Jump to content

FM Café

Recommended Posts

1 minuut geleden zei ElPrincipito:

Dan vrees ik dat je heb kwijt bent. Ik speel ook middels de MacBook, ik heb het 6 maanden geleden met regelmaat gehad dat hij uitviel en ik niks kon inladen. Las er toen ook wat meer over. Wat ik nu doe (gelukkig sinds nieuwe OS update + nieuwe installatie FM geen last van) is elke 2 weken een nieuwe save-file aanmaken, oude files deze zet ik dan vervolgens in een andere map. 

Heb je wel meer files in de games map? Speel je via Steam? Anders is uitloggen aan te raden, zelfs even de PC opnieuw opstarten eerst. Maar daar zal je vast al aan gedacht hebben. 

Jep dat alles heb ik gedaan. Mijn MacBook Pro is van 2012 dus al een oud beestje. Echter kan ik nog altijd met +/- 32 landen geladen spelen. Is hij wel iets trager met simuleren van de dagen maar ach, heb er 9 van de 10 keer televisie op iPad bij aan. Maar om dus gezeik te voorkomen kan ik er geen Chrome etc bij open hebben, en dat was dus het geval.. Hups en hij sloot zo FM af.. Deze MacBook kan niet meer de allernieuwste OSX draaien helaas. Ben aan het kijken voor een nieuwe laptop maargoed, kost allemaal genoeg. 

Andere saves staan er wel in, maar dat zijn saves van vorig jaar oktober ofzo toen ik nog niet wist welk team ik wou managen. Voor nu maar jouw advies opvolgen inderdaad door telkens een nieuwe savefile aan te maken en de oude te verplaatsen. Hopen dat ik daarmee een nieuwe save kan redden. Mocht er dan iets misgaan heb je altijd nog je backup achter de hand. Thanks voor je antwoorden!

• Replies 3.5k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Zo, Pentagon Challenge voltooid.  

Hyped voor deze jeugdinstroom   

We did it! En hoe 

Posted Images

20 uur geleden zei Daniell:

Afgelopen dagen wat interessante vragen voorbij zien komen, wilde graag erop reageren maar tot nog toe niet echt tijd voor gehad. Bij dezen een poging!

Hele lastige vraag inderdaad, zeker om in een korte forumpost te beantwoorden! Ik denk dat je eigenlijk zelf al het antwoord geeft hierzo. In FM21 lijkt er iets veranderd te zijn in de 'weerbaarheid' van jonge spelers. In eerdere versies - FM18, FM19, FM20 - was het héél simpel om je spelers hun potentieel laten te behalen. Zolang je zorgde voor een redelijk trainingsprogramma én genoeg wedstrijden op een acceptabel niveau, dan bleven deze spelers maar groeien. 

Ik heb in FM21 ook ervaren dat wanneer jonge spelers te veel spelen, hun ontwikkeling stagneert. Kan het zijn dat die 25+ wedstrijden die jij noemt ervoor zorgt dat deze spelers vermoeid raken óf dat het niveau waarop je ze laat spelen te hoog gegrepen is? 

Groeien in waarde heeft ook voornamelijk met contract, clubreputatie en competitiereputatie te maken, dat zegt niets over de ontwikkeling van een speler. De potentie van een speler zal ook niet groeien maar ik neem aan dat je dit wel begrijpt. 

Hoe ik er voor zorg dat mijn spelers zo ver mogelijk komen?

• Van jongs af aan hun training regelen (zelf, niet door assistent)
  • Zolang mijn jeugdcoaches van een acceptabel niveau zijn, laat ik mijn spelers in de O19 zolang ze verbetering tonen, wanneer hun ontwikkeling stagneert zijn ze i.m.o. toe aan een stap hogerop en niet omdat ze er zo beloftevol uitzien - Spelers te vroeg overhevelen naar eerste elftal kan zeer averechts werken omdat ze minder trainingstijd zullen hebben én vaak toch niet aan bod komen.
  • Wanneer spelers gestagneerd zijn in hun ontwikkeling én er geen plaats voor ze is in mijn eerste elftal (niet genoeg wedstrijden kunnen meepakken), worden ze verhuurd - hier kijk ik naar faciliteiten en manager van hurende club (past speler in favoriete opstelling manager, alleen eerste elftal status, etc.)
  • Houd moraal en fitheid in de gaten. Laag moraal en fitheid zorgt voor mindere prestaties in wedstrijden maar ook in training - training- en wedstrijdprestaties kunnen elkander ook beïnvloeden.
  • Leeftijd: Hoe ouder de speler, hoe trager de ontwikkeling

Als je jeugdspelers wilt mentoren (om bijvoorbeeld hun determination te verhogen en hun persoonlijkheid aan te passen), dan moeten ze toch in het A team trainen? Ik heb een paar jeugdspelers (16-17) in mijn eerste elftal zitten, maar ik laat ze beschikbaar staan voor de jeugdmatchen

Edited by AntiChrist7

Hmm, ik kon net met Brighton kiezen uit Hong Kong of de VS voor een trainingskamp. Ik was vorig jaar in de VS geweest, dus nu maar Hong Kong. 14 dagen, maar er was geen enkele club beschikbaar voor een wedstrijd. Heb dus twee weken geen wedstrijd kunnen spelen. Heb ik nog nooit gezien. Ook de lokale clubs handmatig vragen lukte niet.

27 minuten geleden zei AntiChrist7:

Als je jeugdspelers wilt mentoren (om bijvoorbeeld hun determination te verhogen en hun persoonlijkheid aan te passen), dan moeten ze toch in het A team trainen? Ik heb een paar jeugdspelers (16-17) in mijn eerste elftal zitten, maar ik laat ze beschikbaar staan voor de jeugdmatchen

Klopt inderdaad. Althans, ze zullen in de eerste selectie moeten zitten dus je moet ze echt overhevelen. Je kunt ook talenten laten meetrainen met het eerste door ze toe te voegen aan de units in het eerste elftal maar dan kun je ze niet mentoren. (zie afbeelding)

image.png.81ff2497b8b3dc2c5ef75fadee82eb58.png

11 minuten geleden zei Daniell:

Klopt inderdaad. Althans, ze zullen in de eerste selectie moeten zitten dus je moet ze echt overhevelen. Je kunt ook talenten laten meetrainen met het eerste door ze toe te voegen aan de units in het eerste elftal maar dan kun je ze niet mentoren. (zie afbeelding)

image.png.81ff2497b8b3dc2c5ef75fadee82eb58.png

Ja dacht ik al. En mijn trainers in mijn eerste elftal zijn nu eenmaal beter dan in mijn B / -18 team (en ik heb er ook meer daar), dus ik denk dat het niet zoveel kwaad kan? Of is "working met youngsters" zo cruciaal?

3 minuten geleden zei AntiChrist7:

Ja dacht ik al. En mijn trainers in mijn eerste elftal zijn nu eenmaal beter dan in mijn B / -18 team (en ik heb er ook meer daar), dus ik denk dat het niet zoveel kwaad kan? Of is "working met youngsters" zo cruciaal?

WWY bepaalt hoe goed een trainer zijn kennis kan overbrengen op jonge spelers dus als die waarde écht laag is dan maakt dat wel wat uit, ja. Tevens traint het eerste elftal vaak minder doordat ze meer wedstrijden spelen, je hebt dan meer rustmomenten. Dat is het grote voordeel van de jeugdelftallen, je kunt de spelers daar veel zwaarder belasten in de training wat zeker voordelig is voor spelers onder de 18 jaar. 

Op een save een beetje gekloot en uitgeprobeerd d.m.v. editor en gedownloade tactieken, heb elke editie wel zo´n fase waar ik uitprobeer en dat is dit jaar niet anders. Deze statistieken heb ik echter nog niet eerder gehad, 1 doelpunt tegen :classic_ohmy: Voelt niet als een persoonlijke accomplishment natuurlijk maar spreekt wel boekdelen over hoe ´overpowered´ deze tactiek is. Zal er zeker lering uit trekken en meenemen naar volgende saves :P

afbeelding.thumb.png.c362a670cd0e2aa659cd6e455945d493.png

In de Champions League iets meer goals maar nog steeds goede prestaties, belangrijke kanttekening: Ondertussen is het uit de hand gelopen en is het team gemiddeld 145/150 CA, rond het niveau van spelers als Ziyech bijvoorbeeld

afbeelding.thumb.png.62bd6b2c9a7040e6a8c3346ffc4a32e3.png

Maarten Vandevoordt stond in 90% van de wedstrijden in doel trouwens.

Edited by quertius

VRESELIJK IRRITANT. Team wil gesprek met je ''Moet speler laten gaan'' Ik: ''Verkoop speler en hij gaat weg '' Team wil gesprek: ''Waarom heb je hem laten gaan'' Really? Really motherfuckers?;e:cab:

16 uur geleden zei Bolderbast:

Laatste competitieronde van het seizoen 2021/2022 gespeeld. Op de laatste dag weet ik met Sheffield Wednesday van Nottingham te winnen en verliest de nummer 2 Bournemouth van fucking Luton :mrgy: 

image.png.0edbc45f121c1d3cb3bd8349261e8ffc.png

Promotie dus naar Premier League, maar mijn team is echt nog lang niet goed genoeg en ik heb te weinig talenten. Dit wordt nog wat.

Mijn Stoke hart huilt :cry:

Op 11-2-2021 om 09:34 zei RubenS2:

Als ik de namefix van Zebre naar Juventus en dergelijke doorvoer, maar al een savegame heb lopen, blijft deze dan werken? Ik weet dat de namen niet mee veranderen, maar het zou jammer zijn als hij in het algemeen niet meer zou werken.

Even hierop terugkomen: de save werkt nog en alle naamsveranderingen zijn gebeurd, ook in de lopende game is Zebre naar Juventus veranderd (hoewel ik op internet las dat dit niet zou gebeuren).

5 minuten geleden zei RubenS2:

image.png.ffe9a3feba99578176d5513c3145e350.png

@van der Water Ik ben hier wel benieuwd naar, zou je even willen toelichten? :) 

Heb het hiet voornamelijk over de briefing voor de wedstrijd, een vriend van me gaf eens de tip om geen briefingen te doen en sindsdien zijn ook bij mij de prestaties verbeterd. Als je het bijvoorbeeld door de assistent laat doen, kan hij dingen aan je spelers aandragen die je zelf niet bij de tactiek vind passen. 

Seizoen 6 zit erop, 4e titel op rij. Beker ook gewonnen. CL kwartfinale uitgeschakeld door PSG.

Tof dat AZ zolang mee bleef doen om de titel, lieten het de laatste potjes afweten.

Naamloos.png.e111ab716af3646c2094a4ad254764a8.png

Edited by MarcFR

Ik word ondertussen wel spuugzat van hoeveel penalty's er gegeven worden voor nette tackles op de bal.... Het heeft nog niet echt invloed gehad op de uitslagen, maar realistisch is ook anders.

In ieder geval gaat het met Almere City wel prima. Het is wel ongemeend spannend bovenin. Volgende potje is ook thuis tegen NEC, dus dat wordt ook leuk.

7426a809a94253a687e12a2e696dd838.png

Heb de hele tijd gezegd dat ik denk dat direct in het eerste seizoen promoveren net iets te vroeg gaat zijn en mijn selectie daar nog flink tekort voor komt. Heb al wel een beetje geprobeerd voor te bereiden op eventuele eredivisie en geprobeerd ervaren spelers als Erik Falkenburg middels een Bosman te halen, maar die vinden Almere City allemaal een te kleine club helaas....

Wel heb ik gemerkt dat Eredivisieclubs blijkbaar het beste in het team naar boven halen. Was in de voorbereiding al zo, maar inmiddels sta ik ook in de kwartfinale van de beker na een 3-1 winst tegen de amateurs van Oss'20 maar daarna heb ik zeer eenvoudig van Fortuna Sittard (3-0 in eigen huis) en RKC (1-3 in Waalwijk) gewonnen. In de kwartfinale ben ik de enige overgebleven niet-eredivisie club. Ik mag het thuis gaan opnemen tegen FC Twente. Die draaien niet zo heel lekker in de Eredivisie met een 14e plek, dus ik zie zeker mogelijkheden!

3xkampioen.jpg.b407735119524de68cacd68021abb89a.jpg

Speel de laatste weken weer CM0102. Echt heel leuk om weer te doen. Eien no wib/wob tactiek gemaakt en nu 3x achter elkaar kampioen, waardoor we naar divisie 1 gaan. Heb mezelf een extra moeilijkheid gegeven vanaf dag 1: Mag alleen spelen met spelers uit de volgende landen: Engeland, Ierland, Noord-Ierland, Schotland en Wales.

1 minuut geleden zei NicoHaak:

3xkampioen.jpg.b407735119524de68cacd68021abb89a.jpg

Speel de laatste weken weer CM0102. Echt heel leuk om weer te doen. Eien no wib/wob tactiek gemaakt en nu 3x achter elkaar kampioen, waardoor we naar divisie 1 gaan. Heb mezelf een extra moeilijkheid gegeven vanaf dag 1: Mag alleen spelen met spelers uit de volgende landen: Engeland, Ierland, Noord-Ierland, Schotland en Wales.

Nostalgie, ik heb helaas alle CM weg gedaan.

10 uur geleden zei Copywriter:

Nostalgie, ik heb helaas alle CM weg gedaan.

Inderdaad. Je speelt het nooit meer, maar toch jammer dat je het weg hebt gedaan. CM01/02 is trouwens gratis te downloaden voor diegene met interesse.

Zojuist zei FMNOOB:

Inderdaad. Je speelt het nooit meer, maar toch jammer dat je het weg hebt gedaan. CM01/02 is trouwens gratis te downloaden voor diegene met interesse.

Virusvrij? En heb je toevallig een linkje? :)