Jump to content

FM Café

Recommended Posts

@Urbeto Het is een fijne speler, ik speel ook met naar binnen komende vleugelspeler en hij kan ook op 10 en links terecht. Heb in de winterstop Bale teruggestuurd omdat hij aan een stuk door zat te janken en Moura is naar ManUnited vertrokken dus had nog wel wat nodig.

2075866778_Edwardsstats.thumb.png.5093b257b1a0b481fb2d597c57c89133.png 

Edited by Nummerke10
  • Replies 2.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Zo, Pentagon Challenge voltooid.  

Niet gek, de EL-finale wordt natuurlijk in z'n favoriete periode gespeeld!  

Accuraat

Posted Images

1 uur geleden zei Nummerke10:

@Urbeto Het is een fijne speler, ik speel ook met naar binnen komende vleugelspeler en hij kan ook op 10 en links terecht. Heb in de winterstop Bale teruggestuurd omdat hij aan een stuk door zat te janken en Moura is naar ManUnited vertrokken dus had nog wel wat nodig.

2075866778_Edwardsstats.thumb.png.5093b257b1a0b481fb2d597c57c89133.png 

Heerlijke speler. Blijft vrij bizar dat hij ook een best wel anoniem seizoen Excelsior achter zijn naam heeft staan.

2 uur geleden zei Urbeto:

Is hij een beetje goed deze editie? @Nummerke10

t8rnkld8ye5.png

Koekoek, lekkere bekerwedstrijd tegen een competitiegenoot :P

Holy shit, hoe kom je ook aan zo een lage xG dan? Dadelijk wilt de manager van de tegenstander nog beweren dat de wedstrijd letterlijk alle kanten op kon.

Ik wou net een screenshot delen dat ik verloren had op de voorlaatste speeldag, hierdoor had ik geen kans meer om in Play off1 te komen nadat ik vorig jaar nog kampioen was geworden. Terwijl ik aan het reageren was op bovenstaande crashte mijn pc echter, wat is nu ethisch om te doen :classic_rolleyes:

19 minuten geleden zei quertius:

Ik wou net een screenshot delen dat ik verloren had op de voorlaatste speeldag, hierdoor had ik geen kans meer om in Play off1 te komen nadat ik vorig jaar nog kampioen was geworden. Terwijl ik aan het reageren was op bovenstaande crashte mijn pc echter, wat is nu ethisch om te doen :classic_rolleyes:

Ik doe zelf bij een crash altijd de wedstrijd opnieuw spelen tot ik hetzelfde resultaat behaal, niet de exacte uitslag maar winst = winst, gelijkspel = gelijkspel, je snapt hem. Tenzij ik verlies, dan neem ik genoegen met het eerste resultaat dat ik behaal na de wedstrijd opnieuw te spelen. Zo voelt het voor mij (mocht ik toch nog winnen) als ‘revanche’ op FM voor het laten crashen van mijn game haha. 

16 minuten geleden zei Arles:

Ik doe zelf bij een crash altijd de wedstrijd opnieuw spelen tot ik hetzelfde resultaat behaal, niet de exacte uitslag maar winst = winst, gelijkspel = gelijkspel, je snapt hem. Tenzij ik verlies, dan neem ik genoegen met het eerste resultaat dat ik behaal na de wedstrijd opnieuw te spelen. Zo voelt het voor mij (mocht ik toch nog winnen) als ‘revanche’ op FM voor het laten crashen van mijn game haha. 

Ik heb 0-0 gelijk gespeeld en ga nu de laatste wedstrijd in. Als ik die win en zowel Genk als Union (nummer 4 en 5) verliezen, dan herstart ik de save want anders zit ik in play off 1 :P

EDIT: herstarten was niet eens nodig :cry:

Spoiler

afbeelding.thumb.png.3ca975875877cb4ec2854d579b993cdf.png

Erg opvallend trouwens, die laatste speeldag. Hoeveel ploegen zouden voorafgaand elkaar gebeld hebben? :P

Spoiler

afbeelding.thumb.png.8fdfd94cd29db99fbece28977be45dca.png

Edited by quertius
32 minuten geleden zei quertius:

Holy shit, hoe kom je ook aan zo een lage xG dan? Dadelijk wilt de manager van de tegenstander nog beweren dat de wedstrijd letterlijk alle kanten op kon.

9pi47c06w.png

xG is een datastatistiek die de waarschijnlijkheid van een doelpunten berekent aan de hand van een model zoals hierboven. Het veld wordt ingedeeld als raster en alle hokjes kennen een eigen 'waarschijnlijkheid' voor de kans van scoren vanuit een positie. Een schot vanaf de cornervlag levert hierdoor bijvoorbeeld veel minder xG -punten op dan een poging van binnen de vijf meter. 

Omdat ik in deze wedstrijd meerdere keren succesvol was met afstandsschoten komt de xG niet heel hoog uit, al is 1,85 wel absurd laag gezien mijn kansen en doelpunten natuurlijk. Komt er in ieder geval op neer dat wanneer ik deze wedstrijd heel vaak zou spelen, ik in principe nooit zo vaak zou scoren volgens de xG

Althans, dat is wat ik er van begrepen heb :)

10 minuten geleden zei Urbeto:

9pi47c06w.png

xG is een datastatistiek die de waarschijnlijkheid van een doelpunten berekent aan de hand van een model zoals hierboven. Het veld wordt ingedeeld als raster en alle hokjes kennen een eigen 'waarschijnlijkheid' voor de kans van scoren vanuit een positie. Een schot vanaf de cornervlag levert hierdoor bijvoorbeeld veel minder xG -punten op dan een poging van binnen de vijf meter. 

Omdat ik in deze wedstrijd meerdere keren succesvol was met afstandsschoten komt de xG niet heel hoog uit, al is 1,85 wel absurd laag gezien mijn kansen en doelpunten natuurlijk. Komt er in ieder geval op neer dat wanneer ik deze wedstrijd heel vaak zou spelen, ik in principe nooit zo vaak zou scoren volgens de xG

Althans, dat is wat ik er van begrepen heb :)

Dit begrijp ik, maar als je 11 schoten op doel hebt, waarvan er 8 doelpunten uit voortkomen, zou je toch redelijk snel aan 3 moeten komen. Tenzij al je schoten lange afstandschoten waren :P Ik heb nog geen wedstrijd gehad met 10+ doelpunten maar een penalty is bijvoorbeeld al 0.7xG haha, een schot randje 16 is zo ongeveer 0.15 op FM volgens mij (ligt er dan natuurlijk nog steeds aan of er een verdediger voor de speler stond opgesteld of niet.)

Je uitleg klopt in ieder geval wel ja!

EDIT: Ik weet niet hoe ik er bij kwam dat je na 11 schoten op doel 5 xG moet krijgen hahaha, ik denk dan eerder 3 x)

Edited by quertius

Sowieso ook het idee dat het model nog niet helemaal top werkt in FM hoor. Ik creëer juist veel grote kansen centraal en ook in de 16, maar krijg vaak vrij lage scores wat xG betreft.

Dat PSV goed was in de laatste minuut weten we. In FM met Schmidt aan het roer nemen ze het echter wel naar een heel nieuw level. 

Schermafbeelding 2020-11-16 om 22.18.41.png

Bij xG wordt naast de positie op het veld ook de positie van andere spelers en hoe de bal komt meegenomen. Volgens mij is een schot van buiten de 16 ongeveer een xG van 0,02 gemiddeld, een penalty is 0,79 (van de bijv. 10.000 penalty's die de afgelopen 15 jaar zijn genomen zijn er dus 7900 ingevlogen) en een kopbal van 6 meter kan dus een lagere xG hebben dan een laag schot van 14 meter. Je ziet bijvoorbeeld AZ in het echt ook veel lage voorzetten vanuit de 16 geven ipv hoge vanaf de zijlijn, puur omdat de xG daarbij een stuk hoger ligt.

Ziet dezelfde trend trouwens ook bij basketbal, waar iedereen erachter is gekomen dat 3 punten meer waard zijn dan 2 ;c

Oke dus, op dit moment een save met de ploeg waar ik voor supporter; Cercle Brugge. Voor de mensen die het niet weten, Cercle Brugge is (op papier deels) overgenomen door AS Monaco. Ik had de kans om een bod te doen op deze speler voor 40.000, als je het mij vraagt 1 van de beste regens uit België die waarschijnlijk in mijn save rondloopt.:

afbeelding.thumb.png.d4f0282d03980ec6f77e703852fb56e5.png

Aanbod geaccepteerd of toch niet

Spoiler

afbeelding.thumb.png.6820952320d78070bb27463d26bf58cd.png

De doelstelling op FM is dat ik spelers uit Frankrijk en/of met de Franse nationaliteit moet tekenen dus ik begrijp dat dit voor een toptransfer altijd een Franse speler moet zijn of een speler uit de Franse competitie, mijn transferbudget is echter 4 miljoen dus 40000 is echt peanuts... Overigens is dit in het echt niet eens zo dus ik weet niet wie er de club analyses doet bij FM maar die heeft zoals meerdere in België waarschijnlijk een hekel aan Cercle x)

Edited by quertius

Iemand die het antwoord weet op het volgende vraagstuk in FM20? Ik heb een aantal spelers onder contract staan met een clausule erin dat ze na het bereiken van x aantal competitiewedstrijden in hun laatste contractjaar automatisch een contractverlenging van één jaar krijgen. Nu zitten we in een periode waarin een Bosman al mogelijk is, maar de clausule nog niet is geactiveerd. Mijn vraag hierbij is: als de clausule alsnog wordt geactiveerd hoewel ze een aanbod van een andere club al hebben aanvaard voor "na afloop van hun contract", wat gebeurt er dan met die speler? Blijft hij of gaat hij naar de andere club?

1 uur geleden zei Regis:

@RubenS2 Zelf nog nooit meegemaakt. Maar mij lijkt het dat ze dan naar die andere club gaan, omdat ze voor activering van die clausule al het nieuwe contract zijn aangegaan. Het is juridisch wel een interessante situatie iig. 

Momenteel maak ik het mee in mijn save met Santa Claus, vandaar de vraag.

Vanuit juridisch oogpunt zou ik (als jurist zijnde) de speler adviseren om het contract bij zijn nieuwe club te tekenen onder opschortende voorwaarde dat hij niet aan die x aantal competitiewedstrijden komt bij zijn huidige club. Indien hij deze voorwaarde niet voorziet in het contract en hij bereikt alsnog dat aantal competitiewedstrijden en besluit vervolgens om naar die nieuwe club te gaan, pleegt hij volgens mij contractbreuk ten aanzien van zijn eerdere club omdat hij daarmee nog een contract van een jaar heeft. Besluit hij om te blijven bij zijn club, pleegt hij contractbreuk ten aanzien van zijn potentieel nieuwe club. Maar ik vrees dat FM niet zo ver is uitgewerkt op juridisch vlak ;c 

afbeelding.png.df838d61842490b2ffba886bc9a4e2f0.png

BAM, misschien dat ik daarom geen niet-Franse spelers mocht tekenen.. Allemaal of free agent, of op de transferlijst.

Die Issa Fomba is een leuke speler, omdat hij Malinees is ook een leuke link met Aldom Deuro, een ander Malinees talent die al bij mij onder contract staat.

Spoiler

afbeelding.thumb.png.7d0e72fdc568abda1aaf2cad365fc1f7.png

EDIT: Net bij de persconferentie vroeg de pers dit: Charly Musonda stond ooit te boeken als een enorm groot talent, denk je dat de speler deze potentie nog kan benutten?

Is dit een nieuwe vraag tijdens een spelervoorstelling als je dergelijke spelers haalt? Klein maar leuk detail imo

Edited by quertius
1 minuut geleden zei joostmakaay:

Komt dus geen Light-skin (volgens de mods op SI forum) man man man, baal dat ik alweer 30 piek voor dit spel neergelegd heb. 

?? Je kan gewoon skins downloaden he, er komt vast en zeker iemand met een identieke versie van de huidige skin, maar dan light :) Ik gok zo dat slechts 5% van de mensen de light skin gebruiken en er daarvoor hebben gekozen deze niet meer te reskinnen voor fm21, jammer maar wel begrijpelijk in dat geval toch.

10 minuten geleden zei quertius:

?? Je kan gewoon skins downloaden he, er komt vast en zeker iemand met een identieke versie van de huidige skin, maar dan light :) Ik gok zo dat slechts 5% van de mensen de light skin gebruiken en er daarvoor hebben gekozen deze niet meer te reskinnen voor fm21, jammer maar wel begrijpelijk in dat geval toch.

Haha ik durf met zekerheid dat zeggen dat die Light-skin door veel meer mensen gebruikt wordt, en custom 3rth party skins zijn nooit 100% omdat je altijd tegen limieten aanloopt die niet via XML aan te passen zijn.

7 uur geleden zei RubenS2:

Iemand die het antwoord weet op het volgende vraagstuk in FM20? Ik heb een aantal spelers onder contract staan met een clausule erin dat ze na het bereiken van x aantal competitiewedstrijden in hun laatste contractjaar automatisch een contractverlenging van één jaar krijgen. Nu zitten we in een periode waarin een Bosman al mogelijk is, maar de clausule nog niet is geactiveerd. Mijn vraag hierbij is: als de clausule alsnog wordt geactiveerd hoewel ze een aanbod van een andere club al hebben aanvaard voor "na afloop van hun contract", wat gebeurt er dan met die speler? Blijft hij of gaat hij naar de andere club?

@RubenS2 in FM gaat de speler inderdaad naar zijn nieuwe club toe, ook al behaalt hij nog die optie. 

Ik wil na al mijn transfervrije aankopen nog een -naar onze normen- toptransfer doen, ik heb geen goede opties in de spits en heb nu deze 3 opties. De derde speler zou mijn hele transferbudget opslurpen terwijl ik met de andere 2 opties nog transferbudget over zou hebben. Dit zou ik waarschijnlijk niet gebruiken tenzij een opportuniteit zich voordoet. Welke lijkt jullie de leukste speler? De eerste lijkt me het beste maar ik neig naar de Franse speler omdat deze voldoet aan de filosofie.  (Eerste optie gaat niet door)

Spoiler

afbeelding.thumb.png.8667378ee696ae008c8fb9edfe45bad0.png

Spoiler

afbeelding.thumb.png.1888a07a74a2d97bf35c789e8eca6617.png

Edited by quertius