferreira binnenkopt.

Terug in eigen huis zien we dat het gras ook hier terug groen is, maar de temperatuur bevindt zich nog steeds onder het vriespunt. Tegen VPS lijkt het zo’n wedstrijd te worden met veel kansen, maar zonder goals, tot Ferati een hoekschop van Ferreira weet binnen te koppen. In Lapland lopen ze niet bepaald warm voor woensdagavondvoetbal: met slechts 202 bezoekers waarvan er dan nog 117 voor de bezoekers supporterden was het niet bepaald een succes. Social distance was hier mogelijk geweest.

Door blessures en schorsingen mag Alanko eens starten tegen KuPS en die geeft al vroeg in de wedstrijd een schitterende pass aan Tom die drie mannetjes in de wind zet, maar op de thuisdoelman besluit. Het is algemeen geweten dat stilstaande fases wel ons ding zijn, maar deze kunnen blijkbaar ook flink tegenslaan. Na een corner komen de bezoekers namelijk op voorsprong. Hierna creëren we kans na kans, maar de bal wil er niet in. Vlak na rust krijgen we het deksel op de neus wanneer Öst een afstandsschot kinderlijk door zijn handen laat glippen. 2-0 is de eindstand.

De laatste wedstrijd van de maand spelen we op bezoek bij TPS in de beker. Ik besluit te roteren en dit komt het spelbeeld niet ten goede. Na een kwartier krijgen we echter een hoekschop en deze keer neemt Rasmussen de afvallende bal in één keer op de slof, waarna deze in de kruising verdwijnt. Simpelweg niet te pakken. In de laatste tien minuten mag Ferreira nog even invallen en drie minuten voor affluiten beslist hij de wedstrijd in ons voordeel door een vrije trap over het muurtje binnen te schilderen. In de volgende ronde krijgen we terug een uitwedstrijd voor de kiezen en gaan we op bezoek bij reeksgenoot HIFK Helsinki.

image.thumb.png.1b8e7e6191cd55a4f933d3718ec2db5d.png

In de verkiezing voor manager van de maand werd ik zowaar tweede. Hiermee was ik zodanig tevreden dat ik vergat een screen te nemen van de stand, waarvoor mijn excuses.

Spoiler

Bedankt voor de reacties en de like! Net als Titan vraag ik me af wat onze "IJslander" klaagt over een beetje vriesweer en wat sneeuw. Heeft hij zichzelf verraden en is hij nu ontmaskerd als niet-IJslander?

We zijn tegen alle verwachtingen in erg goed gestart en voor een vervolg als dit zou ik zo tekenen! Maar het seizoen is nog lang en ook de zomers zijn hier koud. Hoe dan ook: volgende keer passeert de maand mei de revue!