Jump to content

[FM20] De Braziliaan in het hoge noorden - FC Santa Claus AC

Recommended Posts

Braziliaan.jpg.993b523b71e8ddeb3e9c5e65f9e189b2.jpg

1. De Braziliaan is geland

17 december 2018. Toen ik het vliegtuig verliet, wreef ik mezelf in de handen. Niet omdat ik er zin in had, wel omdat het temperatuurverschil tussen Finland en mijn vaderland Brazilië immens is. Ik vraag me oprecht af hoe mijn Paraguayaanse vriend, die me heeft uitgenodigd, het hier volhoudt. Nog voor ik hem die vraag kon stellen, viel Roque me al in de armen: hij was duidelijk blij om me te zien.

Na een korte lift waarin vooral over vrouw en kinderen werd gepraat, stopte Roque de auto aan een stadion. Ietwat verbaasd vraag ik hem of hij misschien een potje wil voetballen, maar dan man tegen man. Mijn inmiddels 37-jarige vriend lacht even, maar erna staat zijn gezicht op bittere ernst. Hij vertelt me dat hij een investering heeft gedaan in een plaatselijke voetbalclub en vraagt mij of ik coach wil worden. Ietwat verbouwereerd kijk ik hem aan en wil ik antwoorden dat ik de plaatselijke taal niet spreek en pas 21 jaar jong ben, maar ik krijg hiertoe de kans niet. Roque gaat onverstoord verder en zegt dat behalve hijzelf er nog geen enkele speler bij de club onder contract ligt en er nog geen technische staf is. De club geniet niet bepaald van een enorm grote reputatie en heeft bovendien relatief beperkte fondsen in kas. Na eens goed met mijn ogen te hebben geknipperd, besluit ik in een opwelling om te tekenen en manager te worden van FC Santa Claus AC. Het lijkt me een leuke uitdaging en als student. Nadat mijn handtekening is gezet, laat Roque fijntjes weten dat de beker over een dikke maand start en de club in de hoogste divisie uitkomt. Ik slik, maar berust in mijn lot. Er is werk aan de winkel, dus ik kan maar beter geen tijd verliezen.

Spoiler

Zo, mijn eerste carrière in FM20 schiet uit de startblokken. Dit zal geen normale carrière zijn, maar is gebaseerd op een scenario dat @Vilhena heeft uitgedokterd voor de MU Challenge League. Dit is wel het enige opmerkelijke aan deze carrière, verder blijft het doel gewoon om de club te laten groeien. En kern om voor te stellen is er nog niet, dus het is voor zowel jullie als mij spannend afwachten welke spelers we kunnen vastleggen voor komend seizoen. Ook een erg grote bedanking aan het adres van@ElPrincipito voor de knappe header! Hopelijk zijn mijn prestaties even knap ;c

• Replies 293
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

27. Eerste helft juli 2020   Omdat we Europees gaan voetballen deze maand, hebben we besloten een talentvolle modeontwerper aan te schrijven om ons van nieuwe truitjes te voorzien. @ElPrinci

Deze link moest ik met je delen.   https://www.bbc.com/sport/football/55332193

24. April 2020   Het echte werk begint met de competitie-opener op één april 2020. Dit belooft alles behalve een lachertje te worden, want onze tegenstander is de nummer twee van vorig jaar:

Posted Images

Schitterende uitdaging natuurlijk :D Succes met FC Santa Claus! Daar ligt een behoorlijke uitdaging om überhaupt een kern bijeen te sprokkelen om mee te beginnen en daarna zowel nationaal als uiteindelijk ook internationaal successen te gaan behalen.

Gaaf, trek de handschoenen maar aan! Santa Claus, dat was volgens mij begin dit kalenderjaar nog een MU Challenge. Kan me herinneren dat ik daar toen gigantisch aan het ploeteren ben geweest als eerste FM-game. Veel succes!

2. Naar warmere oorden

De dag na mijn aankomst had Roque een wedstrijdje gepland. De jongens van het eerste elftal zouden het opnemen tegen de jongens van de beloften. Klein detail: behalve Roque Santa Cruz zelf als speler in het eerste elftal, waren beide teams leeg. Ik besloot op straat wat jongens aan te spreken of ze eens een wedstrijdje wouden komen meevoetballen en enkelen hapten toe, waardoor we toch met elf tegen elf konden spelen. Het "eerste elftal" verloor met 3-4 van de "beloften". Roque maakte slechts één doelpunt. Een gebrek aan wedstrijdritme zou hij het later noemen.

Ik bracht het gros van mijn tijd door op mijn hotelkamer. Hier bestudeerde ik beeldmateriaal van tal van potentiële aanwinsten en deed ik de sollicitatiegesprekken voor de staf. Rond Kerstmis had ik al een aantal spelers kunnen overtuigen om naar ons team te komen eens de transferperiode op 17 januari zou openen en de technische staf begon stilaan vorm te krijgen. Enkele dagen later stond Roque aan de deur. Hij vroeg me hoe ver ik stond met de voorbereidingen en schetste hem de situatie. Inmiddels waren er tien spelers die zich onmiddellijk bij de club konden voegen, waardoor we met elf waren. Over het niveau sprak ik me niet uit, aangezien ik geen idee heb van het niveau van de tegenstand. De vaderlandse competitie is me totaal onbekend. Kort voor hij vertrok gaf Roque me een enveloppe met daarin een vliegtuigticket naar Ankara, Turkije. "We gaan op trainingskamp", zei hij. En weg was hij. Ik vroeg me af wie nu eigenlijk de leiding had, maar besloot niet te protesteren. In Ankara was de gevoelstemperatuur tenminste boven nul. Om zelf ook iets te regelen besloot ik tegen een plaatselijke club een oefenpotje te regelen vlak voor de terugreis. Tegen die tijd moeten de reeds geregelde transfers zich op het kamp melden, dus ik geef ons een grote kans om dan onze eerste overwinning te boeken. Althans dat hoop ik.

Spoiler

@Fantasy @ElPrincipito @Titan @Michaelinho* @delichris @FlyD Bedankt voor de reacties en de like! Het samenstellen van de kern is inderdaad een huzarenstukje, maar ik heb inmiddels een selectie met een degelijke omvang kunnen samenstellen. Over de kwaliteit durf ik me niet uit te spreken, want in mijn ogen is het merendeel niet goed genoeg om mee te draaien op het hoogste niveau. Hopelijk is de Finse competitie niet de sterkste.

3. So it begins

Na wat aanpassingen betrof het salarisbudget 169.014 euro per maand en het transferbudget 231.000 euro. Een peulschil als daarmee een volledige kern moet worden samengesteld. Daarom besloot ik me te concentreren op spelers die niks hoeven te kosten. Voor twee spelers werd echter wel al geld uitgegeven.

De eerste speler waar transferbudget aan opging was de 33-jarige Mika Ääritalo. De Finse brok ervaring speelt bij voorkeur op linksvoor, maar kan ook een rijtje lager, in de punt van de aanval of aan de overkant uit de voeten. Hij zal het team op sleeptouw moeten nemen komend seizoen en kost ons 34.000.
De tweede speler waaraan geld werd uitgegeven is onze eerste doelman Jesse Öst. Nog voor hij een minuut kon spelen verstuikte hij echter zijn enkel, waardoor hij de eerste vier weken van het seizoen zal missen. Deze Fin is meteen onze duurste inkomende transfer: er werd 40.000 euro overgemaakt aan SJK.

Spoiler

image.thumb.png.afe4f0f427fda947f7502e2c1d17f8dc.png

image.thumb.png.e3ede971c0b65da5c57b8de37945e18e.png

Beide spelers sloten pas aan tegen het einde van de stage, net als een hele hoop anderen. Maar wie nam wel van bij het prille begin deel aan ons Turks avontuur? Sebastian Verger, een Finse centrale middenvelder van twintig jaar, was de eerste om te tekenen voor Santa Claus. Op diezelfde dag tekende ook Alban Ferati voor onze mooie club. De 27-jarige Fin zal voornamelijk als back-up dienen voor de positie van linksvoor, maar kan voorin zowat overal uit de voeten. Twee dagen later tekende onze tweede doelman: Elias Tuomarila. De twintigjarige Fin is vooral een optie op de toekomst. Een dag later tekende onze eerste buitenlandse speler: Glenn Gabriel. De Ghanese jongeman die 22 lentes op de teller heeft staan zal vooral tweede keus zijn voorin. Kort voor aanvang van het nieuwe jaar tekenden nog twee spelers: Eero Hyökyvirta (je schrijft het zoals je het hoort) en Kwame Watson-Siriboe vonden hun weg naar het hoge noorden. Eero is een jonge Fin die centraal op het middenveld zal acteren, terwijl Kwame een ervaren Amerikaan is die de leider van de defensie moet worden.

Spoiler

image.thumb.png.fae47abf25b8e9de8cc2d0c935f0aa2f.png

image.thumb.png.00e92c738828343b97f2d31b8573170e.png

image.thumb.png.0bb4666b4bde1c415a329a223e718aa9.png

image.thumb.png.b8b6a536a512818218323c34f5665827.png

image.thumb.png.835cc9a432a34675746406191ad3d2ed.png

image.thumb.png.e22370fb9f8ed0fda879484ffe704d77.png

De dag voor we gingen vertrekken tekende Eetu Pasanen een contract. Deze Finse linksachter zal hopelijk zo min mogelijk spelen, maar alle posities moeten nu eenmaal ingevuld raken. Vlak voor we het vliegtuig opstapten, meldde zich nog een brok ervaring: Sanharib Malki. Na een hartelijke begroeting (we kenden elkaar nog van zijn passage bij Beerschot ( @TeamWesil @Michiel RAFC) en Lokeren, al was ik toen nog maar net een tiener) kwamen we snel ter zake: hij zal Roque vervangen wanneer die vermoeid is. Hopelijk is hij zijn neus voor goals nog niet kwijt aan gaan we nog veel genot hebben van onze Syrische vriend.

Spoiler

image.thumb.png.03dcc29476e7542874f69c0a80eeff03.png

image.thumb.png.9ad22fad6dbdfef106e3fb10a91c853b.png

Spoiler

@Fantasy @ElPrincipito @Titan @Michaelinho* @delichris @FlyD @Marius @komodo25 

Bedankt voor de reacties! Dit verhaal zal vermoedelijk een combinatie worden van slow read met wat grotere overzichten, maar momenteel bouw ik nog even de spanning op door de selectie niet onmiddellijk volledig te onthullen. Wat vinden jullie van de aankopen tot nu toe?

Edited by RubenS2

4. Klaar voor het nieuwe seizoen?

“Als ze niet scoren, kunnen ze ook niet winnen”, zei een groot voetbalfilosoof ooit. Of om het met de woorden van Daum te zeggen: “Je moet eerst de kelder bouwen en dan pas de zolder”. Met die filosofie in het achterhoofd, besloot ik nog een ervaren centrale verdediger aan te trekken. De Deen Morten Rasmussen zal naast onze Amerikaanse vriend het vaste centrale duo vormen achterin.

Spoiler

image.thumb.png.2f3edb4a632b2d63bfb382ca2c1770c8.png

Op 17 januari 2019, wanneer de Finse transfermarkt opent, sloten een hele hoop spelers bij ons aan. Naast de twee reeds aangehaalde spelers die ons geld hebben gekost, kwamen ook heel wat spelers over zonder dat we ervoor moesten betalen. Een daarvan is Pekka Silander, een 18-jarige Finse centrale verdediger die dit seizoen vooral als back-up moet dienen. De tweede naam is Joona Itkonen, die achterin zowel links als centraal uit de voeten kan. Niko Salkola is een 29-jarige fin die als schaduwspits zal worden uitgespeeld, maar enkel in geval van nood. Onze ouderdomsdeken zal eveneens enkel in noodgevallen spelen. De 41-jarige Finse doelman Janne Björkgren kan naar mijn mening nog een aardig stukje voetballen voor zijn leeftijd. Zelfs zijn reflexen zijn nog in orde.

Spoiler

image.thumb.png.e6b6190e673e06c872625f2a64984ac8.png

image.thumb.png.ec19ed887f79d7d519be083afc5ac624.png

image.thumb.png.affc37fbad91eaab5ffb6b4bb514ba38.png

image.thumb.png.1bef78b375e4e54b5507151e6f058839.png

Thomas Mäkinen is een polyvalente Fin van 21 jaar die vooral centraal op het middenveld of als rechtsachter zal worden uitgespeeld. Joakim Häggblom is een 29-jarige Fin die als back-up kan dienen voor de positie van (schaduw)spits. Christian Ingo zal dan weer dienen als back-up centraal achterin, net als Johannes Mononen. Petri Heiskari is dan weer een dertigjarige Fin die als back-up is gehaald voor de positie van rechtsvoor. Juhani Alanko is een Fin van 17 jaar waarvan wordt verwacht dat hij in de toekomst centraal op het middenveld kan gaan uitblinken (of toch overeind blijven).

Spoiler

image.thumb.png.810fe612486e6259fe78927645ad8500.png

image.thumb.png.6ed116fd509c0a05431b4d0d3c1571c6.png

image.thumb.png.f46f22149efff9a79e59602a85372075.png

image.thumb.png.83ef2d23d77e1520ad49a6c800548c40.png

image.thumb.png.5aa21f07cb6fc04762d1ab0657ea7e45.png

image.thumb.png.bc09c699d6efe08ff9babcf87105ef18.png

Onze absolute sterspeler is echter een buitenlander. Hoewel, buitenlander? Een landgenoot van me! De tweebenige Braziliaan Tom is na een avontuur in Turkije bij ons op trainingskamp beland. Het beviel hem zo goed, dat hij besloot een contract bij ons te tekenen. Technisch is hij onze beste speler, dus hopelijk kan hij de ploeg dragen vanop de flanken (of vanuit het centrum wanneer hij daar nodig blijkt te zijn).

Spoiler

image.thumb.png.65b5c38fb46217bf3e2cb3cc88498f13.png

Voorlopig bevinden zich ook twee huurspelers in onze kern. De eerste is Roni Peiponen, een polyvalente flankspeler die vooral als rechts- en linksachter zal worden uitgespeeld. De tweede is Jarkko Luiro, die vooral in de tribune zal worden uitgespeeld. Hij wordt gratis gehuurd en is vooral gehaald met het oog op de breedte.

Spoiler

image.thumb.png.24228f80f68fbd6496e249fa5d5b9639.png

image.thumb.png.02fc818bd17e6e4f35d3d997f5a2c1b2.png

Spoiler

@Fantasy @ElPrincipito @Titan @Michaelinho* @delichris @FlyD @Marius @komodo25 

Bedankt voor de reacties! Ik kan al verklappen dat we met deze spelers in de volgende update de enige oefenwedstrijd voor de beker gaan spelen en eveneens ook de eerste bekerwedstrijd met deze kern gaat gespeeld worden. Kunnen deze jongens het aan?

In aanvallend opzicht lijkt Santa Claus een sterk collectief te kunnen overleggen. Verdedigend is het nog even afwachten, maar ook die spelers zouden regelmatig een klus moeten kunnen klaren. Nu nog wel hopen dat Aäritalo fit kan blijven voor een heel seizoen :D